de
door dedee May 7, 2018 om 22:08
Geldzaken & recht

Mag ik UVW aan hun woord houden?

Ik heb op 16 jan 2018 een brief gekregen van het UWV dat er sinds 1 jan 2018 nieuwe regels gelden. Had ik nog WW uitkering gehad dan had ik een hoger dagloon gehad. Ze gaan dit met terugwerkende kracht tot aan 2015 terugbetalen. Met andere woorden 'gratis' geld. Hier staat ook mijn oude dagloon en wat mijn nieuwe dagloon had moeten zijn. Een verschil van €38,20 per dag en dat maal 21,75 (werkdagen in de maand) maal het aantal maanden WW uitkering die ik in het verleden heb gehad. In april zou ik een brief krijgen met het totaal bedrag wat ook in april gestort zou worden.

In april zie ik opeens een bedrag op mijn rekening en bij thuiskomst zie ik de brief. Hier staat echter nergens vermeld wat de preciese berekening is, alleen het totaalbedrag. Doordat ik alles op heb geslagen (digitaal) wist ik dat het totaalbedrag niet correnspondeerde met de bereking die zij mij zelf hadden gegeven. Ik hoefde immers alleen het aantal maanden in te vullen en dan x€38,20x21,75 dagen.

Ik heb ze opgebeld en gevraagd om de berekening. In deze brief is het oude dagloon opeens anders, correnspondeert niet met het dagloon wat ze eerder hadden gecommuniceerd en wat ook klopt, het nieuwe dagloon is anders. Hierdoor zien zij een verschil van €15,14. Het aana
tal dagen(maanden) klopt wel en ook x%70.

Mijn twee vragen zijn:
Mag ik het UWV houden aan eerdere  correnspondentie?
Ik heb al bezwaar ingedien, mag ik ze ook een termijn geven van zes weken?
Dit houden zij ook bij mij aan.

Alvast bedankt voor de moeite.

2741 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 7, 2018 om 22:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou u niet beter eerst op antwoord wachten?

ne
door neodutchio - May 7, 2018 om 23:01
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wellicht verschil in bruto/netto? En € 38,20 verschil? Heeft u nooit gemerkt dat u altijd veel en veel te weinig kreeg?

de
door dedee May 9, 2018 om 13:34
9 Antwoorden / 7 Vragen

Het verschil is ontstaan door nieuwe regels die op 1 jan 2018 in zijn gegaan. Dus nee, dat kon ik niet merken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 7, 2018 om 23:12
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Eerst het antwoord op uw bezwaar afwachten. Heeft u gevraagd om een volledige d.w.z. gedetailleerde berekening?

de
door dedee May 9, 2018 om 13:35
9 Antwoorden / 7 Vragen

Ja, daardoor weet ik dat er opeens een verschil in zit. Vandaar ook mijn bezwaar.

panter22
door panter22 - May 8, 2018 om 09:13
6599 Antwoorden / Vragen

De brief van 16 januari jl. was een informatieve brief?
In april had je de beschikking met daar onder de mogelijkheid tot het maken van bezwaar?
Daarop heb je bezwaar gemaakt en nu is het afwachten wat het antwoord op bezwaar is.
Er is een wettelijke termijn voor het antwoord op bezwaar. Dit staat in de Algemene wet bestuursrecht.
Die termijn is 6 weken na het einde van de bezwaartermijn en 12 weken als er een bezwarencommissie is ingesteld
Ook kan de termijn met 6 weken worden verdaagd
Je hebt aan het begin van de bezwaartermijn een bezwaarschrift geschreven, dus de resterende weken van de bezwaartermijn moet je er ook nog bij optellen.
Dus het duurt nog wel even voor je een antwoord krijgt.
Kijk in artikel 7:10 . In hoofstuk 6 en 7 kun je informatie vinden.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/2018-05-01#Hoofdstuk6

de
door dedee May 9, 2018 om 13:36
9 Antwoorden / 7 Vragen

Top! Dankjewel voor het uitgebreide antwoord. Ik zal dan inderdaad nog even geduld moeten hebben.