lm
door lmbouman Oct 24, 2010 om 12:47
Geldzaken & recht

Onterechte boette bij frankeren

Het afgelopen jaar heb ik meer dan 15 keer een boete opgelegd gekregen voor verkeerd frankeren. Maar dat was steeds onterecht.
Vorige week heb ik een pakje verstuurd en gefrankeerd via het postkantoor. Ambtenaar woog het en gaf mij de frankeringskosten op. Betaald (met pin). € 2.49. Nu krijg ik weer een boete van € 6.49 voor foutief frankeren.
Volgens mij is er bij de TNT fraude in het spel. Dit is verdacht. Bij wie moet ik klagen, want mij aangetekende brieven worden niet beantwoord. Heeft u dit eerder gehoord?

2074 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 24, 2010 om 12:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo imbouman,

Een beetje raar verhaal!
€ 2,49 voor een brief?

0 - 20 g 0,44
500 - 2 kg 2,64

En is het een pakket, dan is het basistarief € 6,75 tot 10 kg.

Deze tarieven mogen bekend verondersteld worden (even in een prijsfolder kijken) en dan weet je dan 2,49 niet kan.

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 24, 2010 om 13:26
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe kan het dat jij als verzender de boete krijgt, is het niet zo dat de ontvanger de boete krijgt.
Zet jij je afzender er altijd op.
En als je naar t postkantoor gaat dan plakken ze er toch een zegel uit de automaat op, dan ligt de fout toch duidelijk niet bij jou.

druifje01
door druifje01 - Oct 24, 2010 om 14:00
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het lijkt mij niet mogelijk om een boete te krijgen voor een poststuk dat je zelf verzonden hebt, zij het dan ook onvoldoende gefrankeerd. Mocht je een boete moeten betalen dan kan dat alleen betrekking hebben op een poststuk dat naarjou verzonden is met een te lage frankering.

vladja
door vladja - Oct 24, 2010 om 14:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op zondag 24 okt 2010, 14:00]Het lijkt mij niet mogelijk om een boete te krijgen voor een poststuk dat je zelf verzonden hebt, zij het dan ook onvoldoende gefrankeerd. Mocht je een boete moeten betalen dan kan dat alleen betrekking hebben op een poststuk dat naarjou verzonden is met een te lage frankering.

Druif,

Onovertroffen. Imbouman zit dus hier een partij te liegen met zijn/haar vraag, want jij weet wel beter. Wordt echt tijd dat je buiten gaat spelen!

Vladja

erik008
door erik008 - Oct 24, 2010 om 14:19
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Bij onderfrankering naar buitenland en via een frankeermachine, komen de kosten voor rekening afzender.

Het kan dus wel.

Maar ik snap niet, dat je dit zo vaak overkomt.
Toch maar wat mee details graag?

erik008
door erik008 - Oct 24, 2010 om 14:20
1401 Antwoorden / 25 Vragen

+r typfoutje

birdies
door birdies - Oct 24, 2010 om 16:51
6104 Antwoorden / 31 Vragen

off-topic @ druif:

Nieuwe tactiek gevonden? Eerst anderen laten antwoorden en dan in je eigen woorden weer hetzelfde antwoord geven? Valt verder niet op hoor.

pr
door prinspils - Oct 24, 2010 om 17:51
88 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op zondag 24 okt 2010, 13:26]Hoe kan het dat jij als verzender de boete krijgt, is het niet zo dat de ontvanger de boete krijgt.
Zet jij je afzender er altijd op.
En als je naar t postkantoor gaat dan plakken ze er toch een zegel uit de automaat op, dan ligt de fout toch duidelijk niet bij jou.

De geadresseerde heeft het pakje met de boete geweigerd en daarop komen dan deze extra hoge (boete)kosten bovenop de reeds (onvoldoende) gefrankerde zending.

TNT-medewerker is geen ambtenaar noch in de zin van de Ambternarenwet. TNT-post is een civielrechtelijke 'niet-natuurlijke rechtspersoon' die wel de Postwet moet naleven.

Waar is die destijds stugge bureaucratische Staatsbedrijf der PTT toch gebleven? Nostalgie naar toen het nog geordend verliep. Liberalisering van lik-me-versie!

druifje01
door druifje01 - Oct 24, 2010 om 19:36
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@Birdies, erspreekt wel; een zeer berekenende geest uit je antwoorden. Wat heb je toch steeds met het beoordelen van een antwoord. Ik geef gewoon een antwoord waarvan ik op dat moment denk dat het nuttig is. Ik schrijf hier niet om te scoren, ha,ha! Die tijd hebben we toch wel gehad. Grappig al die aandacht voor mij. Maar dat zoek ik écht niet.