Fr
door Frankdenb Jun 18, 2020 om 16:38
Geldzaken & recht

Ouders schenken aan kinderen

Ik heb mijn huis verkocht en woon op dit moment in een verzorgingshuis .Nu wil ik het bedrag van de verkoop van de woning schenken aan mijn 2 kinderen.Maar er zijn zoveel haken en ogen aan verbonden omdat mijn kinderen 54 en 64 jaar oud zijn .Wat zou een oplossing zijn het gaat om een groot bedrag >80000 .Heeft iemand een oplossing of een idee?

10953 11 Rapporteer

Iv
door Ivo W - Jun 18, 2020 om 17:33
729 Antwoorden / Vragen

Aan het schenken op zich zitten geen haken en ogen. U kunt de schenking doen en daarmee is het voor u klaar.

Wel moet de ontvanger van de schenking bij grote bedragen nog schenkbelasting betalen. Bedragen tot 5515 euro per kalenderjaar per ontvanger zijn vrij van schenkbelasting als het om een schenking van ouder naar kind gaat. Let wel op, uw kind en zijn/haar geregistreerd- of huwelijkspartner worden als één ontvanger gezien.
Wat vaak gedaan wordt om onder het betalen van schenkbelasting uit te komen, is de schenking opdelen en (zolang er geld beschikbaar is) elk jaar een bedrag te schenken wat net onder de vrijstelling ligt. Zo kunnen in dit geval de kinderen komende jaren elk jaar over een extraatje van ruim 5000 euro genieten, zonder dat de belastingdienst daar meteen een deel van komt afromen.

wi
door willems123 Jun 18, 2020 om 18:29
117 Antwoorden / 16 Vragen

Ik denk dat TO  geld aan kinderen wil schenken vanwege hoge eigen bijdrage voor verzorginghuis... dus TO wil in een keer alles weg!

ma
door malty - Jun 18, 2020 om 18:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien maakt u al gebruik van de jaarlijkse vrijstelling schenkbelasting.
Per jaar kan 5500 belastingvrij geschonken worden en aan kleinkinderen 2200.
(bedragen per (klein)kind voor 2020]
Als u 80.000 te schenken hebt duurt het, voor alleen uw 2 kinderen, 7 jaar om het belastingvrij te schenken.
Kleinkinderen opnemen in een testament bespaart erfbelasting, zij mogen elk 20.000 belastingvrij erven (bedrag van 2020].

Fr
door Frankdenb Jun 22, 2020 om 11:01
Antwoorden / 1 Vragen

Als ik zeker zou zijn dat mij moeder zo lang zou leven was het niet zo moeilijk ,maar helaas is dat niet zo en ze wilt zo graag het geld met "warme "hand schenken .

ma
door malty Jun 22, 2020 om 11:29
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@frankdenb Wat ik nu begrijp is dat u niet de schenker maar de ontvanger bent.
Ja, ik begrijp dat ze graag met 'warme' hand wil schenken maar dat kost geld als er meer geschonken wordt dan de vrijstelling.

edrick3
door edrick3 - Jun 18, 2020 om 18:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hoezo haken en ogen?
Als je schenkbelasting bedoelt .... inderdaad en na overlijden ook nog eens de 'aasgier'belasting ;-(
Als je bedoelt dat je de eigen bijdrage van het verzorgingshuis niet te hoog wilt laten worden .... dan ben je nu te laat. Je zult wel de hoge eigen bijdrage betalen.
Wat info: https://www.consumentenbond.nl/belastingaangifte/zelf-aangifte-doen/eigen-bijdrage-wlz
Je kunt gebruik maken van belastingvrij schenken:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/schenken-en-schenkbelasting

rj
door rjw Jun 19, 2020 om 11:19
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind het in dit soort discussies altijd wel leuk dat iedereen opeens voor de mensen met geld zjin (terwijl die normaal toch worden gezien als de "graaiers". De meeste mensen hebben immers niet zoveel geld dat schenkbelasting en successierechten een substantieel bedrag vormen.

koekeloer
door koekeloer Jun 19, 2020 om 14:39
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als het geld geschonken is en die belasting betaald komt er na overlijden natuurlijk geen wat u noemt aasgier belasting meer

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2020 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw eigen bijdrage voor dat verzorgingstehuis gaat over uw inkomen van twee jaar terug. Dus daar telt uw vermogen nog niet mee als u dit jaar in dat verzorgingstehuis bent gaan wonen.

En volgend jaar telt het ook nog niet mee, omdat dan het inkomen van 2019 van toepassing is.

En in 2022 telt het ook nog niet mee, als u dat vermogen niet al had op 1 januari 2020.

Maar u kunt ze nu allebei ruim € 5.000 geven en volgend jaar en het jaar eeop ook weer.

Of u geeft ze veel meer en betaalt een beetje schenkbelasting.

pe
door peentjes - Jun 18, 2020 om 21:55
421 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag het aan de belastingdienst.

