he
door henk41948 Oct 31, 2016 om 17:05
Geldzaken & recht

Onwettig gebruik BSN

Mijn tandarts stuurt mijn BSN en alle andere persoonlijke gegevens naar een extern bedrijf, niet zijnde mijn verzekering, die vervolgens een rekening stuurt met mijn BSN nummer vol in beeld. Hoe kan ik me zo beschermen tegen misbruik als de partijen die ik moet voorzien van die info, er vervolgens mee strooien?

2127 14 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2016 om 17:12
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Een hartig woordje met uw tandarts misschien? Kan me er niets bij voorstellen wat uw BSN nummer er toe doet bij een 'bedrijf'. Heel vreemd.

lexgensen
door lexgensen - Oct 31, 2016 om 17:17
274 Antwoorden / 88 Vragen

Famed?

costnix
door costnix Oct 31, 2016 om 22:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Laat dat vraagteken maar weg. Famed doet al tientallen jaren de declaratie en inning van de zorgkosten van zelfstandige medisch specialisten.

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2016 om 17:25
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@lexgensen, ik weet dat Famed rekeningen verstuurd maar.... tegenwoordig stuurt Famed het rechtstreeks naar de verzekeraar van iemand. Dus dat kan het (denkelijk) niet zijn. Trouwens, @henk41948 schrijft dat het niet zijn verzekering betreft, dus Famed kan dat dan ook niet zijn.

edrick3
door edrick3 Oct 31, 2016 om 17:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin, Famed regelt de betalingen/incasso van de tandarts(rekening), dat heeft dus niets met de verzekering te maken. Het zal hier denk ik dus wél om Famed o.i.d. gaan.

tenormin
door tenormin Oct 31, 2016 om 17:39
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, 'vroeger' kreeg ik van Famed de tandartsrekening maar, bij mij in ieder geval, stuurt Famed het naar de OHRA, mijn verzekering. Ik krijg het niet meer te zien, alleen natuurlijk als ik over het verzekerde bedrag ga. Dan komt OHRA weer in beeld. Dan heeft het, in mijn ogen dan, toch wel met verzekering te maken?

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2016 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar niet iedereen is voor een bepaald vast bedrag verzekerd. Sommigen hebben bijvoorbeeld een dekking dat en zeg 75 % vergoed wordt, en daarnaast tot een bepaald totaal bedrag. Dan stuurt Famed de nota voor 75% naar de verzekeraar en voor 25% naar de patiënt. De Ts bedoelt dat die externe partij, dus die de nota's opstelt, niet zijn verzekeraar is. Nogal logisch.

dobby
door dobby Nov 1, 2016 om 02:13
749 Antwoorden / 1 Vragen

Erm @Tijger1.. in zo'n geval stuurt Famed de gehele rekening naar de verzekeraar, en die voldoet deze (indien enz..) en stuurt vervolgens een rekening (of in de praktijk bijna altijd incasso opdracht) voor de in dit geval resterende 25% ...  Als factoring company kan (mag) Famed niet zomaar de voorwaarden van jouw verzekering inzien..

he
door henk41948 - Oct 31, 2016 om 17:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er is sprake van een factoringsbedrijf, die ook de factuur naar de verzekering stuurt, maar ook naar mij en weet ik wie nog meer. Het gaat erom dat toen ik de factuur opende, achter een belabberde beveiliging, ik meteen mijn BSN, verzekering, geboortedatum, de hele ridel in beeld had, en dus bijzonder onzeker ben waar mijn BSN nu rondzwerft, terwijl een en ander in de wet geregeld is, maar ik niets kan ondernemen voordat er daadwerkelijk misbruik gemaakt is.

Gr
door Grunn1 Oct 31, 2016 om 19:32
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er wordt wel meer post verstuurd waar o.a. uw bsn nummer op staat en de beveiliging van een enveloppe is niet zo sterk dat deze niet is te openen. Ik zie het probleem niet. Salarisstroken per post, jaaropgaves, belastingdienst met z'n blauwe enveloppen allemaal post met o.a. een bsn nummer.

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2016 om 17:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Organisaties buiten de overheid mogen uw BSN gebruiken als dit in een wet is bepaald. En alleen voor het doel dat in de wet staat omschreven. Een zorgverlener (zoals uw huisarts of tandarts) is bijvoorbeeld verplicht uw BSN te gebruiken. Dat staat in de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg.
(Bron)

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2016 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat bedoelt u met "strooien"? Uiteraard moet de tandarts dat nummer verstrekken om een rekening op te maken. En u kunt zonder dat nummer ook geen nota indienen bij uw verzekeraar.

En wat voor "misbruik" denkt u dan dat er mee gemaakt wordt?

eclipse
door eclipse - Oct 31, 2016 om 17:47
1561 Antwoorden / 370 Vragen

er staan 2  ertoe doende nummers op de id  kaart, als ze beiden vermeldt worden? dan hebben ze alleen nog uw  gezicht  nodig  ipv  tandarts gegevens, dus géén selvie met de leuke  assistente ....

di
door digioma - Oct 31, 2016 om 17:47
646 Antwoorden / 29 Vragen

Onze tandarts stuurt ook de rekeningen rechtstreeks naar de zorgverzekering, maar soms zijn er (delen van)  behandelingen die niet onder de verzekening vallen en door ons zelf moeten worden betaald. Gaat meestal om heel kleine bedragen onder de 10 euro. De tandarts stuurt zo'n nota via een instelling (ben even de naam kwijt) die voor haar alle financiële diensten regelt. Zal wel iets dergelijks zijn.

Cookies
door Cookies - Oct 31, 2016 om 17:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik begrijp dat het antwoord van tenormin jou wel uit komt, maar het is geen correct antwoord. Het bedrijf waar je het over hebt, is waarschijnlijk Famed, een instantie waar de tandarts zijn financiële administratie heeft ondergebracht. Edit: ik lees dat het inderdaad daarmee te maken heeft.

Dit is toegestaan en heeft dus NIKS met onwettig gebruik te maken.

hansje klein
door hansje klein - Oct 31, 2016 om 17:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn tandarts heeft met de verzekeraar OHRA een incassocontract. Daar ik géén (aanvullende) tandartsverzekering heb was dit een protest waard bij de tandarts en bij OHRA.

Frictie-1: Deze verzekeraar (die ook polissen aanbiedt) krijgt daardoor op voorhand inzicht in de behandelingen.

Frictie-2: Een zorgverzekeraar heeft meer wettelijke mogelijkheden wanneer een rekening niet betaald wordt.

Afloop: De strijd met de onwillige tandarts heb ik verloren en ben daarom overgestapt. Nu krijg ik bij mijn nieuwe tandarts rekeningen van uwnota.nl, die net zoals ooit vroeger bij Famed, mijn BSN-nummer in de factuur vermelden.

Bij onrechtmatigheden worden klanten meteen in een centraal register gezet en daarbij wordt naar het BSN gevraagd ter identificatie. Ik denk, dat u een lange (politieke) weg te gaan heeft, om al de reeds besloten automatische systemen en wetten weer te kunnen terugdraaien. M.a.w. een tandarts- of verzekeraarswissel is NIET de oplossing. Een klacht indienen ook niet. U zult een vakjurist moeten inschakelen wanneer u er werkelijk niet (meer) van kunt slapen.....en die zal u uitleggen waarom het is, zoals het momenteel geworden is.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2016 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje klein

Maar hoe weet uw tandarts dat u bij Ohra verzekerd bent? Ik heb geen tandartsverzekering, maar als ik bij de tandarts geweest ben, pin ik meteen. Klaar en simpel. Ik kan en mag, als ik dat wil, de factuur ook binnen 14 dagen overmaken.

tenormin
door tenormin Oct 31, 2016 om 19:49
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, als je geen tandartsverzekering hebt, hoe kan je dan oordelen? Heb bij mijn tandarts ook nooit een pinapparaat gezien. Ook niet op gelet trouwens; de tandarts heeft immers al mijn gegevens, ook de medicatie van arts(en) en waar ik verzekerd ben. Iedere keer als ik ga is de eerste vraag: nog medicatieverandering? En alles gaat hun systeem in. Lijkt misschien teveel gevraagd, maar ook: safety first.

Cookies
door Cookies Oct 31, 2016 om 20:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dus als iemand geen tandartsverzekering heeft, kan hij er ook geen verstand van hebben? Ik heb ook geen verzekering maar weet echt wel hoe het werkt. En medicatievragen, hebben niks te maken met wel/niet verzekerd zijn.

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2016 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Hallo zeg. Oordelen? Waarover? Ik vraag hoe zijn tandarts wist waar hij verzekerd is. Ik zou niet weten waarom mijn tandarts  alles moet weten over mij.

tenormin
door tenormin Oct 31, 2016 om 20:56
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Edit..

ja
door jackyh - Oct 31, 2016 om 19:17
953 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn tandarts stopt er binnenkort mee en heeft zijn praktijk reeds over gedaan aan een ander. Hij blijft daar nog ruim een jaar werken. De laatste keer dat ik voor controle was kreeg ik zoals gebruikelijk de rekening en bericht van de Ohra dat zij een rekening hadden ontvangen maar niet tot betaling zouden overgaan. Dit is terecht daar ik geen tandartsenverzekering heb. Ik heb met hen afgesproken dat ze ontvangen rekeningen kunnen weggooien. Ook de tandarts heb ik doorgegeven dat ze dat niet meer moeten doen. Zal in de toekomst niet meer gebeuren. Wat mij is opgevallen is dat zij wisten dat ik verzekerd ben bij de OHRA, ziektekosten, en vraag mij eigenlijk af hoe kunnen zij dit weten. Is er soms een instantie waar zij een en ander kunnen raadplegen?

wi
door wilhelmina59 Oct 31, 2016 om 20:49
519 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, Vektis, is geen instantie maar een systeem waarin zorgeverleners kunnen zien wie wat verzekerd heeft en waar. AGB codes.

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2016 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die AGB codes zijn voor de zorgverleners, niet voor verzekerden.

Cookies
door Cookies Oct 31, 2016 om 21:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ook bijv. je fysiotherapeut weet precies waar je bent verzekerd, of je een aanvullende verzekering hebt voor fysio en zo ja, voor hoeveel behandelingen.

ja
door jackyh Oct 31, 2016 om 21:50
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor de uitleg. Weer iets geleerd.

ha
door halex - Oct 31, 2016 om 21:57
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u zelf zorgt dat u uw adresgegevens en geboortedatum niet overal achterlaat (bijv. online quizzen, prijsvragen en geld-terug-acties) is er niets aan de hand. Aan enkel een BSN heeft niemand iets.
Wat u bedoelt met onwettig is mij een raadsel. Een zorgfactuur voor (aanvullend) verzekerde zorg zonder BSN is pas onwettig.

r.kemperman
door r.kemperman - Nov 2, 2016 om 11:35
423 Antwoorden / 4 Vragen

Het BSN nummer ligt van duizenden ondernemers op straat omdat dat een wettelijke eis is.
Compleet met NAW gegevens
Dus over die ene van u zou ik me niet zo snel druk maken