door Oct 27, 2018 om 15:33
Geldzaken & recht

Ongewenste persoon hardnekkig verwijderen

Hallo allemaal!

Wij vroegen ons af hoe het precies zit als een persoon weigert je tuin/ voordeur te verlaten wegens een ruzie. Heb veel bronnen bezocht maar ik kon hier niet een duidelijk antwoord over vinden, wat ik vond was vooral hoe je met dieven moet handelen.

Als scenario: Ik moet om xx:xx tijd mijn vrouw bij haar werkafzetten, maar een nare individu blokkeert mijn weg naar de auto.

Mag ik dan (mocht het zo ver komen) fysiek geweld gebruiken om de desbetreffende persoon te verwijderen voor mijn deur? Zou dat juridische gevolgen hebben? Of beter nog, wat mag ik/ zou ik dan precies moeten doen?

Alvast bedankt!

5756 14 Rapporteer

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Oct 27, 2018 om 15:46
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Zou zeker geen geweld gebruiken, in dat geval is de ander het slachtoffer en kan dan aangifte doen wegens mishandeling. Als dit veelvuldig gebeurd schakel dan de politie in of meld dit voorval aan de politie.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2018 om 15:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem eens even contact op met de wijkagent, anders kan het gebeuren dat uw vrouw, ipv naar haar werk met u naar het ziekenhuis moet en later naar het politiebureau.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Oct 27, 2018 om 15:57
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Dat nare individu: kent u dit persoon? Want ik kan me nauwelijks voorstellen dat een vreemde dit zou doen. Hoewel, vandaag de dag...  Maar ik zou zeker niet handtastelijk worden.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Oct 27, 2018 om 16:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat zou u ervan denken om contact met de politie op te nemen?
Zowel als het zich voordoet als preventief om advies te vragen. U weet toch dat men geen eigenrechter mag spelen? Wonderlijke vraag vind ik het daarom ("mag ik iemand mishandelen of erger als me dat uitkomt?").
Er zal vast een geschiedenis zijn die hiertoe geleid heeft die maar beter opgelost kan worden. Daar kunt u mee beginnen.

door Oct 27, 2018 om 16:15
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vraag kwam wellicht zo over, maar dat was niet de bedoeling. Ik begrijp overigens ook uw punt maar u begrijpt hopelijk wel dat (hypothetisch gezien), mocht u of uw vrouw zich bedreigd voelen voor uw eigen deur, emotie aan de stuur kan grijpen om iemand te beschermen?

Het was gewoon meer van als puntje bij paaltje komt, wat zijn dan mijn rechten en plichten?

aurora1
door aurora1 Oct 27, 2018 om 17:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u het nog niet begrepen?
Hoezo "hypothetisch gezien"? En doe niet zo dramatisch: "beschermen". Hier krijgt u geen vrijbrief om mensen in elkaar te slaan. Er komen hier vaak wonderlijke vragen voorbij maar u lijkt de kroon te spannen.

Topantwoord

Thijs12
door Thijs12 - Oct 27, 2018 om 16:12
547 Antwoorden / Vragen

Bedoel je een deurwaarder?

door Oct 27, 2018 om 16:18
Antwoorden / 1 Vragen

Haha! Nee, zou niet begrijpen waarom je een ambtenaar zou willen lastigvallen ;)

Thijs12
door Thijs12 Oct 27, 2018 om 16:23
547 Antwoorden / Vragen

Deurwaarders kunnen voor sommigen naar overkomen

door Oct 27, 2018 om 16:34
Antwoorden / 1 Vragen

Begrijpelijk ook. Alleen zijn deurwaarders een probleem wat een persoon op zich zelf brengt door bepaalde omstandigheden.

