an
door angelique68 Apr 18, 2009 om 13:02
Geldzaken & recht

Onrechtmatig geld ontvangen via de bank

hoi Ik heb ruim een jaar geleden onrechtmatig geld ontvangen op een spaarrekening.

Ik heb hierover direct de bank gebeld, en die zei me we weten niet voor is bestemd, maar U kan het terug storten naar een tussenrekening van de bank.

Ik heb aangegeven dat ik niet de bank daarmee ga spekken en dat als er mensen zijn voor wie het wel was ze me konden bellen met waar het geld heen moet. Dit is nu meer dan een jaar geleden. En ik heb er nooit meer iets van vernomen

Vanaf wanneer mag ik gebruik gaan maken van het geld.

Met het vinden van geld op straat is dat na 1 jaar eigendom van de vinder.

Verder vind ik het laks dat de bank me niet meer gegevens heeft gegeven dan dat. Ik heb navraag gedaan van wie het afkomstig is omdat we ergens nog geld tegoed hebben van een verkochte woning maar ik krijg dus niet door waar het vandaan komt. Misschien is het dan wel rechtmatig, maar dat weet ik nu dus niet omdat diegene waar wij het gekd van tegeoed hebben uit het oog is verloren. Dus stort ik het terug en het blijkt wel van ons te zijn dan ben ik het kwijt. Vandaar dat ik er ook niets mee gedaan heb behalve bewaren op de bank

2746 8 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Apr 18, 2009 om 13:26
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Er staat toch bij van welke rekening het afkomt neem ik aan, en in dat geval kan je het toch terugstorten naar die rekening.

Overiogens hebben alle banken inderdaad een tussenrekening voor oa dit soort gevallen dus wat de bank toen zij klopt!

Een een bank is geen straat dus de regels zijn zeer zeker anders.

marcel75
door marcel75 - Apr 18, 2009 om 19:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Op straat gevonden geld is niet na 1 jaar eigendom. Je bent namelijk altijd te kwader trouw omdat je weet dat het niet jouw geld is. Je moet dan dus 20 jaar wachten en dan nog been je geen eigenaar, maar is de rechtsvordering van de eigenaar van het geld verjaard en kun je dus niet meer via een rechtszaak gedwongen worden het terug te geven.

Voor het ontvangen van geld op je rekening geld hetzelfde, maar daarbij speelt ook nog mee dat je je schuldig maakt aan verduistering. Je weet dat het niet van jou is, maar houdt het wel moedwillig achter. Zoals aangegeven staat er een rekeningnummer en naam bij, stort het daar dan op terug.  Mocht toch blijken dat het wel van jou was, dan heb je een vordering wegens onverschuldigde betaling en moet je het terugkrijgen.

Ook de gedachte dat je de bank niet wilt spekken, is geen vrijbrief om het dan maar op de eigen rekening te houden en je eigen rekening er mee te spekken.

Dat je nog geld tegoed hebt vanwege een verkoop en je dat je dat niet kunt traceren lijkt mij een beetje vreemd voorkomen aangezien dat geldverkeer via de notaris geregeld wordt en diens rekeningnummer en naam altijd vermeld staan.

ch
door chris35 - Apr 19, 2009 om 00:35
19 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad geld gevonden op straat is na 1 jaar eigendom van de vinder. Wacht dus 1 jaar af en het geld kan je houden/gaan uitgeven.

kroonmeester
door kroonmeester - Apr 19, 2009 om 01:50
457 Antwoorden / 45 Vragen

Ik vind dit een merkwaardig verhaal, edoch het is u overkomen.

U hebt de bank schriftelijk in kennis gesteld van deze ongebruikelijke spaartransactie?

Het kan zijn dat een derde (o.a. (dementerende) oma/opa) bij een bank dit per kas heeft ingelegd op een spaarrekening ten namen van een ander (o.a. kleinkind o.i.d.) en in de veronderstelling is geweest dat deze het heeft ontvangen op zijn/haar spaarrekening. Een onbekende weldoener?!

