ko
door koudstaal Mar 5, 2016 om 09:23
Geldzaken & recht

Opschorting contract door Shurgard.

Vanwege een (niet eens zo heel grote) betaalachterstand heeft Shurgard voorgesteld het lopende contract dat ik bij ze heb, op te schorten. Het voorstel is dat ik de box binnen een week leeghaal en dat ik de helft van het openstaande bedrag (minus de borg) nu betaal. Mocht ik in de toekomst weer bij Shurgard willen huren dan moet ik alsnog het openstaande bedrag betalen. Heeft iemand ervaring met een dergelijke constructie zoals voorgesteld door Shurgard? Klopt dit juridisch allemaal? (ik heb gevraagd of ze deze regeling op papier hebben staan maar dat hebben ze niet). Alvast bedankt voor de reacties!

6465 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2016 om 09:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of het juridisch klopt? U hebt een betalingsachterstand. Ze kunnen u, of beter uw spullen er direct uitgooien. Dus los uw schuld in. Klaar.

ko
door koudstaal Mar 5, 2016 om 18:49
5 Antwoorden / 4 Vragen

Waar komt nu die 'kortingsregeling' (zogenaamd de helft van de achterstand kwijtschelden) vandaan. Omdat ik hier niet veel verder kwam dan op z'n Hollands de les te worden gelezen over verachtelijk wanbetalersschap ben ik vanmiddag even langs Shurgard gereden. Daar trof ik een aardige medewerker die mij wel verder kon helpen. Per 1 juli 2015 is Shurgard eigenaar geworden van CityBox. Ik huurde bij CityBox. De tarieven bij Shurgard lagen aanzienlijk lager dan bij CityBox. Bij de meeste huurders waren de contracten reeds aangepast, alleen niet bij mij. Ik had dus over het afgelopen half jaar een paar honderd euro teveel huur betaald en die kreeg ik nu - met het 'genereuze' aanbod van CityBox om de helft van de huurachterstand 'kwijt te schelden' - weer terug. Ik heb de opnieuw berekende achterstand betaald. Probleem opgelost. Maar nu weet ik wel waarom dit voorstel bij Shurgard niet op papier stond. Dus: iedereen die hier 'in the blind' heeft lopen roeptoeteren over de 'redelijkheid' van Shurgard: als ik dit akkefietje niet bij de hand had gehad, had ik wellicht nog maanden lang teveel huur betaald.

gompy2
door gompy2 - Mar 5, 2016 om 10:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp niet zo goed wat het probleem is?

Je bent wanbetaler, je hebt je verplichtingen omtrent een contract wat je bent aangegaan met Shurgard verzaakt!

Wat wil je dan nog voor eisen stellen?

Dat het bedrag van je betaalachterstand niet eens zo groot was in jouw ogen is niet relevant, en of het juridisch juist is wat ze voorstellen is ook niet zo erg relevant maar ik denk het wel, ze willen gewoon dat je het nog openstaande bedrag wat je hun nog schuldig bent betaald.

Zoals ik al schreef, wat is het probleem?

Dat ze zo maar niet accepteren dat je je schulden niet meer betaald?

ko
door koudstaal Mar 5, 2016 om 10:19
5 Antwoorden / 4 Vragen

Lieve mensen, natuurlijk ga ik het openstaande bedrag netjes betalen (ik zie al het virtuele vermanende vingertje van Tijgertje1 en Gompy2 :-). Het gaat om de regeling die Shurgard voorstelt. Een contract opschorten en aanbieden dat ik slechts de helft van het openstaande bedrag betalen? Gegoochel met de borg? Alvast vooruitlopen op een nieuw contract? Dat was de vraag en op die vraag wil ik graag antwoord. De boodschap dat ik mijn verplichtingen moet nakomen is begrepen :-).

gompy2
door gompy2 Mar 5, 2016 om 11:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat niet om het vermanende vingertje, het gaat om de realiteitszin.

