Nerkoot
door Nerkoot Mar 31, 2018 om 19:53
Geldzaken & recht

Kan ik een fabriek aanklagen voor mishandeling door geluidsoverlast

sinds vernieuwingen in een fabriek hier in het dorp heb ik last van zware brom en hoge snerpende pieptonen.

daar word ik lettelijk ziek van op gezette tijden.

Licht in het hoofd ,misselijkheid,zweten ,het is zelfs zo erg dat ik er de hele dag in een paniek modus leef zolang er productie plaats vind.

die machines maken een pompend geluid wat in mijn hoofd gaat zitten

HET IS ALTIJD STIL GEWEEST

snachts zijn er machines die water recycelen en schoonspoelen dat is dan minder vaak en heftig als overdag maar ik zit er 24 uur per dag in en dat is nu sinds laatste kwartaal van 2017 .

ik heb alles genoteerd  en kwam erachter dat ik dezelfde tijd ben begonnen met schrijven op het moment dat de vernieuwing klaar was.

2603 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2018 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u woont als enige in de omgeving van die fabriek? Fabrieken moeten aan allerlei voorschriften voldoen, ook wat betreft het maken van geluid. Dus dien ern klacht in.

Nerkoot
door Nerkoot Mar 31, 2018 om 20:05
Antwoorden / 2 Vragen

Ga ervanuit dat ik alle wegen al bewandeld heb,en daar dus nul op reqest krijg.

Vandaar de vraag of ik het in een rechtszaak wel kan afdwingen om geluidsreducerende maatregelen te nemen mede omdat ze ervan af weten dat ik er ziek van word

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2018 om 20:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het bedrijf aan de regels voldoet. Kunt u er verder niets tegen doen. Dan rest alleen verhuizen.

Maar dat zal dan wel een uittocht worden uit dat dorp.

Nerkoot
door Nerkoot Mar 31, 2018 om 20:19
Antwoorden / 2 Vragen

Dat is het probleem

Ik ben tot nu toe de enige die het hoord/verneem en aan productie tijden wijt.

De symtomen lijken ook heel erg op griep,tinitus,hartklachten en duizeligheid o.a.

Het kan zo maar zijn;dat er veel meer mensen er last van hebben maar niet doorhebben dat t die gebruikstijden van de machines zijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2018 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou u niet eens beter naar de dokter gaan met uw klachten? Als u de enige bent in het dorp, zal het echt niet aan die fabriek liggen.

Nerkoot
door Nerkoot Mar 31, 2018 om 20:29
Antwoorden / 2 Vragen

ook al gedaan  ben gezond verklaard en nogmaals de symptomen zijn dusdanig dat een ander zou denken dat het iets is wat in het dokters compendium staat.

tenormin
door tenormin - Mar 31, 2018 om 20:37
16860 Antwoorden / 108 Vragen

De vernieuwingen van de fabriek zullen toch aan allerlei eisen hebben moeten voldaan vóór men tot vernieuwing mocht/kon overgaan. Kan natuurlijk ook, puur toeval, dat u iets onder de leden heeft wat u tot dan toe niet wist. Ook al lees ik dat u al naar een dokter bent geweest, zegt niet veel: vraag uw huisarts om een totale gezondheids checkup. Waarschijnlijk moet u dat zelf betalen. Vooral ook (niet het betalen ) omdat anderen nergens last van lijken te hebben: mij lijkt het puur toeval. En toeval bestaat werkelijk. Denkt niet dat een rechtzaak aanspannen succes zal hebben. Nogmaals, tenzij de hele gemeenschap er "ineens last van heeft gekregen", wat dus niet blijkt.

Nerkoot
door Nerkoot Mar 31, 2018 om 20:56
Antwoorden / 2 Vragen

Kunt u het bij de vraag houden
Ik ben al bij het ziekenhuis en alles geweest

het enige wat iemand me kan verwijten is dat ik het verneem,wel of niet hoorbaar.

