bo
door bobbielinux Dec 20, 2010 om 21:55
Geldzaken & recht

Melding via internet bij ziekte

Mijn vrouw is deze week ziek geworden en heeft dit door gegeven aan haar leiding gevende.
In de infobulletin van haar werk staat ; "Hierna moet je zelf, via internet", een melding maken.
Kunnen ze deze verplichting opleggen ?

2119 13 Rapporteer

stacey
door stacey - Dec 20, 2010 om 22:03
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Waar moet je melden ?

Lsk520
door Lsk520 - Dec 20, 2010 om 22:06
827 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, internet is nog steeds nergens verplicht gesteld.
Bedrijf zal iets anders moeten bedenken.

quantas
door quantas - Dec 20, 2010 om 22:07
670 Antwoorden / 0 Vragen

Of ze het op kunnen leggen hangt van diverse factoren af o.a wat staat er in het contract.

Maar buiten dat in dit tijdperk waarbij iedereen wel een pc heeft ( u dus ook anders typte u hier niet ) zie ik er persoonlijk het probleem niet zo van in.

bo
door bobbielinux - Dec 20, 2010 om 22:13
9 Antwoorden / 2 Vragen

Op een site die afkomstig is van http://www.provar.nl/.

abarth
door abarth - Dec 20, 2010 om 22:13
845 Antwoorden / 19 Vragen

Waarom doet het bedrijf dit zelf niet?
Is daar over gesproken in het infobulletin.
Heeft u naast internet ook de mogelijkheid gekregen (telefoon bjvoorbeeld) om u op andere wijze ergens te melden?

bo
door bobbielinux - Dec 20, 2010 om 22:15
9 Antwoorden / 2 Vragen

In Het contract staat niets over dat je een pc moet hebben.
Het gaat mij meer over het verplichten.

quantas
door quantas - Dec 20, 2010 om 22:31
670 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tp schreef op maandag 20 dec 2010, 22:06]Nee, internet is nog steeds nergens verplicht gesteld.
Bedrijf zal iets anders moeten bedenken.

Dan zou ik me maar eens beter laten informeren, vroeger ging alles via de telefoon en per post, in de huidige techniek gaat bijna alles digitaal.

1 heeft men bewijs en 2 heb je zelf ook meteen digitaal je bewijs dat je inderdaad ziekgemeld bent dat voorkomt ook fouten.

Als iemand geen pc heeft zullen ze het anders moeten aanvaarden maar gezien de TS hier ook plaatst is de eis dus niet raar.

Dus nee het bedrijf hoeft niks anders te bedenken, maar buiten dat vind ik dit soort vragen wel frapant men leest het wel in een brief maar men is niet in staat om hun baas cq HR om opheldering te vragen.

stacey
door stacey - Dec 20, 2010 om 22:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Is niet echt normale gang van zaken je zelf ziek te melden bij een arbo dienst,
maar bij mijn weten ook niet verboden, maar zie ook niet echt het probleem.

Wat betreft je ziekte, als je dat moet aangeven, zou ik niet in alle gevallen specifiek zijn,
is medisch geheim en je weet niet bij wie het dan zo via internet terecht komt.
Dat kun je ook neerzetten, dat je dat dan eventueel wel in een persoonlijk gesprek wilt (komt) bespreken.
Heb je `gewoon`de griep dan is dat ook niet echt een probleem

Lsk520
door Lsk520 - Dec 20, 2010 om 22:47
827 Antwoorden / 2 Vragen

"Dan zou ik me maar eens beter laten informeren, vroeger ging alles via de telefoon en per post, in de huidige techniek gaat bijna alles digitaal."

Dat heeft dus niets te maken met het feit dat een bedrijf je niet kan verplichten je eigen pc/internet daarvoor te gebruiken!
Nog even en ze gaan je verplichten alleen je mobieltje te gebruiken voor contact met het bedrijf!

Volgens mij bepaal ik dat nog altijd zelf, mijn werkgever heeft geen mobiel nummer en mailadres van mij, willen ze iets dan kunnen ze via de vaste lijn bellen of een brief sturen.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 20, 2010 om 22:56
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Is het echt een verplichting zich via internet ziek te melden? Ik verwacht eerder dat de persoon die dit schreef niet ervan uitging dat mensen zich ook telefonisch ziek kunnen melden, toch?!

quantas
door quantas - Dec 20, 2010 om 23:13
670 Antwoorden / 0 Vragen

"Dat heeft dus niets te maken met het feit dat een bedrijf je niet kan verplichten je eigen pc/internet daarvoor te gebruiken!
Nog even en ze gaan je verplichten alleen je mobieltje te gebruiken voor contact met het bedrijf!

"

O dus dat jij je ziek melt via je pc moet je werkgever je een pc voor geven dan.
Een bedrijf verplicht je niks in zoverre dat je bv bereikbaar moet zijn per telefoon of gsm aan jou de keus.

Maar zeuren terwijl je internet hebt dat je het belachelijk vind om je ziek te melden per internet vind ik zeuren om niks.

1 ben je meteen ziekgemeld en daar is geen discussie over mogelijk, 2 mochten er vragen zijn kan daar meteen op ingespeeld worden.
Per telefoon doorgeven aan je leidinggevende die wel meer te doen heeft vergroot de kans op fouten.
Per post duurt het langer.

Dus leg me het probleem uit.

stacey
door stacey - Dec 20, 2010 om 23:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Nogal simpel, dit zijn moderne tijden en vrijwel iedereen heeft pc/internet,
en nee werkgever kan je dit niet verplichten te hebben, mocht je geen pc hebben kun je ze ook wel bellen of schrijven............
Maar meeste werkgevers hebben je emailadres en weten dus dat je zo `bereikbaar bent`/beschikking hebt over en dit is snelste/makkelijkste manier om zo iets te regelen dan.
En vragen Jezelf daar ziek (aan)melden is, zoals ik zei, bij mijn weten niet verboden.

zo
door zoeker - Dec 21, 2010 om 16:32
78 Antwoorden / 3 Vragen

Een werkgever mag zelf een regeling mbt ziekmelding bedenken en invoeren, zolang deze regeling maar rekening houdt met de wettelijke regels mbt privacy ed. Zo'n regeling moet dan wel beschreven staan en, indien van toepassing, met een OR of personeelsvertegenwoordiging besproken zijn.
Het is zeker niet vreemd dat een medewerker zichzelf moet ziekmelden bij zowel werkgever als arbodienst. Dit is de zogenaamde eigen verklaring ziekte. Beide partijen hebben namelijk hun eigen verantwoordelijkheden in het hersteltraject van de medewerker en dus is het van belang om vanaf het begin contact te hebben met de zieke. Werkgevers zijn geen artsen en over het algemeen vertellen medewerkers juist bij de arbo 'het hele verhaal' wanneer reden van ziekmelding in de arbeidsverhouding ligt. Ik heb het zelf altijd ervaren als een positief iets.