ni
door nikilina May 12, 2005 om 11:56
Geldzaken & recht

Nieuwe hypotheek na 15 jaar

we hebben een spaarhypotheek in 1996 afgesloten voor 5.9% looptijd 15 jaar. Moet ik na de 15 jaar weer voor 15 jaar afsluiten zodat in 30 jaar het huis vrij is.? Kan bv nu een nieuwe hypotheek worden afgesl;oten voor de resterende 19 jaar ,een lager percentage en zekerheid tot het einde van de looptijd. Of ben ik verplicht de 15 jaar vol te maken en dan een nieuwe te kiezen , en moet dat dan weer een spaarhypotheek zijn. ik lees overal dat oversluiten van een spaarhypotheek heel ongunstig is.maar t risico bestata dat de rente in 2011 weer erg hoog is ....

2007 6 Rapporteer

brynnar
door brynnar - May 12, 2005 om 12:24
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Nikilina,

Natuurlijk kunt u nu uw hypotheek laten oversluiten, maar vaak krijg je te maken met een afkoopsom/boete, die je moet betalen. Dit verschilt per verstrekker, dus laat u informeren door een goed adviseur.

Houd ook rekening met hoe langer u de hypotheek vast zet, hoe hoger de rente zal zijn. Op korte termijn vastzetten levert lagere rentes op dan lang vastzetten. De hypotheek vastzetten tot 2026 lijkt ivm met de huidige lage rente een aantrekkelijke optie, maar omdat u hem dan lang vast zet, is het tarief van de rente weer boven het huidige gemiddelde.

Momenteel is de rente heel laag, wellicht in 2011 weer hoog, dus zou opnieuw afsluiten een reele optie kunnen zijn.  Als in 2019 de rente weer historisch laag zou worden, krijgt u wellicht spijt en wilt u hem voor de laatste 5 jaar weer opnieuw oversluiten tegen een lagere korte termijn rente. Met alle oversluitkosten vandien.

De rentestanden zijn niet te voorspellen voor de toekomst, maar dat ze binnenkort gaan stijgen ligt wel weer in de lijn der verwachtingen.

Waarschuwing: Blijf uit de buurt van alle DSB-gelelateerde en gelijkende geldverstrekkers (Frisia, lenen.nl, Postkrediet, Van Bruggen, etc). Hoewel ze vaak lage rentes bieden, wordt u middels illegale koppelverkoop gedwongen vaak dure verzekeringen hierbij af te sluiten.

Brynnar

vladja
door vladja - May 12, 2005 om 12:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ook andere hypotheek adviseurs komen vaak met verzekeringen aan, omdat
dat hun knip lekker spekt. Blijf ver van de hypotheek opvangpolis met
name van het bedrijf Cardiff. Deze betaalt nooit uit en je betaalt een
smak geld aan premie.

Vladja

katenmuis
door katenmuis - May 12, 2005 om 22:02
22 Antwoorden / 2 Vragen

volgens mij haal je twee dingen door elkaar: een lening (spaarhypotheek met een looptijd van 30 jaar) en vaste rente met een looptijd van 15 jaar. Als de rente na 15 jaar afloopt, is de lening nog niet afgelopen, je hoeft dus niet weer een spaarhypotheek te kiezen, want dat heb je al gedaan. Dat is niet meer dan een naam voor een lening die over 30 jaar wordt afgelost uit het opgebouwde spaarkapitaal. Na afloop van de vaste rentetermijn mag je doorgaans zelf bepalen voor hoelang je de rente opnieuw vastzet. Dit kun je terugvinden in de voorwaarden voor de geldlening die je bij het afsluiten van de geldlening moet hebben gekregen. je kunt de rente afkopen, maar aangezien deze nog 6 jaar loopt, zal de afkoopsom behoorlijk hoog zijn. Je moet dan afwegen wat de goedkoopste oplossing is.

texmark
door texmark - May 15, 2005 om 12:22
20 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Nikilina,

Al hetgeen de andere experts hebben geschreven is juist, maar niet volledig. Belangrijk om te weten is dat de opbouw van het eindkapitaal van je spaarhypotheek wordt geregeld door de premie. Deze bestaat enerzijds uit een levensverzekering die het overeengekomen bedrag uitbetaald bij overlijden van de verzekerde, anderzijds uit de inleg van een spaarpremie. Over deze spaarpremie wordt een rente vergoed die gelijk is aan de rente die je betaald.

Het afsluiten van een lagere rente betekend dus altijd een verhoging van de spaarpremie, immers anders wordt het eindkapitaal niet meer gehaald door de lagere rentevergoeding. Of de kosten van het nu oversluiten van je hypotheek opwegen tegen de voordelen van een lagere rente (4,3% voor 19 jaar) wordt dus niet alleen bepaald door de hoogte van de rente. Ik wil graag een vrijblijvende berekening voor je maken maar dan heb ik toch wel meer gegevens nodig. Stuur me een mailtje als je dat wilt.

Peter (Onafhankelijk adviseur)

es
door escholte - Jun 3, 2005 om 14:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil even reageren op het antwoord van Brynnar dat op deze vraag is gegeven. Hij schakelt de Van Bruggen Adviesgroep in zijn antwoord gelijk aan Frisia, Postkrediet en Lenen.nl. Dit is pertinent onjuist. Van Bruggen Adviesgroep is een landelijke keten van hypotheekadviseurs en doet in die hoedanigheid geen zaken met de aanbieders waarvoor wordt gewaarschuwd. Dit is juist om de redenen die Brynnar in zijn antwoordt geeft.

Wat betreft het antwoord op de oorspronkelijke vraag:

Voor het beoordelen of het interessant is om over te sluiten zijn meer factoren van belang dan in de vraag worden gemeld (waarde van de woning en voorwaarden van de bestaande hypotheek). De rente kan inderdaad lager. Bedenk wel dat het percentage van 5,9% ook wordt vergoed over het bedrag dat inmiddels in de polis is gespaard. Een verlaging van de rente zal derhalve (bij een spaarhypotheek) leiden tot een hogere premie. De rente is aftrekbaar maar de premie niet. Het netto voordeel zou wel eens veel lager uit kunnen komen. Bij een hoge rente in 2011 wordt ook een hoge rente vergoed over het kapitaal in de polis. Na afloop van de eerste 15 jaar kunt u altijd een andere rentevastperiode kiezen (bijvoorbeeld 5 jaar).

Het afkopen van de verzekering is meestal een ongunstig in verband met kosten en de fiscale regelgeving. Er zijn aanbieders die de mogelijkheid kennen om de lopende polis voort te zetten. Dit kan wellicht uitkomst bieden.

Succes

ju
door juppie - Jun 17, 2005 om 20:19
16 Antwoorden / 2 Vragen

Ik sluit mij geheel aan bij Texmark.Aanvullend:

Oversluiten naar al of niet een andere maatschappij kan, maar het geld
van de spaarrekening moet via de notaris direct naar de nieuwe
hypotheek. Anders moet je mogelijk inkomstenbelasting aftikken.

Laat je niet misleiden door lagere rente. Kosten van het oversluiten
worden vaak verborgen in een hogere lening waardoor je de nadelen niet
meer ziet.