Li
door Lisette Waterman Sep 25, 2019 om 08:05
Geldzaken & recht

Mag een bedrijf 19.95 administratie opvoeren bij te laat betalen?

Per abuis heb ik de betaling van een rekening van een bestelling bij Drogist.nl meerdere malen over het hoofd gezien, zo blijkt. Meestal check ik of ik bij ben met betalingen op Afterpay en Klarna. Dit is lekker overzichtelijk. Naar Drogist.nl betalingen lopen niet via deze 2 grote, maar via een link in het bericht. Afin. Ik heb een betaalachterstand nu van een maand. Het bedrag dat er aan administratiekosten vind ik nogal hoog: 19.95 dat is dus mijn vraag: mag dit? Ik kan mij iets herinneren dat afministratiekosten nooit zo hoog mochten zijn. Ik hoor graag van u.

4808 14 Rapporteer

ne
door neodutchio - Sep 25, 2019 om 08:13
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Meerdere malen over het hoofd gezien? Dat klinkt als een factuur ontvangen hebben en minimaal een herinnering. Bij een herinnering mogen geen kosten berekend worden en moet u in de gelegenheid gestelt worden om alsnog te betalen. Meestal is dat 14 dagen. Na deze 14 dagen mogen er kosten berekend worden.
De hoogte van de kosten moeten wel opwegen tegen het bedrag dat betaald mag worden. Dit in het geval als er nog geen incassobureau is ingeschakeld, dan zijn de kosten minimaal €40,-.

Niet elk bedrijf werkt met Afterpay of Klarna. U weet zelf ook dat u iets besteld heeft, dus zodra er iets ontvangen is weet u ook dat er betaald moet worden.

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2019 om 09:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook een schuldeiser mag gewoon, als de regels gevolgd zijn, € 40,00 incassokosten rekenen. Hoeft hij geen incassobureau voor te zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/hoogte-incassokosten

marita5
door marita5 - Sep 25, 2019 om 08:43
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lisette Waterman ,

Mag een bedrijf 19.95 administratie opvoeren bij te laat betalen?

Nee,

Andere kosten naast de incassokosten

Naast de incassokosten kan een schuldeiser u ook rente laten betalen. Dit bedrag vindt u terug op de aanmaning.

Een schuldeiser of incassobureau mag verder geen overige kosten in rekening brengen. Dus zij mogen niet naast de incassokosten ook nog aanmaningskosten, herinneringskosten of administratiekosten in rekening brengen.

Ook kan het incassobureau btw berekenen over de incassokosten. Dit mag alleen als de schuldeiser zelf niet btw-plichtig is. In dat geval moet u de btw betalen.

Voor verdere informatie klik op de rode regels .
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/hoogte-incassokosten
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/toolkit-incasso-voor-schuldhulpverleners

Drogist.nl is aangesloten bij Thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen .
https://www.thuiswinkel.org/leden/drogist.nl/certificaat
https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

Tr
door Trostomaat Sep 25, 2019 om 15:18
239 Antwoorden / Vragen

Bovenstaande gaat over 'andere kosten naast incassokosten'.
En is daarmee niet van toepassing op de gestelde vraag. In de vraag is immers geen sprake van 'andere kosten naast incassokosten', simpelweg omdat er geen incassokosten in rekening worden gebracht. De opgevoerde administratiekosten lijken de enige kosten te zijn.
Wat administratiekosten wordt genoemd, zijn in feite gewoon de incassokosten.
Alleen de hoogte ervan kan ter discussie worden gesteld. Niet het feit dat het wordt opgevoerd.

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2019 om 22:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die hoogte is al lager dan het mag zijn, tenminste als ze in de eerste herinnering aangekondigd zijn en er dan nog niet hinnen 14 dagen is betaald.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2019 om 09:08
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven verwijzingen. Tenzij uw achterstand zo groot is dat op basis van de wettelijke rente het bedrag van € 19,95 correct zou zijn, hetgeen mij ook niet het geval lijkt gelet op hun aanbiedingenn op de website, mag het niet. Dus als aangegeven: klacht indienen.

