Optiek declareert onterecht, wat kan ik doen?
In december is mijn oude bril stuk gegaan waardoor ik een nieuwe nodig had, ik ben langs een aantal opticien's geweest om een nieuwe bril te zoeken en heb deze bij specsavers gevonden en gehaald. Alles getekend en als afgesproken zouden de kosten worden gedeclareerd bij mijn zorgverzekering Univé.
Een paar weken later krijg ik een brief dat de kosten niet konden worden gedeclareerd en ik het zelf zou moeten betalen. Ik begreep niet hoe dat kon dus belde Univé op, wat blijkt is dat een ander optiek waar ik langs ben geweest en mijn ogen heb gemeten een bril heeft gedeclareerd terwijl ik hier niet om heb gevraagd, er was geen mondelinge akkoord en ik heb ook niks getekend. Deze bril heb ik dus ook niet ontvangen. Univé zegt dat zij de declaratie niet kunnen terugdraaien en ik het met hun moet oplossen. Dit heeft geen nut want de opticien werkt niet mee, ze hebben ook geen site waar ik bijvoorbeeld een klacht zou kunnen indienen dus ik weet nu even geen raad.
Wat kan ik doen zodat de declaratie word teruggedraaid?
----
Ik zal even meer informatie geven over de zaak zodat het duidelijker is.
Optiek Groene Hille van Mnr Mohamed, deze heeft onterecht gedeclareerd bij mijn zorgverzekeraar. De eigenaar is geen onbekende van mij omdat ik er wel vaker ben geweest, ik heb zelfs mijn oude bril daar laten maken voordat hij helemaal stuk was hierdoor had hij dus waarschijnlijk wel mijn gegevens al. Ook heeft mijn vader daar ooit een bril gehaald. Toen ik opzoek was naar een nieuwe bril heb ik een montuur gezien daar die ik wel wat vond maar ik ben nooit akkoord gegaan tot koop ervan ik heb ook nooit iets ondertekent daar.
Nu heb ik vernomen van Univé dat ik het met hun moet oplossen. Ik ben vandaag langs geweest om te vertellen dat ik de bril niet wil en dat hij onterecht heeft gedeclareerd maar meneer Mohamed wilt niet meewerken. Hij staat erop dat ik de bril in ontvangst die wel al in de winkel ligt.
Ik hoop dat het nu duidelijker is.
Topantwoord
Waarom zou u een site moeten hebben om een klacht in te dienen? U moet gewoon naar de opticien gaan en het face to face oplossen. Als hier niets uitkomt en u heeft echt geen bril besteld staan kunt u aangifte doen van fraude. Maar als u alleen uw ogen daar heeft laten testen, hoe kan er dan een hele bril gedeclareerd worden? U zegt dat u 'deze bril' niet ontvangen heeft. Heeft u alles wel in bovenstaand verhaal verteld?
Ik heb het aangepast zodat het hopelijk duidelijker is.
Begin dan eerst maar te vertellen welke brillenboer dat is. En hebt u daar dan een montuur uitgezocht? En asngegeven dat u bij Unive verzekerd was? Idiote gang van zaken. Als het verhaal is, zoals u schrijft.
En maak schriftelijk bezwaar bij Unive.
Ik heb wel aangegeven dat ik bij Unive verzekerd ben, en ook een montuur gezien die ik wat vond. Maar ben nooit akkoord gegaan tot koop.
Je moet bij die andere opticien dus ook een montuur hebben uitgezocht. En heeft die opticien niet allerlei gegevens in zitten voeren? En heb je daar geen kopie van ontvangen?
Ik ben gewoon langs een aantal opticien's geweest om een bril te zoeken, bij een paar heb ik mijn ogen gemeten en een paar brillen gezien die ik wel wat vond maar alleen bij specsavers ben ik akkoord gegaan tot koop van de bril. De opticien waar ik nu een probleem mee heb, heb ik nooit opdracht gegeven om de bril te laten maken. Ik ben vandaag langs geweest en de bril is wel al in de winkel maar hij wou niet aanhoren dat ik hem niet wil hebben en dat de declaratie niet had mogen gebeuren.
