Ma
door Marcel@1982 Nov 17, 2017 om 17:43
Geldzaken & recht
Mag een verhuurder zo handelen met aanbieden van woning?

Er worden 6 nieuwbouw huur Levensloop woningen gebouwd bij ons in het dorp. Nu heeft mijn moeder hier veel interesse in en hebben we hier via de website van zuidwestwonen.nl op gereageerd.
Bij bijna alle woningen staat mijn moeder op de 2e plaats maar nu blijkt dat men deze positie ineens niet gaat aanhouden en komt men met de melding de website kan de methode die wij hanteren niet aan.

Men zegt nu, en dit staat ook in de advertentie, De inschrijfduur op http://www.zuidwestwonen.nl is bepalend. Verder gelden de volgende selectiecriteria: dat eerst mensen die al huren in dezelfde woonplaats bij de woningbouw vereniging voorrang hebben en mensen die bij dezelfde huurder huren binnen dezelfde gemeente hebben voorrang.
Zoals ook eerder gezegd de website zuidwestwonen.nl kent deze manier van verhuren niet dus uiteindelijk zie je staan dat je 2e of 3e geworden bent voor een huis en dat klopt dus niet want iemand die op positie 16 staat zou nog gewoon voor iemand met positie 1 of 2 kunnen gaan. Zie bijlage.

Mag dit zomaar gedaan worden? Je zou verwachten dat, omdat je alleen maar via de website kan reageren op de woning, alle manieren dat een woning kan aangeboden kunnen worden aanwezig zijn. Nu zie je iets staan wat uiteindelijk dus niet de waarheid blijkt te zijn en kan er uiteindelijk alsnog gesjoemeld worden met de inschijvingen op de woning.

1995 6 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Nov 17, 2017 om 17:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat mag 'zomaar' gedaan worden. De positie die je ziet staan, houdt dus geen rekening met andere selectiekriteria. Je weet zelf of je moeder wel/niet tot de groep hoort die voorrang gaat krijgen en of zij dus een (kleine?) kans maakt.

Je weet nu dat die positie niets zegt en dat het gewoon even een kwestie van afwachten wordt of je moeder wel/niet een woning krijgt.

Ma
door Marcel@1982 Nov 17, 2017 om 21:36
Antwoorden / 1 Vragen

Maar als je al deze criteria wel moet ingeven van te voren dan ga je ervanuit dat hier al rekening mee gehouden wordt. We leven in een digitale tijdperk hoor mensen.
en als je systeem dit niet aankan dan moet je dit er ook bijzetten vind ik dan.

ne
door neodutchio - Nov 17, 2017 om 17:52
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U ziet in een advertentie wat de voorwaarden zijn en besluit online te reageren. Daar ziet u iets anders staan en gaat u zich niet afvragen waarom dat zo is? Pas later gaat u daarnaar informeren.
Elke verhuurder mag zelf aangeven welke methode ze hanteren. Als ze mensen kunnen laten doorstromen naar een passende woning geeft dat de voorkeur. Niets ergs aan hoor.

Ma
door Marcel@1982 Nov 17, 2017 om 21:34
Antwoorden / 1 Vragen

als je een systeem maakt waar mensen op moeten reageren dan verwacht je wel dat deze JUISTE informatie geeft over posities. Vooral omdat je al je gegevens van ge voren al heb moeten ingeven van wie je huidige huurder is, je woonplaats etc. In dit geval wordt er een manier online gezet welke de site niet kent en zodoende worden de mensen die reageren op posities gezet waar ze eigenlijk niet staan. Je gaat toch ook geen horloge kopen bij een groente boer uiteindelijk.
U gaat zeker ook op vakantie en reageerd op een stoel in het vliegtuig. Dan ga je ervan uit dat de positie van de stoel ook voor jou is en niet dat wanneer je aanboord komt de stoel of niet bestaat of er zit iemand anders. Een site moet rekening houden met deze dingen anders moet je deze manier niet aanbieden.

