Ke
door Kees Hex Jan 28, 2022 om 10:54
Geldzaken & recht

Moet ik dubbele grafrechten betalen voor het graf van mijn vader en mijn moeder?

Mijn vader is sinds 2006 begraven in een zogenoemd diep graf. Nu is mijn moeder overleden en in hetzelfde graf begraven. Volgens de Dela gaat de kerk mij nu dubbele grafrechten in rekening brengen zodra de termijn van mijn vader is verstreken, dat is in 2026. Maar de grafrechten voor mijn moeder zijn betaald tot 2041. Als dubbele grafrechten van toepassing zijn en ik betaal deze niet gaan ze dan het stoffelijk overschot van mijn vader opgraven en mijn moeder terugplaatsen ?

2813 7 Rapporteer

ti
door tilpend - Jan 28, 2022 om 11:02
139 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst gecondoleerd. Wat betreft uw vraag: geen idee wat de kerk zou gaan doen in dat geval maar dat zou je kunnen navragen bij de kerk.
Op zich is het laten betalen van dubbele grafrechten niet in strijd met de wet:
https://www.taxlive.nl/nl/documenten/vn-vandaag/tweemaal-grafrecht-wanneer-zeven-jaar-na-moeder-ook-vader-wordt-begraven-in-dubbelgraf/

mahadma
door mahadma - Jan 28, 2022 om 11:08
11590 Antwoorden / 51 Vragen

U betaalt grafrechten per graf, niet per familie. Dus logisch dat u 2 x grafrechten zult moeten betalen. Helaas voor u is het niet anders.

ne
door neodutchio - Jan 28, 2022 om 11:10
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Ook al liggen uw ouders boven elkaar, het word gezien als verschillende graven. Het word nie berekend per m2 boven de grond, maar voor elke locatie onder de grond. Er zijn begraafplaatsen waar overledenen 3 hoog liggen, dan moet er ook voor 3 graven betaald worden.

Voor wat betreft ruiming zal het war lastiger zijn. Het kan zijn dat ze dit direct doen, maar kan ook pas op het moment dat ze ruimte moeten hebben. De overige graven worden daarna in ere hersteld.

sw
door swat1500 - Jan 28, 2022 om 11:15
3800 Antwoorden / 0 Vragen

Als grafrechten niet worden betaald zal het graf logischerwijs worden geruimd. Als u geen huur voor uw woning meer betaald zal er ook op enig moment ontruimd gaan worden.
U kunt natuurlijk altijd proberen korting te krijgen omdat u twee graven "afneemt". U heeft daar geen automatisch recht op. Nee heeft u ja kunt u wellicht krijgen.

sira
door sira - Jan 28, 2022 om 11:39
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Daar zijn in sommige gemeenten discussies over, omdat er gemeenten zijn die de grafrechten onjuist gebruiken.

In principe is het zo dat je betaalt over het aantal vierkante meters en niet het aantal personen. Je hebt brede familiegraven, dus meer vierkante meters en dus hogere grafrechten. In uw geval zijn uw vader en moeder boven elkaar in één en hetzelfde graf begraven. Het zou dus zo moeten zijn dat u 1x grafrechten moet betalen. De naam zegt het al grafrechten.Tenzij u 2 gedenktekens wilt plaatsen, want dan neemt u weer meer vierkante meters in.

Aanvulling 12.42 uur: Ik heb dit nog voor u gevonden: https://www.consumentenbond.nl/uitvaart/grafrechten

ti
door tilpend Jan 28, 2022 om 12:22
139 Antwoorden / 0 Vragen
Lopke1
door Lopke1 Jan 28, 2022 om 12:43
1 Antwoorden / Vragen

https://www.uitvaart.nl/juridisch/begraven/eigen-particulier-graf-en-kosten/kosten-graf-2-diep-terecht/60817

Een dubbelgraf wordt over het algemeen gezien als 2 graven naast elkaar. Bij een diep graf (voor 2 of 3 personen) kan die naam wat verwarring geven. Daarnaast is alles ook afhankelijk van de regelgeving van de begraafplaats zelf. Kosten kunnen per gemeente/begraafplaats anders zijn.

Zoals hierboven al is gezegd, ze mogen een dubbel tarief vragen.  Of dit ook gedaan wordt, of dat er een coulance wordt toegepast, zult u bij de begraafplaats na moeten vragen, als zij hier zelf niet mee komen.

En ook ligt bij hen de vraag, hoe ze omgaan met een 2 diep graf, waarbij de grafrechten niet synchroon lopen.

Sterkte met uw verlies.

sira
door sira Jan 28, 2022 om 12:56
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Daarom zeg ik ook in mijn eerste zin: Daar zijn in sommige gemeenten discussies over, omdat er gemeenten zijn die de grafrechten onjuist gebruiken.

Van oudsher betaal je per graf (per m2), niet per persoon. Een familiegraf betreft ook het aantal m2's en is voordeliger dan dat er 2 of 3 personen in meerdere aparte graven worden begraven.

De TS kan de vraag beter stellen op: https://www.uitvaart.nl/vraag-een-expert (zie ook mijn link om 11.55 uur).

ti
door tilpend Jan 28, 2022 om 13:49
139 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hecht meer waarde aan een uitspraak van een rechtbank dan de mening van een jurist.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 28, 2022 om 14:11
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik lees in de info waar @SIRA al naar verwijst o.a. dit:

Particulier- of familiegraf

Een particulier graf of familiegraf kan voordelig zijn als er meer dan 1 persoon begraven zal worden in de toekomst. In dat geval betaal je maar 1 keer grafrechten en onderhoudskosten. Wel mag officieel 1 familielid beslissen wie wordt bijgezet. Daar moeten dus vooraf goede afspraken over worden gemaakt.

Het bijzetten van een extra persoon, het ruimen van een graf, het herbegraven van een persoon of de overdracht van grafrechten. In praktijk kan dit tot complexe vragen leiden. Op Uitvaart.nl beantwoordt jurist Willem van der Putten hier vragen over.  https://www.uitvaart.nl/ hoewel het mij nu meer zaak lijkt dat u het bevoegde kerkbestuur benadert omdat het m.i. toch normaal zo is dat u en familiegraf 'huurt'. Ik sliuit niet uit dat men bij Dela onjuist handelt.

sira
door sira Jan 28, 2022 om 15:08
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Juist.

Ik vermelde er ook bij dat er gemeenten zijn die eigen regeltjes hanteren. En het kan ook zijn dat gemeenten e.e.a. specifiek in een reglement zetten.
Rechters kunnen er overigens ook nog weleens naast zitten.

De vraagsteller zal dus eerst de akte van uitgifte na het overlijden van haar vader moeten nakijken, maar ook het beheersreglemen.

gerbera
door gerbera - Jan 28, 2022 om 14:51
7382 Antwoorden / 14 Vragen

volgens de Dela gaat de kerk mij nu dubbele grafrechten in rekening brengen zodra de termijn van mijn vader is verstreken, dat is in 2026.

Het gaat hier over een begraafplaats van de kerk en niet van de gemeente maar dat terzijde. U heeft het over dubbele grafrechten maar ik denk dat dit een misverstand is. Bij het verstrijken van het grafrecht van uw vader kunt u dit eventueel verlengen en zo u dat niet doet zal het graf echter niet ontruimt worden Zo u wel verlengd zal hiervoor opnieuw grafrecht betaald dienen te worden hetgeen wordt uitgelegd als dubbele grafrechten. U zou dan kunnen verlengen tot 2041 en indien er daarna geen recht meer betaaald wordt zal het graf ontruimd worden.  Bijkomstigheid is dat de Kerk kan eisen dat de naam van uw vader van het graf verwijderd wordt als u zijn recht niet verlengd. Ontruimen lijkt mij dat dit niet kan en mag omdat uw moeder daar ook ligt en de kerk in dat geval toestemming moeten hebben uw moeder op te graven en te herbegraven.