av
door avado Dec 1, 2007 om 08:54
Geldzaken & recht

Onderhoudkontrakt cv ketel

Wij hebben een huurappartement betrokken met een cv ketel van 8 jaar oud. De eigenaars hebben zelf een bedrijf in loodgieten en intallaties.

De verhuurder verplicht on via het huurkontrakt een service- en onderhoudskontrakt te nemen bij zijn firma.

Keuze 1: 69 euro per jaar met voorrijkosten plus eventuele reparatiekosten.

Keuze 2: 95 euro per jaar zonder voorrijkosten maar exl. ontkalken en plus reparatiekosten.

Mag dit zomaar?

Wie weet dit?

Dank

332 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 1, 2007 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

avado.

Bij een huurwoning moeten de onderhoudskosten van een CV installatie in de huur/servicekosten te zitten.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Dec 1, 2007 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk op het dossier van VROM bij technische installaties:

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7180

Reparaties, controle en vervanging zijn voor rekening van
de verhuurder.

Kijk op dezelfde site ook
bij wetten en regels: het besluit kleine herstellingen. Klik daar aan: Bijlage
behorende bij dit besluit. Bij wat voor rekening komt voor de huurder
(wettelijk vastgelegd) komt de verwarmingsinstallatie (onderhoud, reparatie en
controle) niet voor.

Dus het onderhoudsverhaal
is voor rekening van de verhuurder. Wettelijk vastgelegd.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 1, 2007 om 10:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit hetgeen door Vladja is aangegeven blijkt dus dat de kosten voor de verhuurder zijn en dus reeds in de huurprijs moeten zijn opgenomen. Deze kosten kunnen zelfs ook niet via de servicekosten verhaald worden.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 01:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Avado

Hoezeer ik het ook eens ben met mijn collega's: dit is regelend recht en niet dwingend recht. Dat wil zeggen dat van deze wettelijke regels in de huurovereenkomst afgeweken mag worden.

Dus, wat staat er hierover in uw huurovereenkomst?

Groet, C.