jipenjanneke
door jipenjanneke Aug 28, 2010 om 02:54
Geldzaken & recht

Moet dagje "proefdraaien" betaald worden

Goedeavond, een kennis van mij heeft 1 dag bijna 6 uur "proefgedraaid" met schoonmaken. Was blijkbaar goed, want kon terugkomen. De dag erna dus weer 6 u. gewerkt, maar bestolen door collega (wel opgelost en teruggekregen).
Daardoor tegenzin in het baantje en niet meer gegaan, Wel in dezelfde week "werkgever" tot 3x gebeld maar werd niet opgenomen. Nu wil ze die 2e dag alsnog betaald krijgen, maar "werkgever" geeft niet thuis, reageert niet op mailtjes.
Volgens mij heeft ze behalve die 2e dag, ook recht op betaling van de 1e dag (de proefdraai-dag). Kan ze zich ergens op beroepen wat betr. beide dagen, of in ieder geval 2e dag?? Ook op andere kosten (reiskosten in dit geval)??

11111 7 Rapporteer

knoop4x9
door knoop4x9 - Aug 28, 2010 om 05:53
533 Antwoorden / 0 Vragen

Heefd ze een arbeidscontrakt getekend?
Welk schoonmaak bedrijf is dat?
Dat ze bestolen word dat is ff pech hebben, maar een arbeidscontrakt moet er wel wezen.
Zou je die informatie willen vermelden?

Mvrgrt Nico

jipenjanneke
door jipenjanneke - Aug 28, 2010 om 13:24
143 Antwoorden / 78 Vragen

Neen, geen arbeidscontract. Omdat de 2e dag net over de grens in Belgie
was, is er wel een aanmeldingsformulier voor verzekering werken in het buitenland,
daar heeft ze wel copie van. Het was niet voor een schoonmaakbedrijf,
maar bij een restauranthouder met 1 rest. in Ned. en 1 rest. in Belgie.

getty
door getty - Aug 28, 2010 om 13:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Stuur een aangetekende brief waar het totaal aantal gewerkte uren wordt geclaimd + eventuele onkosten .Geef aan dat dit binnen 2 weken betaald moet worden, zo niet, dat de persoon in kwestie een advocaat zal inschakelen

ro
door ron530 - Aug 28, 2010 om 13:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als er geen contract is valt er m.i. weinig te verhalen, bewijs maar eens of er gewerkt is. Proef draaien is een afspraak tussen werkgever en werknemer een soort stage dus. De tweede dag is niet goed verlopen gezien de diefstal en de vriendin is niet meer aan het werk gegaan. Onduidelijk blijft of zij dit direct heeft aangegeven of zonder bericht is weggebleven. In het laatste geval is ze in verzuim en valt er zeker niets te halen.

maykemeijer
door maykemeijer - Aug 29, 2010 om 16:06
83 Antwoorden / 11 Vragen

Als je werkt, dan behoor je daarvoor betaald te worden. Als je afspreekt een dag van zes werkuren proef te draaien, zonder loonbetaling, dan kun je daar later niet meer op terugkomen. Voor de tweede werkdag hoort de kennis natuurlijk te worden betaald.
Als er echter geen arbeidsovereenkomst is, en er is verder ook niets op schrift gesteld, dan wordt het wel moeilijk om dit loon daadwerkelijk nog te krijgen.
Advies voor de volgende keer: arbeidsovereenkomst op schrift of in ieder geval een brief (of e-mail met leesbevestiging) waarin de afspraken worden bevestigd, en niet onbetaald gaan werken. Er bestaat zoiets als een proeftijd.
Groet,
Mayke

ju
door jureer - Oct 3, 2010 om 23:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ook een mondelinge toezegging in deze kan als arbeidsovereenkomst worden gezien, derhalve zou je de 2e dag wel degelijk kunnen claimen. Stuur een sommatiebrief waarin je verzoekt om betaling binnen 2 weken.

Kijk ook eens op www.betaalbarejuristen.nl

Lsk520
door Lsk520 - Oct 4, 2010 om 00:04
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jureer schreef op zondag 3 okt 2010, 23:52]Ook een mondelinge toezegging in deze kan als arbeidsovereenkomst worden gezien, derhalve zou je de 2e dag wel degelijk kunnen claimen. Stuur een sommatiebrief waarin je verzoekt om betaling binnen 2 weken.

Kijk ook eens op www.betaalbarejuristen.nl

Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen.
Hoe bewijs je die mondelinge afspraak als er geen getuigen zijn?
Kansloos!