he
door helga verhoef Mar 29, 2016 om 23:16
Geldzaken & recht

Nu nog rekening eigenbijdrage van vorig jaar.

Vorig jaar ben ik onder behandeling van arts in het ziekenhuis geweest, nu krijg ik een rekening van zilveren kruis. Eigenbijdrage 2015.
Er wordt 161 euro van mijn rekening afgeschreven.
Dit komt dat het ziekenhuis pas na een jaar de behandeling afsluit en stuurt dan de rekening van kosten naar verzekering.
Geen regeling te treffen en ik kan het niet missen.
Is dit normaal?

12239 17 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 30, 2016 om 23:54
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Helga Verhoef ,

Een betalingsregeling kunt u online aanvragen , klik ook bij veelgestelde vragen op vraag 4 , klik op de rode regels

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/betalen/Paginas/betalingsregeling.aspx

Dat er een rekening van 2015 word gedeclareerd is normaal zie hier .

http://weblog.independer.nl/zorgverzekeringen/eigen-risico-zorgverzekering-pas-na-jaar-afgeschreven-hoe-kan-dat/

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 31, 2016 om 00:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja dit is normaal. Ziekenhuizen sturen soms pas na 2 jaar hun factuur naar de zorgverzekeraar, het jaar waarin de behandeling is gestart is dan ook het jaar waarvoor ze nog eigen risico mogen verrekenen.
Meestal is er pas een betalingsregeling mogelijk bij bedragen boven de 215 of 225 euro.
U wist toch dat u deze behandeling heeft ondergaan, dan weet u toch ook dat hier kosten aan verbonden kunnen zijn
Diewilik

sy
door sylvia_71 - Mar 31, 2016 om 11:26
288 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dit is heel normaal. Je bent toch onder behandeling geweest, dan weet je dus ook dat je daar kosten voor in rekening krijgt. Het maakt dan ook niet uit dat je die dan nu pas ontvangt. Het wordt heus niet kwijtgescholden hoor.

pintje
door pintje Apr 1, 2016 om 22:22
48 Antwoorden / 25 Vragen

Pintje, wel fijn als je het bedrag alsnog van de belasting kunt aftrekken, helaas net aangifte gedaan.

pintje
door pintje Apr 1, 2016 om 22:22
48 Antwoorden / 25 Vragen

Pintje, wel fijn als je het berdag alsnog van de belasting kunt aftrekken, helaas net aangifte gedaan.

marita5
door marita5 Apr 2, 2016 om 09:24
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@pintje , een behandeling die valt onder het eigen risico is niet aftrekbaar .

Iets vergeten?

Heb je je aangifte al verzonden, maar wil je nog iets aanpassen of een fout herstellen? Zo lang je nog geen definitieve aanslag opgelegd hebt gekregen, kun je de verstuurde aangifte gewoon opnieuw openen, wijzigen en opnieuw verzenden. Ook ná 1 mei. De Belastingdienst gaat vervolgens vanzelf aan de slag met je laatst ingediende aangifte, eerdere aangiftes vervallen automatisch .

Bron wegwijs.nl

marita5
door marita5 Apr 2, 2016 om 09:28
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Zie deze link ,

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/overzicht_2014_2016 De link werkt niet , word weer automatisch veranderd door de site , klik op de link en verwijder bovenin de balk https , en u kunt de link zien . bij openen van de link , lees dan ook de linkerkolom .

lo
door lovewinnie - Mar 31, 2016 om 15:58
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Bij vgz bijv kunt u het terug boeken en dan online inloggen met digid en zo betaal regeling treffen. Waarom kan dat niet bij u maatschappij?

Dit kan ook bij bedragen onder de 100 euro. Vanaf 220 sturen ze vooraf brief. Bedragen daaronder schrijven ze gewoon af

ko
door korenbloem2000 - Apr 1, 2016 om 12:16
33 Antwoorden / Vragen

Ja hoor, dat is normaal! Ik moest vorig jaar in juli accuut naar een oogarts. Meerdere keren naar de zorgverzekeraar gemaild, of de rekenign er al was van de oogarts....nee dus.
Kreeg in februari 2016 een rekening á € 180,00.
Betalingsregeling was niet meer mogelijk, omdat ik dit vorig jaar niet had geregeld.
Nee, dat hoefde niet nooit, want ik heb zeer weinig zorgkosten, dus ben ik niet van plan om elke maand € 38,00 voor uit te betalen en bij weinig zorg kosten, pas in mei van het volgende jaar terug gestort te krijgen.
Wacht nu op een aanmaning en als de kosten daarvan hoog zijn, betaal ik direct en ga een paar maanden op water en brood....
Valt het mee, dan betaal ik in juni, dan ontvang ik zo rond de vierhonderd Euro vakantiegeld....

