vl
door vliet1960 Sep 15, 2008 om 20:54
Geldzaken & recht

Ontslagrecht

onze dochter heeft voor de vakantie getekend voor een half jaar contract bij een avondbijbaantje nu blijkt na de vak. dat zij met haar rooster niet op tijd op het werk kan zijn en het dus geen haalbare kaart is. Zij wil haar ontslag indienen met een maand opzegtermijn volgens de CAO omdat er niets over een opzegtermijn in haar contract staat leek ons dit volgens de wet. Nu zegt het bedrijf dat zij getekend heeft voor een half jaar dus ook een half jaar moet werken. Dit klopt toch niet?

291 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 15, 2008 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag vliet1960

Staat er wel een opzegtermijn in haar kontrakt die de werkgever zelf in acht moet nemen? Als dat het geval is (bijvoorbeeld een termijn van 1 maand), dan geldt juridisch gezien dezelfde periode voor uw dochter (ook al staat dat niet in het contract).

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2008 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

er staat helemaal niets van dien aard in de brief dus dan kan ik hieruit concluderen dat zij gewoon een maand opzegtermijn heeft zoals het ook in de CAO staat?!

ve
door verwijderd - Sep 15, 2008 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

--Opzeggen bij tijdelijk contract.

Een tijdelijk contract kan alleen tussentijds opgezegd worden als die mogelijkheid in het contract is afgesproken of als beide partijen akkoord gaan met de beëindiging van het contract.

Wanneer in je tijdelijk contract niets is afgesproken over een opzegtermijn, ben je verplicht om in dienst te blijven bij de werkgever tot het contract is afgelopen.---

Je kunt nog even in de CAO nakijken of er iets geregeld is, zoniet dan zul je het half jaar moeten werken indien de werkgever niet acooord gaat met opzegging, hij kan een schadevergoeding eisen/krijgen als je je dan niet aan je contract houd.

Als er een proeftijd afgesproken is dan kun je in de proeftijd wel per direct opzeggen.

Succes,

ve
door verwijderd - Sep 15, 2008 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Veel werknemers met een tijdelijk contract hebben ten onrechte het idee dat ze op elk gewenst moment ontslag kunnen nemen. Opzegging van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is in beginsel alleen mogelijk als de werknemer en werkgever die mogelijkheid onderling zijn overeengekomen of wanneer de CAO een bepaling bevat die tussentijdse opzegging mogelijk maakt. --

Kan ik mijn tijdelijke baan tussentijds opzeggen?

ve
door verwijderd - Sep 15, 2008 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

-of wanneer de CAO een bepaling bevat die tussentijdse opzegging mogelijk maakt. –

à Er moet dan specifiek iets over contracten van Bepaalde tijd en eventuele opzegtermijn vermeld zijn dan, is dat niet het geval dan geld de maand opzegtermijn alleen voor contracten van Onbepaalde tijd en is er dus  niets geregeld bij contracten voor bepaalde tijd en kun je die dus Niet tussentijds opzeggen zonder (wederzijds)  accoord.

-------Schadevergoeding
Zegt u uw arbeidsovereenkomst zonder tussentijdse opzegmogelijkheid tóch op, dan loopt u de kans dat u aan de werkgever een schadevergoeding moet betalen. De hoogte van de schade is over het algemeen gelijk aan het loon dat verschuldigd is voor de resterende looptijd van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. De rechter heeft echter wel de mogelijkheid om deze schadevergoeding te matigen, wanneer hij deze met het oog op de omstandigheden te hoog vindt. De ondergrens van de schadevergoeding is vastgesteld op 3 maanden, wat inhoudt dat de werkgever recht heeft om minstens 3 maanden loon als schadevergoeding te vorderen

Welke CAO betreft het ?