zu
door zuidervos Feb 14, 2017 om 20:57
Geldzaken & recht

Optiek declareert onterecht, wat kan ik doen?

In december is mijn oude bril stuk gegaan waardoor ik een nieuwe nodig had, ik ben langs een aantal opticien's geweest om een nieuwe bril te zoeken en heb deze bij specsavers gevonden en gehaald. Alles getekend en als afgesproken zouden de kosten worden gedeclareerd bij mijn zorgverzekering Univé.
Een paar weken later krijg ik een brief dat de kosten niet konden worden gedeclareerd en ik het zelf zou moeten betalen. Ik begreep niet hoe dat kon dus belde Univé op, wat blijkt is dat een ander optiek waar ik langs ben geweest en mijn ogen heb gemeten een bril heeft gedeclareerd terwijl ik hier niet om heb gevraagd, er was geen mondelinge akkoord en ik heb ook niks getekend. Deze bril heb ik dus ook niet ontvangen. Univé zegt dat zij de declaratie niet kunnen terugdraaien en ik het met hun moet oplossen. Dit heeft geen nut want de opticien werkt niet mee, ze hebben ook geen site waar ik bijvoorbeeld een klacht zou kunnen indienen dus ik weet nu even geen raad.

Wat kan ik doen zodat de declaratie word teruggedraaid?

----
Ik zal even meer informatie geven over de zaak zodat het duidelijker is.

Optiek Groene Hille van Mnr Mohamed, deze heeft onterecht gedeclareerd bij mijn zorgverzekeraar. De eigenaar is geen onbekende van mij omdat ik er wel vaker ben geweest, ik heb zelfs mijn oude bril daar laten maken voordat hij helemaal stuk was hierdoor had hij dus waarschijnlijk wel mijn gegevens al. Ook heeft mijn vader daar ooit een bril gehaald. Toen ik opzoek was naar een nieuwe bril heb ik een montuur gezien daar die ik wel wat vond maar ik ben nooit akkoord gegaan tot koop ervan ik heb ook nooit iets ondertekent daar.

Nu heb ik vernomen van Univé dat ik het met hun moet oplossen. Ik ben vandaag langs geweest om te vertellen dat ik de bril niet wil en dat hij onterecht heeft gedeclareerd maar meneer Mohamed wilt niet meewerken. Hij staat erop dat ik de bril in ontvangst die wel al in de winkel ligt.

Ik hoop dat het nu duidelijker is.

6348 18 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Feb 14, 2017 om 21:05
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou u een site moeten hebben om een klacht in te dienen? U moet gewoon naar de opticien gaan en het face to face oplossen. Als hier niets uitkomt en u heeft echt geen bril besteld staan kunt u aangifte doen van fraude. Maar als u alleen uw ogen daar heeft laten testen, hoe kan er dan een hele bril gedeclareerd worden? U zegt dat u 'deze bril' niet ontvangen heeft. Heeft u alles wel in bovenstaand verhaal verteld?

zu
door zuidervos Feb 14, 2017 om 21:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het aangepast zodat het hopelijk duidelijker is.

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2017 om 21:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Begin dan eerst maar te vertellen welke brillenboer dat is. En hebt u daar dan een montuur uitgezocht? En asngegeven dat u bij Unive verzekerd was? Idiote gang van zaken. Als het verhaal is, zoals u schrijft.

En maak schriftelijk bezwaar bij Unive.

zu
door zuidervos Feb 14, 2017 om 21:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb wel aangegeven dat ik bij Unive verzekerd ben, en ook een montuur gezien die ik wat vond. Maar ben nooit akkoord gegaan tot koop.

