dibrial
door dibrial Mar 3, 2008 om 17:00
Geldzaken & recht

Korting bij aanschaf meerdere artikelen

Ik kon geen goede categorie vinden, maar dit leek me de meest algemene categorie.

Zojuist heb ik een bezoek gebracht aan de plaatselijke juwelier om hier een verjaardagscadeau te kopen voor mijn vriendin. De keuze was gevallen op een armband van Pandora jewelry armband met daaraan 3 bedels en twee tussenstukjes. In totaal dus 6 pandora producten met een uiteindelijke prijs van een dikke 160 euro.

Gezien ik meerdere artikellen koop is mijn standaard vraag of op de totaalprijs nog een korting gegeven kan worden.
Als antwoord kreeg ik dat dit niet mocht van de leverancier, omdat er door sommige firma's gestunt werd met de prijzen en dat bij overtreding (het geven van korting bij afname van meerdere producten) het dealerschap van de betreffende winkel kon worden ontnomen.

Mijn vraag is of leveranciers dit zomaar kunnen doen?

Dit is toch gewoon de prijs kunstmatig hoog houden en de winkeliers dreigen met maatregelen als dit niet gehandhaafd wordt?

694 12 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Mar 3, 2008 om 17:15
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dat kan inderdaad de winkelier had ook kunnen zeggen nee of  de prijs is al zo scherp dat korting er niet inzit.

En ook een juwelier moet winst maken.

Overigens als je de koop nog niet gesloten had had je kunnen zeggen ik kijk nog even verder.

Om vervolgens bij een kollega te informeren wat het zelfde setje daar zou kosten.

hans

johanpc
door johanpc - Mar 3, 2008 om 17:19
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn eerste baan was in een automaterialen zaak, omdat veel klantenn om korting vroegen werd de verkoopprijs met 15 tot 30% vehoogd en ja dan konden we korting geven.

stacey
door stacey - Mar 3, 2008 om 17:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Dit is toch gewoon de prijs kunstmatig hoog houden --

Klopt zo werkt dat veelal met Merkartikelen.

dibrial
door dibrial - Mar 3, 2008 om 18:04
24 Antwoorden / 3 Vragen

Maar als de winkelier bereid is iets op zijn marge te laten vallen, moet hij hier toch vrij in zijn en niet bedreigd worden met het ontnemen van het dealerschap?

stacey
door stacey - Mar 3, 2008 om 18:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Dit gebeurt helaas vaker met merken, ze kunnen tenslotte zelf bepalen aan wie ze handel leveren en daar dus voorwaarden aan verbinden en leverancier trekt door merknaam klanten dus die voldoet daar graag of niet maar aan.

Daarom blijven merkproducten ook exclusief en dus duur.

Enige manier daar iets aan te doen is geen merkartikelen meer te kopen ;-)

poltol
door poltol - Mar 3, 2008 om 18:49
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Elke leverancier bepaald onder welke voorwaarden zijn of haar produkt verkocht mag worden. Wellicht herinnerd u zich nog dat enkel maanden geleden geen 1.5 ltr. flessen Coca Cola bij AH waren te krijgen. Dat ging ook over de verkoopprijs. Ook met DE heeft AH weleens zo kwestie gehad. Dus, ja, zij kunnen dit zomaar doen.

Vr.gr. poltol

grindweg
door grindweg - Mar 3, 2008 om 20:06
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bij veel pandora winkels is het 3 kopen en 2 betalen . zo ook ik heb voor de verjaardag van m'n vrouw die bedeltjes aan geschaft en het was niet in een winkel maar alle 2 waar ik geweest ben. probeert u het maar eens bij een andere winkel en zeg 3 voor de prijs van 2 en dan hoort u ja.

poltol
door poltol - Mar 3, 2008 om 20:08
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@grindweg,

Nu weet je vrouw het ook. ;-))

dibrial
door dibrial - Mar 3, 2008 om 20:42
24 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de tip. Dat wist ik niet en de vrouw in de winkel ook niet.

Ze zei echt dat ze vorige week een brief hadden gekregen waar instond dat er niet meer gestunt mocht worden en dat de prijzen van Pandora aangehouden worden.

grindweg
door grindweg - Mar 3, 2008 om 20:46
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hallo poltol zij kent mijn  naam niet op diy medium. daar intereseert zij zich niet voor.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 3, 2008 om 22:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Ben benieuwt hoe de NMA hier tegeaan kijkt. Dit heeft met vrije mededinging niets meer te maken. Er zijn meer merken die iets Pandora-achtigs hebben.

Ik zou tegen de winkelier zeggen, dat als hij zich door een merk laat ringeloren, ik niets meer van dat merk zou willen kopen. En ga naar een alternatief zoeken.

Dan komt er misschien uit dat hij het in dit ene geval wel goedkoper wil doen. Maar dat mag je niet zeggen hoor! Dan weet je dat het een fabel uit la-la-land is.

En met een juwelier hoef je geen medelijden te hebben.

Hardware ERror MAN.

edwardus
door edwardus - Sep 12, 2008 om 09:07
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Winkeliers hanteren marges en daar kan wel eens wat van worden weggegeven, zo'n rare vraag is het helemaal niet. Sterker nog, je kunt soms in de meest uiteenlopende winkels onderhandelen over prijs.

In mijn ogen heeft deze winkelier gewoon een fabeltje uit lala-land verkocht. Je bent vrij om geen koop te sluiten.