(Ik zie geen enkele verwijzing naar de leveringsvoorwaarden)

holstein
door holstein - Sep 25, 2019 om 09:11
922 Antwoorden / 16 Vragen

Hoeveel bedrijven moeten er dagelijks niet achter hun centjes aan en hoeveel mensen moeten daar tijd in steken, dus neem je verlies.

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2019 om 09:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u ern herinnering gehad hebt met daarin de aankondiging dat u nog 14 dagen de tijd hebt om te betalen, en dat als er dan nog niet betaald is u die € 19,95 extra aan kosten moet betalen, is dat terecht. Men zou dus al € 40,00 mogen rekenen.

Donuts
door Donuts - Sep 25, 2019 om 09:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote marita5: "Dus zij mogen niet naast de incassokosten ook nog aanmaningskosten, herinneringskosten of administratiekosten in rekening brengen."

Er worden geen incassokosten in rekening gebracht, dus het mag wat Drogist.nl doet.

edrick3
door edrick3 - Sep 25, 2019 om 10:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Punt 4 van artikel 15 van de Algemene Voorwaarden:

4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2019 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft dus mazzel dat er maar zo’n laag bedrag berekend wordt. Het naampje doet er niet toe.

https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50

me
door mein33 - Sep 25, 2019 om 10:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Per abuis/meerdere malen over het hoofd gezien/Meestal check ik/Dit is lekker overzichtelijk/  Ik kan mij iets herinneren .

van het openstaande bedrag bij een maximale achterstand van € 2500,00
U weet als geen ander, zeker met uw 'abuis' administratie, hoe groot uw betalingsachterstand is.
Dus laat er even een rekensommetje op los en u weet precies of de opgelegde €19,95 in overeenstemming is met de betalingsachterstand.

edrick3
door edrick3 Sep 25, 2019 om 10:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nou ..... de door jou aangehaalde 15% maakt onderdeel uit van een hele zin:

Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=.

me
door mein33 Sep 25, 2019 om 11:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@edrick3,

U heeft gelijk dat de 15% slechts een onderdeel is van de gehele zin.
Echter heb ik het bij de 15% gelaten vanwege het bedrag dat in rekening wordt gebracht en dat in combinatie met de daarop volgende regel welke vermeld dat de leverancier van het minimum van € 40,00 kan afwijken.
Naar mijn beleving is de leverancier in dit geval van minimum bedrag afgeweken.

Li
door Lisette Waterman - Sep 25, 2019 om 12:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reakties!

mo
door mof - Sep 25, 2019 om 14:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U dient eerst tot tweemaal toe een herinnering te ontvangen met deadline. Tevens moet deze herinnering informatie bevatten dat er incassokosten en wettelijke rente berekend gaan worden. De incassokosten zijn een percentage van de waarde. Voor kleine bedragen is dit niet zo, dan mag 40€ in rekening worden gebracht. Daarbovenop mag de wettelijke rente worden berekend.

zo bezien is 19,95 € dus niet teveel. Maar het hangt af of in de aanmaningen voldoende gegevens mbt incasso en rente stonden. Dit staat op de website van de rijksoverheid teouwens. Als ik u was zou ik mijn verlies nemen en voortaan beter oppassen met betalingen.

de
door deduivel Sep 25, 2019 om 21:53
2 Antwoorden / Vragen

@ Mof

Wederom fout ze hoeven maar 1x een herrinering te sturen daar mogen de kosten al instaan en dan ben je die gewoon verschuldigd als je niet binnen die 14 dagen betaald hebt.

sira
door sira - Sep 25, 2019 om 15:37
2339 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat drogist.nl gewoon 15% incassokosten heeft berekend over de openstaande € 133,- i.p.v. de minimale (WIK) incassokosten van € 40,-
Voor TS een meevaller.

1paul
door 1paul - Sep 26, 2019 om 08:48
3148 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit mogen ze niet, er komen enkel kosten bij als de vordering in handen is gegeven van een incassobureau...

panter22
door panter22 - Sep 26, 2019 om 09:12
6599 Antwoorden / Vragen

Als je achteraf betaalt en je product is goed, vul bij de bank een betalingsopdracht in die binnen de betalingstermijn uigevoerd wordt.
Zit je altijd goed. En heb je overzicht.
Zonde geld die €19,95, had je weer wat leuks voor kunnen kopen bij de Zara