De betalingsverplichting wordt verzaakt, Shurgard doet je een voorstel en wat begrijp je dan niet aan “Slikken of stikken”?

ko
door koudstaal Mar 5, 2016 om 11:59
5 Antwoorden / 4 Vragen

Ik krijg met name geen antwoord op mijn vraag. Waarop baseert Shurgard haar voorstel? Ik zit dus op een juridisch antwoord te wachten en niet op een moralistisch verhaal. Dat ik moet betalen snap ik.

gompy2
door gompy2 Mar 5, 2016 om 13:35
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Algemene voorwaarden:

Artikel 4. Huurprijs en wanbetaling. Verder heeft het geen zin om hier nog op door te gaan. Suc6 er mee.

emcede
door emcede - Mar 5, 2016 om 10:40
960 Antwoorden / 4 Vragen

He? Jij hebt een betalingsachterstand en vraagt je af of ze terecht van je af willen? Kom op zeg! Wees blij dat niet in de voorwaarden staat dat de toegang je ontzegd wordt - dan had je helemaal niet meer bij je spullen gekund. Waarom los je de achterstand niet in als het niet om een groot bedrag gaat? Probleem opgelost!

ko
door koudstaal Mar 5, 2016 om 11:16
5 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn vraag is alleen of het juridisch klopt. That's all. De boodschap dat ik vooral mijn verplichtingen moet nakomen is luid & duidelijk binnengekomen. Die hoeft dus niet meer te worden herhaald :-).

emcede
door emcede Mar 5, 2016 om 13:09
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ik begrijp je echt niet, hoor! Je neemt iets af en daar moet je voor betalen. Jij betaalt niet (volledig) dus de leverancier van de dient wil van je af. Juridisch niets mis mee. Waar twijfel je nog aan als je vraagt "of het juridisch klopt"? Heb je trouwens al in je contract gekeken wat daarin staat over wanbetaling en de gevolgen?

ko
door koudstaal Mar 5, 2016 om 18:50
5 Antwoorden / 4 Vragen

Waar komt nu die 'kortingsregeling' (zogenaamd de helft van de achterstand kwijtschelden) vandaan. Omdat ik hier niet veel verder kwam dan op z'n Hollands de les te worden gelezen over verachtelijk wanbetalersschap ben ik vanmiddag even langs Shurgard gereden. Daar trof ik een aardige medewerker die mij wel verder kon helpen. Per 1 juli 2015 is Shurgard eigenaar geworden van CityBox. Ik huurde bij CityBox. De tarieven bij Shurgard lagen aanzienlijk lager dan bij CityBox. Bij de meeste huurders waren de contracten reeds aangepast, alleen niet bij mij. Ik had dus over het afgelopen half jaar een paar honderd euro teveel huur betaald en die kreeg ik nu - met het 'genereuze' aanbod van CityBox om de helft van de huurachterstand 'kwijt te schelden' - weer terug. Ik heb de opnieuw berekende achterstand betaald. Probleem opgelost. Maar nu weet ik wel waarom dit voorstel bij Shurgard niet op papier stond. Dus: iedereen die hier 'in the blind' heeft lopen roeptoeteren over de 'redelijkheid' van Shurgard: als ik dit akkefietje niet bij de hand had gehad, had ik wellicht nog maanden lang teveel huur betaald.

Cookies
door Cookies - Mar 5, 2016 om 11:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En al zou het juridisch niet kloppen, je hebt geen eisen te stellen. Het is of hun voorstel accepteren of je haalt de opslag leeg en betaalt de hele rekening.

ko
door koudstaal Mar 5, 2016 om 18:51
5 Antwoorden / 4 Vragen

Waar komt nu die 'kortingsregeling' (zogenaamd de helft van de achterstand kwijtschelden) vandaan. Omdat ik hier niet veel verder kwam dan op z'n Hollands de les te worden gelezen over verachtelijk wanbetalersschap ben ik vanmiddag even langs Shurgard gereden. Daar trof ik een aardige medewerker die mij wel verder kon helpen. Per 1 juli 2015 is Shurgard eigenaar geworden van CityBox. Ik huurde bij CityBox. De tarieven bij Shurgard lagen aanzienlijk lager dan bij CityBox. Bij de meeste huurders waren de contracten reeds aangepast, alleen niet bij mij. Ik had dus over het afgelopen half jaar een paar honderd euro teveel huur betaald en die kreeg ik nu - met het 'genereuze' aanbod van CityBox om de helft van de huurachterstand 'kwijt te schelden' - weer terug. Ik heb de opnieuw berekende achterstand betaald. Probleem opgelost. Maar nu weet ik wel waarom dit voorstel bij Shurgard niet op papier stond. Dus: iedereen die hier 'in the blind' heeft lopen roeptoeteren over de 'redelijkheid' van Shurgard: als ik dit akkefietje niet bij de hand had gehad, had ik wellicht nog maanden lang teveel huur betaald.

gerbera
door gerbera - Mar 5, 2016 om 11:16
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Mag blij zijn dat ze een regeling met u hebben getroffen. Voor hetzelfde geld laten ze beslag op uw spullen leggen totdat u alles betaald heeft. En natuurlijk hebben ze de u aangeboden regeling niet op papier staan, maar wat wel op papier staat is dat u een betalingsverplichting heeft. Het enige dat juridisch niet klopt is dat u een betalingsachterstand heeft.

ko
door koudstaal Mar 5, 2016 om 18:51
5 Antwoorden / 4 Vragen

Waar komt nu die 'kortingsregeling' (zogenaamd de helft van de achterstand kwijtschelden) vandaan. Omdat ik hier niet veel verder kwam dan op z'n Hollands de les te worden gelezen over verachtelijk wanbetalersschap ben ik vanmiddag even langs Shurgard gereden. Daar trof ik een aardige medewerker die mij wel verder kon helpen. Per 1 juli 2015 is Shurgard eigenaar geworden van CityBox. Ik huurde bij CityBox. De tarieven bij Shurgard lagen aanzienlijk lager dan bij CityBox. Bij de meeste huurders waren de contracten reeds aangepast, alleen niet bij mij. Ik had dus over het afgelopen half jaar een paar honderd euro teveel huur betaald en die kreeg ik nu - met het 'genereuze' aanbod van CityBox om de helft van de huurachterstand 'kwijt te schelden' - weer terug. Ik heb de opnieuw berekende achterstand betaald. Probleem opgelost. Maar nu weet ik wel waarom dit voorstel bij Shurgard niet op papier stond. Dus: iedereen die hier 'in the blind' heeft lopen roeptoeteren over de 'redelijkheid' van Shurgard: als ik dit akkefietje niet bij de hand had gehad, had ik wellicht nog maanden lang teveel huur betaald.

Cookies
door Cookies - Mar 5, 2016 om 13:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarschijnlijk heeft Shurgard gewoon een creatieve oplossing bedacht. Ik snap werkelijk je gezeur over 'juridisch' niet. Alsof een wanbetaler ook maar enige voorwaarden / eisen kan stellen. Je kan het voorstel accepteren of niet accepteren. Up to you.

.......Ik krijg met name geen antwoord op mijn vraag. Waarop baseert Shurgard haar voorstel?......

ko
door koudstaal Mar 5, 2016 om 13:32
5 Antwoorden / 4 Vragen

Eindelijk een poging om mijn vraag te beantwoorden. Niemand komt heel veel verder dan: 'je hebt een dienst afgenomen, dan moet je betalen' en 'je mag blij zijn dat ze niet zus doen of dat ze niet zo doen' en natuurlijk: 'je bent wanbetaler, je hebt geen eisen te stellen'. Stel: u betaalt een keertje iets te laat, het incassobureau dat zich bij u meldt rekent 75% van de hoofdsom als incassokosten. Betaalt u dan die incassokosten omdat je, zoals u schrijft,  als wanbetaler geen eisen hebt te stellen?

Cookies
door Cookies Mar 5, 2016 om 13:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ten 1e betaal ik ALTIJD mijn rekeningen op tijd.. Ten 2e zijn er voor incassokosten vastgestelde regels.

gompy2
door gompy2 - Mar 5, 2016 om 13:53
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat een algemene voorwaarde lezen voor Koudstaal niet te doen is, daarom maar het gehele hoofdstuk aangaande " Wanbetaling" , want dat is het, maar hieronder geplakt.

Alles staat daar duidelijk in vermeld.

Artikel 4. Huurprijs en wanbetaling

4.1 De verschuldigde huurprijzen en vergoedingen zullen per kalendermaand vooraf

gefactureerd worden samen met de eventueel verschuldigde BTW (indien van

toepassing).

Bij de ondertekening van de Overeenkomst moet de Klant

(i) een eerste verschuldigde factuur betalen die slaat op de huurprijs alsook de

eventuele vergoedingen en kosten in verband met de 1ste maand opslag,

(ii) een uniek slot met bijbehorende sleutels aanschaffen (tenzij de Klant reeds bij

Shurgard een dergelijk slot aangekocht heeft) en

(iii) een eenmalige administratiekost betalen (enkel voor nieuwe klanten). In het

geval dat de Klant de Storage Unit effectief in gebruik neemt na de 15de dag van een

kalendermaand dan is de Klant bij ondertekening van de Overeenkomst tevens de

huurprijs alsook de eventuele vergoedingen en kosten voor de volgende

kalendermaand verschuldigd.

4.2 De huurprijs (exclusief eventuele belastingen) blijft gedurende de eerste zes (6)

maanden van de Overeenkomst ongewijzigd. Daarna behoudt Shurgard zich het

recht de huurprijs en eventuele kosten op gezette tijden te herzien. Herziene

huurprijzen en kosten zijn van toepassing 30 dagen na publicatie of schriftelijke

kennisgeving door Shurgard.

Shurgard kan bij de ondertekening van de Overeenkomst aan de Klant een

bijkomende waarborgsom vragen, gelijk aan 1 maand huur, teneinde een correcte

naleving van de overeenkomst te verzekeren. Shurgard kan alle onbetaalde

huurgelden, vergoedingen en kosten die voortvloeien uit een niet naleven van de

Overeenkomst verhalen op deze waarborg (zonder hiertoe verplicht te zijn). Indien

Shurgard het nodig acht verhaal te moeten uitoefenen op de gestelde waarborg, dan

de moet de Klant onmiddellijk de waarborgsom aanvullen tot het bedrag opnieuw

overeenkomt met het bedrag van de initieel betaalde waarborg. Er worden door

Shurgard nooit intresten betaald op gestorte waarborgen.

4.3 De Klant verbindt zich ertoe de maandelijkse huurprijs en kosten vooraf te betalen,

voor de eerste dag van elke kalendermaand. De Klant is bij niet nakoming hiervan

zonder dat enige kennisgeving is vereist, in verzuim.

4.4 Als de Klant alvorens de Storage Unit effectief in gebruik te nemen de Overeenkomst

opzegt of wijzigt is de Klant desondanks een vergoeding aan Shurgard verschuldigd

gelijk aan de huurprijs en eventuele kosten voor een periode van 15 dagen. De rest

van de huurgelden, vergoedingen en kosten betaald bij de ondertekening van de

Overeenkomst zal door Shurgard aan de Klant terugbetaald worden. Een dergelijke

terugbetaling zal nooit gebeuren door middel van contanten. Betaalde

verzekeringspremies zullen nooit het voorwerp uitmaken van een terugbetaling.

4.5 Shurgard mag naar eigen inzicht, voor de verzending van de maandelijkse huurprijs

en kosten papieren dan wel elektronische facturen opstellen en daarvoor het door de

Klant opgegeven e-mail adres gebruiken. Daarnaast aanvaardt de Klant, voor alle

doeleinden, email als een correct en afdoende middel van communicatie tussen

Shurgard en de Klant.

4.6 Als de betaling van de maandelijkse huurprijs en kosten niet volledig ontvangen is

op de overeengekomen betaaldatum, dan mag Shurgard de Klant de toegang tot de

Storage Unit ontzeggen tot op het moment dat het totale uitstaande saldo betaald

is. Shurgard heeft tevens het recht de Klant een administratieve vergoeding aan te

rekenen als volgt: 20 EUR voor de 1ste herinnering en 20 EUR voor de 2de

herinnering.

Bij iedere herinnering, aanmaning of ingebrekestelling kunnen bijkomende

incassokosten conform artikel 12.3 aangerekend worden.

4.7 Zodra de Klant in verzuim is danwel de huurprijs of een vergoeding verschuldigd

krachtens de Overeenkomst niet betaald is binnen de 30 dagen na de

overeengekomen betaaldatum dan verwerft Shurgard de volgende aanvullende

rechten:

(a) de mogelijkheid tot het verbreken van het aangebrachte slot op de Storage Unit

alsook tot het aanbrengen van een nieuw slot,

(b) de mogelijkheid, naar eigen inzicht, de Goederen te verwijderen uit de Storage

Unit teneinde deze over te brengen naar alternatieve opslaglocaties zonder enige

aansprakelijkheid  voor  enig  verlies  of  schade  ten  gevolge  van  deze

verwijdering/overdracht,

(c) de mogellijkheid om alle kosten die voortvloeien uit de verwijdering en overdracht

van de Goederen aan de Klant in rekening te brengen alsook de bijkomende

opslagkosten  elders  samen  met  alle  kosten  die  herhaalde

verwijderingen/overdrachten met zich zouden meebrengen,

(d) de mogelijkheid de Overeenkomst onmiddellijk te beëindigen en vervolgens de

Klant een maandelijkse bezettingsvergoeding in rekening te brengen voor een

bedrag gelijk aan de maandelijkse huurprijs,

(e) de mogelijkheid voor Shurgard de Goederen in de Opslag Unit als verlaten

goederen (res derelicta) te beschouwen en zich, naar eigen goeddunken, te ontdoen

van deze Goederen.

De opbrengsten van een verkoop in overeenstemming met artikel 4.7 Shurgard

komen aan Shurgard toe voor zover noodzakelijk ter betaling van eventuele kosten

van Shurgard naar aanleiding van de uitoefening van de rechten onder dit artikel en

ter kwijting van alle andere sommen verschuldigd aan Shurgard uit hoofde van deze

Overeenkomst. Het saldo van de opbrengsten zal aan de Klant terugbetaald worden.

Indien een Klant niet gelokaliseerd kan worden of nalaat het saldo van de

opbrengsten te innen, zal Shurgard het saldo van de opbrengsten verder bijhouden

voor rekening van de Klant. Niets in dit artikel zal afbreuk doen aan Shurgard’s recht

op betaling inzake huurgelden of enige andere som verschuldigd uit hoofde van deze

Overeenkomst en dit ongeacht of Shurgard er al dan niet voor gekozen heeft de

rechten hierboven aangegeven uit te oefenen.

4.8 De Klant gaat ermee akkoord dat alle Goederen in de Storage Unit tot zekerheid

dienen van Shurgard’s recht op betaling van de huurprijs, kosten of enige andere

som verschuldigd en dat de toegang tot de Goederen kan geweigerd worden tot op

het moment dat alle uitstaande sommen betaald zijn. De klant aanvaardt tevens dat

deze zekerheid op de Goederen in de Storage Unit tot een verlies van eigendom kan

leiden.

