orgelmuts
door orgelmuts Dec 22, 2011 om 15:43
Geldzaken & recht

Mag een bankmedewerker om je pincode vragen?

Mijn mans bankpasje lag laatst bijna in tweeën, dus had hij een nieuw pasje aangevraagd.
Hij was naar binnen gegaan bij de bank en de baliemedewerker vroeg om zijn legitimatie.
Nu had hij wel een identiteitskaart bij hem, maar die is verlopen, maar aangezien ons paspoort nog 2 jaar geldig is, wachten we totdat dat verlopen is en dan vragen we wel weer een identiteitspas aan.
Ik had onze paspoorten wel bij ons, maar ik was in de auto blijven wachten en wist niet dat hij zijn identiteitskaartje moest laten zien en mijn man wist niet dat ik zijn paspoort bij me had.
Om een kort verhaal lang te maken.......;-)
Omdat hij geen legitimatie bij zich had, vroeg ze naar zijn pincode.
Maar dat mag toch helemaal niet?

15846 58 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 22, 2011 om 16:00
11565 Antwoorden / 51 Vragen

Lijkt mij ook niet. Er worden notabene TV spotjes gemaakt dat een bank NOOIT om je inloggegevens dan wel pincode vraagt. Wellicht heeft zij getracht te helpen wegens gebrek aan legitimatie om zijn code te vragen. Ze dan beter 0,01 euro kunnen laten pinnen, dan had hij wel kunnen bewijzen dat hij was wie hij is, maar had ze zijn pincode niet geweten.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 22, 2011 om 16:01
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 22 dec 2011, 15:56]Hallo orgelmuts,

NEEN!!

Da's duidelijke taal, edrick3, hahaha.

brainless
door brainless - Dec 22, 2011 om 16:01
324 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeg ze naar zijn pincode of postcode?
Postcode is logischer, want dan kunnen ze controleren of hij zijn adres wel kent.
(dus de houder van het pasje is).

Pincode heeft de baliemedewerkster niets aan, die kan ze nl niet zien in het systeem.

rj
door rjw - Dec 22, 2011 om 16:05
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Was het niet de bedoeling dat jouw man zijn PIN in moest voeren op het PIN apparaat ter identificatie? Dan mag het wel natuurlijk. Ik heb onlangs de PIN-pas voor mijn dochter (8 jaar) opgehaald, en kon me op die manier identificeren.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 22, 2011 om 16:11
632 Antwoorden / 58 Vragen

Nee, ze vroeg echt naar zijn pincode en hij hoefde zijn pas niet in te voeren.
Dat kon ook niet, want zijn pas lag doormidden ;-)
Maar ik was wel verbaasd dat hij me dat vertelde toen hij weer terug kwam.
En ik zei ook al dat ze dat niet had mogen vragen.
Desnoods had ze beter kunnen zeggen: U moet eerst uw legitimatie laten zien, kom anders later maar terug.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 22, 2011 om 17:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Nee dat kan en mag gewoon niet, beklag in dienen bij zijn bazen.

edrick3
door edrick3 - Dec 22, 2011 om 18:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op donderdag 22 dec 2011, 16:01][quote=edrick3 schreef op donderdag 22 dec 2011, 15:56]Hallo orgelmuts,

NEEN!!

Da's duidelijke taal, edrick3, hahaha.

En toch geen topantwoord? Goh. ;-)

Fijne feestdagen!

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 22, 2011 om 18:50
842 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd systeem hebben ze daar bij de bank dan, als (blijkbaar) in het computersysteem zichtbaar voor alle medewerkers de PINcode staat opgeslagen... Normaal hoort zoiets gewoon beveiligd te zijn en voor niemand anders dan het "PINcontroleer-systeem" zichtbaar te zijn... Welke bank is dit, als ik vragen mag?

mahadma
door mahadma - Dec 22, 2011 om 19:20
11565 Antwoorden / 51 Vragen

@tenormin

Er is door TS geschreven: "dus had hij een nieuw pasje aangevraagd.".

Ik ben er daarom vanuit gegaan dat TS het NIEUWE pasje ging afhalen en dat er daarmee wèl gepind kon worden.

atenias
door atenias - Dec 22, 2011 om 19:35
75 Antwoorden / 17 Vragen

Vroegen ze wel naar de pincode? Als het goed is hebben ze kastjes waar je de pincode in moet toetsen, zonder dat de bankmedewerker de code ziet.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2011 om 20:42
16846 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 22 dec 2011, 19:20]@tenormin

Er is door TS geschreven: "dus had hij een nieuw pasje aangevraagd.".

Ik ben er daarom vanuit gegaan dat TS het NIEUWE pasje ging afhalen en dat er daarmee wèl gepind kon worden.