Cookies
door Cookies - Feb 14, 2017 om 21:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je moet bij die andere opticien dus ook een montuur hebben uitgezocht. En heeft die opticien niet allerlei gegevens in zitten voeren? En heb je daar geen kopie van ontvangen?

zu
door zuidervos - Feb 14, 2017 om 21:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben gewoon langs een aantal opticien's geweest om een bril te zoeken, bij een paar heb ik mijn ogen gemeten en een paar brillen gezien die ik wel wat vond maar alleen bij specsavers ben ik akkoord gegaan tot koop van de bril. De opticien waar ik nu een probleem mee heb, heb ik nooit opdracht gegeven om de bril te laten maken. Ik ben vandaag langs geweest en de bril is wel al in de winkel maar hij wou niet aanhoren dat ik hem niet wil hebben en dat de declaratie niet had mogen gebeuren.

ne
door neodutchio Feb 14, 2017 om 21:13
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe kan deze opticien een bril met glas op maat maken als u geen koop gesloten heeft? Als u meerdere brillen heeft gepast en dat u het wel wat vond strookt niet met het verhaal dat deze opticien een zogenaamde willekeurige besteld heeft. Hoe komt de opticien aan uw (verzekerings) gegevens? U moet meer hebben gedaan dan alleen een bril gepast en de ogen laten meten.

zu
door zuidervos Feb 14, 2017 om 21:25
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb aangegeven bij unive te zitten, hij kent mij ook via mijn vader die daar ooit wel een bril heeft gehaald. Maar heb nooit iets ingevuld of ondertekent.

ne
door neodutchio Feb 14, 2017 om 21:32
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Enkel aangeven dat u daar verzekert bent is niet genoeg. Of uw verzekerinsnummer moet doorgegen worden, of uw persoonsgegevens moeten doorgegeven zijn. Dat uw vader daar ooit een bril heeft gekocht is geen referentie, u heeft een andere geboortedatum en andere initialen dan uw vader. U moet uw gegevens doorgegeven hebben, anders kunnen ze niet declareren.

zu
door zuidervos Feb 14, 2017 om 21:39
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet zeker dat ik mijn verzekeringsnummer nooit heb doorgegeven, en mijn persoongegevens nooit heb ingevuld bij hem. Mijn naam weet hij wel mijn geboortedatum zou hij kunnen weten dat weet niet zeker. --- Hij heeft waarschijnlijk mijn gegevens al doordat ik mijn oude bril daar heb laten maken.

ja
door janf43 Feb 14, 2017 om 21:45
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook net een nieuwe bril besteld. Ook niets ondertekend en ingevuld. Dat is kennelijk gebruik in de branche van de opticiens. Overigens kom ik daar al jaren en ze kennen mij daar. Dus mijn betrouwbaar uiterlijk en blauwe ogen zijn kennelijk voldoende...

marita5
door marita5 Feb 14, 2017 om 21:55
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@janf43 , u komt daar al jaren , dan hebben ze toch zeker 1x uw gegevens gevraagd , en staat u bij hun in de computer .

zu
door zuidervos - Feb 14, 2017 om 21:13
4 Antwoorden / 1 Vragen

Optiek Groene Hille van Meneer Mohamed, deze heeft onterecht gedeclareerd.

Ik heb niks ingevuld bij deze opticien en ook geen kopie van iets gekregen.

ne
door neodutchio Feb 14, 2017 om 21:15
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe komt deze meneer dan aan uw (verzekerings) gegevens?

emcede
door emcede Feb 14, 2017 om 21:44
960 Antwoorden / 4 Vragen

Link werkt niet, nieuwe poging volgt.

emcede
door emcede Feb 14, 2017 om 21:50
960 Antwoorden / 4 Vragen

Dat de opticien de gegevens heeft, is niet zo vreemd. Hier bestaat een landelijk systeem voor: Vecozo. Linken lukt niet.

Cookies
door Cookies - Feb 14, 2017 om 21:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ben je lekker mee dan met zo'n opticien.

DOOR ZUIDERVOS - 14 FEB. 2017 OM 21:13
ANTWOORDEN / VRAGEN

Optiek Groene Hille van Meneer Mohamed, deze heeft onterecht gedeclareerd.

