Ka
door Kalimero Apr 5, 2016 om 17:13
Geldzaken & recht

Mag de verhuurder van een woning de hele maand huur in rekening brengen terwijl je er sinds de 8ste van de maand er niet meer in woont?

Mijn verhuurder brengt de volledige huur in rekening van de maand januari dit terwijl ik ''verhuist'' ben.

Ik had mijn huurwoning opgezegd op 1 december, maar later ingetrokken (24 december), omdat het toen niet goed met mij ging moest ik verhuizen en ik dacht dat ik een andere plek had gevonden maar dat kon opeens niet meer vandaar dat ik mijn huuropzegging introk.

Toen ik op 5 januari naar mijn huis toe wilde kon ik er niet in. (er stonden nog een aantal spullen waaronder stoel, bed, computer)
Wat bleek, er was niet akkoord gegaan met mijn verzoek tot intrekking van de huuropzegging dus de sloten waren veranderd.

Officeel is er nu 8 januari genomen dat ik daar niet meer woonachtig was.

Mag de verhuurder nu toch de gehele huur van januari in rekening brengen?

1526 3 Rapporteer

Topantwoord

jo
door jorisw - Apr 5, 2016 om 17:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Normaal betaal je huur van de 1e van de maand tot de 1e van de volgende maand. Niet per dag.

Ka
door Kalimero - Apr 5, 2016 om 17:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

Conlusie, ga niet in het begin van de maand uit je huurwoning anders geef je honderden euro's weg.
In mijn geval ligt het iets anders helaas, want ik heb toch de woning op 1 dember opgezegd. Dan zou deze opzegging toch per 1 januari zijn moeten ingegaan?
Of de verhuurder moet met een degelijke reden aankomen waarom de opzeg termijn langer dan 4 weken is lijkt mij.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Apr 5, 2016 om 18:17
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Als u op 1 december opzegt, eindigt de huur pas eind januari. U had vóór 1 december op moet zeggen. Dit is alleen anders als de huurovereenkomst een kortere termijn dan een kalendermaand toestaat.
En een huuropzegging kunt u niet intrekken, althans een verhuurder hoeft daarmee niet akkoord te gaan.
Maar als men u de toegang tot de woning heeft ontzegd (door de cilinders van de sloten te veranderen), ligt de situatie anders. Vanaf in ieder geval 8 januari hoeft u niet meer te betalen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik