Tannee
door Tannee Apr 5, 2022 om 14:39
Geldzaken & recht

Kosten hoogwerker voor reparatie rolluik buiten garantie?

Hallo, ons rolluik is binnen de garantie termijn van 5 jaar kapot gegaan. Hij wil niet meer naar beneden. Voor de reparatie moet het bedrijf een hoogwerker inhuren. Volgens deze valt de huur hiervan niet onder de garantie. Ik vind het echter vreemd dat wij deze kosten moeten betalen, al begrijp ik dat het voor hun ook balen is dat wij 2 hoog wonen. Wat is ons recht?

4286 7 Rapporteer

panter22
door panter22 - Apr 5, 2022 om 15:02
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk in de garantievoorwaarden. Je zult alleen garantie hebben op het rolluik.
De monteur klimt tegenwoordig niet meer op een ladder.

ro
door ronny530 - Apr 5, 2022 om 15:09
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Is een moeilijke want als de verkoper 5 jaar garantie op alle werkzaamheden heeft gegeven dan dient het rolluitk zonder kosten gerepapareerd te worden. In veel gevallen is er sprake van twee garantie vormen één op de montage van een jaar en de tweede is de fabriek die 5 jaar garantie op het rolluik zelf geeft. De fabrikant vergoedt dan de defecte onderdelen maar niet het vervangen van die onderdelen. Het is wel zaak om goed te bekijken wat er op de factuur vermeldt staat en de garantievoorwaarden er op na te slaan want als er vermeldt staat dat de verkoper een volledige garantie van vijf jaren geeft houdt dat ook de montage in.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 5, 2022 om 15:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een boeiende. Indien het rolluik is gekocht bij en geplaats door het bedrijf waar u op doelt dan zou u naar mijn mening wel een beroep kunnen doen op naleveing van de wettelijke garanjtieregelening. Ik geef u zo enkele verwijzingen. De wettelijke garantie prevaleert op de fabrieks of verkopers garantie. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel dan de verzekeraar in en wacht af wat zij voor u kunnen doen (en of zij het met mijn gedachgtengang eens zijn.
Er kan en mag wel rekening worden gehouden met afschrijving en dat roept ook de gedachet op of er geen mogelijkheid is om de kosten te delen.

De verwijzingen met nadrukkelijk de aantekening dat het aanu is om te bewijzen dat de oorzaak niet aan u is te wijten:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl) en d letterlijke wetteksten:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

Dan nog dit maar als al gezegd, heeft u een rechtsbijstandsverzekeraar, schakel die dan in:

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten:
https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

ma
door malty Apr 6, 2022 om 18:09
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is of de kosten voor de hoogwerker onder de garantie valt of dat de TS die kosten moet betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 6, 2022 om 18:42
16885 Antwoorden / 202 Vragen

En daar geef ik mijn antwoord op. Ik geef aanwijzingen hoe er kan worden gehandeld om dit geheel helder te krijgen.
Ik schreef dit; '
Dit is een boeiende. Indien het rolluik is gekocht bij en geplaats door het bedrijf waar u op doelt dan zou u naar mijn mening wel een beroep kunnen doen op naleving van de wettelijke garantieregeling'. Ik neem aan dat de vraagsteller dat wel goed begrijpt. U kennelijk niet.
(Waarin ik nu zie dat er toch helaas enkele typefouten in voorkwamen)
En herhaald, mijn mening. Ik ben geen rechter!

ma
door malty Apr 6, 2022 om 23:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een beroep doen op de wettelijke garantieregeling bedoelt u daarmee dat de kosten voor de hoogwerker door het bedrijf betaald moeten worden? De firma vindt dat de wettelijke garantie alleen geldt voor het rolluik maar dat de kosten voor de hoogwerker door de TS betaald moet worden.
Ik probeer het helder te krijgen zodat de TS weet wat allemaal onder wettelijke garantie valt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 7, 2022 om 10:14
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Onder wettelijke garantie vals al hetgeen ik aangaf in de vewrwijzingen naar de wettelijke tekst: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25 en wordt uitgelegd in de toelichting. En die is erg helder. Het gaat hier niuet allen om een rolluik maar om de complete aankoop.  En hierbij geldt helaas dat zo het tot een procedure zou komen er een rechter is die bepaalt.

marita5
door marita5 - Apr 5, 2022 om 16:51
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tannee ,

Zijn één of meer rolluiken kapot? De kosten hangen onder meer af van het onderdeel dat stuk is. Gaat de vakman het kapotte onderdeel vervangen? Of gaat hij het repareren? In de meeste gevallen kiest de vakman voor vervanging. De hoogte speelt ook een rol. Tot en met de eerste etage kan de vakman er makkelijk bij. Met een ladder of een kamersteiger. Hangen de rolluiken hoger? Dan komen er kosten bij. Voor een steiger. Of voor een hoogwerker.

Hoogte van de rolluiken

Hoe hoog hangt het rolluik? Dat speelt ook een rol bij de kosten van rolluiken repareren.
Tot en met de eerste etage kan de vakman er vrij makkelijk bij. Bijvoorbeeld met een ladder of een kamersteiger. Hangen de rolluiken hoger? Dan moet de vakman eerst een steiger neerzetten. Of een hoogwerker inschakelen. Dan komt er al snel zestig euro of meer bij. Voor de kosten van een hoogwerker huren. Of een steiger bouwen.

Bron : werkspot.nl

ka
door kassa2551 - Apr 6, 2022 om 13:25
22 Antwoorden / Vragen

Dit zijn bijkomende kosten en hebben niets met het rolluik te maken maar alleen met de bereikbaarheid en helaas bent U daarzelf verantwoordeliojk voor en zult dan ook de kosten voor hoogwerker voor uw rekening moeten nemen.

mo
door mof - Apr 6, 2022 om 19:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De garantie zit op het rolluik, ws fabrieksgarantie. Niet op de huur van een hoogwerker.