ne
door neodutchio Nov 17, 2017 om 23:20
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Dus u verwacht van een advertentie wel onjuiste informatie? Daar wordt u een aanbieding gedaan en daar kunt u van uit gaan. Als ik op papier een aanbieding krijg van een bepaalde vliegtuigstoel en bij boeken blijkt het anders te liggen, dan ga ik direct bellen. Ik boek pas als er zekerheid is. U(w moeder) heeft dat niet gedaan en hoopt op een voordeel in uw richting. Helaas werkt dat niet zo. Er is gewerkt conform de voorwaarden zoals die in de aanbiedig staan. Dat hier eenmalig via een andere werkwijze gewerkt wordt, wat duidelijk beschreven staat, wil niet zeggen dat een een nieuw duur systeemaanpassing moet gebeuren.

diumenge
door diumenge - Nov 17, 2017 om 18:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo kan er gesjoemeld worden? De andere criteria zijn toch duidelijk?

Ma
door Marcel@1982 Nov 17, 2017 om 21:40
Antwoorden / 1 Vragen

Gesjoemeld kan er overal mee.. je ziet de criteria staan maar als ze er staan dan zou een systeem zo moeten zijn dat ie hier ook rekening mee houd. Het is de digitale tijdperk en niet meer 2000 ofzo dat dit niet mogelijk is.
een paar if en els statements erbij en je kan dit doen.

Het gaat erom dat meerdere mensen, niet allen wijzelf, op een positie stonden waar je op gezet wordt. Dan ga je ervanuit dag als je al deze criteria zelf doet ingeven hier ook rekening mee gehouden wordt. En toch zeker dat het anders getoond wordt op het scherm. En er wordt continue gesjoemeld met sociale huurwoningen. Ons kent ons is daar 1 van de punten van. Alle reacties gaan volgens de website maar als medewerkers van de verhuurders zelf ook accounts gaan aanmaken als een woning al op de site gestaan heeft om hem aan iemand anders te geven die men kent dan is dat gesjoemel. Iedereen moet betalen voor deze site om erop te komen en dan verwacht je dat iedereen zich aan de regels houd. Heb het zelf gezien dat dit gebeurt.

diumenge
door diumenge Nov 17, 2017 om 23:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja ja, wat if'jes en els'jes.... een van de criteria heeft betrekking op het wonen in die gemeente, dan moet je dus al een koppeling met de BRP maken.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 17, 2017 om 18:18
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En als ze al op plek 2 of 3, our staan krijgt ze de woning nog niet. Gezien het type woning denk ik dat alleen serieuze kandidaten reageren.

diumenge
door diumenge Nov 17, 2017 om 18:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De andere nummers 1 en 2 zijn zeer waarschijnlijk ook allemaal dezelfde mensen. Dus zonder extra criteria was de kans op een woning heel groot voor de nummers 1 t/m 6.

ne
door neodutchio Nov 17, 2017 om 18:54
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Plek 1 wordt vaak gereserveerd voor urgentiegevallen. Als die er niet is gaat de woning naar nummer 2.

Ma
door Marcel@1982 Nov 17, 2017 om 21:59
Antwoorden / 1 Vragen

Plek 1 van de woningen is voor 1 en dezelfde persoon. Deze ken ik dan en heeft hetzelfde gedaan als ons door op alle woningen te reageren. Urgentie wordt niet mee gewerkt vooral niet omdat hier veel misbruik van gemaakt wordt/werd. Er werd uiteindelijk helemaal niet gereageerd door eigen mensen, behalve externen, en zijn ze vanuit de verhuurder een campagne gestart om toch ook reacties van hun eigen huurders te krijgen..
maar dan nog als je een website maakt moet ie wel de juiste info tonen als je het over de posities van de mensen hebt. Je moet al deze informatie ook ingeven dis ze weten waar je woont, bij wie je voor het laatst deed huren etc. Dan is het wel zo fair dat je het ook goed duidelijk maakt voor de mensen en dat gebeurd nu niet.

ne
door neodutchio Nov 17, 2017 om 23:24
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Het begint meer en meer een complottheorie te worden. De medewerkers van de woningbouwvereniging zijn al niet meer te vertrouwen en door anderen wordt alleen maar misbruik gemaakt. Als u die bewijzen heeft zou ik direct een jurist in gaan schakelen.

