brego
door brego Jul 14, 2008 om 21:51
Geldzaken & recht

Kopen na huren

De situatie is dat wij nu een stukje grond huren van de gemeente voor een luttel bedrag. De grond is gebruikt voor verlenging van de tuin. Nu wil de gemeente dat wij het stukje grond gaan kopen. Mag zomaar een huurovereenkomst omgezet worden in koopcontract. Er staat in de eerdere huurovereenkomst dat éénzijdig het huidige contract mag worden opgezegd met inachtneming van 3 maanden. Hebben wij toch het recht om te blijven huren? Tijdens de huur waren wij verantwoordelijk voor het onderhoud. Als wij het teruggeven word de gemeente dan weer verantwoordelijk voor het onderhoud? Welke verplichting hangt hier aan vast als huurder.

337 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 14, 2008 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag brego,

Ik konkludeer uit jouw bericht dat je het stukje grond niet wilt kopen maar wilt blijven huren. Dat laatste kan dus niet omdat de gemeente het kontrakt kan opzeggen (kijk in de huurvoorwaarden of vraag die alsnog bij de gemeente op). De gemeente is dan weer verantwoordelijk voor onderhoud e.d..

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2008 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor uw snelle reactie. Maar toch nog twee vragen. Nu heeft één van de buren zijn tuinhuisje er op geplaatst, betekent dit dan dat zij dat moeten afbreken als zij het niet kopen. Het is de manier waarop hiermee wordt omgegaan door de gemeente. Ik kan mij voorstellen dat als wij zolang daar wonen de grond huren en dat er bij verkoop van ons huis de grond erbij wordt verkocht.

Er ligt ook nog een tuinpad. Stel één van de buren koopt nu het stukje grond hebben wij dan nog recht van overpad, want alle tuinen hebben de uitgang op dit pad.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 09:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag brego,

Begrijp ik het goed dat één van uw buren een tuinhuisje heeft op de grond welke ú huurt? Of heeft deze een eigen gehuurd stukje met een tuinhuisje?

Hoe dan ook, als een huurovereenkomst wordt beïndigd, dient altijd het gehuurde zoveel als mogelijk is teruggeleverd worden in de staat waarin het zich bij de aanvang van de huur bevond.
Tenzij de wijziging een meerwaarde oplevert. Alsdan is met de nieuwe huurder of de eigenaar van het gehuurde overeen te komen wat de waarde van de wijziging is, welke de eigenaar van de wijziging dan dient te ontvangen.
Wordt hierin geen overeenstemming bereikt, dan dient de wijziging ongedaan gemaakt te worden.

Een enkele keer kan een rechter beslissen dan het wijziging aan het gehuurde een duidelijke meerwaarde is welke niet teruggangig gemaakt hoeft te worden.

Als de gehuurde grond verder geen toegang heeft, moet de eigenaar van het pad overpad verlenen. De eigenaar kan daar wel een redelijke vergoeding voor vragen.
Als er, naar ik meen 30 jaar, recht van overpad is geweest kan dit niet meer worden ontnomen, tenzij door een rechter anders wordt bepaald.

Hardware ERror MAN.