el
door elfje11 Mar 25, 2011 om 20:29
Geldzaken & recht

Lijfrentepolis

via het bedrijf waarik werk bouw ik pensioen op (abp) ook heb ik daar een spaarloonregeling die om is gezet in een lijfrente polis. bij d belastingconsulent neem ik dan mee de lijfrentepolis en de factor A van het pensioen. de lijfrente trokken we altijd af, nu wilde hij dit weer doen (ik zit binnen de marche) toen een collega hem op de vingers tikte en zei dat ik ook een factor A aan moest vragen voor die lijrente (als dat echt zo zou zijn dan val ik iig BUITEN de marche) heb de verzekering gebeld en die zegt NEE dat hoeft helemaal niet, de belastingdienst zegt echter JAwel want het is een aavullend pensioen. ik snap er niets meer van!!!!!

2178 9 Rapporteer

fi
door fisbel - Mar 25, 2011 om 22:44
851 Antwoorden / 3 Vragen

Uw belastingconsulent zal als hij het goed doet de jaarruimte berekenen als volgt: Aanklikken: Uitgaven lijfrenten / uitgaven inkomensvoorziening. Daarna specificeren: invullen de betaalde premies in 2010. De vraag wordt gesteld: Hebt u in 2009 pensioen opgebouwd bij een werkgever. Antwoord ja (het pensioen dat u spaart via uw bedrijf) Daarna wordt gevraagd om de A-factor 2009. De A-factor ziet u in het jaarlijks toegezonden pensioenoverzicht van het ABP. Tenslotte moet uw inkomen uit loondienst 2009 worden vermeld.
Het programma voert een berekening uit. Er wordt oa rekening gehouden met de AOW-franchise. De A-factor is van belang, omdat die x 7,5 wordt vermenigvuldigd en uiteindelijk bepalend is of er voldoende jaarruimte is of niet.

Algemeen: Bij inkomens tot € 20000 is er meestal geen jaarruimte. Hoe hoger het inkomen, hoe meer kans dat de jaarruimte voldoende groot is om de lijfrente-premies in aftrek te kunnen nemen.
Conclusie: de Belastingdienst heeft u het goede antwoord gegeven. De A-factor is van belang omdat via uw werkgever aanvullend pensioen wordt opgebouwd (naast AOW-pensioen)

NB: in de eerste 5 jaren van deze eeuw zijn lijfrente-polissen als zoete broodjes door tussenpersonen enz. 'aan de man' gebracht. Vaak werd er onvoldoende gelet of er wel voldoende jaarruimte aanwezig was. Bij elke afgesloten polis rinkelde de kassa. Toen de Belastingdienst vanaf 2006 strenger op dit punt ging controleren, bemerkte ministens de helft van de betrokkenen dat er onvoldoende / geen aftrek mogelijk was. In het IB-programma werd een berekeningsmodule opgenomen, waardoor veel eenvoudiger vast te stellen viel of er jaarruimte was. Resultaat bij velen: € 0 jaarruimte. Wat weer resulteerde in massaal afgekochte lijfrentes. En of dat nou verstandig is?

el
door elfje11 - Mar 26, 2011 om 11:21
35 Antwoorden / 17 Vragen

hallo fisbel, heel erg bedankt voor je uitleg. zoals jij het beschrijft is het ook gegaan. ik zat nog net binnen de ruimte met die lijfrente (net 23 euro er nog onder) dus zou ik het af mogen trekken. die collega had het echter over de A factor van de lijfrente polis! dus EN factor A van ABP EN factor A van lijfrente, dat bij elkaar optellen. als ik jouw reaktie lees zie ik dat jij het ook enkel hebt over de factor A 2009 van de ABP. (zo is het voorgaande jaren ook steeds gegaan) mijn loon is hoger omdat ik bij een bedrijf werk EN freelance nog een klein baantje erbij heb (ik betaal geen belasting etc dus ik moet het zelf opgeven als neveninkomsten, TOCH bleef ik net binnen de marche, als ik de lijfrente mag aftrekken scheelt het me aanzienlijk in de terugbetaling:-)
die man van de belastingen zei dat lijfrente een aanvullend pensioen is en DUS moet DAAR ook de factor A van genomen worden. de verzekeringsman zegt echter dat dat niet opgaat. dus ...verwarring alom!

fi
door fisbel - Mar 26, 2011 om 12:16
851 Antwoorden / 3 Vragen

Verzekeringskantoren / administratiekantoren en.... belasting. Dat zijn echt twee verschillende zaken. Liever niet je belastingaangifte daar uitbesteden. Of je hebt een impel-simpele aangifte. Lijfrente, in jouw situatie toch niet echt moeilijk, daar weet zelfs de Belastingtelefoon (front-office) nog beter weg mee!

Waarschijnlijk creëer je door het freelance-baantje net voldoende jaarruimte om de lijfrenteaftrek te kunnen toepassen.

ma
door malhy2 - Mar 26, 2011 om 17:39
309 Antwoorden / 13 Vragen

Je hebt alleen de faktor A van je pensioen ( ABP nodig )
Er wordt verder niet gevraagd tijdens het invullen naar een faktor A van je lijfrente.
Als de lijfrente uit gaat keren wordt deze echter wel belast in BOX 1 als inkomen.
Gr Ed

sj
door sjoerdvdh - Mar 27, 2011 om 10:49
5 Antwoorden / 2 Vragen

Het is belangrijk om de terminologie goed te onderscheiden.

