pslender
door pslender Dec 5, 2011 om 12:46
Geldzaken & recht

Opnemen spaarloon

ABN-AMRO
Zojuist contact gehad met mijn bank over het aflopen van de spaarloonregeling per 1 januari 2012. Sinds geruime tijd stort ik maandelijks het spaarloon in een bankspaarproduct ten behoeve van een pensioenaanvulling. Ik maar denken dat ook dit bedrag nou wel vrij zou komen. Niet dus.....?Ik maar denken dat ik gelijk zoals iedere Nederlander nou beschikking zou hebben over mijn gespaarde spaarloon. Omdat ik volgens de bank er zelf voor gekozen heb het geld te gebruiken op het moment van pensioen voel ik mij nou enigszins gedupeerd.
Punt 1 ik kan niet meer belasting vrij sparen.
Punt 2 ik kan het belastingvrij gespaarde bedrag niet opnemen.
Overigens kan dit wel maar dan mag ik plusminus 52% belasting betalen en nog eens een boete van 20% omdat ik de rekening ophef.
Kan iemand mij vertellen hoe hier mee om te gaan??

Met de vriendelijke groeten,
Peter Slenders

1061 3 Rapporteer

sw
door swat1500 - Dec 5, 2011 om 13:07
3855 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft kennelijk twee producten door elkaar gehaald. De spaarloonregeling gaat immers via uw werkgever en als u zelf stort kan het dus geen spaarloonregeling zijn.

Het huidige product kan overigens nog steeds aftrekbaar zijn voor de belasting als u een pensioen tekort heeft. U mag (afhankelijk van het inkomen) een maximumbedrag per jaar voor een pensioen reserveren. Vaak blijft wat de werkgever reserveert onder dit maximumbedrag en kunt u dat zelf aanvullen middels een eigen pensioenplan en de hiervoor betaalde premie geheel of gedeeltelijk aftrekken.

Gezien de problemen die de pensioenfondsen op dit moment ondervinden en de stagnerende opbouw van de pensioenrechten is het niet onverstandig om (als u daarvoor de financiele ruimte heeft) een extra vangnet te creëren en uw huidige bankspaarproduct te handhaven.

De kosten waarmee u geconfronteerd wordt als u het product nu beëindigd zijn gewoon weggegooid geld.

iv
door ivon9 - Dec 5, 2011 om 13:39
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben hetzelfde.
Maar het is wel nog aftrekbaar bij de belasting als je een pensioengat hebt.

En inderdaad als je nu laat uitkeren moet je inkomsten belasting erover betalen. Dat is dus in de meeste gevallen het hoogste tarief. 52%.
Wordt het uitgekeerd als je 65 bent, val je in het lagere belasting tarief.
En hou je maar van het uitgekeerde bedrag over.

Daarom betalen wij ook nog maar netjes door.....

fi
door fisbel - Dec 5, 2011 om 14:06
851 Antwoorden / 3 Vragen

Wat u onder punt 2 schrijft is mogelijk niet juist tav de te betalen belasting.
Het afkopen van een lijfrente heeft fiscale gevolgen. Als u de polis afkoopt, wil de belastingdienst de misgelopen belasting terug hebben. Als het afkoopbedrag onder de € 4171 euro blijft valt u onder de afkoopregeling voor een kleine lijfrente. U moet belasting betalen over het af te kopen bedrag, waarschijnlijk 33% of 42%. Revisierente van 20 procent bent u bij afkoop van een kleine lijfrente echter niet verschuldigd.