sa
door salomon Feb 18, 2006 om 01:21
Geldzaken & recht

Kan men politie dwingen?

Er is iemand tegen mijn auto aangereden. Hij is weliswaar doorgereden , maar ik heb hem herkend. Hij heeft een stuk bumper achtergelaten op de plaats van het ongeval.  Nu wil ik medewerking van de politie (mijn buurman, wiens wagen hij ook geramd heeft, heeft hem ook herkend overigens, dus ik ben niet de enige getuige).

Ik heb voor 1000 E schade, maar dit terzijde. De politie zegt echter dat dit voor hen geen prioriteit heeft. Volgens mij is doorrijden na een aanrijding nog altijd een misdrijf. De politie moet gewoon die eikel inrekenen, ipv hem tijd te gunnen de sporen van zijn misdaad uit te wissen...

Kan ik de politie dwingen hun verantwoordelijkheid te nemen ?

Bij voorbaat dank voor uw reacties...

Richard

1292 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 18, 2006 om 01:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Doet u gewoon morgenochtend aangifte op het politiebureau. Meldt daarbij dat u reeds telefonisch de aanrijding heeft doorgegeven.

De dader kan zich nergens op beroepen, u heeft immers een tweede getuige.

Succes

ve
door verwijderd - Feb 18, 2006 om 02:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

U en uw buurman hebben hem herkend, zegt u.

Ik zou direct met een camera richting zijn huis gaan en de schade aan zijn auto opnemen. (inclusief het kenteken)

Daarna foto's maken van de restanten voor uw deur en uw eigen schade en
dan samen met uw buurman richting politie om aangifte te doen.

Ben alleen bang dat u wat te laat bent met uw reactie. U weet immers al hoe groot het schadebedrag is.

De aangifte moet u zo snel mogelijk doen.

Gaat de dader vrijuit, dan kunt u zich wenden tot het waarborgfonds.

Succes,    inge.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2006 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

In navolging van de anderen: zo snel mogelijk aangifte doen, als het kan niet alleen gaan uit oogpunt van het hebben van een getuige. De politie MOET de aangifte opnemen omdat hier inderdaad ook sprake is van een misdrijf. (vluchtmisdrijf).

Blijven ze weigeren -- Nationale Ombudsman inschakelen.

M.bt; de schade uiteraard de verzekering inschakelen.

Succes

Gerrit

ve
door verwijderd - Feb 18, 2006 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

De dader is bekend zodat een claim bij het Waarborgfonds niet kan worden ingediend. Ook aan de vereiste van de prompte aangifte is niet voldaan.

Politie is uiteraard verplicht om aangifte op te nemen en een nader onderzoek in te stellen. Op zich vrij simpel (verfsporen, bumperdeel, sporen plaats delict, schade auto's inclusief auto dader). Maak van de schade en sporen foto's en ook van de auto van de dader en zet die foto's op een cdrom voor de aangifte bij de politie. Maak voorts op het aanrijdingsformulier een duidelijke situatieschets en neem de verklaringen op van u en de buurman. Allebei aangifte doen.

Poltitie kan vervolgens simpel de gegevens checken en bezoek aan de dader brengen om diens verklaring op te nemen. Weliswaar is doorrijden na aanrijding een strafbaar feit (misdrijf) als niet binnen 24 uur alsnog melding / aangifte door de dader is gedaan, maar aan dat aspect (strafrechterlijk) zou ik niet te zwaar tillen. Zolang u de schade (civiel recht) maar volledig vergoed krijgt.

Als de herstelkosten meer bedragen dan de dagwaarde van de auto dan wordt maximaal de dagwaarde uitgekeerd. Mogelijk kunt u de schade op uw volledig casco claimen en dan zal die verzekeraar het regres op de dader nemen. Succes.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2006 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

In uw vraag lees ik niet, dat u de schuldige al schriftelijk aansprakelijk gesteld heeft, dit zou ik in ieder geval doen. Indien een baliemedewerker van de politie dwars ligt zou ik om de inspecteur (of brigadier) van dienst vragen, die is op dat moment de leidinggevende van het bureau voor de binnenkomende zaken. Een beroep op het Waarborgfond Motorverkeer is alleen mogelijk indien de schuldige onbekend is  of indien de auto niet wa verzekerd was en de schuldige niet kan betalen.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2006 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Feb 18, 2006 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Antwoord op uw vraag: ja zeker kunt u de politie dwingen om hun verantwoording te nemen.