Mijn verhaal was meer over een vreemde, een nare buurman, of een persoon waar je min of meer gewoon ruzie mee heb.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2018 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar is het nou hypothetisch of niet? Niet teveel naar fims kijken.

door Oct 27, 2018 om 16:35
Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp uw zin "Niet teveel naar films kijken" niet helemaal. Dit is hypothetisch om te achterhalen wat mijn rechten en plichten zijn zou iemand mij hinderen om mijn eigen terrein te verlaten

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2018 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is een forum voor consumentenproblemen. Niet voor hypothetische veronderstellingen.

door Oct 27, 2018 om 16:46
Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u mij dan wellicht naar een forum wijzen waar ik dit zou kunnen vragen? Ik heb mijn vraag hier gesteld omdat er "Recht" stond. U hoeft overigens niet nog een antwoord op te geven, u kunt ook op uw eigen antwoord reageren

Alvast bedankt!

aurora1
door aurora1 Oct 27, 2018 om 18:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ga naar de politie, of bent u gewoon een weekendsmurf, ook wel trol genoemd? Als u zich verveelt ga dan liever een stukje wandelen, vooral gezien het mooie weer.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Oct 27, 2018 om 16:44
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Als iemand zich ophoudt op uw terrein kunt u de politie inschakelen. Zelf mag u niets doen. Geweld en vrijheidsberoving zijn geen lichte vergrijpen.

door Oct 27, 2018 om 16:48
Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk!

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is een politieforum.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 27, 2018 om 17:21
7198 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien helpt het als u een paar uit de kluiten gewassen familieleden optrommelt die zich ten toon stellen, het zou zomaar voldoende kunnen zijn.

me
door mein33 - Oct 27, 2018 om 17:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niemand mag u zomaar de vrije doorgang belemmeren. U dient betrokkene hierop te wijzen en kunt vervolgens een vrije doorgang, met woord, opeisen.
Geeft de pdl nog geen kimp, dan kunt u met zachte dwang, bijv. een schouderduw, uw doorgang vrijmaken.
Pleegt de pdl hiertegen verzet, dan blijft alleen nog de gang naar de politie over en kunt u aangifte doen van de belemmering van uw vrije doorgang en als dit bij herhaling plaats heeft, dan komt 'stalken' mogelijk aan de orde.
U kunt ook misschien eens een kwartiertje vroeger de deur uitgaan, zodat u de pdl kunt ontlopen.

Een knietje-kopstoot-duwtje zou misschien adequater werken, maar dat mag helaas niet, tenminste als er mogelijke getuigen in de buurt zijn.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 27, 2018 om 18:07
7198 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 27, 2018 om 22:10
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Mag ik aannemen dat u vooralgevonden heeft hoe u niet zelf moet handelen. Als u in dit geval zelf 'dwang'gebruit'kan dat betekeken dat tegen u strafrechtelijk aangifte wordt gedaan. Als al gemeld: contact opnemen met politie/wijkagent.

me
door mein33 Oct 28, 2018 om 10:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als u in dit geval zelf 'dwang'gebruit'kan dat betekeken dat tegen u strafrechtelijk aangifte wordt gedaan.

@gerritaltena,

Indien uw/mijn vrije-doortocht onrechtmatig wordt belemmerd, de persoon hierop hebt aangesproken en deze daarop niet reageert, dan is het toegestaan om met lichte dwang (bijv. doorlopen met gebruik making van een schouderduw) uw doorgang vrij te maken.
E.e.a.  kan eventueel verbaal worden ondersteund met bijv. "en nou opsodem.........."  en geen 'haan' die daar naar zal kraaien.  ;-))

Essie_V
door Essie_V - Oct 31, 2018 om 16:08
25 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn advies zou zijn om de wijkagent in te lichten en op zoek te gaan naar buurtbemiddeling. (ik lees in een van uw antwoorden dat het wellicht om een buurman gaat) Stap bij uw gemeente binnen, want u kunt uw case ook voorleggen aan een Social (wijk) Team. Hier werken verschillende partijen aan mee, zoals politie, maatschappelijk werk, etc. Zij zullen u kunnen adviseren wat in uw situatie het beste is om te doen.

Succes.