U vond het van de bank laks dat zij u geen meer gegevens verstrekte. De bank is gehouden aan bescherming prrivacygegegevens van haar cliënten. Dus kon de bank geen informatie aan u geven.

U weet toch nog wel wat u tegoed hebt van een verkochte woning, zie uw afrekening bij de notaris, die zorgde voor de overmaking van een 'posistief bedrag' ten uwen gunsten op de door opgegeven bank/betaalrekening c.q. mogelijke spaarrekening.

birdies
door birdies - Apr 20, 2009 om 00:40
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Waarom stort je niet 5 cent op de betr. bankrekening met het verzoek even kontakt met je op te nemen. Bijv. svp kontakt opnemen met 06 enz.

an
door angelique68 - Apr 20, 2009 om 00:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb inderdaad een poos geleden een euro over gemaakt met als vermelding, verzoek om contact op te nemen ivm met de transactie en heb er een datum en bedrag bij vermeld. Hier is geen reactie op gekomen. Ik zal dit nogmaals een keer proberen en misschien wat duidelijker vermelden waarom ze contact moeten opnemen

Ik heb de bank er een poos geleden ook nogmaals over benaderd en het is niet zozeer dat ik de bank niet wil spekken, maar meer de lakse houding van de bank. De opmerking van "als u wilt stort u het geld maar terug op onze rekening" het is geen kwestie van wel of niet willen. Het is van de rechtmatige eigenaar. Maar als ik het naar de bank terug stort en die doet er overigens niets mee dan is er nog niemand mee geholpen. Het geld wat we tegoed hadden van het huis is niet meer iets wat via de notaris liep, maar het was een schuldbekentenis van de koper richting ons over een overname, inmiddels heeft hij het huis weer verkocht en is met de noorderzon verdwenen, het bedrag komt wel overeen maar de naam is ons vreemd.

Wat ik alleen niet snap is dat de bank niet even met de mensen contact opneemt en even navraag doet, Ik hoef geen prive gegevens te hebben van deze mensen, maar wil wel dat het goed terecht komt. Ik ben dan wel niet de eigenaar maar voel me dan wel verantwoordelijk voor hetgene waar het heen gaat en het aan de bankstorten die er zoals het eruit ziet niets mee doet daar heb ik geen zin in

Verder is er geen geld van opgemaakt.

edwardus
door edwardus - Apr 20, 2009 om 01:16
6844 Antwoorden / 14 Vragen

"het bedrag komt wel overeen maar de naam is ons vreemd"

Zou toch kunnen dat-ie iemand anders heeft geritseld om dat bedrag op te hoesten? Wellicht is het toch je rechtmatige eigendom.

Tot nu toe wordt er blijkbaar ook geen melding van gemaakt bij de bank door de afzender. Als ik geld naar een verkeerd rekeningnummer had overgemaakt of ik zat maar te wachten op geld dat maar niet komt, dan had ik wel even contact gezocht met de bank.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Apr 20, 2009 om 07:50
152 Antwoorden / 5 Vragen

"U vond het van de bank laks dat zij u geen meer gegevens verstrekte. De bank is gehouden aan bescherming prrivacygegegevens van haar cliënten. Dus kon de bank geen informatie aan u geven. "

De bank mag geen informatie geven. Niet over uw gegevens aan die van de verzender van het geld, én niet over de gegevens van de verzender van het geld aan u!

U kunt de bank eventueel voorstellen om (op kantoor bij de bank) u en de verzender van het geld met elkaar in contact te brengen, dan schend de bank de privacy niet en u beiden kunt naar eigen inzicht adres en dergelijke uitwisselen.

Maar om de bank(en) nu van laksheid te betichten terwijl ze gehouden zijn aan allerlei privacy wetgevingen en regelingen.......