De Bron, klik-> Hier  (een pdf bestand)

ko
door koudstaal Mar 5, 2016 om 18:44
5 Antwoorden / 4 Vragen

Nu heeft u keurig een deel van de Algemen Voorwaarden gekopieerd en geplakt maar hiermee is mijn vraag nog steeds niet beantwoord. Waar komt nu die 'kortingsregeling' (zogenaamd de helft van de achterstand kwijtschelden) vandaan.
Omdat ik hier niet veel verder kwam dan op z'n Hollands de les te worden gelezen over verachtelijk wanbetalersschap ben ik vanmiddag even langs Shurgard gereden. Daar trof ik een aardige medewerker die mij wel verder kon helpen.

Per 1 juli 2015 is Shurgard eigenaar geworden van CityBox. Ik huurde bij CityBox. De tarieven bij Shurgard lagen aanzienlijk lager dan bij CityBox. Bij de meeste huurders waren de contracten reeds aangepast, alleen niet bij mij. Ik had dus over het afgelopen half jaar een paar honderd euro teveel huur betaald en die kreeg ik nu - met het 'genereuze' aanbod van CityBox om de helft van de huurachterstand 'kwijt te schelden' - weer terug. Ik heb de opnieuw berekende achterstand betaald. Probleem opgelost. Maar nu weet ik wel waarom dit voorstel bij Shurgard niet op papier stond.

Dus: iedereen die hier 'in the blind' heeft lopen roeptoeteren over de 'redelijkheid' van Shurgard: als ik dit akkefietje niet bij de hand had gehad, had ik wellicht nog maanden lang teveel huur betaald.

aurora1
door aurora1 - Mar 5, 2016 om 16:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, ik heb geen ervaringen van dit genre want ik betaal mijn rekeningen en op tijd.
U mag blij zijn dat Shurgard zo coulant is.
Dus gewoon de achterstand betalen of anders uw spullen daar weghalen.
Dan hoeft u ook niet vragen hier te stellen zoals u nu doet (en reacties te zien die u niet bevallen....).

In 1 van uw reacties maakt u een fout, laten we het maar tikfout noemen: @tijgertje 1 is nl @tijger1.

ko
door koudstaal Mar 5, 2016 om 18:19
5 Antwoorden / 4 Vragen

In 2008 had 1 op 4 Nederlanders een op meerdere keren met een incassobureau te maken gehad. In 2012 was dat aantal meer dan verdubbeld. Wat zal het percentage anno 2016 zijn? 75% of misschien nog meer? U valt dan onder de 25% nette betalers. Bravo (tijger1)!

ko
door koudstaal Mar 5, 2016 om 18:50
5 Antwoorden / 4 Vragen

Waar komt nu die 'kortingsregeling' (zogenaamd de helft van de achterstand kwijtschelden) vandaan. Omdat ik hier niet veel verder kwam dan op z'n Hollands de les te worden gelezen over verachtelijk wanbetalersschap ben ik vanmiddag even langs Shurgard gereden. Daar trof ik een aardige medewerker die mij wel verder kon helpen. Per 1 juli 2015 is Shurgard eigenaar geworden van CityBox. Ik huurde bij CityBox. De tarieven bij Shurgard lagen aanzienlijk lager dan bij CityBox. Bij de meeste huurders waren de contracten reeds aangepast, alleen niet bij mij. Ik had dus over het afgelopen half jaar een paar honderd euro teveel huur betaald en die kreeg ik nu - met het 'genereuze' aanbod van CityBox om de helft van de huurachterstand 'kwijt te schelden' - weer terug. Ik heb de opnieuw berekende achterstand betaald. Probleem opgelost. Maar nu weet ik wel waarom dit voorstel bij Shurgard niet op papier stond. Dus: iedereen die hier 'in the blind' heeft lopen roeptoeteren over de 'redelijkheid' van Shurgard: als ik dit akkefietje niet bij de hand had gehad, had ik wellicht nog maanden lang teveel huur betaald.