gu
door guidotruijen Jan 3, 2017 om 10:36
Geldzaken & recht

Opgelicht via marktplaats

Hallo,

Ik ben voor mijn gevoel opgelicht op marktplaats. Het volgende is gebeurd:

Ik ben tot een akkoord gekomen met een verkoper over 2 paar Nike Air Max schoenen. Ik heb naar de verkoper 110 euro overgemaakt. Zaterdag 31 dec kreeg ik het pakketje binnen. Echter zaten hier hele andere schoenen in. De verkoper heeft mij 2 paar schoenen van hegt merk Vans verstuurd. Ik heb nog wat berichten gewisseld en de verkoper zou telefonisch contact met me opnemen. Dit is niet gebeurd en sinds 31-12-2016 omstreeks 12.30 heb ik niks meer van de verkoper vernomen. Ik kan het advertentienummer niet meer zien. Het enige wat ik nog zie is dat de naam van de verkoper op marktplaats verandert is van Fred naar nu F uit Nijmegen"

Deze conversatie is gevoerd via marktplaats:

Beste Fred,

Hierbij bied ik € 55,00 op jouw 'Nike air max wit nieuw.met bon'.
Ik zie graag een reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Truijen

00:25

Wanneer heeft u tijd deze op te halen

00:26

Wat is de maat die op de schoenen staat?

00:45

60 inclusief verzenden?

00:57

Vind ik goed

00:58
donderdag

Mag ik uw adresgegevens

01:04

Neem aan dat het originele nikeschoenen zijn? Mijn adres is:
[.]Weert

Geef mij ook even je bankgegevens.

Mvg Guido

07:54

Hr F Geel
[edit]

Bon van footlocker zit erbij

09:59

Schoenen kunnen ter attentie van?

10:00

Guido Truijen?

10:00

Ik heb het zojuist overgemaakt.
Naam is correct.

Mvg Guido

12:28

Kunt u even laten weten zodra het geld ontvangen is en het pakketje verstuurd.

Mvg Guido

13:08

Doe ik. Tot op heden nog niets ontvangen

13:17

Die zwarte Nikes heb je die ook nog?

13:31

Ja die is er nog

13:32

Doe je die erbij voor 50?

13:33

Ik doe ze beide in de zelfde verzending dus dan is het goed

13:34

Ik bedoel die zwart, grijs witte hè. Dan maak ik nog eens 50 over naar jou

13:35

Ik heb er maar 2 dat is de witte die heb je al en dan die zwart grijze

13:35

Ja helemaal top! Ik heb het overgemaakt. Ik hoor het van je

Mvg Guido

13:37
vrijdag

Als het goed is staat het geld nu op je rekening

Mvg Guido

20:22
zaterdag

Ik heb zoals je waarschijnlijk weet Vans gekregen ipv de schoenen waar wij over tot een akkoord waren gekomen. Is dit een fout?

13:53

Mijn vriendje heeft klaarblijkelijk de verkeerde modellen naar de verkeerde personen opgestuurd. Ik ga proberen dit zo snel mogelijk op te lossen

14:02

Ow dat is vervelend.
Zou je mij misshien even willen bellen? [.]

14:03

Jazeker ik sta nu nog achter de balie zodra ik vrij ben bel ik je even

14:04

OK bedankt

14:05

Ik heb nog niks gehoord. Hoe laat bel je mij?

18:23

Ik eis dat het geld dinsdag weer op mijn rekening is teruggeboekt. Zo niet dan maak ik hier werk van

20:31
zondag

Het volgende staat op de site van politie.nl

U heeft een product toegestuurd gekregen of opgehaald. Helaas:
•was het in eerste instantie goed, maar het ging al snel kapot
•wijkt het product dat u had afgesproken met de verkoper enigszins af
•is het product tijdens het transport kapot gegaan
•voldeed het niet aan uw verwachtingen

Heel vervelend voor u, maar er is in dit geval geen sprake van oplichting. Probeer een oplossing te vinden met de verkoper. Mogelijk kan het Juridisch Loket u hierbij helpen.

Ik heb een melding gemaakt bij marktplaats en ik heb mijn bank op de hoogte gesteld en aangegeven dat de verkoper heeft aangegeven geen geld te hebben ontvangen in de hoop dat het rekeningnr niet overeenkomt met de naam. De bank neemt dan contact op met de verkoper en verzoekt het bedrag terug te boeken. Wanneer de verkoper weigert, dan is de bank verplicht zijn/haar adresgegevens vrij te geven.

Wat kan ik verder doen? Heeft iemand tips voor mij? Bij voorbaat harstikke bedankt!

Met vriendelijke groet,

Guido Truijen

16415 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2017 om 10:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt uw bank op de hoogte gesteld dat de verkoper het geld niet heeft ontvangen? Wat is dat voor raar verhaal? Als hij het geld niet had, had hij die schoenen niet gestuurd.

Verder bent u dus gewoon genept.

gu
door guidotruijen - Jan 3, 2017 om 11:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de verkoper gevraagd of het geld ontvangen is. Hij/zij geeft zelf aan nog niks te hebben ontvangen. Ik heb inderdaad schoenen gekregen, maar dit zijn niet de schoenen waar we over tot een akkoord zijn gekomen. Dit staat ook duidelijk in onze conversatie. De verkoper geeft daarmee al aan fout te zitten. Mijn verhaal heeft de volgende reden:

Ik ben opgelicht via Marktplaats en de verkoper laat niks meer van zich horen

Als je contact met een verkoper op Marktplaats hebt gehad en zijn of haar bankrekeningnummer hebt gekregen om het geld over te storten dan kan er normaal van alles fout gaan. Stel dat je geld overmaakt, kan je het geld bijvoorbeeld per ongeluk naar de verkeerde bankrekening hebben overgestort. Als je niks meer van een verkoper hoort, dan kan je erop rekenen dat je het geld naar een verkeerde bankrekening hebt gestort, of er is sprake van fraude, en één van beide mogelijke problemen zal vast de reden zijn dat je niks meer hoort. Vervolgens kan je bij je bank aankloppen met de mededeling dat je per abuis geld naar een verkeerd bankrekeningnummer hebt gestort, of dat er fraude is gepleegd. Je bank zal bij het storten van geld naar de verkeerde bankrekening contact met de bank van de rekeninghouder opnemen, met de mededeling dat er een transactie is foutgegaan en dat de eigenaar van het geld het graag terug zou willen zien. De bank van de rekeninghouder zal dan de rekeninghouder van het nummer waar je geld naar hebt gestort een bericht sturen met de mededeling dat er per ongeluk geld op zijn of haar rekening is gestort door een transactie die fout is gegaan. Op dit punt heeft de rekeninghouder slechts enkele weken om het geld terug te boeken, doet hij of zij dit niet dan kan je wederom bij je bank aankloppen en zal de bank verplicht zijn om de adresgegevens van de andere rekeninghouder te geven. Vanaf dan kan je het de Politie over laten nemen, al is het maar om je geld terug te krijgen nadat je geld hebt overgestort naar een verkeerde rekening als je niks meer van die rekeninghouder hoort.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2017 om 11:09
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Een heel verhaal maar ga er maar vanuit dat u 'beduveld' bent. Aangifte doen is het enige dat u te doen staat maar of het veel zal opleveren is de vraag. Gelet op hetgeen u schrijft m.b.t. naamwisseling ben u waarschijnlijk niet de enige.

edrick3
door edrick3 Jan 3, 2017 om 11:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

gelezen wat TS aangeeft wat er op de site van de politie staat?

gu
door guidotruijen - Jan 3, 2017 om 11:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben inderdaad beduveld en meer dan aangifte kan ik niet doen. En aangifte... tja. Zullen er inderdaad niks mee doen

Cookies
door Cookies - Jan 3, 2017 om 11:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Logisch dat de verkoper het geld op zaterdag 31/12 nog niet ontvangen heeft als je dit op vrijdag hebt overgeboekt. Het geld zal hij op maandag/dinsdag (dus vandaag) ontvangen hebben.

Ik heb een melding gemaakt bij marktplaats en ik heb mijn bank op de hoogte gesteld en aangegeven dat de verkoper heeft aangegeven geen geld te hebben ontvangen

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 3, 2017 om 12:16
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo GuidoTruijen ,

Gekocht product is defect / of ziet er anders uit .

Als u iets koopt via Marktplaats, koopt u dat meestal bij een particulier. U heeft dan niet dezelfde garantie als bij een aankoop bij een bedrijf. U heeft wel recht op het product, zoals de verkoper het heeft omschreven in de advertentie of u erover heeft verteld.

Als de verkoper heeft gezegd of de indruk heeft gewekt dat het product goed functioneert, moet het product daar ook aan voldoen. U heeft als koper ook een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u zelf ook het product moet controleren. U kunt dan zelf zien of het product inderdaad werkt. Het kan daarom ook verstandig zijn een product op te halen in plaats van te laten opsturen.

Hetzelfde geldt voor een product dat er anders uitziet dan in de advertentie. Dat betekent dat als de verkoper in zijn advertentie aangeeft dat het een ‘nieuw’ product is, het product er ook nieuw uit moet zien en niet gebruikt. Belooft de verkoper een merkartikel? Dan mag het niet namaak zijn.

Wat kan ik doen?

Als uw aankoop defect is of ziet er anders uit dan u mocht verwachten dan kunt u de verkoper aanschrijven dat u alsnog het product wilt ontvangen zoals dit ook is aangegeven in de advertentie. Indien dit niet gebeurt, kunt u vragen om uw geld terug. U kunt hiervoor gebruik maken van de voorbeeldbrief van de Consuwijzer. Het wordt een probleem als u niet voldoende gegevens heeft van de verkoper of als de verkoper u het geld niet wil teruggeven.

En dan?

Het hangt van uw situatie af of u hierna nog iets kunt ondernemen. Vaak gaat het om te kleine bedragen om nog iets te kunnen doen of heeft u niet de (juiste) contactgegevens van de verkoper. Heeft u vragen of u in uw situatie nog iets kunt doen? Neem dan contact met ons op.

bron : Juridisch Loket.nl

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2017 om 13:45
16887 Antwoorden / 202 Vragen

carola@ Ts heeft primair de verkeerde schoenen ontvangen, andere dan besteld! Wel of niet hebben ontvangen van de koopsom speelt dan geen rol.

gu
door guidotruijen - Jan 3, 2017 om 14:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Een brief of mail sturen heeft geen zin. Ik heb geen enkele gegevens en de verkoper reageert niet op het mailadres van marktplaats. Ik heb al gedreigd dat ik er een zaak van ga maken enz.
Zou het zin hebben om dit via mijn rechtsbijstand te spelen?

tijger1
door tijger1 Jan 3, 2017 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u een eigen risico bij die verzekering?

Cookies
door Cookies Jan 3, 2017 om 15:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Natuurlijk heeft dat geen enkele zin,. Je kan je rechtsbijstandsverzekering proberen, nee heb je, ja kun je krijgen. Maar vermoed dat er ook nog een eigen risico is en bovendien is het nog maar de vraag of ze uitkeren bij een aankoop bij een particulier. Zou volgens mij onbetaalbaar worden als de rechtsbijstandsverzekering zich ook nog gaan bezig houden met aankopen bij particulieren.

tijger1
door tijger1 Jan 3, 2017 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag me af of het wel een particulier is. De vriendin heeft het over verkeerde schoenen naar verkeerde personen en achter de "balie" staan. Zal wel weer een of ander louche shopje zijn. Maar doet er verder niet toe. Die "vans" zijn te geef bij Zalando, kan de Ts ze voortaan daar kopen. Al dat achterlijke gedoe, van die schoenenkoperij.

Cookies
door Cookies Jan 3, 2017 om 16:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Verkoper meldt: bon van Footlocker zit er bij, dus dan trek ik de conclusie dat het om een particulier gaat.

Cookies
door Cookies - Jan 3, 2017 om 15:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gerrit, dat de verkoper het geld niet heeft ontvangen, heeft TS aan de bank gemeld. Maar is natuurlijk bepaald niet vreemd dat op 31/12 de verkoper het nog niet had. Die melding is dus onterecht.

DOOR GERRITALTENA - 3 JAN. 2017 OM 13:45
5963 ANTWOORDEN / 128 VRAGEN

carola@ Ts heeft primair de verkeerde schoenen ontvangen, andere dan besteld! Wel of niet hebben ontvangen van de koopsom speelt dan geen rol.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 3, 2017 om 17:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik eis dat het geld dinsdag weer op mijn rekening is teruggeboekt. Zo niet dan maak ik hier werk van

Succes!