gh
door ghv Nov 5, 2003 om 13:56
Geldzaken & recht

Leerplicht

Deze vraag komt van een jongen die 17 jaar oud is.......in hoeverre ben je verplicht om naar school te gaan en waar ligt eigenlijks de leeftijdgrens.....wegens omstandigheden bij deze jongen thuis kan hij zijn buskosten niet meer betalen en voelt zich genoodzaakt om van school af te gaan.......hij is studerend voor kok.......en ik vindt het heel jammer dat hij ermee moet stoppen omdat zijn ouders niet meer kunnen betalen voor de reiskosten....kan hij via de IB-groep of via andere instantie's ook een regeling treffen voor extra kosten.....

801 5 Rapporteer

an
door annika_1 - Apr 16, 2004 om 11:53
29 Antwoorden / 11 Vragen

Als deze jongen graag zijn opleiding wil afmaken moet hij onmiddelijk contact opnemen met de Gemeente waarin hij woont.Reiskosten kunnen in bepaalde omstandigheden vergoed worden.De Soc. dnst heeft ook een regeling die onder extra soc.voorzieningen minima valt.Tevens heeft de afd. onderwijs ook een regeling voor reiskosten.

jc
door jcalberti - Apr 16, 2004 om 11:53
3 Antwoorden / 0 Vragen

kijk eens op ib-groep.nl. Waarschijnlijk heeft die jongen recht op studiekostenbijdrage/reiskostenvergoeding. Afhankelijk van het inkomen van de ouders.

je
door jemmy - Apr 16, 2004 om 11:53
4 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals Annika al vertelde kan er contact op worden genomen met de gemeente waar in hij ingeschreven staat bij Bevolking.
Echter is het wel zo dat zijn ouders die dienen te doen. Zij zijn immers nog wettelijk en financieel verantwoordelijk voor hem.

webzapper
door webzapper - Apr 16, 2004 om 11:53
207 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals al meer hebben gezegd is de gemeentelijke sociale dienst de eerstaangewezen instantie. Maar die werken vaak heel langzaam en ik betwijfel of er zoveel tijd is. Een extra mogelijkheid zijn de Bureaus voor Jeugdzorg of de Stichting Jeugd & Gezin, AJO, enz. enz. Elke gemeente heeft zo eigen instellingen. Veelal kun je daar een schat aan informatie krijgen over je rechten. Het is even zoeken maar het is het waard. Tenslotte wil ik wijzen op het AKJ , Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg. Informatie is te vinden op www.akj.nl. Zij hebben in de meeste iets grotere steden een spreekuur voor jongeren. De telefoonnummers staan op hun site.

bl
door blauw - Apr 16, 2004 om 11:53
7 Antwoorden / 0 Vragen

Een persoon is trouwens leerplichtig tot zijn 16e. Voor een financiele tegemoetkoming in de onkosten zijn er inderdaad verschillende instanties binnen elke gemeente die daarin zouden kunnen voorzien. Dit is echter niet de IB-groep, aangezien die pas in het spel komen nadat iemand 18 geworden is.