ahpoppen
door ahpoppen Jan 8, 2016 om 16:37
Geldzaken & recht

Niet kredietwaardig door vorige bewoner

1 december 2015 zijn we verhuist naar een andere woning, nu begin januari wilden we overstappen naar een andere energie leverancier en dus contact opgenomen, echter alle stappen doorgenomen totdat de kredietwaardigheidscheck moest plaats vinden, tot onze grote verbazing viel deze negatief uit. Heel vreemd nog nooit een aanmaning, deurwaarder of achterstallige betaling.
De ergergieleverancier kon ons niet verder helpen of we moesten een hoge waarborgsom overmaken. Nu willen we graag weten waarom we niet kredietwaardig zijn om daar achter te komen moesten we on richten aan FOCUM. via focum.nl de vragenlijst ingevuld en verzonden. Een week later schriftelijk bericht gehad en wat blijkt hieruit? Dat de vorige bewoner(s) of daarvoor in aanraking is geweest met deurwaarders (ze checken namenlijk ook het adres). Dit vinden we natuurlijk heel vreemd en willen dat het adres en onze naam gezuiverd wordt. Onze vraag is: Hoe doen we dat??

2159 6 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2016 om 16:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Deze klacht komt regelmatig voor. Welke energieleverancier heb je het over? Je gaat natuurlijk geen borg betalen, geef ze 2 opties: OF je sluit bij hun een overeenkomst ZONDER borg OF je klopt aan bij een andere energieleverancier.

ahpoppen
door ahpoppen - Jan 8, 2016 om 17:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oxio, maar het gaat mij erom dat die vermelding  "niet kredietwaardig" uit de boeken verdwijnt.

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2016 om 17:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vermoedde al Oxxio, NLE e.d.

Die melding in Focum heeft puur en alleen betrekking op het adres, niet op de bewoners. Maar meer bedrijven maken gebruik van Focum, dus het loont zeker de moeite om dat adres (aangezien de wanbetaler er toch vertrokken is) uit hun bestand te laten verwijderen.

Op hun site lees ik: Indien blijkt dat uw gegevens onterecht zijn geregistreerd dan zullen wij deze conform onze wettelijke verplichtingen aanpassen of verwijderen. Wij doen ons uiterste best u binnen vijf werkdagen een schriftelijke reactie te sturen.

Link voor de procedure: http://www.focum.nl/5-Inzage.html

ro
door ronny530 - Jan 8, 2016 om 17:26
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Een energieboer die Focum inschakelt moet u zowiezo niet willen want in bijzondere gevallen worden hele postcode gebieden als risico gemarkeerd. U bent niet kredietwaardig bevonden maar Focum heeft daar helemaal geen inzage in. Ik heb de site even bezocht maar om te bewijzen dat u de persoon bent moet u ook nog een kopie van uw ID kaart als bijlage mee sturen. Het is helemaal niet het doel van Focum om u kredietwaardig te verklaren maar ze hebben nu wel veel persoonlijke informatie over u. Ik zou graag willen weten bij welke energieboer het nieuwe contract wilde afsluiten.

Cookies
door Cookies Jan 8, 2016 om 17:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Ik zou graag willen weten bij welke energieboer het nieuwe contract wilde afsluiten.......

Even lezen? Oxxio is trouwens niet de enige die zo'n check doet. Nuon en Eneco (en misschien ook Essent) doen zo'n check vlg mij niet.

pi
door pieterwolters Jan 9, 2016 om 15:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Lullig als je in een verkeerde buurt woont, maar voor mensen die niet in een verkeerde buurt wonen wel weer prettig dat "hun" energieleverancier geen risico's wilt nemen. Uiteindelijk moeten de andere klanten voor eventuele schades opdraaien.

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2016 om 17:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lees ook onderstaande link even door, betreft een Kassa uitzending van exact 3 jaar geleden over die kredietchecks. Situatie jan. 2013 was (excuus voor de walgelijke opmaak, dat ligt aan deze krakkemikkige site):
Overzicht
Welke energiemaatschappij vraagt hoeveel borg en welke maatschapij onderwerpt hun nieuwe klanten aan een kredietcheck? Kassa zet de grootste energieleveranciers op een rijtje.

 EnergiemaatschappijBorgOnderzoeksbureauWie wordt gecheckt?
  Budget Energie €800 Ja Iedereen
  Nuon Vanaf 2013 Onbekend Onbekend
  Nederlandse Energie Maatschappij €180 Ja Iedereen
  Eneco €400 Ja Wordt gevraagd
  Essent Niet meer Niet van toepassing Niet van toepassing
  Energie Direct €1000 Nee Iedereen
  Oxxio €400 Ja Iedereen
  Greenchoice €400 Ja Potentiële wanbetalers
  E.ON Vanaf €450 Ja Enkele gevallen

http://kassa.vara.nl/nieuws/energiebedrijven-weren-risicoklant-met-waarborgsom

hansje klein
door hansje klein - Jan 9, 2016 om 15:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Veel systemen zijn (fout) geprogrammeerd en ook hier gaat er een bedrijf fout mee om, zoals van verzekeraars al jaren bekend is. Een weigering zonder grondige en bewijsbare reden is onacceptabel.

Aanrader: Plaats uw klacht tevens op Klacht.nl en Klachtenkompas.nl en blijf steeds bij de maatschappij klagen en dreigen anders NIET tot een overstap over te gaan.