Natuurlijk mahadma, maar ik ging er van uit dat dit nieuwe pasje er nog niet was. Ik ging er van uit dat je dan immers geen penny kan pinnen met kaduuk pasje? Maar natuurlijk is het je van harte gegund, hoor. Gewoon misverstandje, we zijn allemaal mensen, toch?

edrick3
door edrick3 - Dec 22, 2011 om 22:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo orgelmuts,

NEEN!!

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 22, 2011 om 22:49
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op donderdag 22 dec 2011, 18:50]Vreemd systeem hebben ze daar bij de bank dan, als (blijkbaar) in het computersysteem zichtbaar voor alle medewerkers de PINcode staat opgeslagen... Normaal hoort zoiets gewoon beveiligd te zijn en voor niemand anders dan het "PINcontroleer-systeem" zichtbaar te zijn... Welke bank is dit, als ik vragen mag?

@naitsoezn

Het was de Rabobank.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 22, 2011 om 22:58
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 22 dec 2011, 19:02]orgelmuts, je man moest zijn pincode geven. Okay, maar hij stond in die bank omdat zijn pas dus in tweeën lag. Zonder kritiek hoor, maar waarom geef je dan Mahadma de "prijs" van een topantwoord dat ze hem maar beter 0.01 had moeten laten pinnen. Hoe zou dat dan gegaan zijn met die kapotte pas?
Maar goed, natuurlijk had ze postcode moeten vragen en geboortejaar etc. wat ze allemaal hebben opgeslagen in de zo onmisbare computer. Hoop wel dat de nieuwe pas er is of aankomt?

@tenormin,

In principe kon hij wel met het zgn nieuwe pinnen zijn pas gebruiken, dat deel was niet beschadigd.
En ja, dat topantwoord kende ik toe aan mahadma omdat ik dat wel een heel goed idee vind om het zo te doen (ook al had mijn man daar nu even niets aan).
Maar gewoon over het algemeen genomen is dat een goede manier om erachter te komen of je bent die je zegt dat je bent.
Het pasje is inmiddels aangekomen. ;-)
Maar mijn complimenten voor je opmerkzaamheid!

Iedereen fijne kerstdagen toegewenst en een gezond en goed 2012 als ik even van de gelegenheid gebruik mag maken.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2011 om 23:00
16846 Antwoorden / 108 Vragen

orgelmuts, je man moest zijn pincode geven. Okay, maar hij stond in die bank omdat zijn pas dus in tweeën lag. Zonder kritiek hoor, maar waarom geef je dan Mahadma de "prijs" van een topantwoord dat ze hem maar beter 0.01 had moeten laten pinnen. Hoe zou dat dan gegaan zijn met die kapotte pas?
Maar goed, natuurlijk had ze postcode moeten vragen en geboortejaar etc. wat ze allemaal hebben opgeslagen in de zo onmisbare computer. Hoop wel dat de nieuwe pas er is of aankomt?

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2011 om 23:36
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Orgelmuts, uiteraard voor jou en de jouwen ook alle goeds toegewenst. En ik denk dat we dit in deze tijd van het jaar de gelegenheid wel te baat mogen nemen voor een gezond 2012.

we
door wevedeha - Dec 23, 2011 om 11:53
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op donderdag 22 dec 2011, 15:43]Mijn mans bankpasje lag laatst bijna in tweeën, dus had hij een nieuw pasje aangevraagd.
Hij was naar binnen gegaan bij de bank en de baliemedewerker vroeg om zijn legitimatie.
Nu had hij wel een identiteitskaart bij hem, maar die is verlopen, maar aangezien ons paspoort nog 2 jaar geldig is, wachten we totdat dat verlopen is en dan vragen we wel weer een identiteitspas aan.
Ik had onze paspoorten wel bij ons, maar ik was in de auto blijven wachten en wist niet dat hij zijn identiteitskaartje moest laten zien en mijn man wist niet dat ik zijn paspoort bij me had.
Om een kort verhaal lang te maken.......;-)
Omdat hij geen legitimatie bij zich had, vroeg ze naar zijn pincode.
Maar dat mag toch helemaal niet?

wimmi20
door wimmi20 - Dec 23, 2011 om 12:19
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mag een bankmedewerker om de pincode vragen ?
Ja hoor.
Mag een bankmedewerker vragen of ik mijn schoenen wil uittrekken ?
Ja hoor.
Een bankmedewerker mag je van alles vragen.
Het is aan jou of je antwoord geeft.
En als je een waarde document (betaalpas) ophaalt dan weet je toch dat je je moet legitimeren ?
Er kan wel iemand voor de balie staan met een gepikte beschadigde betaalkaart.
Ik vind het overigens een raar verhaal !