Ik heb niks ingevuld bij deze opticien en ook geen kopie van iets gekregen.

marita5
door marita5 Feb 14, 2017 om 21:42
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij sterk , het zou mij niet verbazen als Ts zijn zorgpas heeft gegeven , hoe komt de opticien dan aan zijn / of haar gegevens ..

tenormin
door tenormin Feb 14, 2017 om 21:43
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Blijf het vaag vinden. Normaliter gaat men akkoord met bril en geef je pasje van je Zorgverzekering af. Denk toch er een stukje verhaal "mistig is".

zu
door zuidervos Feb 14, 2017 om 21:53
4 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk had hij mijn gegevens al doordat ik mijn oude bril daar ooit heb laten maken.

tijger1
door tijger1 Feb 14, 2017 om 22:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En daar had u dan ook uw verzekeraar bij nodig en uw BSN. Kom nou toch.

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2017 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet toch echt uw geboortedatum en BSN gegeven hebben aan die opticien, want hoewel hij dus uw vader kent, heeft hij aan die gegevens ook niets.

marita5
door marita5 Feb 14, 2017 om 21:52
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , ik vermoed het zorgpasje , ik kan ook geen voorwaarden vinden van deze opticien .

zu
door zuidervos Feb 14, 2017 om 22:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hij heeft mijn gegevens omdat ik mijn oude bril daar heb laten maken voordat hij helemaal kapot ging.

ne
door neodutchio - Feb 14, 2017 om 22:04
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Er blijven vragen komen. Als ik een bril laat repareren bij een opticien waar ik de bril niet gekocht hebt, laat ik geen gegevens achter. Tenzij deze bril achter moest blijven, maar dan geef je hooguit je achternaam en telefoonnummer en zeker niet je bsn nummer of verzekeringsgegevens. Een opticien heeft veel klanten, maar gaat echt geen geboortedata onthouden van zijn klanten. Via uw vader is het onmogelijk om te weten wat uw initialen zijn. Enkel aangeven dat u bij Unive verzekerd bent kan ook niet, er moeten gegevens ingevuld worden ter controle dat u de persoon bent waarvoor gedeclareerd wordt.  Maar de grootste vraag blijft, hoe wist deze opticien welke bril hij moest maken? Eerst geeft u aan dat u alleen gekeken heeft, maar als het niet beviel zou ik de bril terug hangen aan het rek. Hoe kan het dan dat deze bril op de balie van de opticien is beland?

Even advocaat van de duivel spelen: Zegt u eens eerlijk, had u spijt van deze bril aangezien u later een mooiere heeft gevonden?

zu
door zuidervos Feb 14, 2017 om 22:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bij deze opticien heb ik een montuur gekozen die ik leuk vond maar ik ben zeker weten niet akkoord gegaan met het laten maken van de bril en het kopen ervan. Ik had toen ook gewoon gezegd dat ik eerst verder zou kijken bij andere dat is toch normaal? Ik ben echt geen persoon die twee brillen gaat kopen terwijl ik weet dat ik er maar een vergoed kan krijgen.

Ik weet eerlijk gezegd niet goed zeker hoe hij aan al mijn gegevens is gekomen om dit te kunnen doen, het kan zijn dat ik ooit eerder mijn zorgpas heb gegeven of ik heb alleen mijn naam gegeven en hij heeft de rest opgezocht bij het landelijk systeem Vecozo.

Het ligt volgens mij ook aan wat voor winkel het is want bij bijvoorbeeld specsavers of pearl zou zoiets denk ik nooit kunnen gebeuren. Ik heb de juiste woorden er even niet voor maar dit is blijkbaar niet zo een professionele zaak.

ne
door neodutchio Feb 14, 2017 om 22:29
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Dus nu heeft u wel een montuur gekozen? Eerst had u het nog over rondkijken. En wat is er met dat montuur gebeurd? Het kan niet anders als dat u deze aan de verkoper gegeven heeft.

Dat u nu het bedrijf Vecozo tegenkomt denkt u goed uit te komen, maar dit is een geautomatieerd systeem om declaraties in te dienen. Dit is geen systeem om BSN nummers of verzekeringsgegevens mee op te vragen. Dit ivm wet op de privcy. Anders zou jan en alleman zo aan uw gegevens kunnen komen. Om een declaratie op uw persoon te kunnen boeken moeten gegevens ingevoerd worden die enkel u aan kan leveren. Zonder verzekeringspas, danwel BSN, danwel verzekeringsgegevens is het niet mogelijk te declareren.