Hoe kan deze opticien een bril met glas op maat maken als u geen koop gesloten heeft? Als u meerdere brillen heeft gepast en dat u het wel wat vond strookt niet met het verhaal dat deze opticien een zogenaamde willekeurige besteld heeft. Hoe komt de opticien aan uw (verzekerings) gegevens? U moet meer hebben gedaan dan alleen een bril gepast en de ogen laten meten.
Ik heb aangegeven bij unive te zitten, hij kent mij ook via mijn vader die daar ooit wel een bril heeft gehaald. Maar heb nooit iets ingevuld of ondertekent.
Enkel aangeven dat u daar verzekert bent is niet genoeg. Of uw verzekerinsnummer moet doorgegen worden, of uw persoonsgegevens moeten doorgegeven zijn. Dat uw vader daar ooit een bril heeft gekocht is geen referentie, u heeft een andere geboortedatum en andere initialen dan uw vader. U moet uw gegevens doorgegeven hebben, anders kunnen ze niet declareren.
Ik weet zeker dat ik mijn verzekeringsnummer nooit heb doorgegeven, en mijn persoongegevens nooit heb ingevuld bij hem. Mijn naam weet hij wel mijn geboortedatum zou hij kunnen weten dat weet niet zeker. --- Hij heeft waarschijnlijk mijn gegevens al doordat ik mijn oude bril daar heb laten maken.
Ik heb ook net een nieuwe bril besteld. Ook niets ondertekend en ingevuld. Dat is kennelijk gebruik in de branche van de opticiens. Overigens kom ik daar al jaren en ze kennen mij daar. Dus mijn betrouwbaar uiterlijk en blauwe ogen zijn kennelijk voldoende...
@janf43 , u komt daar al jaren , dan hebben ze toch zeker 1x uw gegevens gevraagd , en staat u bij hun in de computer .
Optiek Groene Hille van Meneer Mohamed, deze heeft onterecht gedeclareerd.
Ik heb niks ingevuld bij deze opticien en ook geen kopie van iets gekregen.
Hoe komt deze meneer dan aan uw (verzekerings) gegevens?
Link werkt niet, nieuwe poging volgt.
Dat de opticien de gegevens heeft, is niet zo vreemd. Hier bestaat een landelijk systeem voor: Vecozo. Linken lukt niet.
Ben je lekker mee dan met zo'n opticien.
Optiek Groene Hille van Meneer Mohamed, deze heeft onterecht gedeclareerd.
Ik heb niks ingevuld bij deze opticien en ook geen kopie van iets gekregen.
Lijkt mij sterk , het zou mij niet verbazen als Ts zijn zorgpas heeft gegeven , hoe komt de opticien dan aan zijn / of haar gegevens ..
Blijf het vaag vinden. Normaliter gaat men akkoord met bril en geef je pasje van je Zorgverzekering af. Denk toch er een stukje verhaal "mistig is".
Waarschijnlijk had hij mijn gegevens al doordat ik mijn oude bril daar ooit heb laten maken.
En daar had u dan ook uw verzekeraar bij nodig en uw BSN. Kom nou toch.
U moet toch echt uw geboortedatum en BSN gegeven hebben aan die opticien, want hoewel hij dus uw vader kent, heeft hij aan die gegevens ook niets.
@tijger1 , ik vermoed het zorgpasje , ik kan ook geen voorwaarden vinden van deze opticien .
Hij heeft mijn gegevens omdat ik mijn oude bril daar heb laten maken voordat hij helemaal kapot ging.
Er blijven vragen komen. Als ik een bril laat repareren bij een opticien waar ik de bril niet gekocht hebt, laat ik geen gegevens achter. Tenzij deze bril achter moest blijven, maar dan geef je hooguit je achternaam en telefoonnummer en zeker niet je bsn nummer of verzekeringsgegevens. Een opticien heeft veel klanten, maar gaat echt geen geboortedata onthouden van zijn klanten. Via uw vader is het onmogelijk om te weten wat uw initialen zijn. Enkel aangeven dat u bij Unive verzekerd bent kan ook niet, er moeten gegevens ingevuld worden ter controle dat u de persoon bent waarvoor gedeclareerd wordt. Maar de grootste vraag blijft, hoe wist deze opticien welke bril hij moest maken? Eerst geeft u aan dat u alleen gekeken heeft, maar als het niet beviel zou ik de bril terug hangen aan het rek. Hoe kan het dan dat deze bril op de balie van de opticien is beland?