ar
door arnobratvic - Dec 23, 2011 om 12:28
17 Antwoorden / 0 Vragen

Mag een bankmedewerker uw pincode vragen? Antwoord is: JA!!! Een bankmedewerker, en ook de groenteboer en de burgemeester, en ook ik, mogen u ALLES vragen. Alleen: u bent niet verplicht antwoord te geven. En de vraag naar uw pincode en andere vertrouwelijke gegevens die niet in verkeerde handen terecht mogen komen, kunt u altijd beter weigeren te beantwoorden. Daarvoor wordt ook vaak genoeg gewaarschuwd. Sorry voor de NEE-respondenten, maar ik wens toch ook hen prettige feestdagen.

raydep
door raydep - Dec 23, 2011 om 12:28
100 Antwoorden / 1 Vragen

Orgelmuts, iedereen weet zo langzamerhand wel dat banken uitermate onbetrouwbaar zijn maar ik hoop toch dat je een klacht indient. Niet geschoten is altijd mis.

nico s
door nico s - Dec 23, 2011 om 12:32
87 Antwoorden / 26 Vragen

wat wimmi schreef vind ik een topantwoord
nico s

wimmi20
door wimmi20 - Dec 23, 2011 om 12:38
2154 Antwoorden / 7 Vragen

arnobratvic,
wat ben ik blij dat u mij gelijk geeft.
En u heeft mijn antwoord zo fraai gekopieerd.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

=arnobratvic schreef op vrijdag 23 dec 2011, 12:28: Mag een bankmedewerker uw pincode vragen? Antwoord is: JA!!! Een bankmedewerker, en ook de groenteboer en de burgemeester, en ook ik, mogen u ALLES vragen. Alleen: u bent niet verplicht antwoord te geven. En de vraag naar uw pincode en andere vertrouwelijke gegevens die niet in verkeerde handen terecht mogen komen, kunt u altijd beter weigeren te beantwoorden. Daarvoor wordt ook vaak genoeg gewaarschuwd. Sorry voor de NEE-respondenten, maar ik wens toch ook hen prettige feestdagen.

jokesk
door jokesk - Dec 23, 2011 om 12:48
50 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb het nog nagevraagd maar het mag niet gevraagd worden.
Het kan wel als je en nieuw pasje komt ophalen om zo je te helpen je pas te activeren als je het niet zelf kan.

Allemaal fijne dagen en een goed 2012 toegewenst.
http://youtu.be/rQSBAq2uZXA

audb
door audb - Dec 23, 2011 om 12:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De vraag is wat ze er mee zou willen doen?

Controleren of de pincode bij de pas hoort? dan zou de deze in de automaat moeten stoppen en dat gaat echt niet daar buiten de magneetstrip ook de chip wordt uitgelezen.

Ik vermoed dat de vraag dan ook anders bedoeld is geweest dat ze eigenlijk had moeten vragen of meneer de pincode wou behouden of dat er een nieuwe aangevraagd moest worden.

Dit gebeurt namelijk wel bij de Fortis ehum ,,, ABN.

raydep
door raydep - Dec 23, 2011 om 12:52
100 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de privacywetgeving mag een bankmedewerker niet naar een pincode vragen, de bank mag niet beschikken over pincodes van klanten.

mostertpot
door mostertpot - Dec 23, 2011 om 13:27
162 Antwoorden / 13 Vragen

Beste orgelspeelster;
Grappige vraag, maar volgens mij wist je het antwoord wel. Maar goed ik wil wel controleren of het allemaal goed is gegaan bij de bank, mag ik je banknummer en je inlogcode en wachtwoord s.v.p, dan kan ik je beter helpen. ;-)

tv
door tvk - Dec 23, 2011 om 13:33
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste orgelmuts,

Ik werk bij een bank. Zoals Raydep al zegt: alleen de klanten zelf weten hun pincode, die staan niet bij ons in een systeem en mogen wij ook niet weten. Lijkt me ook logisch. (@Raydep> dus banken zijn in dat geval zeker wel betrouwbaar)
Wij kunnen de pincode dus ook niet controleren voor een klant.
WIj gebruiken deze vraag alleen maar om via een identifier iemand te identificeren wanneer iemand geen legitimatiebewijs bij zich heeft omdat wij wettelijk verplicht zijn klanten te identificeren bij iedere vraag. Echter dan vraag je niet de pincode, maar laat je de klant dit intoetsen op de identifier. Vreemd verhaal, maar uit uw verhaal begrijp ik dat u er zelf niet bij bent geweest en het wellicht anders bedoeld was dan u nu hier schrijft.

ka
door katelijntje - Dec 23, 2011 om 13:51
28 Antwoorden / 3 Vragen

Er is maar een antwoord mogelijk NEEN.
De bank(medewerker) mag/zal NOOIT om je pincode/tancode,wachtwoord vragen

raydep
door raydep - Dec 23, 2011 om 13:57
100 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tvk schreef op vrijdag 23 dec 2011, 13:33]Beste orgelmuts,

Ik werk bij een bank. Zoals Raydep al zegt: alleen de klanten zelf weten hun pincode, die staan niet bij ons in een systeem en mogen wij ook niet weten. Lijkt me ook logisch. (@Raydep> dus banken zijn in dat geval zeker wel betrouwbaar)

Yep, in dat geval wel.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 23, 2011 om 15:59
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 23 dec 2011, 12:19]Mag een bankmedewerker om de pincode vragen ?
Ja hoor.
Mag een bankmedewerker vragen of ik mijn schoenen wil uittrekken ?
Ja hoor.
Een bankmedewerker mag je van alles vragen.
Het is aan jou of je antwoord geeft.
En als je een waarde document (betaalpas) ophaalt dan weet je toch dat je je moet legitimeren ?Er kan wel iemand voor de balie staan met een gepikte beschadigde betaalkaart.
Ik vind het overigens een raar verhaal !

@wimmi

Hij ging zijn nieuwe pas nog niet halen, hij ging zijn oude pas inleveren.
En we hadden onze legitimatie wel bij ons, maar zoals ik al zei, ik zat in de auto en wist niet wat er binnen gaande was, en mijn man wist niet dat ik zijn paspoort bij me had, anders was hij wel even naar de auto gelopen.
En wat het rare verhaal betreft........dat ben je nu toch zo langzamerhand wel van me gewend? Ik schrijf altijd rare verhalen ;-)

opaplop
door opaplop - Dec 23, 2011 om 15:59
76 Antwoorden / 12 Vragen

Weet je wat ik niet begrijp: laatst waren wij zelf bij de bank,met een kapotte pas van een van ons.En de bali medewerker pakte onze pas,en keek met zijn eige pincode wat er nog op stond van de sjipknip,dus zu kunnen het zelf wel bekijken.

weetnietveel
door weetnietveel - Dec 23, 2011 om 17:06
69 Antwoorden / 2 Vragen

KORT MAAR KRACHTIG NEE

marjon1
door marjon1 - Dec 23, 2011 om 18:20
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=opaplop schreef op vrijdag 23 dec 2011, 15:59]Weet je wat ik niet begrijp: laatst waren wij zelf bij de bank,met een kapotte pas van een van ons.En de bali medewerker pakte onze pas,en keek met zijn eige pincode wat er nog op stond van de sjipknip,dus zu kunnen het zelf wel bekijken.

Om het saldo van een chipknip na te kijken heb je geen pincode nodig, om ermee te betalen ook niet alleen om hem op te laden (er geld op te zetten)

wizard2
door wizard2 - Dec 23, 2011 om 19:39
125 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 22 dec 2011, 15:56]Hallo orgelmuts,

NEEN!!

Hallo edrick3,

Chapeau voor je antwoord!

wizard2

aa
door aavandenberge - Dec 25, 2011 om 23:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste orgelmuts, hoe kun je zo een domme vraag stellen. Kijk je geen tv of lees je geen kranten. GEEF NOOIT JE PINCODE AAN WIE DAN OOK, IN DIT GEVAL ZELFS NIET AAN JE MAN!!!!!!!!!!!!

DIE IS KENNELIJK BUITENGEWOON PASSIEF.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 25, 2011 om 23:55
632 Antwoorden / 58 Vragen

@aavandenberge

Nou tut tut, rustig maar hoor! Je hoeft niet zo'n toon tegen me aan te slaan.
Volgens mij zijn er geen domme vragen, alleen domme antwoorden.
Je kent mij of mijn man helemaal niet en ik vind je reaktie buitengewoon onbeschoft!

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 25, 2011 om 23:59
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=mostertpot schreef op vrijdag 23 dec 2011, 13:27]Beste orgelspeelster;
Grappige vraag, maar volgens mij wist je het antwoord wel. Maar goed ik wil wel controleren of het allemaal goed is gegaan bij de bank, mag ik je banknummer en je inlogcode en wachtwoord s.v.p, dan kan ik je beter helpen. ;-)

@mostertpot,

Misschien als mijn pas nog eens in tweeën ligt, zal ik gelijk aan jou denken ;)
In elk geval vriendelijk bedankt voor het aanbod, ik neem het in overweging, hahaha.

tenormin
door tenormin - Dec 26, 2011 om 00:06
16846 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op zondag 25 dec 2011, 23:55]@aavandenberge

Nou tut tut, rustig maar hoor! Je hoeft niet zo'n toon tegen me aan te slaan.
Volgens mij zijn er geen domme vragen, alleen domme antwoorden.
Je kent mij of mijn man helemaal niet en ik vind je reaktie buitengewoon onbeschoft!

Daar sluit ik me volledig bij aan!

wimmi20
door wimmi20 - Dec 26, 2011 om 00:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nog steeds vindt ik de vraag en de stelling van TS bizar.
De baliemedewerker hoeft niet naar de pincode te vragen.
Als een pas doorgeknakt is dan kun je nog steeds de goudkleurige chip in de kaartlezer steken en met de pincode geld opnemen.
Dat kon niet met de oude kaartlezers, hier moest de gehele magneetstrip worden uitgelezen.
Bij het opnemen van grotere bedragen ( beduidend groter dan de daglimiet) wordt er naast de pincode om een wettig geldig legitimatebewijs gevraagd.
De vraag wordt nog bizarder : als je een vervangende betaalkaart hebt aangevraagd dan ontvang je een brief thuis dat de nieuwe kaart bij bank of postkantoor klaar ligt.
Dat heb ik zelf ondervonden.
En in die brief staat dat je een geldig legitimatiebewijs moet meebrengen !
Met de pincode bewijs je niet dat jij de wettelijke eigenaar van een pas bent en dat jij de persoon bent wiens naam op de pas staat.
Kortom, alleen met een pincode krijg je de nieuwe pas niet mee !
Dus het verhaal dat een baliemedewerker naar de code vraagt neem ik met een zak strooizout.
Want voor deze vraag is geen enkele reden.
En voor al die betweters die op de vraag NEEN hebben geantwoord.
Een bankmedewerker mag je alles vragen.
Dat mag een loodgieter.
En dat mag een politieagent.
Als jij zo stom bent om antwoord te geven dan is dat je eigen schuld.
Overigens Orgelmuts : een paspoort mag je niet steeds bij je dragen als legitimatiebewijs.
Als je het kwijtraakt staat daar een fikse boete op.
Het is een reisdocument dat je uitsluitend bij je mag hebben als je de landsgrens gaat passeren.
Als je je met een paspoort legitimeert bij een bekeuring, en de agent vraagt: gaat u naar het buitenland, en uw antwoord is nee, dan kunt u een bekeuring krijgen.
En nu maar wachten op de betweters die zeggen dat ook dat niet klopt.
Betweters, gewoon vragen aan Google, of bij de gemeente.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 26, 2011 om 00:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Orgelmuts:
Ik lees uw vraag nogmaals met extra aandacht.
Uw verhaal klopt voor geen meter !
U schrijft dat uw man wel een identiteitskaart bij zich had, maar die was verlopen.
U wachtte in de auto met twee geldige paspoorten in uw bezit.
Uw man had wel een verlopen identiteitskaart bij zich, kennelijk dus ook zijn portefeuille.
En uw bizarre verhaal wordt nog veel meer bizar. !
Uw man rijdt volgens uw eigen woorden auto zonder rijbewijs !
Want een rijbewijs is een legitimatiebewijs !
Uw eigen woorden : hij had alleen een verlopen legitimatiebewijs bij zich !
Dus niet een geldig rijbewijs !
Wie loopt er nou rond met een verlopen identiteitskaart als hij zich kan legitimeren met een rijbewijs ?

Hercule Poirot

fe
door festinger - Dec 26, 2011 om 03:22
410 Antwoorden / 18 Vragen

Heb decennia lang bij een bank gewerkt. Had als ik gewild had heel rijk kunnen worden door pincodes te misbruiken. 10 van de 9 gaven probleemloos de pincode bij mij aan de balie. Mijn baan is door de ivoren torens inmiddels niet meer.De bank is een verdienmachine geworden met megacampagnes die het publiek moet waarschuwen voor fraude. Service is in een callcentra veranderd en je moet maar afvragen af het gegeven advies wel klopt en reeel is en eerlijk. Het salaris van de commerciele tak is gebaseerd op prestatie en niet op inzicht of kennis.En daarom zitten we nu massaal in crisis.

marjon1
door marjon1 - Dec 26, 2011 om 09:40
284 Antwoorden / 3 Vragen

Beste wimmi20
Waar u al uw wijsheden vandaan haalt is mij een raadsel maar ik heb nog maar zelden zoveel veronderstelllingen bij elkaar gezien die hier zijn neergezet als waarheid.
Ook valt u weer eens in herhaling wat betreft dat iedereen naar een pincode mag vragen.

Het enige wat hier klopt is dat je een bericht thuis krijgt dat je nieuwe pas klaarligt
waar in staat dat je je legitimatie mee moet brengen bij afhalen.

Zoekt u zelf nog maar even verder wat betreft het bij je dragen van je paspoort, ik zal u nog een wel hint geven:
Een paspoort is zowel een geldig legitimatiebewijs als ook een reisdocument
Dus bij je dragen, dat mag gewoon hoor maar dat zou u als een echte Hercule Poirot toch moeten weten (hahaha)

Prettige dagen en een gelukkig nieuwjaar

tenormin
door tenormin - Dec 26, 2011 om 10:01
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Moet wel lachen (en weet zeker dat Orgelmuts doet ook moet) :)
Maar Hercule Poirot heeft hier zeker een "over het door ons allen over het hoofd gelezen punt" : dat rijbewijs. Dat zou het antwoord kunnen zijn maar.... misschien was de man van orgelmuts gewoon degene die bijrijder was en orgelmuts de rijbewijshoudster. Dus kan de man van orgelmuts gewoon de weg op zonder rijbewijs. En, eigenwijs als ik natuurlijk ben, denk ik dat dit gewoon aan de orde was: zij wel/hij geen rijbewijs.

tenormin
door tenormin - Dec 26, 2011 om 10:19
16846 Antwoorden / 108 Vragen

vergeet bij mijn bijdrage van 10:01 mijn ondertekening:
Miss Marple

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 26, 2011 om 12:30
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 26 dec 2011, 00:59]Orgelmuts:
Ik lees uw vraag nogmaals met extra aandacht.
Uw verhaal klopt voor geen meter !
U schrijft dat uw man wel een identiteitskaart bij zich had, maar die was verlopen.
U wachtte in de auto met twee geldige paspoorten in uw bezit.
Uw man had wel een verlopen identiteitskaart bij zich, kennelijk dus ook zijn portefeuille.
En uw bizarre verhaal wordt nog veel meer bizar. !
Uw man rijdt volgens uw eigen woorden auto zonder rijbewijs !
Want een rijbewijs is een legitimatiebewijs !
Uw eigen woorden : hij had alleen een verlopen legitimatiebewijs bij zich !
Dus niet een geldig rijbewijs !
Wie loopt er nou rond met een verlopen identiteitskaart als hij zich kan legitimeren met een rijbewijs ?
Hercule Poirot

@beste wimmi20 aka Hercule Poirot ;-)

Toch heb je dan niet goed gelezen.
Al meerdere malen heb ik aangegeven dat mijn man niet zijn nieuwe pas op ging halen, maar zijn nieuwe pas aan ging vragen, dus er was nog geen sprake van een brief.
Natuurlijk weten we dat we een legitimatie bij ons moeten hebben als we een nieuw pasje op gaan halen, maar dat was dus niet aan de orde.
Verder heeft mijn man geen rijbewijs, maar heb ik een rijbewijs.
Ik heb nergens gezegd dat hij reed.
Mijn man is n.l. epilepsiepatiënt en heeft zo nu en dan een aanval, waardoor hij dus geen auto mag rijden.
Maar aangezien ik zelf in een rolstoel zit en het een beetje gedoe is om de auto uit te komen, had ik gezegd: Ik blijf wel even in de auto wachten dan kun jij gewoon even een nieuw pasje aanvragen.
Wist ik veel dat ze ook naar je legitimatie vragen als je je oude pasje wil vernieuwen, nou ja en dat had dus geen probleem geweest als mijn man geweten had dat ik beide paspoorten bij me had.
Nou en ik heb nog nooit gehoord dat je een boete kunt krijgen als je je paspoort altijd bij je draagt, wat een kul!
Het is gewoon een geldig identiteitsbewijs.
En ja, een paspoort kan je kwijtraken, maar een identiteitskaart ook, een rijbewijs ook.
Alleen als je er geen melding van maakt dat je het bent kwijtgeraakt riskeer je misschien een boete.
Dus wat jij nu allemaal beweert, neem ik ook met een zak strooizout.
En ik snap heus wel dat iedereen me alles mag vragen, zelfs jij :D, tuurlijk, je mag alles aan me vragen hoor, hoeveel ik verdien, wat mijn pin is, mijn bankrekeningnummer, hoeveel ik voor mijn huis heb betaald.....etc, etc...........
Alleen de kans dat ik je antwoord geef is niet zo groot.
Je hebt dus toch niet zo nauwkeurig gelezen als dat je zegt.

Vr.gr. Wilma.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 26, 2011 om 12:33
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 26 dec 2011, 10:01]Moet wel lachen (en weet zeker dat Orgelmuts doet ook moet) :)
Maar Hercule Poirot heeft hier zeker een "over het door ons allen over het hoofd gelezen punt" : dat rijbewijs. Dat zou het antwoord kunnen zijn maar.... misschien was de man van orgelmuts gewoon degene die bijrijder was en orgelmuts de rijbewijshoudster. Dus kan de man van orgelmuts gewoon de weg op zonder rijbewijs. En, eigenwijs als ik natuurlijk ben, denk ik dat dit gewoon aan de orde was: zij wel/hij geen rijbewijs.

@tenormin

O ja, ik lach me dood hier hahaha :D en ik heb altijd al meer vertrouwen in miss Marple gehad dan in Hercule Poirot!
Ik heb sowieso de pest aan Fransen, hahaha.
En wat het rijbewijs betreft............1-0 voor Miss Marple! ;-)

ka
door katelijntje - Dec 26, 2011 om 13:59
28 Antwoorden / 3 Vragen

Ht valt mij op dat er toch vreemde rare antwoorden gegeven worden, De antwoorden gaan soms totaal niet in op de vraag die de vragensteller heeft gesteld, Geeft dus antwoord op de vraag en ga dus geen andere dingen erbij halen en/of elkaar af te maken.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 26, 2011 om 17:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Orgelmuts,

u stelt dat ik niet zo goed heb gelezen als ik zelf beweer.
Sterker nog : ik ken uw tekst beter dan u die zelf kent.
U begint uw vraag met :
mijn mans pasje lag in tweeen, DUS had hij een nieuw pasje AANGEVRAAGD.
Voor de taalkundigen : dat is in de verleden tijd.
Misschien wel de voltooid verleden tijd.
Op school heb ik nooit zo goed opgelet.
Dus had hij dus dat pasje dus al dus aangevraagd.
Dus lag het nieuwe pasje klaar !
Dat mag een nauwkeurige lezer toch veronderstellen uit deze tekst ?

Wat betreft het rijbewijs : daar zat Hercule er behoorlijk naast !
Excusez moi.

En wat betreft dat paspoort bij je hebben : dat schijnt iets uit het verleden te zijn.
Van voor de identificatie plicht.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=orgelmuts schreef op maandag 26 dec 2011, 12:30:
=wimmi20 schreef op maandag 26 dec 2011, 00:59: Orgelmuts:
Ik lees uw vraag nogmaals met extra aandacht.
Uw verhaal klopt voor geen meter !
U schrijft dat uw man wel een identiteitskaart bij zich had, maar die was verlopen.
U wachtte in de auto met twee geldige paspoorten in uw bezit.
Uw man had wel een verlopen identiteitskaart bij zich, kennelijk dus ook zijn portefeuille.
En uw bizarre verhaal wordt nog veel meer bizar. !
Uw man rijdt volgens uw eigen woorden auto zonder rijbewijs !
Want een rijbewijs is een legitimatiebewijs !
Uw eigen woorden : hij had alleen een verlopen legitimatiebewijs bij zich !
Dus niet een geldig rijbewijs !
Wie loopt er nou rond met een verlopen identiteitskaart als hij zich kan legitimeren met een rijbewijs ?
Hercule Poirot

@beste wimmi20 aka Hercule Poirot ;-)

Toch heb je dan niet goed gelezen.
Al meerdere malen heb ik aangegeven dat mijn man niet zijn nieuwe pas op ging halen, maar zijn nieuwe pas aan ging vragen, dus er was nog geen sprake van een brief.
Natuurlijk weten we dat we een legitimatie bij ons moeten hebben als we een nieuw pasje op gaan halen, maar dat was dus niet aan de orde.
Verder heeft mijn man geen rijbewijs, maar heb ik een rijbewijs.
Ik heb nergens gezegd dat hij reed.
Mijn man is n.l. epilepsiepatiënt en heeft zo nu en dan een aanval, waardoor hij dus geen auto mag rijden.
Maar aangezien ik zelf in een rolstoel zit en het een beetje gedoe is om de auto uit te komen, had ik gezegd: Ik blijf wel even in de auto wachten dan kun jij gewoon even een nieuw pasje aanvragen.
Wist ik veel dat ze ook naar je legitimatie vragen als je je oude pasje wil vernieuwen, nou ja en dat had dus geen probleem geweest als mijn man geweten had dat ik beide paspoorten bij me had.
Nou en ik heb nog nooit gehoord dat je een boete kunt krijgen als je je paspoort altijd bij je draagt, wat een kul!
Het is gewoon een geldig identiteitsbewijs.
En ja, een paspoort kan je kwijtraken, maar een identiteitskaart ook, een rijbewijs ook.
Alleen als je er geen melding van maakt dat je het bent kwijtgeraakt riskeer je misschien een boete.
Dus wat jij nu allemaal beweert, neem ik ook met een zak strooizout.
En ik snap heus wel dat iedereen me alles mag vragen, zelfs jij :D, tuurlijk, je mag alles aan me vragen hoor, hoeveel ik verdien, wat mijn pin is, mijn bankrekeningnummer, hoeveel ik voor mijn huis heb betaald.....etc, etc...........
Alleen de kans dat ik je antwoord geef is niet zo groot.
Je hebt dus toch niet zo nauwkeurig gelezen als dat je zegt.

Vr.gr. Wilma.

tenormin
door tenormin - Dec 26, 2011 om 19:09
16846 Antwoorden / 108 Vragen

haha orgelmuts, dit is echt lachen. Laat Wimmie nu toch potjandorie gelijk hebben, die Hercule toch: je schrijft inderdaad had nieuw pasje aangevraagd. Nou ja, inmiddels weten we wel beter, maar die "speurneus" geeft niet gauw op, toch?

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 26, 2011 om 22:52
632 Antwoorden / 58 Vragen

@wimmi20

Je hebt helemaal gelijk monsieur Poirot! Mijn nederige excuses!
Ik heb het inderdaad wat ongelukkig geformuleerd.
Ik had moeten schrijven: hij ging een nieuw pasje aanvragen.
Wat betreft het rijbewijs: excuses aanvaard!
Maar wat betreft de paspoorten, ik denk dat zelfs veel politieagenten niet weten hoe dat nu precies zit.

@tenormin

Ach.....als we maar lol hebben, toch??? 't Is altijd fijn om eens gelijk te hebben zo nu en dan, hahaha.
En ik vermaak me prima met alle antwoorden. :D

wimmi20
door wimmi20 - Dec 26, 2011 om 23:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Orgelmuts,

laten we deelnemen aan deze rubriek een beetje beschouwen als schaak spelen op afstand.
Af en toe een stomme zet.
En af en toe schaakmat.
Laten we deze partij beschouwen als een mooie remise.
En vooral : laten we onszelf niet al te serieus nemen !
Tot we dood zijn zullen we het moeten doen met tijdverdrijf.
Tjeetje, wat bedenk ik weer een mooie tekst.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 26, 2011 om 23:54
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 26 dec 2011, 23:46]Orgelmuts,

laten we deelnemen aan deze rubriek een beetje beschouwen als schaak spelen op afstand.
Af en toe een stomme zet.
En af en toe schaakmat.
Laten we deze partij beschouwen als een mooie remise.
En vooral : laten we onszelf niet al te serieus nemen !
Tot we dood zijn zullen we het moeten doen met tijdverdrijf.
Tjeetje, wat bedenk ik weer een mooie tekst.

@wimmi20

Ik ben geroerd door je práchtige woorden, heb de tranen in mijn ogen (wel van het lachen dan, eerlijkheidshalve, hahaha)
Ik had geen idee dat ik best aardig schaken kan ;-) zo zie je maar weer.
Ach......t is goed gekomen, dat is t belangrijkste.
Prettige avond nog!

Vr.gr. Wilma.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 27, 2011 om 00:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik lees de tekst die ik heb geschreven nu voor de 32e keer.
En weer schieten de tranen van ontroering in mijn ogen.
Zo mooi en gevoelig is de tekst.
En wat schrijft Orgelmuts, muts muts muts, muts, viermaal muts !
Ik heb de tranen in mijn ogen van het lachen !
Die muts snapt er geen hout van !
Muts, muts, muts !

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 27, 2011 om 11:42
632 Antwoorden / 58 Vragen

@wimmi20

Sorry wimmi :$ 'k wist niet dat het zo gevoelig lag.
Het spijt me als ik op je hart getrapt heb.
Ik zal niet meer lachen, beloofd!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2011 om 14:14
16883 Antwoorden / 202 Vragen

In de eerste plaats: het is feitelijk onjuist. Maar....:
het is bij de eigen bank en in beginsel moet dat dan toch betrouwbaar zijn en het lijkt ook op een poging tot hulp.
Indiern u er toch moeite mee heeft: bij de ontvangst van de nieuwe pas meteen de pincode wijzigen en is er geen enkel probleem meer.

Toch ook wel een 'bezwaar'opmerking maken bij uw bank aangezien de bank nooit om een pincode vraagt anders dan bij het pinnen zelf.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 27, 2011 om 14:57
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 27 dec 2011, 00:44]Ik lees de tekst die ik heb geschreven nu voor de 32e keer.
En weer schieten de tranen van ontroering in mijn ogen.
Zo mooi en gevoelig is de tekst.
En wat schrijft Orgelmuts, muts muts muts, muts, viermaal muts !
Ik heb de tranen in mijn ogen van het lachen !
Die muts snapt er geen hout van !
Muts, muts, muts !

Maar je hebt wel een topantwoord toegekend gekregen, dat staat ook ergens voor! ;-)

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 27, 2011 om 15:00
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op dinsdag 27 dec 2011, 14:14]In de eerste plaats: het is feitelijk onjuist. Maar....:
het is bij de eigen bank en in beginsel moet dat dan toch betrouwbaar zijn en het lijkt ook op een poging tot hulp.
Indiern u er toch moeite mee heeft: bij de ontvangst van de nieuwe pas meteen de pincode wijzigen en is er geen enkel probleem meer.

Toch ook wel een 'bezwaar'opmerking maken bij uw bank aangezien de bank nooit om een pincode vraagt anders dan bij het pinnen zelf.

Ach, zo zie ik het ook, het zal goed bedoeld zijn, ook al is het feitelijk niet juist.
En tja.......een nieuwe pincode aanvragen.......
Doordat mijn man epilepsie heeft, kan hij maar moeilijk dingen onthouden en als ie dan weer een nieuwe pincode uit zijn hoofd moet gaan leren, hij heeft al toer genoeg om deze te onthouden.

edrick3
door edrick3 - Dec 27, 2011 om 15:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Wanneer stoppen we nu eens?

Dit is Vraag & Beantwoord.

De Vraag is al duidelijk beantwoord!!! KLAAR!

Ga verder gezellig bij Discussies chatten.

Met vr.gr.