id
door idza Jan 25, 2009 om 15:40
Geldzaken & recht

Met welke terugbetalingsregeling moet mijn moeder rekening houden

Hallo allemaal,  Mijn moeder (bijna 80) heeft in 2003 een huis gekocht met energielevering van leverncier A via automatische incasso. Mw krijgt die jaren steeds nog post op haar adres van de vorige eigenaar van de woning, en geeft deze trouw af bij familie van deze oude eigenaar.  Ook in 2008 is dit zo, tot ze 3x post van Oxxio ontvangt, die ze al diverse keren heeft laten weten datr deze persoon hier niet woont. Haar partner besluit een brief te openen om te kijken wat zo dringend is en schrijft de directeur van Oxxio een brief met het verzoek uit te zoeken waarom alle post nog steeds op dit adres komt. Een paar dagen later wordt mijn moeder door Oxxio gebeld, blijkt, dat mijn moeder alleen maandelijks transportkosten aan A. heeft betaald en dat gas en electra nog steeds betaald worden op naam van de vorige eigenaar. Mijn moeder slaat de schrik letterlijk om het hart. Ze heeft haar hele leven nooit een cent schuld gehad, heel zuinig geleefd en nu zou ze ineens een enorme schuld hebben opgebouwd zonder dat ze het wist! En bij toeval komt ze er nu zelf achter dat dit het geval is. Van de vorige eigenaar heeft ze nooit een enkele reactrtie gehad op alle post en vragen die ze hem heeft opgestuurd. Mijn moeder heeft AOW en een heel klein pensioen. Ze heeft op aanraden van Oxxio meteen bij A. een contract gevraagd, gaat meteen de hogere maandbedragen betalen voor levering via A.. Ze heeft nog niets vernomen van de vorige eigenaar die blijkbaar al die jaren niets is opgevallen, die zelf een contract met Oxxio heeft genomen en keurig alle rekeningen heeft betaald maar blijkbaar nooit het contract voor levering op dit adres heeft beeindigd.

Mijn vragen: Welke rechten heeft mijn moeder en waar moet ze financieel rekening mee houden en op welke regeling kan ze een beroep doen. In welke mate kan de vorige eigenaar geld opeisen/ terugvorderen en wat is zijn aandeel in dit geheel. Mijn moeder wordt buiten haar schuld ineens geconfronteerd met een waarschijnlijk grote rekening terwijl de vorige eigenaar ook grote blaam treft. Klopt het dat mijn moeder de enige gedupeerde zal zijn in deze situatie?

417 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag idza,

Eerlijk gezegd begrijp ik jouw bericht niet zo goed. Ik haal eruit dat jouw moeder vanaf 2003 wél de transportkosten, maar niet de leveringskosten heeft betaald. Aan wie die leveringskosten moesten worden betaald is me ook niet duidelijk. Als dat Oxxio is, dan zou Oxxio nu moeten kunnen bewijzen dat zij vanaf 2003 de vordering op jouw moeder hebben gestuit. Bij stuiting is jouw moeder verplicht het totaal verschuldigde bedrag alsnog te betalen. Kan Oxxio stuiting niet bewijzen dan hoeft jouw moeder uitsluitend de 2 laatste jaren nog te betalen (dus 2007 en 2008), omdat de jaren daarvoor onder de verjaringregeling vallen van de consumentenwetgeving uit 2003.

