DD
door DDaisy Jan 3, 2019 om 16:27
Geldzaken & recht

Mag een werkgever zomaar diensten verschuiven?

Mijn werkgever heeft nu al een aantal keer op zeer korte termijn mijn rooster veranderd. (Hebben geen afspraak over vaste werkdagen).
Afgelopen zondag zou ik een dienst draaien en dit werd op zaterdagavond afgebeld. De reden hiervoor was dat ze liever een goedkopere kracht hadden staan.
Vandaag kreeg ik weer bericht dat mijn werkdag voor morgen ingekort is van 8 naar 4 uur. Ik vind het erg vervelend want ik houd nu dus voor niks rekening met deze dagen. Mijn vraag.. Mag dit zomaar? Ik heb een 24- uurs contract en deze week kom ik dus ook niet aan mijn uren..

11050 7 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jan 3, 2019 om 17:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen
12

Zoals je zelf al aangeeft: geen afspraak over vaste werkdagen
En blijkbaar zijn er ook geen afspraken over wanneer en hoelang - afgezien van het 24-uurs contract - je moet werken.
Dus een 'afroep'- contract?
Staat er niets over aangegeven in je contract?
Ja, dan zou dat zomaar eens kunnen. (Hoe vervelend ook natuurlijk)

Nog wat info: https://loonwijzer.nl/arbeidsvoorwaarden/arbeidsvoorwaarden/flexwerk

DD
door DDaisy Jan 3, 2019 om 21:08
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, geen vaste werkdagen vind ik geen probleem. Alleen hetgeen wat er nu gebeurd wel, rooster doorsturen en vervolgens weer aanpassen. Of op het allerlaatste moment annuleren. Was benieuwd of ze het zomaar mochten doen. Bedankt voor de tip! Ik ga mijn contract eens opzoeken.

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2019 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen
4

Ik zou dan maar eens uitkijken naar een andere baan.

edrick3
door edrick3 Jan 3, 2019 om 18:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Inderdaad (maar je geeft geen antwoord op de vraag van TS)

tijger1
door tijger1 Jan 3, 2019 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en?

aurora1
door aurora1 Jan 3, 2019 om 21:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het lijkt erop dat @edrick3 dat niet choedt vindt...
Ik zal dan maar mijn reactie voor ts inslikken.....

tijger1
door tijger1 Jan 3, 2019 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Och ja, er staat al een uitgebreide link, waar de Ts haar rechten kan opzoeken. Beter is om te vertrekjen bij zo’n werkgever. En dat advies staat niet in de link. :-))

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2019 om 19:48
16845 Antwoorden / 202 Vragen
11

Een leuke werkgever! Let wel op dat u in ieder geval wel uw 24 uren betaald moet krijgen. Maar of uw 'werkgever' dat doet is ook de grote vraag. Hij is er wel contractueel aan gebonden maar eventueel afdwingen zal, vrees ik,  een gerechtelijkje procedure betekenen.
Andere baan zoeken en ook lid worden van een vakbond is mijn dubbel advies.

Nog een vraag: is er een CAO van toepassing in de branche van uw werkgever? Zo ja, vraag dan hoe dan ook advies bij een vakbond of arbeidsjurist, dat laatste dan via het juridisch loket in uw omgeving.
Hoe dan ook ben ik als arbeidsjurist van (en o.a. v/h directeur HRM) van mening dat uw werkgever geen goed werkgever is.


DD
door DDaisy Jan 3, 2019 om 21:13
Antwoorden / 1 Vragen

Ben er net 4 maanden werkzaam, en er kloppen een aantal dingen niet dus vrees ook dat deze uren niet zomaar uitbetaald gaan worden. 
Heb gelukkig nog een 2e baan waar ik op terug kan vallen.

hartelijk dank voor de tips, ga er zeker even achteraan!

Topantwoord

fa
door fairman - Jan 4, 2019 om 13:39
22 Antwoorden / 3 Vragen
10

Als lid van een vakbond zou u een goede ondersteuning hebben gehad.  Advies:  alsnog aanmelden!   (al zal wel allicht
>brandend huis verzekeren) 
wat huiverige zijn dit geschil nog aan te pakken.  Maar voor de toekomst ........

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 4, 2019 om 15:36
509 Antwoorden / Vragen
0

Hij/zij die betaald bepaald werktijden

edrick3
door edrick3 Jan 4, 2019 om 15:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is wel heel kort door de bocht .... ;-)

Topantwoord

ja
door jan24 - Jan 4, 2019 om 21:18
109 Antwoorden / 4 Vragen
10

De vraag is of een vastgesteld rooster binnen een korte periode eenzijdig mag worden gewijzigd. De aard van het contract lijkt mij niet relevant.
Zo ver mijn kennis gaat is een werkgever verplicht om het aantal uren uit te betalen waarvoor je bent ingeroosterd en indien deze uren binnen 24 uur worden gewijzigd.
Maar de terechte vraag blijft ook, valt dit onder een CAO. En zo ja, wat zegt deze CAO hierover.
Lid worden van een vakbond is op zich goed. Maar voor juridische hulp moet je wel minimaal ½ jaar lid zijn, wil je hier een beroep op kunnen doen.

Topantwoord

me
door mein33 - Jan 5, 2019 om 09:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen
10

Afgelopen zondag zou ik een dienst draaien en dit werd op zaterdagavond afgebeld. De reden hiervoor was dat ze liever een goedkopere kracht hadden staan.
Vandaag kreeg ik weer bericht dat mijn werkdag voor morgen ingekort is van 8 naar 4 uur. I

Zou zomaar eens kunnen dat u te duur bent en men u er op een nette (nou ja! ) manier toe willen brengen dat u zelf vertrekt en zij op uw huidige plekje een goedkopere kracht kunnen inzetten.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Do
Dobroman - Feb 8, 2024 om 16:03
Huishouden & energie

Zeer hoge servicekosten

Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer