Ro
door Ron-Irma Aug 17, 2018 om 17:51
Geldzaken & recht

Opgelicht met vals geld en politie neemt de zaak niet in behandeling

Hallo, mijn man heeft een telefoon verkocht en is betaald met vals geld. Dom dom dom. We weten het. Nu hadden we het uit kunnen geven maar zo zitten wij niet in elkaar. Aangifte gedaan bij de politie 1,5 uur gezeten en 7,50€ parkeergeld armer. Hij werd heel serieus genomen en kwam met een goed gevoel thuis. Ligt er een week later een brief door de bus dat de zaak niet in behandeling word genomen. € 250,00 armer en daders gaan weer vrij-uit! 2 telefoonnummers bij ons bekend en actief dus op te sporen. Ik ben altijd tegen discriminatie en niet alles over een kam scheren. Maar toch 2 van buitenlandse afkomst jongens van 17/18 jaar. Waar gaat dit stoppen als de politie niks doet! Hebben nu een brief gestuurd om bezwaar in te dienen, maar vraag me af of het allemaal zonde van onze tijd is. Hadden we maar zelf stappen ondernomen denken wij nu!

2287 13 Rapporteer

jo
door jorisw - Aug 17, 2018 om 18:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het prepaid nummers zijn weet je niet wie het zijn. En opsporen door uit te peilen gebeurt alleen in films. In werkelijkheid kan je een telefoon slechts op cel-niveau vinden. En kunnen kilometers groot zijn. En als het prepaid nummers zijn, is de kans ook groot dat de SIMs zijn weggegooid. Deze truc wordt trouwens ook door roomblanke Nederlanders toegepast.

Ro
door Ron-Irma Aug 18, 2018 om 14:59
Antwoorden / 1 Vragen

Het zijn vaste nummers en nig steeds bereikbaar

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 17, 2018 om 18:06
7214 Antwoorden / 3 Vragen

Vreemd dat de zaak niet in behandeling is genomen.
Radar heeft er nog een uitzending aan gewijd:
https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/item/politie-op-zoek-naar-verdachten-van-betalen-met-vals-geld/

ja
door jackyh - Aug 17, 2018 om 18:26
953 Antwoorden / 4 Vragen

Bij een begrafenisonderneming in Amsterdam zijn de zijruiten van zijn lijkwagens ingegooid.  Politie kwam kijken maar zegt daar doen wij niets aan.  Claim het maar bij de verzekering. Je boft tegenwoordig als iets in behandeling genomen wordt. Het is geen troost maar wel realiteit.

Cookies
door Cookies - Aug 17, 2018 om 18:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ze boden waarschijnlijk netjes de vraagprijs? Wat voor stappen had je willen ondernemen dan? De simkaarten die ze gebruikten, liggen allang in de container ergens. De enige die dergelijke oplichters kunnen stoppen, zijn de verkopers zelf. Waarschijnlijk hebben ze briefjes van 50 gebruikt, die worden veel vervalst. Als ik als MP verkoper dat in mijn handen krijg, check ik het toch echt op echtheid.

De politie is zwaar onderbezet, zelfs voor veel ernstiger zaken hebben ze nauwelijks tijd. Bij je verzekering valt niets te claimen.

Ro
door Ron-Irma Aug 18, 2018 om 14:58
Antwoorden / 1 Vragen

De simkaarten zijn abonnementen en hij neemt nog steeds zijn telefoon op!

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2018 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kijkt een beetje teveel naar detectives. Kijk voortaan eens naar Opgelicht of zo. Dan wordt u wijzer. En wordt u de volgende keer niet door twee roomwitte Nederlandse meisjes opgelicht.

Ro
door Ron-Irma Aug 18, 2018 om 14:58
Antwoorden / 1 Vragen

Twee getinte jongens van 17/18 jaar bedoel

Ge
door Genee - Aug 17, 2018 om 20:40
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Een compliment dat u het valse geld niet uitgegeven heeft.
Wanneer ze gepakt worden staan ze binnen twee minuten weer buiten.
En straf, in nederland?
U had de app Echt of vals van DNB op die telefoon moeten hebben, had u het geld op echtheid kunnen controleren

Ro
door Ron-Irma Aug 18, 2018 om 14:57
Antwoorden / 1 Vragen

De app later geprobeerd en die melde laat nakijken bij uw bank voor de zekerheid

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Aug 17, 2018 om 23:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, je had dat geld helemaal niet uit kunnen geven. Althans wel uitgeven is strafbaar, heeft niets te maken met hoe je in elkaar zit.

"Nu hadden we het uit kunnen geven maar zo zitten wij niet in elkaar."

Ge
door Genee Aug 18, 2018 om 12:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Een ander die het niet zo nauw neemt had het proberen uit te geven, zeker weten.
Vindt het daarom een pluim waard dat ze anderen niet willen benadelen. Of denkt u dat ze het niet uitgegeven hebben omdat het strafbaar is?

Ro
door Ron-Irma Aug 18, 2018 om 14:56
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad niet uitgegeven om anderen niet te duperen

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2018 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Elke supermarkt bijvoorbeeld haalt dat geld door een scan.

Ro
door Ron-Irma Aug 18, 2018 om 15:07
Antwoorden / 1 Vragen

Markten en kleinere winkels niet altijd, genoeg meegemaakt

Ge
door Genee Aug 18, 2018 om 15:52
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Er is ook een vals geld pen te koop waarmee je kunt testen of het vals is,
kosten zo’n €5.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2018 om 11:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, helaas heeft men bij de HH (de Heilige Hermandad) te maken met capaciteitsproblemen waardoor en sprake is van stellen van prioriteiten.
Ook ik neem aan dat men bij het sepot besluit rekening heeft gehoden dat het qua opsoring een lastige zaak, zoniet onmogelijke zaak zal zijn.

U kunt evenwel ook tegen een naar uw mening onjuiste beslissing in bezwaar gaan bij het Openbaar Ministerie.
Zie daarvoor art 12 van het Wetboek van strafvordering. Link:
.

me
door mein33 - Aug 18, 2018 om 13:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hallo, mijn man heeft een telefoon verkocht en is betaald met vals geld.

Hoe weet u dat, laten onderzoeken bij de/een bank of gaat u op uw eigen kennis af, want bij dat laatste had u het al bij ontvangst kunnen constateren aangezien het dan om wel hele slechte vervalsingen moet gaan.
En de waardeloze papiertjes zijn wel gelijk door de bank of de politie uit de roulatie genomen ?

Ro
door Ron-Irma Aug 18, 2018 om 14:55
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, pas bij uitgeven in de winkel, daar werden er 2 niet geaccepteerd en toen ging bij mij het alarmbelletje!

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2018 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar had u dan gedacht het wel uit te kunnen geven?

hutch
door hutch - Aug 18, 2018 om 15:06
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Men kan redelijk makkelijk en goedkoop nagaan of een bankbiljet echt is…… of niet.

Vooral als men veel verkoopt via allerlei sites zijn deze twee zaken goed te gebruiken: een loepje en een UV-lamp.

Bankbiljetten worden gemaakt van katoen. Het meeste valse geld wordt geprint op gewoon wit papier (voorzien van witmakers).

Het verschil zit hem daarin, dat echte bankbiljetten NIET oplichten bij aanstraling van UV-licht. De meeste valse bankbiljetten bestaan uit gewoon wit papier, welke witmakers bevatten. En juist die biljetten lichten fel op bij aanstraling van UV-licht.

Een uitzondering hierop is een (echt) bankbiljet die meegewassen is in een wasmachine. Mogelijk dat daar witmakers op gekomen zijn en dat daardoor het biljet gedeeltelijk (flauw) oplicht bij aanstraling van UV-licht. ‘Echte’ valse biljetten zullen meestal heel fel oplichten.

Een andere methode is gebruikte maken van een loepje. Zoals de valse biljetten op gewoon wit papier worden gedrukt, worden die veruit het meest met een inktjetprinter geprint. Onder een loepje ziet men dan allemaal kleine puntjes (dots genoemd). Dat zijn de ‘dots per inch' (2,54 cm). Dus alles is dan opgebouwd uit die ‘puntjes’. En dat kan dus niet, dan is het per definitie vals.

UV-lampje: ongeveer € 1,10 (incl. verzendkosten)

Loepje: ongeveer € 1,-- (incl. verzendkosten)

Terugkomende op dit topic: u kunt van mij aannemen dat betreffende telefoonnummers wel degelijk doorgespeeld worden naar de teams die hierover gaan.

Maar ja, daar heeft u niet veel aan. Hopelijk heeft u aangegeven dat u zich wilt voegen in een strafzaak, als het zover zou komen. Het kan namelijk altijd later nog dat verschillende aangiftes bij elkaar worden gedaan tegen een bepaalde verdachte. U kunt dan met een (schade)bedrag  komen welke door de verdachte betaald zou moeten worden.

Leest u * dit * ook eens.

Ro
door Ron-Irma Aug 18, 2018 om 15:10
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u, vind dit een interessant antwoord, ga hier zeker mee verder

me
door mein33 - Aug 19, 2018 om 11:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ligt er een week later een brief door de bus dat de zaak niet in behandeling word genomen. € 250,00 armer en daders gaan weer vrij-uit! 2 telefoonnummers bij ons bekend en actief dus op te sporen.

Een dergelijke zaak zal niet snel individueel in behandeling worden genomen.
Bewijsvoering tegen wie ?? De telefoonnummers die u aangeeft kunnen ook van gestolen telefoons afkomstig zijn en als er van die diefstal(len) aangifte is gedaan dat weet de politie daar reeds van, maar kan er verder nog niets mee.
Uw melding is echter wel geregistreerd en gaat op de grote hoop met meer van dergelijke meldingen, in de hoop daar op termijn aanknopingspunten uit te kunnen halen als men bepaalde figuren op het oog heeft.
Het kan vaak jaren duren aleer er een link naar deze zaken kan worden gelegd, maar daar heeft u op dit moment helemaal niets een en blijft met "een kater"tje achter.
Het verwerken van een goede kater duurt meestal een dag (of twee) en is dan weer over en zo zou u ook moeten proberen te  denken.

marita5
door marita5 - Aug 19, 2018 om 11:57
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ron-Irma ,

Misschien heeft u hier iets aan , klik op de rode regel .

https://support.apple.com/nl-nl/HT201472

DOOR RON-IRMA 18 AUG. 2018 OM 14:58
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

De simkaarten zijn abonnementen en hij neemt nog steeds zijn telefoon op!