panter22
door panter22 Nov 18, 2017 om 10:04
6599 Antwoorden / Vragen

Is de inschrijving nu gesloten en worden de woningen toegewezen.

panter22
door panter22 - Nov 17, 2017 om 19:09
6599 Antwoorden / Vragen

Als het om seniorenwoningen gaat is het niet logisch dat je alleen maar via de website kan reageren en dan ook niet wie het eerst komt, die het eerst maalt. Veel senioren hebben geen computer en die zouden dan geen kans maken.
Dit soort criteria wordt vaker gebruikt bij nieuwbouwwoningen. Bij onze verhuurder hebben eigen huurders ook vaak voorrang bij nieuwbouwwoningen.

Ma
door Marcel@1982 Nov 17, 2017 om 21:45
Antwoorden / 1 Vragen

Bij veel van de verhuurders in zuidwest Nederland kan je dus wel alleen digitaal reageren. En je moet er nog voor betalen ook. Dus wat u aangeeft klopt niet zoiezo.

het maak mij niet uit dat andere huurders voor gaan het gaat mij erom dat er methodes gehanteerd worden die de eigen website niet kan behappen maar waar men wel posities geeft aan mensen op welke positie ze staan. In deze digitale tijdperk zou dat absoluut niet mogen gebeuren.
Als je ergens op reageer verwacht je toch dat overal rekening mee gehouden wordt wat aangegeven is en wat je zelf al eerder heb moeten invullen.

panter22
door panter22 Nov 18, 2017 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Het systeem zal op die extra voorwaarden niet berekend zijn. Er zal een koppeling moeten worden gemaakt met huurders die reageren en een woning hebben van de woningstichting, Dat gaat niet zomaar met een druk op de knop. Daar moet een progammeur bij komen. En voor 6 woningen is dat een hoop geld. Dus wordt dat handmatig gedaan. Er zijn zo'n 14 mensen per woning, mogelijk heeft iedereen op de 6 woningen tegelijk gereageerd.
Zoveel wordt er dus niet gereageerd op die woningen.
Nu is het de vraag wie er van de 14 mensen aan de extra voorwaarden voldoen. Dat kun je niet controleren.
Het is dus afwachten op een reactie van de woningstichting.

aurora1
door aurora1 - Nov 17, 2017 om 21:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, natuurlijk mag dat, en u kent de kriteria toch, weet toch of moeders daar wel of niet aan voldoet?

Ma
door Marcel@1982 Nov 17, 2017 om 21:52
Antwoorden / 1 Vragen

Wat is dit dan voor stom antwoord.
Het gaat mij niet om de kriteria.. het gaat om de onjuiste informatie die men doet tonen op de website.

Als je een afspraak maakt bij een vlieg maatschappij voor een stoel en men zegt mensen die bij mij werken of gewerkt hebben zullen voorrang krijgen. Dan wannner het vliegtuig geboekt is verwacht je dan toch te zien op welke positie je bent gekomen. Als er dan staat van u bent nummer 120 van 125 die een plek hebben dan ga je er toch ook vanuit dat er van alle factoren er al rekening gehouden is. Of gaat u naar het vliegveld toe om dan te horen te krijgen oo nee er waren 360 aanmeldingen maar u bent uiteindelijk toch nummer 256 geworden als er op de site wat anders staat?

aurora1
door aurora1 Nov 18, 2017 om 02:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar u hanteert dan ook stomme redeneringen. Uw vergelijking slaat helemaal nergens op, slaat als een tang op een varken.
U, of liever uw moeder, krijgt haar zin niet, en daar moet ze maar mee leven en u ook, zij het dat u nergens last van heeft naar ik aanneem.
Ga naar de rechter, of liever, uw moeder zou dan naar de rechter moeten als ze vindt dat er helemaal niets van klopt en dat ze onrechtvaardig behandeld wordt.
Ik zou echter vooral naar niet woorden, beschuldigingen als sjoemelen e.d. bezigen.
Misschien is het een idee om mekaar niet verder hierover op te jutten vanwege het feit dat u, uw moeder dus, haar zin niet krijgt. Daar schiet u helemaal niets mee op. U wilt graag gelijk hebben maar, raad eens: dat heeft u niet.