harrie
door harrie Dec 26, 2012 om 09:10
Geldzaken & recht

Ouwe sok leverd veel geld op

Heb je een laag inkomen en wat spaargeld voor je oude dag, PAS DAN OP !

Voorbeeld;
Je kreeg dit jaar met je partner een zorgtoeslag van €90,00 per maand en en je hebt samen € 80.000.- gespaard boven de vrijstellingsnorm van box-3.
Dan krijg je in 2013 GEEN zorgtoeslag meer.....
Dat scheelt €1080.00 per jaar...

Die € 80.000,- staat op een spaarrekening tegen 1,9% en levert € 1520.- aan rente op.
Hierover betaal je in box-3 € 960,00 belasting.
Dat levert het volgende rekensommetje op;
Opbrengst € 1520.- Kosten € 2240.- oftewel een verlies van € 720.-

Conclusie; het is dus voordeliger wit geld te zwartten (van de bank halen en onttrekken aan de economie) en het te bewaren in een oude sok.

Ex-Haagsche Harrie

2641 11 Rapporteer

freya
door freya - Dec 26, 2012 om 10:56
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, zal ik de open deur dan maar intrappen.....?

"Wat moet iemand met €80000 (boven de vrijstellingsnorm) op een spaarrekening met zorgtoeslag?"

Freya

ge
door gerboe - Dec 26, 2012 om 11:11
806 Antwoorden / 0 Vragen

Halo Harrie, dan had u samen een vermogen van € 121570,- bij elkaar gespaard. Dat is een mooi appeltje voor de dorst! Maar dan hoort u denk ik niet meer bij de groep van Nederlanders die toelag nodig hebben omdat ze niet rond kunnen komen.

Het rekensommetje over uw spaargeld is wel erg mager voorgesteld: u schrijft dat u € 80000,-
boven de vrijstellingsnorm heeft gespaard en dus moet u van uw totale vermogen van € 121570,- uitgaan. Een variabele rente van 2,3 procent is momenteel heel goed haalbaar en dus levert u dat
€ 2796,11 per jaar op en niet € 1520,- zoals u schrijft. En als u (een deel van) uw vermogen in een deposito onderbrengt kunt u zo 3,5 procent beuren, dus € 4254,95 per jaar!

U bent een dief van uw eigen portemonnee als u uw geld in een ouwe sok stopt.

harrie
door harrie - Dec 26, 2012 om 12:09
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 26 dec 2012, 10:56]
Nou, zal ik de open deur dan maar intrappen.....?

"Wat moet iemand met €80000 (boven de vrijstellingsnorm) op een spaarrekening met zorgtoeslag?"

Freya

De vraag op je antwoord staat in de eerste zin!

@ Gerboe
En dan hebben we het niet eens over de inflatie van 2 à 2,5 %
Overigens die aanbiedingen van rentepercentage's zijn over het algemeen getruct.
De hoogste aanbieder nu is over enkele maanden een van de laagste......

Overigens slaat deze discussie niet op mij, maar is een stelling naar aanleiding van de kabinetsmaatregelen.

Wat het kabinet wel wil is zelfredzaamheid van de burger, alleen op deze manier werkt het averechts..
Een verzorgingshuis kost zo'n € 4000 p.p per maand reken eens na....

ge
door gerboe - Dec 26, 2012 om 12:28
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Harrie, het is al járen zo dat je geen zorgtoeslag krijgt als je teveel inkomen -daar valt ook een deel van het vermogen onder - hebt. Er zijn banken die al járen een redelijke rente vergoeden. Iedereen, vermogend of niet, heeft al járen last van inflatie. Sterker nog, mensen met een smalle beurs hebben er veel meer last van omdat ze domweg minder euro's in de portemonnee krijgen terwijl ze al krap zitten. Voor die mensen zijn er toeslagen. Dat heet sociaal en goed voor elkaar zorgen. Fijne kerstdagen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 26, 2012 om 16:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja zo kan ik nog wel een, huurtoeslag daar mag je maar als je aleen woont +/- 20000 euro hebben. Als je meer hebt en je zou normaal huurtoeslag kunnen krijgen, die kan dan oplopen tot 3000 euro per jaar. bij de max huurgrens die hier voor staat.

sweeterlake
door sweeterlake - Dec 27, 2012 om 19:36
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=harrie schreef op woensdag 26 dec 2012, 09:10]Heb je een laag inkomen en wat spaargeld voor je oude dag, PAS DAN OP !

Voorbeeld;
Je kreeg dit jaar met je partner een zorgtoeslag van €90,00 per maand en en je hebt samen € 80.000.- gespaard boven de vrijstellingsnorm van box-3.
Dan krijg je in 2013 GEEN zorgtoeslag meer.....
Dat scheelt €1080.00 per jaar...

Die € 80.000,- staat op een spaarrekening tegen 1,9% en levert € 1520.- aan rente op.
Hierover betaal je in box-3 € 960,00 belasting.
Dat levert het volgende rekensommetje op;
Opbrengst € 1520.- Kosten € 2240.- oftewel een verlies van € 720.-

Conclusie; het is dus voordeliger wit geld te zwartten (van de bank halen en onttrekken aan de economie) en het te bewaren in een oude sok.

Ex-Haagsche Harrie

"Ouwe sok levert veel geld op!" Bij mij gaat dat niet op.

gu
door guppie577 - Feb 8, 2013 om 16:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerboe schreef op woensdag 26 dec 2012, 12:28]Hallo Harrie, het is al járen zo dat je geen zorgtoeslag krijgt als je teveel inkomen -daar valt ook een deel van het vermogen onder - hebt. Er zijn banken die al járen een redelijke rente vergoeden. Iedereen, vermogend of niet, heeft al járen last van inflatie. Sterker nog, mensen met een smalle beurs hebben er veel meer last van omdat ze domweg minder euro's in de portemonnee krijgen terwijl ze al krap zitten. Voor die mensen zijn er toeslagen. Dat heet sociaal en goed voor elkaar zorgen. Fijne kerstdagen.

harrie
door harrie - Feb 8, 2013 om 17:31
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=sweeterlake schreef op donderdag 27 dec 2012, 19:36][quote=harrie schreef op woensdag 26 dec 2012, 09:10]Heb je een laag inkomen en wat spaargeld voor je oude dag, PAS DAN OP !

Voorbeeld;
Je kreeg dit jaar met je partner een zorgtoeslag van €90,00 per maand en en je hebt samen € 80.000.- gespaard boven de vrijstellingsnorm van box-3.
Dan krijg je in 2013 GEEN zorgtoeslag meer.....
Dat scheelt €1080.00 per jaar...

Die € 80.000,- staat op een spaarrekening tegen 1,9% en levert € 1520.- aan rente op.
Hierover betaal je in box-3 € 960,00 belasting.
Dat levert het volgende rekensommetje op;
Opbrengst € 1520.- Kosten € 2240.- oftewel een verlies van € 720.-

Conclusie; het is dus voordeliger wit geld te zwartten (van de bank halen en onttrekken aan de economie) en het te bewaren in een oude sok.

Ex-Haagsche Harrie

"Ouwe sok levert veel geld op!" Bij mij gaat dat niet op.

Waar zit dan mijn rekenfout? Gaarne een echt antwoord en geen onbenullige kreet...

harrie
door harrie - Feb 8, 2013 om 17:33
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=guppie577 schreef op vrijdag 8 feb 2013, 16:53][quote=gerboe schreef op woensdag 26 dec 2012, 12:28]Hallo Harrie, het is al járen zo dat je geen zorgtoeslag krijgt als je teveel inkomen -daar valt ook een deel van het vermogen onder - hebt. Er zijn banken die al járen een redelijke rente vergoeden. Iedereen, vermogend of niet, heeft al járen last van inflatie. Sterker nog, mensen met een smalle beurs hebben er veel meer last van omdat ze domweg minder euro's in de portemonnee krijgen terwijl ze al krap zitten. Voor die mensen zijn er toeslagen. Dat heet sociaal en goed voor elkaar zorgen. Fijne kerstdagen.

En wat wou guppy nu zeggen???

valerius-2
door valerius-2 - Feb 8, 2013 om 19:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=harrie schreef op woensdag 26 dec 2012, 09:10]Heb je een laag inkomen en wat spaargeld voor je oude dag, PAS DAN OP !

Voorbeeld;
Je kreeg dit jaar met je partner een zorgtoeslag van €90,00 per maand en en je hebt samen € 80.000.- gespaard boven de vrijstellingsnorm van box-3.
Dan krijg je in 2013 GEEN zorgtoeslag meer.....
Dat scheelt €1080.00 per jaar...

Die € 80.000,- staat op een spaarrekening tegen 1,9% en levert € 1520.- aan rente op.
Hierover betaal je in box-3 € 960,00 belasting.
Dat levert het volgende rekensommetje op;
Opbrengst € 1520.- Kosten € 2240.- oftewel een verlies van € 720.-

Maar dan gaat u profiteren van toeslagen die bestemt zijn voor minder draagkrachtigen, en daar door deze toeslagen weer verder onbetaalbaar worden.

Conclusie; het is dus voordeliger wit geld te zwartten (van de bank halen en onttrekken aan de economie) en het te bewaren in een oude sok.

Ex-Haagsche Harrie

zw
door zwaardvis - Feb 9, 2013 om 10:36
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dan kun je met het uitgespaarde geld ook wel eens een nieuwe sok kopen. Altijd weer die oude stinkende.....