En nu ligt het aan de hard werkende ondernemer die schijnbaar niet professioneel is? Sorry dat ik het zeg, en ik hoop echt dat ik er naast zit, maar het lijkt er meer en meer op dat u het vertrouwen van deze persoon behoorlijk heeft geschaadt. Als het niet zo professioneel is, waarom komt u vader daar en bent u ook al een aantal keer over de vloer geweest? Uw verhaal begint steeds ongeloofwaardiger te worden. Bij elke reaktie wordt er weer iets aan uw verhaal toegevoegd.

zu
door zuidervos Feb 14, 2017 om 22:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp dat het zo overkomt voor u, het is voor mij moeilijk om de situatie goed uit te leggen en had dit ook veel beter kunnen doen maar dit komt ik het totale plaatje zelf ook niet begrijp. 1 hoe de opticien erbij komt de bril te laten maken en 2 hoe dat gedeclareerd kan worden zonder mijn toestemming. Ik hoop dat u niet denkt dat ik express twee brillen heb laten maken en maar een wil betalen om wat voor reden dan ook want dit is echt niet het geval, daar heeft niemand baat bij.

ne
door neodutchio Feb 14, 2017 om 23:06
5165 Antwoorden / 12 Vragen

De situatie is heel makkelijk uit te leggen. U komt een winkel binnen om brillen te kijken. Zoals ik het denk te begrijpen is er een oogmeting gedaan en bent u monturen gaan bekijken. U ziet een montuur wat u schijnbaar mooi vindt en daarna wordt het mistig totdat de bril klaar ligt bij de balie om af te halen. Juist dat mistige stuk is belangrijk. Waarom vraagt u niet aan de opticien hoe hij aan uw gegevens komt? Hoe kan het dat de opticien heeft begrepen dat u deze bril zou willen kopen? En waarom blijft u zo hameren op een koopcontract die er niet is?

Alle andere zaken die u erbij haalt is niet relevant. Sterker, u pleegt smaad door te zeggen dat deze opticien niet professioneel zou zijn, terwijl deze wel zijn diploma's heeft. Ook wilt u alles op internet gooien, en waarom? De opticien nog zwarter maken omdat u vindt dat hij ten onrechte iets gedaan zou hebben.

Ga het gesprek aan met deze man en kom erachter waardoor er een fout heeft kunnen ontstaan. Juist aangezien uw vader daar klant is en u daar ook vaker bent geweest lijkt het mij sterk dat dit een boeman is.

zu
door zuidervos Feb 14, 2017 om 23:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het is helemaal niet mijn bedoeling om deze opticien zwart te maken. Toen ik onproffesioneel zei, had ik ook gezegd dat ik er de juiste woorden niet voor had, dus het ook niet zo zwaar negatief bedoel maar goed. Ik was eigenlijk niet eens van plan om deze opticien te benoemen tot er gevraagd werd naar wie het was, ik dacht dat door naam te geven ik beter geholpen zou kunnen worden. Ik zou graag de stukken willen verwijderen/bewerken maar ik zie geen optie om dat te doen.

Het "mistige stuk"

Ik gaf aan dat ik eerst verder wil kijken voordat ik zeker weet dat ik de bril neem. Ik heb niet aangegeven dat hij de bril alvast moet laten maken, vandaar dat ik daarop blijf hameren omdat toen ik bij specsavers een bril nam ik dit wel duidelijk heb aangegeven en ook ervoor heb getekend.

De opticien is van mening dat ik wel akkoord ben gegaan met het laten maken/kopen van de bril en wilt dat ik deze ook ophaal.

