Ar
door Arie2017 Sep 15, 2017 om 05:52
Geldzaken & recht

Mag makelaar een schriftelijke overeenkonst ontbinden

Wij hebben een huis aangekocht dit is door ons mondeling overeengekomen en door de makelaar schriftelijk met een verkoop overeenkomst bevestigd. Deze is omdat verkoper in het buitenland is en makelaar 10 dagen werk had om de overeenkomst te maken wat vertraagd. Ik heb een mail van makelaar dat hij binnenkort een afspraak maakt ter ondertekening van koopakte.
Nu belt eergisteren zijn zoon wel werkzaam op het kantoor maar geen makelaar dat onze overeenkomst niet door gaat omdat hij een betere bieder heeft zonder ons ook maar de kans te geven hierop te reageren. Wij mochten zelfs geen tegenbod uitbrengen.
mijn vraag is dit toegestaan?

Alvast bedankt voor reacties.

3414 7 Rapporteer

Topantwoord

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 15, 2017 om 08:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Er zullen vast voorwaarden in uw koopovereenkomst staan die dit onder bepaalde omstandigheden mogelijk maken

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2017 om 09:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die makelaar van de verkoper gemachtigd was namens de verkoper om te tekenen en u hebt dus beiden getekend, hebben u en hij nog drie dagen bedenktijd.

Maar er is blijkbaar nog helemaal geen koopakte getekend en dan kan de verkoper nog doen wat hij wil.

Niet dat het netjes is, maar er is niets aan te doen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 15, 2017 om 09:29
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Arie2017 ,

  1. Stel: Verkoper is in onderhandeling met Partij A. Partij B brengt ook een bod uit dat hoger ligt dan dat van partij A. Verkoper is in dit geval vrij om de onderhandelingen met partij A af te breken en in onderhandeling te gaan met partij B. Bedragen mogen daarbij niet genoemd worden!
  2. Een koop is pas rechtsgeldig op het moment dat de koopakte is ondertekend door koper en verkoper . Zo lang dat niet het geval is, zijn koper en verkoper niet aan elkaar gebonden en kunnen nog alle kanten op.
Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://perfectkeur.nl/Inhoud/keur-een-huis.html

Topantwoord

ne
door neodutchio - Sep 15, 2017 om 10:09
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Helaas hebben wij hetzelfde meegemaakt, we waren al onderweg naar de makelaar om te gaan tekenen (100km verderop) toen hij belde dat de koper zich terug getrokken had. Na flink wat speurwerk blijkt dit helaas te mogen. Na tekenen heeft de koper nog 3 dagen bedenktijd, de verkoper niet meer. Tot die tijd mogen alle partijen zich nog terugtrekken, hoe zuur dat ook is.

anduril
door anduril - Sep 15, 2017 om 13:00
167 Antwoorden / 1 Vragen

Zo kennen we de hufterige makelaars (en op de achtergrond verkopers) weer!  Zijn er ook nette bij?  Mogelijk, maar het gros is van een minderwaardig alooi.  Eenzijdige voorwaarden zonder veel rechten voor de koper.

ne
door neodutchio Sep 15, 2017 om 14:02
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Dit heeft niets met hufterige makelaars te maken, de verkoper bepaald. Een makelaar is slechts een tussenpersoon die zelf geen rechten heeft. Als een verkoper zich terug trekt of duurder kan verkopen is dat zijn ding.

De voorwaarden voor de koper is wettelijk vastgelegd. Ook hier kan een makelaar niets aan veranderen.

Topantwoord

mo
door mof - Sep 15, 2017 om 13:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Bij huizenkoop gelden mondelinge overeenkomsten niet, alleen schriftelijke. Niet netjes van de makelaar, maar ws wel toegestaan.

aurora1
door aurora1 - Sep 15, 2017 om 19:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er was toch nog niets getekend?