to
door toonV Jan 24, 2019 om 19:24
Geldzaken & recht

Mag een bank een spaarrekening stopzetten

Ik heb een spaarrekening en daar krijg ik 1,5 % rente op. Nu kreeg ik een brief met daarin de mededeling dat ze die rekening stopzetten en dat ze het geld naar een direct sparen rekening overzetten en daar krijg ik 0,03% rente op. Mag dat zomaar.

5749 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 24, 2019 om 19:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, dat mag 'zomaar'.
Lees de bijbehorende Voorwaarden maar eens.

tenormin
door tenormin - Jan 24, 2019 om 19:28
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, helaas, het mag. Maar u bent niet de enige hoor, als troost.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2019 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is ongebruikelijk in deze tijd, een spaarrekening met 1,5% rente. Maar uiteraard mag de bank daar mee stoppen.

jo
door jorisw - Jan 24, 2019 om 19:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou een bedrijf niet met een product of dienst mogen stoppen? Jij doet toch ook niet meer hetzelfde als 30 jaar geleden?

diumenge
door diumenge - Jan 24, 2019 om 19:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tijd om een andere bank te zoeken dus, er zijn er wel een paar waar je tenminste iets meer rente ontvangt.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2019 om 23:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Noem er eens één?

diumenge
door diumenge Jan 25, 2019 om 07:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Argenta.

marita5
door marita5 Jan 25, 2019 om 07:56
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@diumenge , Meer rente bij termijn depositie sparen ,  https://www.actuelerentestanden.nl/sparen/hoogste-spaarrente.asp

costnix
door costnix Jan 25, 2019 om 13:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Deposito’s leveren ook heel weinig op. €25.000, 5 jaar vast tussen de 0,01 en 1,75 %
https://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx?spaarvorm=spaardeposito
Waarom zouden ze ook? Het geld voor een hypotheek wordt uit het niets gecreëerd. Ons spaargeld hebben ze niet nodig.

ka
door kama Jan 25, 2019 om 14:21
162 Antwoorden / 19 Vragen

1,75% haal je echt niet onder het Nederlandse depositogarantiestelsel.

diumenge
door diumenge Jan 25, 2019 om 15:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1, naar je wens zo? @Marita5, klopt, maar ik ging uit van normale spaarrekeningen.

costnix
door costnix Jan 27, 2019 om 21:29
2874 Antwoorden / 1 Vragen
tijger1
door tijger1 Jan 28, 2019 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, maar dat zijn depositorekeningen. En die worden dus niet tijdens de looptijd opgeheven of omgezet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2019 om 20:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, helaas mag dat. Hoewel, heeft u indertijd een overeenkomst afgesloten en heeft u die nog, zo ja, kijk dan eens naar de voorwaarden of het inderdaad mag.

De reden zal zijn dat deze bank verlies lijdt op met uw rekening en mogelijk is het wel een beter idee om, ook als al gezegd een andere bank te zoeken. Staat er veel op de rekening, kijk dan ook eens naar een vermogensbank/beheerder. Sommige hebben acties m.b.t. een eerste inleg toe als u gaat deelnemen.

aurora1
door aurora1 - Jan 24, 2019 om 22:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat staat in de voorwaarden van uw rekening? Vast het antwoord op uw vraag.
Wel apart: 1,5 % rente.

costnix
door costnix Jan 25, 2019 om 13:11
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Heeeeeeeel lang geleden kreeg ik zeven (7) procent rente op mijn spaarrekening, maar toen stond de rente op hypotheken op 14 procent.

tijger1
door tijger1 Jan 25, 2019 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Those were the days.:-))

aurora1
door aurora1 Jan 25, 2019 om 14:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, en maar extra internetspaarrekeningen openen....
Welke bank of verzekering nu nog 1,5% geeft?

me
door mein33 - Jan 25, 2019 om 13:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@toony,

Ja, net zo goed als de aan u uitgekeerde rentevergoeding tussentijds kan worden aangepast  (+/-) , zo mag ook een spaarrekening beëindigd worden, zowel door u als door de bank.
Het is nu aan u om een mogelijkheid te zoeken waarbij u meer rendement uit uw spaargelden kan halen, alleen zal dat met een eenvoudig spaarproduct niet zo makkelijk zijn.
Let wel !! , hoe hoger het rendement (lijkt), hoe hoger vaak de risico dragende factor is !

Ka
door Kassagebruiker - Jan 25, 2019 om 13:54
683 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom zou de bank de rekening/het product niet mogen stoppen en u wèl vrijwillig de rekening kunnen opheffen? Voorwaarden werken niet alleen in het voordeel cliënt/nadeel bank maar gelijk naar twee kanten.

mo
door mof - Jan 25, 2019 om 14:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen
Gr
door Grunn1 - Jan 25, 2019 om 15:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Leuk al die antwoorden met ja dat mag maar zonder meer duidelijkheid is dat niet zo.
Wat voor spaarrekening heeft u en wat zijn de voorwaarden? Als u bijvoorbeeld 7 jaar geleden een x bedrag heeft vastgezet tegen 1,5% rente voor bijvoorbeeld 10 jaar dan mag dat niet. Dus kijk wat er in de voorwaarden staat het lijkt me namelijk sterk dat men dit nu zomaar gaat aanpassen terwijl de spaarrente al jaren veel lager is.

gerbera
door gerbera Jan 25, 2019 om 15:39
7372 Antwoorden / 14 Vragen

sorry u was me net ff voor met uw reactie.

gerbera
door gerbera - Jan 25, 2019 om 15:37
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Net zo goed als de bank uw rente van1,5% terug kan brengen naar 0,03% kunnen ze ook uw spaargeld overzetten naar een andere spaarvorm. Een reden van de, voor deze tijd, hoge rente kan zijn dat u het spaargeld voor een bepaalde periode heeft vastgezet tot een bepaald bedrag.  Die periode kan om zijn of u bent boven het bedrag uitgekomen. Ook is het zo dat veel banken het aantal verschillende spaarvormen terug brengt tot een beperkt aantal. Om die reden kan dus uw spaarvorm komen te vervallen en komt daar een andere voor in de plaats. Uw spaarrekening wordt dus niet, zoals u schrijft, stop gezet maar in een andere vorm voortgezet.

me
door mein33 - Jan 28, 2019 om 09:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

ep
DOOR EPCOT - 25 JAN. 2019 OM 15:24
644 ANTWOORDEN / 16 VRAGEN

Leuk al die antwoorden met ja dat mag maar zonder meer duidelijkheid is dat niet zo.
Wat voor spaarrekening heeft u en wat zijn de voorwaarden? Als u bijvoorbeeld 7 jaar geleden een x bedrag heeft vastgezet tegen 1,5% rente voor bijvoorbeeld 10 jaar dan mag dat niet. Dus kijk wat er in de voorwaarden staat het lijkt me namelijk sterk dat men dit nu zomaar gaat aanpassen terwijl de spaarrente al jaren veel lager is.

Als er geld wordt vastgezet voor langere tijd dan is het geen 'spaarrekening' meer, maar een "depositorekening" en daarvoor gelden andere spelregels dan bij een eenvoudig spaarproduct.

Gr
door Grunn1 Jan 28, 2019 om 09:55
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Misschien wel maar het is onduidelijk wat ts heeft maar wat wel duidelijk is dat er al jaren geen gewone spaarrekeningen meer zijn met 1,5% rente.

tijger1
door tijger1 Jan 28, 2019 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Deposito’s worden tussentijds niet gewijzigd. Maar goed, er worden vragen gesteld, maar antwoorden door de Ts, ho maar.

me
door mein33 Jan 28, 2019 om 10:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het zal inderdaad blijven gissen naar welk soort spaarrekening Ts. heeft.
Ts. zal wel zitten te wachten op een antwoord per mail van de redactie van "KASSA".
Ik heb stellig de indruk dat dat bij veel topic starters het geval is, aangezien er in heel veel topics niets meer van de Ts. wordt  vernomen.  ;-))

tijger1
door tijger1 Jan 28, 2019 om 10:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ze vinden wel dit forum. Lezen niet wat de regels zijn, stellen hun vraag zes keer, door deze waardeloze site. Kijken blijkbaar niet verder en zeker niet meer op dit forum.

abnamro
door abnamro - Jan 30, 2019 om 11:15
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ToonV,

Naar aanleiding van dit bericht, vermoed ik dat jouw vraag gaat over de Kapitaalmarktindex Rekening van ons. Ik kan me voorstellen dat je benieuwd bent of de rekening zomaar mag worden stopgezet.

Bij het aangaan van deze rekening ben je akkoord gegaan met de voorwaarden van deze rekening https://abn.com/2HoXlyQ . In deze voorwaarden staat dat zowel de rekeninghouder als de bank de rekening op ieder moment mag beëindigen.

Vanwege de aanhoudende lage rentestand op de geld- en kapitaalmarkt, is er besloten om nu volledig met deze rekeningvorm te stoppen. Om onze klanten tegemoet te komen openen we alvast een Direct Sparen zodat het saldo opneembaar is en kan je nu het saldo kosteloos opnemen.

Wil je graag weten wat voor jou het beste alternatief is? Neem dan contact met ons op via 0900 - 92 15 of 010-240 70 04.

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare
Elvira

HE
door HEPI2 - Feb 8, 2019 om 15:43
1 Antwoorden / Vragen

Helaas heb ik hier ook mee te maken.
ABN AMRO stopt met de rekening maar bieden geen alternatief. Nou ja, een alternatief van 0,03%. Dat noem ik geen alternatief en niet klantvriendelijk in tegenstelling tot wat ze proberen uit te dragen.
Wanneer ik van mijn hypotheek af wil in verband met de rentestand dan wil de bank een schadeloosstelling. Ik wil nu ook graag een schadeloosstelling of een goed tegenvoorstel. Dat zou de bank sieren. Maar van 1,5% rente (met voorwaarden, niet geheel vrij opneembaar) naar 0,03% rente (geheel vrij opneembaar) vind ik een lachertje.
De reacties van de bank op deze topic, en op andere sites, is natuurlijk heel formeel en je krijgt als antwoord, ja het mag. Natuurlijk weten we dat allemaal. Maar het gaat om dat er geen redelijk tegenvoorstel ligt. En bedankt, klant. Je mag gaan. (en dat ga ik ook doen, hopelijk volgen er meer)