Met vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read, bedankt voor de snelle reactie. Mijn moeder heeft transportkosten aan Eneco betaald, we hebben vandaag gezien dat dit automatisch is afgeshreven tot 1 januari 2007, toen hielden de afschrijvingen op (was mijn moeder niet opgevallen) Wel heeft mijn moeder net de jaarafrekening van Eneco ontvangen, waarop de transportkosten staan vermeld, ook het verbruik van de KWu(stroom) maar niets over gas. Volgens Oxxio (die haar naar aanleiding van de blijvende post had gebeld) hebben zij een contract met de vorige eigenaar afgesloten, de naam van mijn moeder is niet bij hen bekend, ook niet dat de vorige eigenaar dus 5 jaar geleden is verhuisd. Wat bedoel je met "stuiten", ik ken dit begrip niet. Er staan geen vorderingen open vanuit de energieleveringsmaatschappij omdat alles gewoon is betaald, en wel door de vorige eigenaar van deze woning. Dat is dus het hele verwarrende. Mijn moeder heeft dus ip een schuld bij de vorige huiseigenaar zonder dat beiden het weten.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag idza,

Ik krijg de indruk dat ik het nu wel begrijp. De vorige eigenaar heeft dus vanaf 2003 de verschuldigde leveringskosten betaald. Die kosten zijn/waren dus voor hem onverschuldigd en derhalve is jouw moeder nu een behoorlijk bedrag verschuldigd aan die vorige eigenaar/bewoner. Als dat werkelijk zo is (en OXXIO beweert dat), dan rest er niets anders dan die schuld aan de vorige bewoner/eigenaar te betalen. Het stuitingsverhaal moet je dan maar even helemaal vergeten.

Wat wél belangrijk is, is dat jouw moeder vanaf nu wél alle energiekosten korrekt betaalt. Dus zowel de transportkosten als de leveringskosten. Dat moet dus nu onmiddellijk geregeld worden. Ik zou dan kiezen om in beide gevallen bij Eneco te betalen en alle kontakten met Oxxio te verbreken.

Ook belangrijk is, om zo snel mogelijk een betalingsregeling met de vorige bewoner/eigenaar af te spreken.

Met vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read,

Mijn moeder heeft vrijdag meteen met Eneco gebeld en die hebben haar eenleveringsvoorstel gedaan. Oxxio heeft gezegd alles uit te zoeken met de vorige eigenaar. Het is dus afwachten wanneer hij contact opneemt. Weet jij of mijn moeder wel recht op een regeling heeft? (ze kan het bedrag niet ineens betalen). De vorige eigenaar is namelijk in gebreke gebleven door nooit op brieven/doorgestuurde post te reageren en heeft nooit een poging ondernomen zijn zaken goed op orde te brengen.

Bedankt al voor zover, vriendelijke groet,

Idza

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag Idza,

Voor zover ik weet heeft jouw moeder in deze situatie geen recht op een betalingsregeling. Wel kun je een beroep doen op de morele plicht van de tegenpartij om tot een voor ieder acceptabele afspraak te komen. Per slot is de vorige bewoner/eigenaar toch ook heel onzorvuldig in deze zaak geweest.

Sukses en met vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2009 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

De vorige eigenaar heeft dus nooit het contract met OXXIO beeindigd. De vorige eigenaar heeft dus steeds, waarschijnlijk ook maandelijks automatisch, de energie kosten betaald. Uw moeder heeft geen comtract met OXXIO. Die kunt u dus vergeten. Levering met ENECO regelen. Of de vorige eigenaar iets te eisen heeft van uw moeder betwijfel ik. Uw moeder heeft geen overeenkomst of contract over deze energie levering met de vorige eigenaar. Volgens mij kan de vorige eigenaar, als die wel aan OXXIO betaald heeft, alleen maar aan uw moeder vragen of zij bereid is om te betalen. Dat hoeft zij niet te doen, zij heeft immers geen overeenkomst met de vorige eigenaar. Ik zou het volgende doen, eerst met ENECO de levering definitief regelen voor gas en electra. Daarna rustig af gaan wachten wat er komt, dat kan m.i. nooit tot iets leiden gezien het niet hebben van een overeenkomst. En als uw moeder zich moreel verplicht voelt om toch te betalen dan kan zij dat m.i. in haar eigen tempo doen, dus aan haar inkomen gerelateerd. Eventueel eens bij deze sites eens het één en ander navragen.

http://www.jurofoon.nl/

http://www.hetjl.nl/hetjl/

Vr.gr. poltol