le
door leodor Nov 28, 2007 om 23:59
Geldzaken & recht

Nota niet op mijn naam

Krijg nog steeds rekeningen op naam van overleden echtgenoot.Moet ik die betalen?

936 23 Rapporteer

holstein
door holstein - Nov 29, 2007 om 08:21
922 Antwoorden / 16 Vragen

Als het openstaande rekeningen zijn dan wel lijkt mij.....

vladja
door vladja - Nov 29, 2007 om 08:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat voor nota's zijn het? Electriciteit, gas, telefoon, abonnement, etc. ??

Vladja

le
door leodor - Nov 29, 2007 om 08:38
8 Antwoorden / 2 Vragen

Het is een telefoon rekening.Ik kan het niet betalen omdat ik in de schuld sanering zit.

vladja
door vladja - Nov 29, 2007 om 08:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is uw echtgenoot pas overleden of al langer geleden? Zat uw samen met uw echtgenoot in de schuldsanering?

Vladja

le
door leodor - Nov 29, 2007 om 08:55
8 Antwoorden / 2 Vragen

Neen.ik ben 3 jaar geleden inde schuldsanering gegaan.Volgend jaar februari zit iker precies 3 jaar in. Verder weet ik niet hoe het gaat.

Ik heb nooit zijn post open gemaakt en zo ben ik benaderd door een incasso bureau.

vladja
door vladja - Nov 29, 2007 om 09:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

1. Wanneer is uw man overleden?
2. Was u gescheiden?
3. Geeft het incassobureau aan van wanneer de rekening is, van welke datum?

Vladja

le
door leodor - Nov 29, 2007 om 09:18
8 Antwoorden / 2 Vragen

mijn man is 5 jaar geleden overleden.,maar  de telefoon rekening is van 2006.slordig van mij en heb bij het opzeggen er niet meer bij na gedacht.Ik denk dat ik het toch moet betalen.

vladja
door vladja - Nov 29, 2007 om 09:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wanneer heeft u het telefoon abonnement opgezegd?

le
door leodor - Nov 29, 2007 om 09:36
8 Antwoorden / 2 Vragen

Toen ik overging van  kpn naar tiscali.Ik heb nu geen telefoon meer.

vladja
door vladja - Nov 29, 2007 om 09:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is de rekening van Tiscali of KPN? In welk jaar en maand is er opgezegd?

le
door leodor - Nov 29, 2007 om 09:46
8 Antwoorden / 2 Vragen

de telefoonrekening is van kpn.

En hij ia opgezegd in 2006.

vladja
door vladja - Nov 29, 2007 om 09:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als het een vergeten rekening van KPN uit 2006 is van voor de opzegging dan moet u die dus nog betalen.

le
door leodor - Nov 29, 2007 om 09:59
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk  dat het betalen wordt.In elk geval bedankt voor de moeite

marcel75
door marcel75 - Nov 29, 2007 om 12:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het antwoord op de vraag of u moet betalen is ook afhankelijk van het antwoord op de vraag of er naar aanleiding van het overlijden van uw man iets geregeld is via een notaris door een zogenaamde verklaring van erfrecht op te laten stellen.

Als dat gedaan is, is er gekeken of er wellicht een testament is en wie de erfgenamen zijn.

Het is namelijk een verplichting die uw man is aangegaan, dus in zijn nalatenschap is gevallen en op die grond is overgegaan op de erfgenamen.

Als u nu de nota betaald terwijl dat wellicht niet hoefde, krijgt u wel een vordering op de (overige) erfgenamen.

le
door leodor - Nov 29, 2007 om 12:50
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb wat na ge gaan en alle andere rekeningen van de kpn heb ik gewoon betaald.Alleen deze niet .Dus ik betaal hem wel.Ik zie wel of er een betalings regeling gemaakt kan worden.Bedankt voor de moeite.

vladja
door vladja - Nov 29, 2007 om 13:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

De echtgenoot is in 2002 overleden. In 2006 heeft Leodor het abonnement, dat al die tijd doorgelopen heeft op naam van haar overleden echtgenoot, omgezet van KPN naar Tiscali.

De rekening zelf is van 2006 van de KPN. Die valt dus buiten het hele erfenis gedoe, omdat het abnonnement gecontinueerd is.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 29, 2007 om 13:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Vladja,
Wat dus betekent dat de overledene de overeenkomst is aangegaan in/voor 2002. Dat vervolgens mevrouw in 2006 de overeenkomst opzegt, betekent niet dat de overeenkomst niet in de nalatenschap is gevallen.

vladja
door vladja - Nov 29, 2007 om 13:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Het is gewoon een nota die over het hoofd gezien bij betalen. Je maakt de zaak wel erg vergezocht en ingewikkeld.

Vladja

sh
door shiewa - Nov 29, 2007 om 14:37
10 Antwoorden / 1 Vragen

Je zegt dat je bij schuldsanering zit.Vraag aan degene die je helpt of hij/zij de rekening bekijkt.Naar mijn mening kan hij/zij je ook verder helpen.Heb je al bij degene waar de rekening vandaan komt of je iets kan regelen om het af te betalen?

marcel75
door marcel75 - Nov 29, 2007 om 15:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Vladja,
Het gaat hier om de vraag of de vraagsteller de nota moet betalen of niet. Dat is dus mede afhankelijk van het feit of zij wel erfgenaam is. Niks niet ingewikkeld, gewone logica.

le
door leodor - Nov 29, 2007 om 17:33
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zit dus in de schuld sanering.Dat betekent ook dat er geen nieuwe schulden mogen ontstaan.Hulp van de bewindvoerder,dat is niet van toepassing.Heb genoeg problemen met  hem gehad.Nog 2 maanden volhouden dan heb ik mijn eigen inkomsten weer,en misschien dat ik dan een regeling kan treffen.

vladja
door vladja - Nov 29, 2007 om 18:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Inderdaad, geen nieuwe schulden anders wordt je de WSNP uitgegooid en ben je weer terug bij af.

Vertel dat incassobureau dus maar niet dat je in de WSNP zit. Maak er maar een smoes van dat er loonbeslag ligt nog twee maanden of zo en dat zij dan aan de beurt zijn.

Schrijf ze een brief waarin je voorstelt na die periode een betalingsregeling te treffen en dat je genegen bent te betalen en de vordering niet betwist. Ze hebben er geen bal mee te maken hoe de situatie werkelijk in elkaar steekt. Hopelijk willen ze meewerken.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 29, 2007 om 18:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Vladja,
Ieder incassobureau kan heel eenvoudig kijken in het register waarin de schuldsaneringen geregistreerd worden. Het lijkt me ook niet op zijn plaats een vraagsteller te adviseren om tegen de wettelijke regels te handelen.

Maar je hebt ook al oplossing voor het geval het incassobureau niet wil wachten en bijvoorbeeld verlangt een proces-verbaal van de beslaglegging te overleggen, gegevens van de deurwaarder, een inkomsten overzicht, etc.

Zeker in dit geval omdat, ik val nu echt in herhaling, hier sprake is van een boedelschuld in de nalatenschap van de overleden echtgenoot. Feit blijft namelijk dat de overeenkomst gesloten is met de overledene en al zijn rechten en verplichtingen weliswaar vererven naar de erfgenamen, maar om te weten wie de erfgenamen moet je de nalatenschap afwikkelen. Zolang de boedel niet is afgewikkeld, vallen de schulden in de nalatenschap.

Voorzover deze schuld al voor rekening van de vraagsteller komt, is deze ontstaan tijdens de WNSP. Zeer vervelend gevolg, maar de WSNP zal beëindigt worden.