Hoe dat kan dat hij daar op komt weet ik niet, het voelt nu voor mij alsof hij me de bril gedwongen probeert aan te smeren.

ne
door neodutchio Feb 15, 2017 om 07:13
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Gedwongen probeert aan te smeren? Hoe weet de opticien welke glazen u wilde hebben? Ontspiegeld, evt andere bewerkingen? U blijft overkomen alsof deze opticien heeft gegokt wat u wel zou will hebben. Een bril is maatwerk, die kan niet uit het niets gemaakt worden. En waarom heeft u uw ogen daar laten meten? Om te kijken of er verschil is met uw huidige glazen is geen antwoord. U hoeft geen meting te doen om naar brillen te kijken. De meting komt pas als u een montuur heeft en tot aankoop wilt overgaan. Zoals swat1500 al aangeeft, de kantonrechter is de enige optie, maar met alles wat u hier verteld zijn er genoeg koopsignalen geweest. Hele kleine kans op winst dus. U zal moeten bewijzen dat het zo gegaan is zoals u zegt, maar juist door het meten en het afgeven van een nieuw montuur staat u echt niet sterk.

zu
door zuidervos Feb 15, 2017 om 12:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb 100% niet aangegeven wat voor glazen ik wilde hebben bij deze opticien, dat is mij niet eens gevraagd. Waarom ik hier ogen heb gemeten, toen mijn voormalige bril definitief stuk ging, ging ik naar hem om te kijken of het nog gemaakt kon worden. Dit kon niet, en hij bood aan om gelijk mijn ogen te meten om te zien of het slechter was geworden. Ik wist niet dat dit kwaad kon, ik heb in het verleden wel vaker mijn ogen gemeten op plekken waar ik uiteindelijk niks gekocht hebt.

Heeft u tips voor mij voor bij de kantonrechter, en hoe dat gaat?

zu
door zuidervos - Feb 14, 2017 om 22:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag waar het om draait is, hoe kan ik ervoor zorgen dat de declarering door Optiek Groene Hille zsm ongedaan wordt? Ik zal morgen weer langs gaan om het nog eens te vragen aan hem, wat kan ik doen als hij nogsteeds niet akkoord gaat?

ne
door neodutchio Feb 14, 2017 om 23:07
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Belangrijker is om te weten hoe het kan dat er gedeclareerd is. En waar is de fout tussen uw beide ontstaan.

fa
door familyman - Feb 14, 2017 om 23:07
888 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft bij meerdere optiecien uw ogen laten meten, dan wordt er altijd die correctie genoteerd, met uw naw gegevens, vaak in combi van uw zorgpas. Maar waarom heeft u bij meerdere uw ogen laten meten als dat al een keer gedaan was? En voor de declaratie bij de verzekeraar moet er ook getekend zijn ........ Ergens vergeet u wat in het verhaal, denk ik.

zu
door zuidervos Feb 14, 2017 om 23:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de declaratie is er 100% niet getekend. Ik begrijp daarom echt niet hoe dat heeft kunnen gebeuren.

Ik heb bij de 1e opticien mijn ogen gemeten en bij specsavers. Bij de 1e opticien was dat om te kijken of mijn ogen slechter waren geworden. Bij specsavers omdat ik uiteindelijk heb besloten daar een bril te nemen en het leek me handiger om een meting van hun te gebruiken.

fa
door familyman Feb 15, 2017 om 00:00
888 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft kennelijk bij opticien nr 1 ook een montuur uitgezocht, neem ik even aan. En OF uw verzekering was bekend OF u heeft die genoemd. Wellicht zou u zelfs een montuur weg hebben laten leggen.

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2017 om 23:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En viel die "onterechte" declaratie ook nog helemaal onder de vergoeding van uw zorgverzekeraar, of zou u zelf ook nog wat moeten betalen?

zu
door zuidervos Feb 14, 2017 om 23:53
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ik zou zelf ook nog wat bij moeten betalen voor de bril.

aurora1
door aurora1 - Feb 14, 2017 om 23:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Deze opticien heeft dan zomaar in een montuur "dat u wel wat vond" glazen met uw sterkte laten zetten en zonder dat u uw gegevens doorgegeven heeft een bril laten maken?
Ik ga ook weleens naar opticiens en bekijk wel monturen maar er is nog nooit bij mijn verzekering iets gedeclareerd. Ik hoef ook nooit iets te tekenen trouwens. Niet dat ik een bril vergoed zou krijgen want die betaal ik altijd zelf.
Ondanks de aanvullingen heb ik het idee dat u niet het volledige verhaal vertelt.

zu
door zuidervos Feb 15, 2017 om 00:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou eerst verder kijken voordat ik zeker liet weten of ik de montuur wat ik wel wat vond wou kopen.

