m.
door m.van.vliet Jan 27, 2020 om 19:31
Geldzaken & recht

Onterechte creditkaart betaling.

In december 2019 zijn er drie bedragen onterecht afgeschreven van mijn creditkaartrekening. Het zou gaan om een playstation account. Ik heb echter geen playstion en er ook nooit één gehad. Wel heb ik voor een kleinkind ooit iets betaald. Dit maal heeft hij zomaar iets geklikt en toen bleek er ineens betaald te zijn. Hij was er zelf van geschrokken. Van zijn vader heb ik begrepen dat het inderdaad wel erg makkelijk gaat. Gezien mijn ervaring op Facebook geloof ik het kind hierin.
Mijn ervaring met Facebook is namelijk het volgende:
Je kiest een produkt. In dit geval items in een spel. Ja gaat naar betalen en zonder dat je ook maar ergens de betaling kan/moet bevestingen blijk je al betaald te hebben.
Als ik, in welke online winkel dan ook, produkten kies kan ik ten alle tijden, nadat ik op betalen klik en voordat ik op bevestigen (oid) klik terug naar de winkel en/of mijn bestellingen wijzigen.of verwijderen. Ook is er nergens gevraagd om gegevens als kaartnummer.
Heb ik hierin nog rechten?

Vriendelijke groeten,
Matthé

2024 10 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 27, 2020 om 19:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Onzin, via Facebook moet je ook je bestelling bevestigen. Daarbij heeft een Playstation account niets met Facebook te maken.

Heeft het kleinkind een Playstation en betrof die betaling voor dat kleinkind een aankoop via Playstation? Mogelijk is de creditcard gekoppeld en heeft kleinkind onwetend nog meer zaken aangeschaft via de gekoppelde creditcard.

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2020 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult zelf iets verkeerds gedaan hebven met uw creditcard voor uw kleinkind

U hebt hem als het ware uw portemonnee gegeven. .

Ontkoppel uw creditcard.

m.
door m.van.vliet - Jan 27, 2020 om 19:57
2 Antwoorden / 2 Vragen

Weet ook wel dat Facebook niets met Playstation te maken heeft. Het gaat erom dat je op betalen klikt en al gelijk niet meer terug kunt.

justmeagain
door justmeagain Jan 27, 2020 om 22:51
623 Antwoorden / 8 Vragen

Daarom is het een betaalknop en geen bedenkknop.
Als je wit afrekenen druk je op de betaalknop en klaar is Kees. Als de kaart niet opgeslagen zou zijn moesten alle gegevens opnieuw worden ingevuld.

diumenge
door diumenge - Jan 27, 2020 om 20:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom het dan als voorbeeld noemen?

Maarja, bij Playstation kan een kinderaccount worden aangemaakt. Dat heeft de vader van je kleinkind kennelijk niet gedaan en dan is de creditcard dus aan een normaal account toegevoegd.

ne
door neodutchio - Jan 27, 2020 om 21:48
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Als er eerder met uw card betaald is zal er een vinkje neergezet zijn bij het onthouden van de gegevens. Hierdoor is er geen verificatie meer nodig.Dus inderdaad snel uw gegevens verwijderen uit het account van uw kleinkind.

gerbera
door gerbera - Jan 27, 2020 om 21:52
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Uw kleinkind is waarschijnlijk met een spel bezig geweest waarin je allerlei extra dingen, zoals levels of figuren, kunt aanschaffen. Klik je dan op akkoord dan is de betaling onherroepelijk en kun je niet meer terug. Volg het eerder gegeven advies, ontkoppel uw creditcard.

Tru.
door Tru. - Jan 28, 2020 om 08:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, Ik heb ook zoiets mee gemaakt, Een site waar ik op aan het kijken was gaf op een gegeven moment aan dat als ik gebruik wou maken van de kortingen (tablets en telefoons e.d.) en meer wou zien ik €1.99  moest overmaken en heb dit gedaan(kon alleen met creditcars) en gekeken wat er verder werd aangeboden en de hele site voor de rest eigenlijk vergeten.. Later anderhalve maand  maand later zie ik dat er € 79.00 van m'n creditcard af is onder het mom aflossing.Ik schrok me rot.

