ma
door mataglab Sep 4, 2008 om 20:36
Geldzaken & recht

Machtsmisbruik

Bezig met een hypotheekaanvraag.

Dacht dat alles goed is geregeld voor het passeren van de hypotheek, bleek er toch een vervelend struikelblok te staan: NECKERMANN.

Hoewel ik helemaal afbetaald heb, blijkt dat Neckermann het niet heeft gemeld bij de BKR.

Ben dik twee weken al bezig, en ook de hulp van mijn notaris ingeroepen. Maar Neckermann schijnt niet zo welwillend te zijn.

Telefoontjes en mailtjes later nog steeds geen bevestigingsbrief dat ik inderdaad afbetaald heb en dat zij de BKR zullen gaan inlichten (ondanks hun toezeggingen via de telefoon en de e-mails: steevast hetzelfde antwoord: het is gisteren op de post gegaan). Dit heb ik nodig als bewijs bij de hypotheekaanvraag.

Ook een klacht ingediend bij de Geschillencommissie. Enige reactie van Neckermann dat zij het nog in bespreking hebben.

En de brief is zogenaamd nog steeds onderweg.

Het ziet er helaas voor mij uit dat ik het niet zal halen, en straks een dik bedrag aan de verkopers mag gaan betalen.

615 4 Rapporteer

suzyv
door suzyv - Sep 4, 2008 om 20:59
17 Antwoorden / 8 Vragen

Wellicht kom je onder de boeteclausule uit. Als die BKR-registratie het je onmogelijk maakt om bij (alle) banken/hypotheekverstrekkers een lening te krijgen (dit moet je kunnen bewijzen met afwijzingsbrieven van meerdere - ik weet niet exact hoeveel, dat staat wellicht in de koopovereenkomst - instanties waar je een hypotheek hebt geprobeerd te krijgen) dan hoef je ook geen boete te betalen.

aquarius
door aquarius - Sep 4, 2008 om 22:56
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag Mataglab,

Ik mag toch aannemen dat je het niet rondkomen van de financiering als ontbindende voorwaarde hebt gesteld.

Ontbindende voorwaarden gelden slechts voor een beperkte termijn. Deze termijn staat ook in de overeenkomst. Wilt je op basis van de voorwaarden de koop ontbinden, dan moet je daar binnen deze termijn schriftelijk een beroep op doen. Dit doe je met een aangetekende brief met bewijs van ontvangst of telefaxbericht met verzendbevestiging. Indien nodig dan kun je, in overleg met de verkoper, de termijn verlengen. Dit doe je met een aanvulling op de overeenkomst.

Het is echter te hopen dat Neckermann voor die tijd gunstig heeft gereageerd. Sukses.

edwardus
door edwardus - Sep 4, 2008 om 23:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Inderdaad is te hopen (en bijna standaard) dat de financiering onder de ontbindende voorwaarden genoemd is. Het is echter wel zo dat je dan niet bij slechts één bank nul op rekest hebt gekregen, je zult er dus echt wel je best voor moeten doen bij meerdere geldverstrekkers.

Anderzijds is het wel zo dat de geldverstrekker een BKR notatie mag negeren als ze vinden dat je een plausibel verhaal hebt, het is niet zo dat ze je geen lening mogen verstrekken. Het is dus zeker handig om contact op te nemen en het verhaal uitleggen. Het staat de geldverstrekker zélfs vrij om contact op te nemen met Neckermann, hoewel dit natuurlijk niet van ze verlangd kan worden.

marcel75
door marcel75 - Sep 5, 2008 om 09:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Mataglab,
Als je naar de geldverstrekker kunt aantonen dat je geen schuld meer hebt bij Neckermann, dan gaan de meeste banken daar ook mee akkoord. De afmelding is dan slechts een formaliteit. Zorg dus dat je een saldo-overzicht krijgt van het krediet en stuur dat naar de bank. Stuur ook een brief naar Neckermann waarin je verzoekt om blokkering en opheffing van het krediet. Eerder kunnen ze een en ander bij BKR niet afmelden.