De meneer vindt dat ik juist wel opdracht heb gegeven om de bril te laten maken. Hier is waar het mis ging en waar het omgaat, hij is het dus niet met mij eens dat ik de bril niet wil.

Wat ik wil, is dat de declaratie ongedaan wordt gemaakt zodat ik deze voor de andere bril kan gebruiken die ik wel wil en zelfs al gebruik. De bril van de 1e opticien wil ik niet, heb ik niet gevraagd om te laten maken en heb ik ook niet aangenomen.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Feb 15, 2017 om 02:00
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem waar u nu mee geconfronteerd wordt is dat de opticien van mening is dat u bij hem een bril heeft gekocht en er dus een koopovereenkomst is gesloten en u van mening bent dat dit niet geval was en dat u nog aan het oriënteren was.
Om een koopovereenkomst tot stand te brengen is het zeker niet altijd nodig dat de koper iets moet ondertekenen of iets als bewijs van de overeenkomst mee krijgt.
Kennelijk bent u bij die opticien geweest, heeft u een brilmontuur uitgezocht, zijn uw ogen gemeten en zijn er kennelijk ook glazen uitgezocht. Het lijkt erop dat u vervolgens niet duidelijk genoeg heeft laten blijken dat u eerst nog elders wilde kijken.
Nu de opticien bij zijn standpunt blijft en ook al betaald is zult u naar de kantonrechter moeten stappen om de overeenkomst te laten ontbinden al schat ik uw kansen niet hoog in.

zu
door zuidervos Feb 15, 2017 om 12:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor deze antwoord, wat u zegt klopt, behalve dat ik glazen heb uitgezocht. Hij heeft nooit aan mij gevraagd wat voor glazen ik wil. Ik heb mijn ogen gemeten omdat toen mijn voormalige bril bij hem niet meer gemaakt kon worden, hij mij dit aanbood om te weten of mijn ogen verslechterd waren voor een eventuele volgende bril. De bril is ook niet helemaal betaald, alleen wat hij bij mijn zorgverzekering kon declareren is betaald.

Heeft u tips voor mij voor bij de kantonrechter, ik weet niet zeker hoe dat gaat.

sw
door swat1500 Feb 15, 2017 om 23:10
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou u adviseren contact op te nemen met uw rechtsbijstandverzekering of, als u een dergelijke verzekering niet hebt, het juridisch loket.

fa
door familyman - Feb 15, 2017 om 10:36
888 Antwoorden / 1 Vragen

En u heeft nu de speksreddders bril op uw neus en betaald, maar die eerste optiecien heeft kennelijk ook een bril voor u klaarliggen, die zult u ook moeten afnemen.

zu
door zuidervos Feb 15, 2017 om 12:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

Die bril draag ik inderdaad, en is nu niet betaald omdat de andere opticien onterecht heeft gedclareerd. Die andere bril van hem zal ik ook nooit afnemen.

zu
door zuidervos - Feb 15, 2017 om 12:54
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u allen voor u hulp, ik had de situatie niet goed uitgelegd omdat ik het zelf niet eens begreep maar door jullie snap ik het nu wel en kan ik het beter verwoorden. Ik zal even nog een x uitleggen wat is gebeurd en wat ik nu wil dat er gebeurd.

In december is mijn oude bril stuk gegaan, ik had dus een nieuwe bril nodig en heb deze gehaald bij Specsavers met de vergoeding die ik had bij Unive. Alles leek geregeld te zijn tot ik een week terug een brief kreeg waarin stond dat het bedrag niet vergoed werd omdat ik mijn vergoeding al had gebruikt en de bril nu dus zelf moest betalen. Ik begreep niet hoe dit kon dus ik heb gebeld naar Univé, zij gaven aan dat Optiek GH mijn vergoeding al heeft gedeclareerd voor een bril maar dit is onterecht.

Voordat ik een bril had gekocht bij Specsavers ben ik langs een aantal opticiens geweest om een bril uit te zoeken, prijzen te vergelijken, en om misschien ook lenzen te nemen. Optiek GH was hier een van, ik had daar een bril gezien die ik goed vond maar ik heb hem laten weten dat ik eerst verder zou kijken omdat de bril best duur was. Ik heb geen opdracht gegeven om de bril te laten maken, ik heb ook geen koopovereenkomst gesloten en de bril niet aangenomen dus ik snap niet hoe zij geld hebben kunnen declareren bij Univé op mijn naam. Ik heb niet eens aangegeven wat voor glazen ik zou willen hebben, dit is mij ook niet gevraagd omdat ik nog aan het orienteren was.

Voordat mijn voormalige bril definitief stuk ging heb ik hem daar een paar keer laten maken bij Optiek GH, toen hij niet meer gemaakt kon worden heeft de opticien mij aangeboden om alvast mijn ogen te laten meten om te zien of ze slechter waren geworden voor een eventuele nieuwe bril. Ik wist niet dat dit kwaad kon omdat ik in het verleden wel vaker mijn ogen heb laten meten zonder uiteindelijk aan iets gebonden te zijn.

Univé zegt dat ik het moet oplossen met de opticien en een klachtprocedure moet doorgaan voordat zij er iets aan kunnen doen. Op 14 Februari ben ik langsgeweest om te vertellen dat ik de bril niet wil en ook niet heb gevraagd dat zij deze laten maken. Ik heb laten weten dat ik wil dat hij de declaratie ongedaan laat maken. De opticien was het er hier niet mee eens en zegt dat ik wel heb gezegd dat ik de bril wil en wilt ook dat ik deze afbetaal. Het samen met hem oplossen gaat dus niet.

Mijn probleem nu is dat omdat deze opticien mijn vergoeding voor een bril bij Unive heeft gedeclareerd, ik de bril van Specsavers die ik wel heb gekocht en ook gebruik niet kan betalen.

Wat ik wil dat er gebeurd is dat de declaratie ongedaan wordt gemaakt zodat ik deze voor de bril van Specsavers kan gebruiken.

Ik hoop dat het nu helemaal duidelijk is. Wat kan ik nu doen? En als ik naar de kantonrechter moet, hoe gaat dat precies? Moet ik een advocaat inschakelen? Ik heb geen rechtsbijstandverzekering en ook niet veel geld hiervoor.

marita5
door marita5 Feb 15, 2017 om 13:28
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@ZuiderVos , , het enige wat u nu nog kunt doen is contact opnemen met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel ( tweede link target blank ) en scroll naar beneden  https://www.juridischloket.nl/contact#

zu
door zuidervos Feb 15, 2017 om 14:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zeer bedankt, ik was het juridisch loket helemaal vergeten.

marita5
door marita5 Feb 15, 2017 om 14:20
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , succes .

Topantwoord

akkerdistel
door akkerdistel - Feb 15, 2017 om 13:10
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dan is er dus sprake van fraude, oftewel doe aangifte bij de politie.

Dien daarnaast bij SKGZ een klacht in over Univé dat ze dit soort fraude niet willen bestrijden.

Persoonlijk zou ik de rekening van de nieuwe bril niet voldoen, laat Hans Anders éénmalig weten waarom en stuur ze door naar Univé.

zu
door zuidervos Feb 15, 2017 om 13:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zeer bedankt voor deze reactie, is het stuk wat ik net heb geplaatst genoeg informatie voor bij de politie?

Ik zal zeker een klacht hierover indienen bij SKGZ, ook heb ik Specsavers al opgebeld hierover. Ik heb een brief gehad dat ik zelf de bril moet betalen en aan de telefoon werd uitgelegd dat ze dit niet konden pauzeren en ik het gewoon moet betalen. Ik kreeg van hun ook advies om rechtsbijstand aan te vragen. Als ik de bril niet optijd betaal zullen er volgens mij incasskosten etc komen. Ik heb daar natuurlijk geen zin in. Ik zal het nog een keer proberen door een e-mail te sturen.

Ik neem aan dat u met Hans Anders juist Specsavers bedoelt.

mamamama
door mamamama - Feb 15, 2017 om 14:29
67 Antwoorden / 7 Vragen

Meneer Zuidervos,
Uw Nederlandse spelling en zinsopbouw is erg verwarrend. Maar ik begrijp dat u enthousiast bent geweest over een montuur en daarom misschien uitgestraald heeft dat u dat montuur wel zou willen hebben. Maar zoang u niets heeft besteld en niets ontvangen, begrijp ik niet dat de brillenman het montuur heeft gedeclareerd. En de glazen dan? Heeft u door die opticien  glazen laten aanmeten? Raar verhaal.
Maar ook met de uitgebreide versie van uw verhaal reist bij mij de vraag, waarom zou mhr Mohammed declareren zonder uw uitgesproken toestemming de bril te willen kopen? Ik denk ook dat de verzekering maar weinig vergoed voor een bril of zie ik dat verkeerd. Dus voordat je iets koopt wat zo veel kost als een bril ga je toch nadenken over waar en wat je eigenlijk wilt?

Nu blijkt dat u geld te kort komt omdat u bij Specksavers ook een bril nog moet betalen zou u misschien uw verhaal bij hen kunnen neerleggen en vragen om een betalingsregeling. Misschien kunt u een geldbedrag van de bank of familie lenen? Een advocaat is mijns inziens geen optie, dat kost u meer dan 2 brillen.

Hoop dat u hier wat aan hebt samen met alle andere suggestisch en wens u veel succes.

zu
door zuidervos Feb 15, 2017 om 14:39
4 Antwoorden / 1 Vragen

Excuses daarvoor. Ik probeer het zo duidelijk mogelijk op te schrijven.
Ik heb inderaad niets besteld en aangenomen maar de opticien heeft de bril wel laten maken en hij ligt ook in de winkel. Ik heb mijn ogen gemeten bij de opticien maar dat was niet direct om een bril te kopen zoals ik hierboven heb uitgelegd. Daarnaast heb ik zeker geen glazen uitgekozen.
@mamama

fa
door familyman - Feb 15, 2017 om 14:58
888 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt van de eerste opticien een rekening verwachten, de twist ten spijt. Het is niet zo dat als u iemand van fraude beschuldigd u automatisch gewonnen heeft, hoor en wederhoor voor de rechter wordt dat. Betaalt u die niet, krijgt u gegarandeerd meer kosten in het incassoproject. U kunt wel eenvoudig zeggen: ik betaal niet, maar dat zou u nog wel eens flink tegen kunnen vallen, zeker als dit tot een rechter toe moet komen en kan zeker nog een jaar gaan duren ........... Als ik uw verhaal goed begrijp heeft u de bril van de speksaver ook niet betaald ..........

zu
door zuidervos Feb 15, 2017 om 17:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

De bril van specsavers zou betaald moeten worden met de vergoeding die ik heb van Unive. Deze is echter onterecht gedeclareert door de andere opticien.

Het is wel zo dat ik niet om de bril heb gevraagd. En ook al helemaal geen toestemming heb gegeven om een bedrag voor de bril te laten declareren.

fa
door familyman Feb 15, 2017 om 17:27
888 Antwoorden / 1 Vragen

Deze (herhaalde) stelling geeft u niet het recht om niet of te wachten met betalen van de speksavers bril, die wachten ook niet totdat u het probleem opgelost heeft, die andere opticien heeft ook de mogelijkheid om u in een incasso cirquit te brengen. Er is enkel uw zijde van het verhaal gehoord. En de rechter zal "hoor en wederhoor", dus twee partijen, moeten plegen. Dit gebeuren zal u nog veel ellende gaan / kunnen bezorgen met evenzo veel extra incassokosten.