Even advocaat van de duivel spelen: Zegt u eens eerlijk, had u spijt van deze bril aangezien u later een mooiere heeft gevonden?
Bij deze opticien heb ik een montuur gekozen die ik leuk vond maar ik ben zeker weten niet akkoord gegaan met het laten maken van de bril en het kopen ervan. Ik had toen ook gewoon gezegd dat ik eerst verder zou kijken bij andere dat is toch normaal? Ik ben echt geen persoon die twee brillen gaat kopen terwijl ik weet dat ik er maar een vergoed kan krijgen.
Ik weet eerlijk gezegd niet goed zeker hoe hij aan al mijn gegevens is gekomen om dit te kunnen doen, het kan zijn dat ik ooit eerder mijn zorgpas heb gegeven of ik heb alleen mijn naam gegeven en hij heeft de rest opgezocht bij het landelijk systeem Vecozo.
Het ligt volgens mij ook aan wat voor winkel het is want bij bijvoorbeeld specsavers of pearl zou zoiets denk ik nooit kunnen gebeuren. Ik heb de juiste woorden er even niet voor maar dit is blijkbaar niet zo een professionele zaak.
Dus nu heeft u wel een montuur gekozen? Eerst had u het nog over rondkijken. En wat is er met dat montuur gebeurd? Het kan niet anders als dat u deze aan de verkoper gegeven heeft.
Dat u nu het bedrijf Vecozo tegenkomt denkt u goed uit te komen, maar dit is een geautomatieerd systeem om declaraties in te dienen. Dit is geen systeem om BSN nummers of verzekeringsgegevens mee op te vragen. Dit ivm wet op de privcy. Anders zou jan en alleman zo aan uw gegevens kunnen komen. Om een declaratie op uw persoon te kunnen boeken moeten gegevens ingevoerd worden die enkel u aan kan leveren. Zonder verzekeringspas, danwel BSN, danwel verzekeringsgegevens is het niet mogelijk te declareren.
En nu ligt het aan de hard werkende ondernemer die schijnbaar niet professioneel is? Sorry dat ik het zeg, en ik hoop echt dat ik er naast zit, maar het lijkt er meer en meer op dat u het vertrouwen van deze persoon behoorlijk heeft geschaadt. Als het niet zo professioneel is, waarom komt u vader daar en bent u ook al een aantal keer over de vloer geweest? Uw verhaal begint steeds ongeloofwaardiger te worden. Bij elke reaktie wordt er weer iets aan uw verhaal toegevoegd.
Ik begrijp dat het zo overkomt voor u, het is voor mij moeilijk om de situatie goed uit te leggen en had dit ook veel beter kunnen doen maar dit komt ik het totale plaatje zelf ook niet begrijp. 1 hoe de opticien erbij komt de bril te laten maken en 2 hoe dat gedeclareerd kan worden zonder mijn toestemming. Ik hoop dat u niet denkt dat ik express twee brillen heb laten maken en maar een wil betalen om wat voor reden dan ook want dit is echt niet het geval, daar heeft niemand baat bij.
De situatie is heel makkelijk uit te leggen. U komt een winkel binnen om brillen te kijken. Zoals ik het denk te begrijpen is er een oogmeting gedaan en bent u monturen gaan bekijken. U ziet een montuur wat u schijnbaar mooi vindt en daarna wordt het mistig totdat de bril klaar ligt bij de balie om af te halen. Juist dat mistige stuk is belangrijk. Waarom vraagt u niet aan de opticien hoe hij aan uw gegevens komt? Hoe kan het dat de opticien heeft begrepen dat u deze bril zou willen kopen? En waarom blijft u zo hameren op een koopcontract die er niet is?
Alle andere zaken die u erbij haalt is niet relevant. Sterker, u pleegt smaad door te zeggen dat deze opticien niet professioneel zou zijn, terwijl deze wel zijn diploma's heeft. Ook wilt u alles op internet gooien, en waarom? De opticien nog zwarter maken omdat u vindt dat hij ten onrechte iets gedaan zou hebben.
Ga het gesprek aan met deze man en kom erachter waardoor er een fout heeft kunnen ontstaan. Juist aangezien uw vader daar klant is en u daar ook vaker bent geweest lijkt het mij sterk dat dit een boeman is.
Het is helemaal niet mijn bedoeling om deze opticien zwart te maken. Toen ik onproffesioneel zei, had ik ook gezegd dat ik er de juiste woorden niet voor had, dus het ook niet zo zwaar negatief bedoel maar goed. Ik was eigenlijk niet eens van plan om deze opticien te benoemen tot er gevraagd werd naar wie het was, ik dacht dat door naam te geven ik beter geholpen zou kunnen worden. Ik zou graag de stukken willen verwijderen/bewerken maar ik zie geen optie om dat te doen.
Het "mistige stuk"
Ik gaf aan dat ik eerst verder wil kijken voordat ik zeker weet dat ik de bril neem. Ik heb niet aangegeven dat hij de bril alvast moet laten maken, vandaar dat ik daarop blijf hameren omdat toen ik bij specsavers een bril nam ik dit wel duidelijk heb aangegeven en ook ervoor heb getekend.
De opticien is van mening dat ik wel akkoord ben gegaan met het laten maken/kopen van de bril en wilt dat ik deze ook ophaal.
Hoe dat kan dat hij daar op komt weet ik niet, het voelt nu voor mij alsof hij me de bril gedwongen probeert aan te smeren.
Gedwongen probeert aan te smeren? Hoe weet de opticien welke glazen u wilde hebben? Ontspiegeld, evt andere bewerkingen? U blijft overkomen alsof deze opticien heeft gegokt wat u wel zou will hebben. Een bril is maatwerk, die kan niet uit het niets gemaakt worden. En waarom heeft u uw ogen daar laten meten? Om te kijken of er verschil is met uw huidige glazen is geen antwoord. U hoeft geen meting te doen om naar brillen te kijken. De meting komt pas als u een montuur heeft en tot aankoop wilt overgaan. Zoals swat1500 al aangeeft, de kantonrechter is de enige optie, maar met alles wat u hier verteld zijn er genoeg koopsignalen geweest. Hele kleine kans op winst dus. U zal moeten bewijzen dat het zo gegaan is zoals u zegt, maar juist door het meten en het afgeven van een nieuw montuur staat u echt niet sterk.
Ik heb 100% niet aangegeven wat voor glazen ik wilde hebben bij deze opticien, dat is mij niet eens gevraagd. Waarom ik hier ogen heb gemeten, toen mijn voormalige bril definitief stuk ging, ging ik naar hem om te kijken of het nog gemaakt kon worden. Dit kon niet, en hij bood aan om gelijk mijn ogen te meten om te zien of het slechter was geworden. Ik wist niet dat dit kwaad kon, ik heb in het verleden wel vaker mijn ogen gemeten op plekken waar ik uiteindelijk niks gekocht hebt.
Heeft u tips voor mij voor bij de kantonrechter, en hoe dat gaat?
De vraag waar het om draait is, hoe kan ik ervoor zorgen dat de declarering door Optiek Groene Hille zsm ongedaan wordt? Ik zal morgen weer langs gaan om het nog eens te vragen aan hem, wat kan ik doen als hij nogsteeds niet akkoord gaat?
Belangrijker is om te weten hoe het kan dat er gedeclareerd is. En waar is de fout tussen uw beide ontstaan.
U heeft bij meerdere optiecien uw ogen laten meten, dan wordt er altijd die correctie genoteerd, met uw naw gegevens, vaak in combi van uw zorgpas. Maar waarom heeft u bij meerdere uw ogen laten meten als dat al een keer gedaan was? En voor de declaratie bij de verzekeraar moet er ook getekend zijn ........ Ergens vergeet u wat in het verhaal, denk ik.
Voor de declaratie is er 100% niet getekend. Ik begrijp daarom echt niet hoe dat heeft kunnen gebeuren.
Ik heb bij de 1e opticien mijn ogen gemeten en bij specsavers. Bij de 1e opticien was dat om te kijken of mijn ogen slechter waren geworden. Bij specsavers omdat ik uiteindelijk heb besloten daar een bril te nemen en het leek me handiger om een meting van hun te gebruiken.
U heeft kennelijk bij opticien nr 1 ook een montuur uitgezocht, neem ik even aan. En OF uw verzekering was bekend OF u heeft die genoemd. Wellicht zou u zelfs een montuur weg hebben laten leggen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer