te
door test Mar 17, 2013 om 15:28
Geldzaken & recht

Ongewenst schadeformulier zorgevrzekering

Ik heb laatst een ongeluk gehad geheel door mijn eigen schuld, Gelukkig was er geen materiele schade behalve wat hechtingent, ik moest alleen gehcht worden in het ziekenhuis. Er zijn dus ook geen schadeformulieren ingevuld.

Nu kreeg ik nu al aantal dagen geleden een vragenformulier ongeval ongevraagd van mijn zorgverzekering opgestuurd. Daar moest ik opaangeven hoe waarom ik die dag in het ziekenhuis was geweest en off het om een ongeval ging. Bij de laatste wouden ze allerkei gegevens hebben, die ik helemaal niet meer weet, het is al zo lang geleden. Ik heb naam en telefoonnummer van de tegenpartij helemaal niet meer.
Of ik dit even wou opsturen naar hun was hun verzoek?
Vreemde was dat ik dit ook moest doen als ik vond dat het ongeval mijn eigen schuld was.
mijn vragen
1) ben ik dit eigenlijk wel verplicht om de zorgverzekering allerlei persoonlijke gegevens op te sturen? Die ze vervolgens ook nog willen delen met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij
Ik ben daar uiteraard helemaal niet blij mee want het ongeluk was mijn schuld.
2) Mocht de zorgverzekering mij uberhaupt dit formulier wel opsturen? Ik ervaar het als een grote schending van de privacy.
3)Kan de zorgverzekeraar mij nalatig vinden nu ik het adres na al die maanden niet meer heb, en het bedrag op mij verhalen??

5843 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 17, 2013 om 16:02
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij is het heel gewoon dat de Zorgverzekering je een schadeformulier toestuurt. Ze hebben een rekening ontvangen van het ziekenhuis en willen gewoon weten wat er heeft plaatsgevonden. Staat op mijn formulier ook als ik b.v. een rekening opstuur. Die vraag word niet ingevuld omdat dit geen ongelukje betreft, maar voor de rest is het toch logisch dat ze even het één en ander te weten willen komen en of de rekening van het ziekenhuis goed berekend is. Wat het met je privacy te maken heeft snap ik niet goed, ze weten immers (als het goed is) alles al van je? En als je schrijft: "laatst heb ik een ongeluk gehad"; dat kan dan toch niet zo lang geleden zijn dat je het niet meer weet? Heb je dan tijdens het ongelukje geen gegevens uitgewisseld op zo'n blauw boekje en met de tegenpartij niet allebei een handtekening gezet? Dat is de normale gang van zaken.

tijger1
door tijger1 - Mar 17, 2013 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een zorgverzekering en die verzekering heeft het recht de kosten die zij vergoed hebben te verhalen op een tegenpartij, als die daarvoor aansprakelijk is. Verhaalsrecht.

Vaak kan iemand niet zelf bepalen wie voor iets aansprakelijk is. Dus ja, u bent verplicht de omstandigheden en de gegevens te vermelden van dat ongeluk, zeker nu er ook nog anderen bij betrokken waren.

emcede
door emcede - Mar 17, 2013 om 20:54
960 Antwoorden / 4 Vragen

Bij ziektekosten die gemaakt worden na een ongeval wil een zorgverzekeraar altijd informatie over dat ongeval. Zij willen kunnen bepalen of zij (een deel van) de betaalde kosten kunnen verhalen.

Dat het ongeval geheel uw eigen schuld was betekent niet automatisch dat er geen verhaalsmogelijkheden zijn. Wellicht bent u als voetganger of fietser aangereden (weliswaar door uw eigen schuld) door een auto. Dan is artikel 185 Wegenverkeerswet van toepassing en kan het nóg zo uw schuld zijn, de verzekeraar van de auto kan dan wél aansprakelijk gesteld worden.

Dat uw privacy geschonden wordt enkel en alleen door het toesturen van dit formulier is natuurlijk onzin. Uw zorgverzekeraar stelt vragen over nota's die zij zelf hebben ontvangen. Hoezo wordt uw privacy geschonden? Uw reactie op dat gebied vind ik erg overdreven. Vul het formulier gewoon in met de gegevens die u heeft en als u geen naam, adres, kenteken etc. meer heeft vertel dat dan eerlijk. Als u erbij zet dat u er nooit bij stil heeft gestaan dat dit voor hun van belang is, omdat het ongeluk uw eigen schuld was, zullen ze de kosten echt niet op u verhalen!

defries
door defries - Mar 18, 2013 om 16:40
69 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijkt mij tamelijk overdreven. Let op hè, nog even en we worden 'geregeerd' door de (zorg)verzekeringen.
Een klein ongelukje, met een beetje pech, want er moet iets gehecht worden, dan vul je toch geen uitgebreide formulieren in, je vraagt niet naar de gegevens van de tegenpartij, want het valt allemaal immers gelukkig nog al mee. Kom op zeg, waar gaan we naar toe.
Maakt het wat uit of je van de trap gevallen bent, omgevallen bent met de fiets, of dat iemand je ondersteboven fietst omdat je geen voorrang verleende.
Al dit overdreven administratieve gedoe is al de eerste besparing voor mevr. Schippers.
Hier kan TS natuurlijk niets mee.
Hou het simpel, vul een paar algemeenheden in, wat je niet meer weet, kun je niet invullen, klaar, postzegel erop en in de brievenbus.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2013 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@defries

Ts heeft een ongeluk gehad, waarbij een tegenpartij betrokken is. Als zij daar niet zelf voor aansprakelijk is, hoeft zij ook haar eigen risico niet te gebruiken.

En die vraag van de zorgverzekeraar is ook niets nieuws. Bij ongevallen wordt die altijd gesteld. Heeft helemaal niets met bezuinigen door Mw. schippers te maken.

jo
door jorisw - Mar 18, 2013 om 17:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Meneer of mevrouw Defries betaald kennelijk liever premie voor zaken die eventueel op de tegenpartij verhaald kan worden.... Het is niet voor niets dat verzekeraars altijd zeggen dat je nooit direct schuld moet bekennen, maar dat aan de experts moet overlaten.

me
door mein33 - Mar 18, 2013 om 17:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij elke schade, van welke aard dan ook, die gedeclareerd wordt heeft de verzekeringsmaatschappij het recht om te weten hoe de schade is ontstaan en of de te vergoeden kosten mogelijk kunnen worden verhaald.
Uw zorgverzekeraar heeft u waarschijnlijk niet aangegeven om welk bedrag het gaat welke het ziekenhuis bij hen heeft ingediend. Als u weet om welk bedrag het gaat dan zult waarschijnlijk alles in het werk stellen om de gevraagde gegevens alsnog te achterhalen.
De kans dat u anders zelf voor deze kosten moet opdraaien, omdat u hen niet de gewenste gegevens kunt/wil verstrekken, is groot. Ziekenhuis kosten zijn over het algemeen zeer hoog.
Ik wens u succes.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2013 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Als Ts de gegevens werkelijk niet meer kan achterhalen en dus verstrekken, komen die kosten heus niet voor haar eigen rekening.

vr1944
door vr1944 - Mar 18, 2013 om 20:47
1210 Antwoorden / 5 Vragen

TS vergeet dat als de schade verhaald kan worden je de rekening van 350 euro eigen risico niet krijg

=tijger1 schreef op maandag 18 mrt 2013, 18:34: @mein33

Als Ts de gegevens werkelijk niet meer kan achterhalen en dus verstrekken, komen die kosten heus niet voor haar eigen rekening.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2013 om 20:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vr1944

Ts schrijft: Het is al zo lang geleden. , dus misschien € 220. En wellicht had zij die al gebruikt.

tenormin
door tenormin - Mar 18, 2013 om 21:11
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 18 mrt 2013, 20:51]@vr1944

Ts schrijft: Het is al zo lang geleden. , dus misschien € 220. En wellicht had zij die al gebruikt.

Test begint met: laatsts heb ik een ongeluk gehad, wat later is het al ZO lang geleden. Vraag me dan af waar de werkelijkheid ligt, ook waarschijnlijk ergens in het midden.
Is allemaal nogal slordig uitgelegd, mee omgegaan, kortom, warrig.

gerard1947
door gerard1947 - Mar 18, 2013 om 21:36
16 Antwoorden / 0 Vragen

Als u naar de huisarts was gegaan en hem de hechtingen had laten plaatsen dan had u er niets meer van gehoord, u gaat uit u zelf naar het ziekenhuis en dat brengt hele hoge kosten met zich mee.

vr1944
door vr1944 - Mar 19, 2013 om 11:18
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Als je het ontvangen van een brief van je zorgverzekering al schending van je privacy vind ,krijg ik twijfels of ik deze vraag serieus moet nemen.Ik vraag me af welke privacy TS bedoelt , want de zorgverzekering weet alles van je . Als je het verschil tussen naar de dokter gaan of naar een Eerste Hulp van een ziekenhuis zelf moet betalen wordt het verhaal heel anders]

Test begint met: laatsts heb ik een ongeluk gehad, wat later is het al ZO lang geleden. Vraag me dan af waar de werkelijkheid ligt, ook waarschijnlijk ergens in het midden.
Is allemaal nogal slordig uitgelegd, mee omgegaan, kortom, warrig.