me
door mevrouwcees May 9, 2023 om 11:52
Geldzaken & recht

Krijg je je pensioen dat je nog niet hebt aangevraagd met terugwerkende kracht?

mijn man heeft recht op pensioen van 3 verschillende fondsen. deze heeft ie echter nog niet aangevraagd.
nu is de vraag of ie die ook met terugwerkende kracht ontvangt als ie die nu wel aanvraagt???

6794 12 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - May 9, 2023 om 11:54
518 Antwoorden / Vragen

Hallo, de allereerste plek om vragen over deze drie pensioenen te stellen zijn de pensioenfondsen zelf. Bel ze eens op.

sira
door sira - May 9, 2023 om 12:00
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Ik sluit mij aan bij het antwoord van Jannyboe.

Let wel, hoe eerder u het pensioen laat ingaan, hoe kleiner het maandelijkse bedrag. Laat u het echter later ingaan, is het maandelijkse bedrag hoger.

mahadma
door mahadma - May 9, 2023 om 12:02
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Ik verwacht dat u een iets verhoogd pensioen vanaf nu gaat krijgen als wat u met de grens leeftijd gehad zou hebben.

Franske1958
door Franske1958 - May 9, 2023 om 12:31
427 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, pensioen wordt niet met terug werkende kracht betaald.   Bij de meeste psnsioen fondsen kunt U zelf kiezen wanneer U deze laat ingaan. Meestal moet deze datum liggen tussen zoveel jaar voor of na uw AOW leeftijd.   Ikzelf heb een aantal jaar geleden een berekening gemaakt warnneer ik mijn pensioenen wil laten ingaan. Ik heb dus onder andere uitgerekend wat ik nodig denk te hebben per maand, maar wat ik ook niet heb vergeten is dat een hoger pensioen leidt tot een lagere huur en zorg toeslag.

M2
door M2022 May 10, 2023 om 16:18
33 Antwoorden / 3 Vragen

Dit klopt niet hoor, volgens mij. Pensioen kun je altijd nog opvragen

ro
door ronny530 - May 9, 2023 om 13:39
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Als eerste direct die pensioenen aanvragen tenminste als uw man de AOW leeftijd heeft behaald. Niet alle pensioenfondsen betalen met terugwerkende kracht het pensioen uit maar ook al zou dat niet zo zijn uw man loopt wel geld waar hij recht op heeft mis.

sw
door swat1500 - May 9, 2023 om 15:24
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is zeer afhankelijk van wat er in betreffende pensioen reglement staat. Er is geen algemene regel omdat een pensioen geen wettelijk recht is maar een afspraak tussen werkgever en werknemer.
Informeer dus bij de betrokken pensioenfondsen.

mo
door mof - May 10, 2023 om 12:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe zou dat wel moeten

Ma
door Master Wim - May 10, 2023 om 13:54
12 Antwoorden / Vragen

Waarom heeft hij die niet aangevraagd toen hij bericht kreeg van die pensioenen hij heeft minstens 3x er bericht van gehad in t jaar voor zijn pensioen begon

ho
door honza23 - May 10, 2023 om 15:56
261 Antwoorden / 3 Vragen

Het antwoord is heel simpel : JA.

Bij de meeste pensioenfondsen kan je tot 5 jaar terug nog pensioen laten uitbetalen.

Maar om te voorkomen dat je in 1 jaar opeens éénmalig een flink bedrag krijgt (=kans om in hoger belastingtarief te komen, misschien dan dat jaar geen recht op toeslagen) is het natuurlijk het beste om zo snel mogelijk bij ieder pensioenfonds het pensioen aan te vragen.

Vergeet ook niet om alvast te informeren of er eventueel recht bestaat op een nabestaandenpensioen ! Mocht uw man dan op enig moment komen te overlijden en u bent er nog dan weet u alvast waar u zich zelf moet melden.

M2
door M2022 - May 10, 2023 om 16:21
33 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo,
Ja hoor, uw man heeft nig gewoon recht op dit "vergeten pensioen" , zoals dat ook wel wordt genoemd.
Gewoon contact opnemen met de betreffende pensioenfondsen. Waarschijnlijk gaat het om kleine pensioenen uit korte dienstverbanden in het verleden? Ik neem tenminste aan van wel, anders had uw man ze waarschijnlijk niet vergeten tijdig aan te vragen.
Bij kleine pensoenen wordt u waarschijnlijk een pensioenafkoop aangeboden, dwz dat uw man een eenmalig afkoopbedrag ontvangt.

1paul
door 1paul - May 11, 2023 om 09:05
3152 Antwoorden / 0 Vragen

Met uw DigiD kunt u op uw eigen overzicht inloggen. Zolang u leeft, kan uw vergeten pensioen niet verjaren. U kunt met terugwerkende kracht alsnog uw hele vergeten pensioen laten uitkeren.