Bedrijf benaderd en gezegd dat ik het zou aangeven en politie werk er van zou maken. kortom gelukkig waren ze onder de indruk en werd het abonnement geannuleerd.
Bleek volgens hun dat ik niet had gereageerd op hun mail en daarom een abonnement had afgesloten (nooit een mail gezien)  achteraf in ongewenste mail te staan. Een abonnement van €79.00 per maand pfff ben je niet lekker ofzo zoiets heb ik hun gezegd. en meer natuurlijk.

Omdat je akkoord gaat met de betaling ga je waarschijnlijk met de voorwaarde ook akkoord. En ik had nog extra opgelet op veilige website met de betaling maar dat was dus niet eens meer nodig.
-Maar als creditcard houder ben je daar tegen verzekerd en heb dit ook bij mijn bank gemeld.
En die hebben mij het ook uit gelegen dat dit soort betalingen erg tricky blijft en je heel erg goed moet opletten wie of wat je aankoopt met je creditcard. succes verder...

ne
door neodutchio Jan 28, 2020 om 09:00
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U denkt als individu indruk te maken? En verzekerd zijn tegen eigen domme fouten? U betaald ook voordat u een supermarkt binnen loopt?
U geeft een willekeurig bedrijf uw CC gegevens, leest niet de bijbehorende voorwaarde en vind het gek dat het mis gaat. Daar helpt geen verzekering tegen. Wel een schaar. Kunt u daarmee zowel de CC doorknippen als de internetkabel.

tijger1
door tijger1 Jan 28, 2020 om 09:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Betalen om meer aanbiedingen te zien? En daar dan ook nog intrappen.

lo
door lovewinnie - Jan 28, 2020 om 11:07
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Heel stom om u gegevens in de PS te laten staan. Betaal regelmatig iets op de PlayStation en pc. Via PayPal account of creditcard. Echter kun je niet per ongeluk iets kopen. Daar is meerdere keren klikken voor nodig en u krijgt een bevestiging in u mail   als deze wel op u naam staat.
Je kunt op je PlayStation u creditcard gegevens invullen en opslaan en gaat akkoord dat u 18+ bent . Beste is dit dus niet te koppelen en losse aankopen doen met eenmalig machtiging en gegevens weer wissen. En met gekoppeld creditcard of paypal account moet de koper wat in zijn wagentje plaatsen, kopen, creditcard gegevens controleren en betalen . Het is niet perongeluk op kopen drukken.
Kleinkind laten terug betalen dus. Verjaardagsgeld, zakgeld, bijbaantje etc. Laat maar voelen

ma
door marnix1 Jan 28, 2020 om 11:14
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik lees in de openingspost niets over eventueel te nemen stappen tegen dit kleinkind, waarom begint u daarover?
"Heel stom om u gegevens in de PS te laten staan"
Lijkt me ook een onnodig waardeoordeel.

lo
door lovewinnie Jan 28, 2020 om 11:26
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat ze zegt onterechte betalingen en of ze nog rechten hier in heeft. Denk daarbij aan geld terug? Wat wil ze anders kwa rechten ?
Dat geld kan ze halen bij haar kleinkind . Rechten heeft ze niet want jongere account kan niks kopen en bij 18+ account ben je oud genoeg om te mogen kopen.
Dus ze heeft geen rechten en het zijn geen onterechte betalingen

lo
door lovewinnie Jan 28, 2020 om 11:28
1210 Antwoorden / 1 Vragen

En ja het is heel stom. Bij inbraak kan PlayStation gejat worden en hebben ze je gegevens.  Handig . Shoppen maar

panter22
door panter22 - Jan 28, 2020 om 12:55
6599 Antwoorden / Vragen

De creditcard betaling was terecht. Er is iets afgenomen van playstation en met de creditcard betaald.
Playstation weet niet dat je kleinzoon de betaling heeft gedaan ipv jezelf.
Je dacht misschien  dat je geld terug zou krijgen van playstation omdat je kleinzoon nog minderjarig is en onterecht van jouw creditcard gebruik heeft gemaakt. Dat is niet het geval.
Of het nu gaat om 1 klik of meerdere klikken. Je kleinzoon had je creditcard niet mogen gebruiken.
Het is iets tussen jou en je kleinzoon, wat je zelf op moet lossen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 28, 2020 om 16:42
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Kan het zijn dat uw kleinkind zomaar op een willekeurige en mogelijk minder betrouwbare site actief was en bovendien over uw creditkaart gegevens beschikte?
Met de huidige internetmogelijkheden ligt de kans van misbruik (lees frauduleus handelen) heel dicht om de hoek.