Buiten dat zou je hier weer kunnen debatteren over de uitspraak (van de politie), dat je nooit eigen rechtertje mag spelen........., maar dat zullen we maar niet doen.

Foto's maken van die auto e.d. vind ik ook een heel goed idee (van Inge), echter pas wel op..... bij dit soort (rand)figuren weet je nooit wat zij doen qua agressiviteit. En ga absoluut niet alleen...

Voor de rest, tja, de politie is verplicht om die aangifte op te nemen. Mocht de agent toch tegensputteren, kunt u altijd nog vragen (op het bureau, liever niet telefonisch) naar de HOVJ, hulpofficier van justitie.

Dit is (meestal) een inspecteur van politie en de verantwoordelijke persoon op het bureau. Mocht ook deze niet mee willen werken, wat mij dan heel vreemd voor zou komen, kunt u altijd nog eerst een klacht indienen bij de officier van justitie, in het arrondissement waar de aanrijding heeft plaats gevonden.

Mocht ook dit niet helpen, kunt u natuurlijk naar de Nationale Ombudsman schrijven.

Succes, Hutch.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2006 om 01:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Hij is weliswaar doorgereden , maar ik heb hem herkend"

In veel van de toe nu toe gegeven antwoorden is de interpretatie hiervan dat u de naam van de dader kent.

Is dat zo? Of bedoelde u dat u hem gezien heeft, zijn auto (en kenteken, en dat u een signalement kunt geven van de dader?

Verder:

- wanneer vond de aanrijding plaats? lang geleden?

- wanneer heeft u voor het eerst contact gezocht met de politie?

Gerland

ve
door verwijderd - Feb 21, 2006 om 02:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op wat Gerrit zegt (en ik ben het ook eens met veel van
wat de anderen al hebben gezegd) bij de politie op het opnemen van
aangifte aandringen. Blijft men weigeren, dan vragen naar het
kledingnummer van de functionaris met wie U sprak. Weigert men dat ook
te geven dan heeft de politie een probleem (en niet U!) U neemt een
uitvoerige beschrijving op van de functionaris, noteert daarbij tijd en
plaats. en dien een klacht in bij de korpschef (burgemeetser) èn bij de
Hoofdofficier van Justitie in Uw arrondissement.

Mocht dat niet tot vervolging leiden, dan een "klacht tegen
niet-vervolging"  o.g.v.. art. 12 WvStarfvordring (NB Niet wetboek
van Strafrecht) bij het gerechtshof indienen.

Maar los daarvan: behalve de strafzaak (daarwordt U niet of maar weinig
beter van) ook een civiele zaak instellen. Dat zou vie een deurwaarder
kunnen of een advocaat. U kunt echter zelf beginnen met een
aansprakelijkstelling. Beschrijf het geval, omschrijf de getuige(n) en
eis daarbij betaling van Uw schade + rente en kosten binnen bijv. 4
weken op rekening . . .  bij gebreke waarvan ik mij alle rechten
voorbehoud om U in rechte aan te spreken en alle andere maatregelen die
daarbij dienstig kunnen zijn.

Als het erop lijkt dat de wederpartij vermogensbestanddelen gaat
wegmoffelen zou U beijv. kunnen overwegen conservatoir beslag te laten
leggen, op zijn auto, of op een of meer bankrekenign of op zijn huis of
wat dan ook. Let wel: het kan goed helpen om de zaak in beweging te
krijgen, maar het kan ook "backfiren" : U kunt veroordeeld worden in de
kosten van het beslag. Uw advocaat - die U daarbij nodig hebt - kan U
daarover alles vertellen.

Succes.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2006 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ploeff,

kledingnummer??? Bij de politie spreekt men van verbalisantennummers.

Daarbij is een agent is wettelijk verplicht zijn naam c.q. verbalisantennummer te geven.

Op straat is een agent verplicht zich te legitimeren (bij aanraking met een verdachte c.q. betrokkene): in uniform op verzoek en in burger ongevraagd.

Richard en zijn buurman kunnen zich bij een eventuele strafzaak voegen als benadeelden/slachtoffers en zo proberen de schade te verhalen op de dader.

Voor de rest: ok.

Gr. Hutch