Kortom ze weten dat ik ziek word ( oorzakelijk verband ) maar er word niets mee gedaan,kan ik ze daar op aanspreken in een rechtzaak.

aurora1
door aurora1 Apr 1, 2018 om 01:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bij de vraag houden? Het is een uitstekende reactie op wat u stelt- en vraagt. Een bedankje zou meer op zijn plaats zijn.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2018 om 21:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de vraag houden? Nee, daar kunt u ze niet op aanspreken.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Mar 31, 2018 om 21:17
16860 Antwoorden / 108 Vragen

@nerkoot, ja hoor, u kunt ze gaan aanspreken. Alleen, in uw commentaar aan mij schrijft u dat u ziek wordt, wat dan impliceert het nog niet te zijn. En ik zou vooral dan, als u een advocaat neemt niet van mishandeling spreken; geen advocaat zou u dit woord aanraden. Maar goed, u weet wat u voelt en ik weet wat mijn antwoord aan u was: toeval bestaat of misschien zou ik  hersenspinsels moeten schrijven.

aurora1
door aurora1 - Apr 1, 2018 om 01:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, daar kunt u ze niet op aanspreken en al helemaal niet met woorden zoals "mishandeling".
U bent waarschijnlijk de enige die deze constateringen doet, het is niet aantoonbaar dat de oorzaken bij die fabriek liggen enz. Heeft u het al aan anderen in het dorp gevraagd? Het kan toch niet zo zijn dat zijn dat zij dergelijke klachten hebben, dat niet aan u vertellen en ze dan ook niet weten dat dat dan van die fabriek zou moeten komen?
U dénkt dat het aan die fabriek ligt, maar er is geen enkel bewijs.
Lees de reacties van @tenormin nog maar eens goed door en doe daar uw voordeel mee.
Anders kunt u verhuizen, maar de kans bestaat dat u uw probleem dan meeneemt. Verder is het over het algemeen zo, dat hoe meer u aan zaken denkt waarvan u meent last te hebben dat u dan ook meer last krijgt. Als je aan andere dingen denkt, jezelf wat anders bezig houdt, bestaan klachten vaak opeens niet (meer). Vraag uw huisarts nog eens om raad.

Ge
door Genee - Apr 1, 2018 om 10:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u dan geen klachten wanneer u b.v. een dag in een andere stad bent, ver weg van die fabriek?
U zou de Rijdende rechter kunnen vragen, misschien bent u wel erg gevoelig voor die geluiden.

kc
door kcdb Apr 1, 2018 om 22:26
113 Antwoorden / 2 Vragen

Recent twee min of meer vergelijkbare zaken in de Rijdende rechters geweest, met verrassende uitspraken. Wellicht dus een tip om deze klacht bij één van de twee of beide Rijdende rechters voor te leggen. Hopen dat het desbetreffende bedrijf hieraan wil meewerken.

panter22
door panter22 - Apr 1, 2018 om 16:33
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al contact opgenomen met de fabriek en geschreven of gesproken over welke geluiden je last hebt en wat dat met je doet?
Dat je al naar dokters bent geweest en er niets met je gehoor mis is?
Gevraagd wat het kan zijn die geluiden en of er iets aan te doen valt?
Dat lijkt mij een eerste stap.
Houdt het bedrijft de boot af en zegt niets voor je te kunnen betekenen. dan kun je naar stap 2.
Een bedrijf heeft vergunningen nodig en meestal ook een milieuvergunning voor geluid.
Dan kun je het probleem voorleggen aan de vergunningverlener, meestal de gemeente of de provincie.
Deze hebben handhavers in dienst die de uitvoering van de vergunning regelmatig controleren.
Die kunnen beoordelen of het bedrijf precies volgens de vergunning werkt of dat er desondanks toch te veel geluidoverlast is voor de omwonenden en mogelijk de vergunning moet worden aangepast.
Het is een zaak van lange adem en niet binnen een paar maanden opgelost.
Maar wat je ook doet, hou het vriendelijk, ga niet dreigen met advocaten. Doe een beroep op medeleven. Kost niets, een advocaat €200 tot €300 per uur. En dan moet je ook nog een gespecialiseerde advocaat zien te vinden. En die schudt ook niet zomaar een oplossing uit zijn mouw.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Apr 1, 2018 om 17:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De fabriek zal vooral arbeidsplaatsen creëren ...

Dus de Gemeente, (ik denk daarbij aan de APV) is niet het juiste aanlooppunt, omdat die de algemene belangen overweegt. Geluidsoverlast moet door u kunnen worden aangetoond, het liefst door een onafhankelijke partij hierin (expert). De rapporten van 'de verdediger' heeft u kunnen inzien? Was het meten gedaan door een van de fabriek niet-afhankelijke instantie?

Mijn tip: wend u zich tot de GGD in uw regio en vraag om hulp. Zij wijzen u de weg wanneer ze zèlf geen meetapparatuur bezitten.

Lees meer m.b.t. milieuklachten  >HIER<

http://www.milieuklachten.nl/informatie/onderwerpen-overlast/geluidsoverlast-industrie/

De wgh (Wet Geluids Hinder)  >HIER

Meer >INFORMATIE<

boppe1943
door boppe1943 - Apr 1, 2018 om 18:57