De belastingdienst zegt dat de factor A van aanvullend pensioen mee moet worden genomen: ze hebben gelijk
De verzekeraar zegt dat de factor A van lijfrente niet mee moet worden genomen: ze hebben gelijk

De crux zit hem er in dat lijfrente en aanvullend pensioen twee verschillende dingen zijn. Lijfrente wordt vaak gebruikt als aanvulling op het pensioen, en dient daar ook uitstekend voor, maar is fiscaal gezien geen aanvullend pensioen want het wordt niet door je werkgever verstrekt.

Als het gaat om een zelf afgesloten lijfrenteverzekering (of bankspaarproduct) dan heeft de verzekering niet eens een factor A. Je hoeft de factor A dan uiteraard ook niet op te nemen.

Overigens nog het volgende.
"ik zat nog net binnen de ruimte met die lijfrente (net 23 euro er nog onder) dus zou ik het af mogen trekken"

Puur en alleen op de jaarruimte (uitgaande van geen reserveringsruimte uit oude jaren) zou in dit geval maar € 23,- mogen worden afgetrokken. Je mag namelijk aftrekken binnen de ruimte. Het is niet zo dat als er nog € 23,- ruimte de hele premie mag worden afgetrokken.

sj
door sjoerdvdh - Mar 27, 2011 om 10:51
5 Antwoorden / 2 Vragen

En nog een aanvulling

"ook heb ik daar een spaarloonregeling die om is gezet in een lijfrente polis"

Premies die zijn betaald door een spaarloonregeling om te zetten in een lijfrente polis zijn niet aftrekbaar. Ze zijn immers al met "bruto geld" betaald. (3.127 lid 1 IB)

te
door telegrafist - Sep 19, 2011 om 22:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sjoerdvdh schreef op zondag 27 mrt 2011, 10:49]Het is belangrijk om de terminologie goed te onderscheiden.

De belastingdienst zegt dat de factor A van aanvullend pensioen mee moet worden genomen: ze hebben gelijk
De verzekeraar zegt dat de factor A van lijfrente niet mee moet worden genomen: ze hebben gelijk

De crux zit hem er in dat lijfrente en aanvullend pensioen twee verschillende dingen zijn. Lijfrente wordt vaak gebruikt als aanvulling op het pensioen, en dient daar ook uitstekend voor, maar is fiscaal gezien geen aanvullend pensioen want het wordt niet door je werkgever verstrekt.

Als het gaat om een zelf afgesloten lijfrenteverzekering (of bankspaarproduct) dan heeft de verzekering niet eens een factor A. Je hoeft de factor A dan uiteraard ook niet op te nemen.

Overigens nog het volgende.
"ik zat nog net binnen de ruimte met die lijfrente (net 23 euro er nog onder) dus zou ik het af mogen trekken"

Puur en alleen op de jaarruimte (uitgaande van geen reserveringsruimte uit oude jaren) zou in dit geval maar € 23,- mogen worden afgetrokken. Je mag namelijk aftrekken binnen de ruimte. Het is niet zo dat als er nog € 23,- ruimte de hele premie mag worden afgetrokken.

Van de belastingdienst mocht ik een paar jaren de lijfrentepremie niet aftrekken. Dit omdat ik (vanwege de A-factor) GEEN pensioengat had. Maar hoe gaat de belastingdienst straks om met de lijfrenteuitkering? Worden deze paar jaren naar ratio NIET belast? Hoe kan dit aangegeven worden?

fi
door fisbel - Sep 20, 2011 om 00:25
851 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad is het mogelijk dat deze niet afgetrokken lijfrentepremies niet worden belast. Daarvoor is de saldomethode (opnieuw) in het leven geroepen. Er moet wel worden voldaan aan een aantal voorwaarden om voor de saldomethode in aanmerking te komen. .

In de periode van 2001 tot en met 2008 behoorden lijfrenten alleen tot box 1 voor zover de premie of inleg was afgetrokken als uitgave voor inkomensvoorzieningen. Als een (deel van de) premie of inleg niet in aftrek was gebracht, dan behoorde een lijfrente (voor dat gedeelte) tot box 3.

Voor deze jaren gold de onbeperkte saldomethode voor betaalde maar niet afgetrokken premies van 2001 tot en met 2008. Die periode is met een jaar verlengd. Ook de betaalde maar niet afgetrokken premie in 2009 valt volledig onder de onbeperkte saldomethode.

Vanaf 1 januari 2010 geldt voor alle lijfrenten de beperkte saldomethode. De uitwerking van de beperkte saldomethode is afhankelijk van het soort lijfrente. Voor lijfrenten geldt de methode voor maximaal € 2.269 per jaar per persoon.

NB: (beperkte) saldomethode:
om delijfrente-uitkering(en) vrij te kunnen stellen van belastingheffing zal u moeten kunnen aantonen dat de lijfrentepremies niet zijn afgetrokken. Het is daarom zeer verstandig om een kopie van de desbetreffende belastingaangiften als bewijsmateriaal richting belastingdienst te bewaren.

nb
door nbw - Sep 20, 2011 om 01:51
521 Antwoorden / 24 Vragen

Kan iemand me hier uitleggen hoe een spaarloonregeling in lijfrente kan worden omgezet. Kan iemand de vraagsteller uitleggen wat een lijfrentepolis betekend. Want volgens mij wordt hier nutteloos kennis gedeeld die enkel de verwarring bevorderd. Lees hier zoveel kennis dat ik het ook niet meer weet.