Tr
door Trostomaat Jun 19, 2020 om 10:46
239 Antwoorden / Vragen

Zijn die wel te vertrouwen dan?

opaplop
door opaplop Jun 19, 2020 om 11:17
76 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zou het daar niet vragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 19, 2020 om 09:29
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Vraag advies bij een notaris of een belastringadviseur. Als al in anderw oorden gezegd kunt/mag u jaarlijks een schenking doen  onder voorwaarden en is hier ook nog info: https://www.wijzeringeldzaken.nl/geldzaken-door-het-jaar-heen/12-vragen-over-schenkbelasting/

Houd ook rekening met de mogelijkheden die er zijn m.b.t. succesiebelasting  hetgeen vooral ook een reden is voor mijn verwijzing naar een notaris. Door jaarlijks een daarvoor vastgeteld toegetaan bedrag belastingvrij te schenken worden de later te ontsten aanspaak van de belastingdienst op succesierechten verminderd.  Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/heeft-een-schenking-gevolgen-voor-de-erfenis-die-ik-nalaat

audb
door audb - Jun 19, 2020 om 11:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Let op,
Ook goederen vallen onder geschenken maar als u een auto koopt en die dan verkoopt aan uw kinderen dan is het geen schenking meer :)

rj
door rjw Jun 19, 2020 om 11:20
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Wel opletten dat je het voor een realistisch bedrag verkoopt.

opaplop
door opaplop - Jun 19, 2020 om 11:16
76 Antwoorden / 12 Vragen

Beste mevrouw.

U bent er nu wat laat mee, maar hebben uw kinderen ook kinderen, de kleinkinderen dus, en ga eens na wat je die ook nog kan geven. En bel even een notaris op, het eerste gesprek is gratis, en die kan u goed adviseren. Maar ik wens u veel sicces .

jo
door joskaa - Jun 19, 2020 om 11:23
80 Antwoorden / 44 Vragen

Behalve ieder jaar aan de kinderen 5515 euro (bedrag van 2020) belastingvrij schenken, kun je ook nog de kleinkinderen ieder jaar 2208 (bedrag van 2020)  belastingvrij schenken. Ze zijn u vast heel erg dankbaar daar voor !

1paul
door 1paul - Jun 19, 2020 om 16:09
3152 Antwoorden / 0 Vragen

als je dit belastingvrij wilt doen dan schenk je ieder jaar het maximaal toegestane bedrag, dit kun je vinden op de site van de belastingdienst o.a....

wil je dit bedrag in 1x schenken dan moeten de kinderen dit opgeven en betalen ze daar schenkingsbelasting over....

He
door Henkstefellen.09 - Jun 20, 2020 om 06:26
1 Antwoorden / Vragen

hallo
 mijn ouders wonen nog in een koophuis, ik ben enigst kind? hoe zit dat dadelijk als hun wat overkomt? ik heb nl een bijstands uitkering, en ben voor werken afgekeurd? hoe zit het dan met evt erven? moet ik dan alles afgeven aan degemeente? of is hier ook en weg in, zodat mijn ouders niet hun hele leven voornix gewerkt hebben? ik hoop toch dat er voor mij dan ook een maas in de wet is ,dat ik ook kan erven? of in dat huis kan gaan wonen? maar moet natuurlijk ook geld hebben om van te leven, kan ik dan evt ook gewoon mijn bijstand dan nog krijgen? anders kan ik geen rekeningen meer betalen?

1paul
door 1paul Jun 20, 2020 om 06:32
3152 Antwoorden / 0 Vragen

maak hier even een apart topic voor aan....

panter22
door panter22 Jun 20, 2020 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

Je mag als alleenstaande spaargeld hebben van €6225, als gezin €12.450.
Krijg je een erfenis, dan moet je het meerdere opeten, Of te wel, je krijgt geen bijstand meer en moet van de erfenis leven. En de gemeente bepaalt hoe lang je er van moet leven.
Voor een bijstandstrekker is er geen maas in de wet.
Je ouders hoeven dus niet voor jou te sparen  en kunnen hun geld gewoon opmaken.
Maar als er veel te erven is en je zit tegen je AOW aan, dan kun je wel voordeel van een erfenis hebben.
Dan hoef je maar een paar jaar te overbruggen  en is de rest van het geld voor jou.
Dat is het trieste als je niet meer kunt werken en een erfenis krijgt. Ben je goed gezond en hebt je een goede baan, dan is alles voor jou.

tijger1
door tijger1 Jun 20, 2020 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor werken afgekeurd en geen WAOuitkering?

Maar zouden uw beide ouders zijn overleden, dan kunt u wellicht in aanmerking komen voor leenbijstand op de waarde van de woning.

diumenge
door diumenge Jun 20, 2020 om 10:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bijstand is een vangnetregeling. Als je erft dan hebben je ouders dus niet hun hele leven voor niets gewerkt, maar voor hun kind.

panter22
door panter22 Jun 20, 2020 om 16:01
6599 Antwoorden / Vragen

Het is wel triest dat ouders hun kinderen hun vermogen mogen schenken voordat ze in een verzorgingshuis terecht komen om vervolgens te kunnen profiteren van een lage eigen bijdrage.
Dat geld is van hen, niet van de kinderen, dus waarom dan niet gebruiken als het nodig is?

tijger1
door tijger1 Jun 20, 2020 om 16:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als je dan nagaat dat een stel ruim € 60.000 mag hebben voordat dat vermogen mee gaat tellen voor de berekening van de eigen bijdrage.

En hier is een kind al 64, en dat vermogen gaat pas in 2023 meetellen.