Zakkenvullers zijn het!

jo
door jorisw Apr 1, 2016 om 15:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zakkenvullers? Moeten ze de kosten dan maar een stuk verlagen omdat jij geen geld hebt?

emcede
door emcede Apr 1, 2016 om 20:43
960 Antwoorden / 4 Vragen

Je wist toch al vanaf juli dat je eigen risico moest betalen? Had je vanaf toen rekening mee kunnen houden.

Heeft niets met zakkenvullers te maken.

ko
door korenbloem2000 Apr 2, 2016 om 11:59
33 Antwoorden / Vragen

Beste JorisW, dus ik ben de enige Nederlander die de eigen bijdrage met moeite kan betalen? Dacht het niet he?

Beste EMCEDE, slimme opmerking, maar niet heus......

mo
door mof - Apr 1, 2016 om 12:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen
fl
door fleksje - Apr 1, 2016 om 12:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is heel normaal. Ik heb, toen de ellende met het hoge eigen risico begon, elke maand zelf gespaard om het eigen risico te reserveren. Ik vul dit elk jaar aan met het verhoogde bedrag. Je kunt tegenwoordig ook bij je zorgverzekering maandelijks sparen hiervoor. Lage zorgkosten betaal ik gewoon uit mijn budget, hoge bedragen gaan via het zelf gespaarde eigen risico, wat ik dan weer maandelijks aanvul. Als je een behandeling krijgt, weet je van tevoren dat je ooit een rekening gaat moeten betalen. Kwestie van sparen/plannen. Ook als je normaliter weinig zorgkosten hebt, zul je toch rekening moeten houden met onverwachte zorgkosten. Zorg er dus altijd voor dat je jaarlijks het eigen risico op een spaarrekening of bij je zorgverzekering hebt staan.

Lo
door Louismakers - Apr 1, 2016 om 13:11
3 Antwoorden / Vragen

Ik kreeg eens een rekening van ruim € 25.000,00 van het UMC, 3 jaar nadat de behandeling had plaatsgevonden.
Bij navraag bleek dat men een verkeerde code had ingevoerd en toen kreeg ik een creditnota voor hetzelfde bedrag.
ook in ziekenhuizen worden fouten gemaakt in de financiële afwikkeling.

simon55
door simon55 - Apr 1, 2016 om 13:14
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij Zilveren kruis kunt u n betalings regeling treffen mits U de maandelijkse premie automatisch laat incasseren

ge
door gerritkam - Apr 1, 2016 om 14:52
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het is uiteraard niet normaal, zoals iedereen zegt, als ik iets koop moet ik ook gelijk afrekenen en de ziekenhuizen kunnen net zo goed tijdig in het jaar van de gekregen zorg hun factuur sturen.
Het is helaas toe gestaan op deze manier, maar normaal!! en goed is het niet.

jo
door jorisw Apr 1, 2016 om 15:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kennelijk heb je weinig inzicht in hoe de administratie in een grote organisatie loopt. Dat is iets complexer dan iets in de winkel kopen en meteen afrekenen. Er zijn bij een behandeling zoveel partijen en geldstromen gemoeid dat het niet zo eenvoudig is als jij denkt dat het is.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 1, 2016 om 19:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wat u niet normaal vindt zou wel normaal moeten zijn. Je koopt pas als je geld hebt als het om goederen gaat. In dit geval weet je vanaf de dag van behandeling dat er betaald moet worden en heb je door de late facturering van het ziekenhuis maandenlang de tijd om te sparen.
Diewilik

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 1, 2016 om 19:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wat u niet normaal vindt zou wel normaal moeten zijn. Je koopt pas als je geld hebt als het om goederen gaat. In dit geval weet je vanaf de dag van behandeling dat er betaald moet worden en heb je door de late facturering van het ziekenhuis maandenlang de tijd om te sparen.
Diewilik

ju
door juano Apr 1, 2016 om 20:25
50 Antwoorden / 65 Vragen

Volkomen gelijk, dit is niet normaal. In het geval ik van een aannemer na een 'complexe' verbouwing na 3 jaar nog een factuur zou krijgen, dan wordt deze niet betaald. Dit ziekenhuissysteem deugt niet en moet veranderen. Niks 'complex'.

wv
door wvenend - Apr 1, 2016 om 15:16
38 Antwoorden / 6 Vragen

Heb ik ook gehad,he ziekenhuis is niet zo vlot met rekeningen.
Pas vaak alsalles is afgerond en de verwijskaart is afgemeld ,krijg je de eindafrekening!

do
door doeuwvoordeel - Apr 1, 2016 om 18:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt wel een betalingsregeling treffen. Heb zelf ook pas een rekening ontvangen van euro 211.00 over 2015.
Succes. Komt goed.

koekeloer
door koekeloer - Apr 1, 2016 om 18:56
562 Antwoorden / 18 Vragen

je had nu extra lang kunnen sparen, dus raar dat het als een verrassing komt voor je.

re
door reg - Apr 1, 2016 om 19:24
12 Antwoorden / 0 Vragen

Turien & Co (tussenassuradeur VGZ) maakt het nog bonter. Vorige week kreeg ik een correctie over in 2014 afgewerkte nota’s omdat men in 2014 bij 4 nota’s de afhandelingskosten voor de apotheker niet bij het eigen risico had gerekend. Welke andere organisatie of bedrijf zal het in zijn hoofd halen om twee jaar nadat een nota definitief is afgewerkt en betaald alsnog een aanvullende nota te sturen. Het lijkt erop dat de maatschappelijke normen niet gelden voor deze verzekeraar.

bo
door boris47 - Apr 2, 2016 om 09:05
27 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dit is normaal. Mij is het 2 jaar op rij overkomen voor de volledige eigen bijdrage, terwijl ik al van zorgverzekering geswitched was. Bovendien bleken het ook nog overbodige onderzoeken aangevraagd door een vervanger van mijn huisarts. Daar ben ik dus pas echt ziek van geweest. Aangezien ik al een andere zorgverzekering had, wilde men graag het bedrag ineens.

ge
door gerard55 - Apr 3, 2016 om 09:58
57 Antwoorden / 11 Vragen

Ja, Helga, men vindt dat normaal. Of je dat ook normaal moet vinden, is naar mijn mening iets anders. Ik denk overigens dat je bedoelt "eigen risico". Eigen risico 2015 nu nog in rekening brengen, vind ik op dit moment nog wel kunnen. Echter men brengt dat nog in rekening na enkele jaren en dat vind ik niet meer kunnen. Sterker nog ik vind het schandalig dat een rekening uit b.v. 2014 die in 2016 wordt berekend ook in wordt verrekend met de eigen risico van 2016 en dus onredelijk hoger is. Kortom het is dus verstandig om dit soort bedragen na een ziekenhuisbehandeling achter de hand te houden. We leven met een geweldig zorgsysteem Helga, waarbij je wordt gezien als een financiële melkkoe. Ik ben een van de velen die graag het oude ziekenfonds terug ziet.

La
door Laelia1955 - Apr 3, 2016 om 15:57
21 Antwoorden / Vragen

Hallo Helga, probeer over te stappen per 1 januari 2017 naar een zorgverzekering (b.v. VGZ) die voor mensen met een kleine beurs, een verzekering aanbiedt, die het eigen risico in de premie heeft versleuteld. Je gemeente betaalt een deel van het eigen risico en de zorgverzekering ook een deel. Je betaalt iets van een tientje per maand meer aan premie, maar komt zo nooit voor verrassingen te staan. Eigen bijdrage is iets anders trouwens en dat krijg je nooit terug! Voor veel medicijnen moet je een stukje zelf betalen. Wel alle informatie bewaren, want je kunt deze kosten wel weer aftrekken van de inkomstenbelasting. Alle zorgkosten die je zelf moet betalen behalve het eigen risico en de maandelijkse premie zijn aftrekbaar.

marita5
door marita5 Apr 3, 2016 om 16:05
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Deze verzekering is het vroegere Iza Cura , verschilt al met mijn normale verzekering van Vgz € 20,- p/m meer .
Daarbij zijn de vergoedingen niet hetzelfde .