Ru
door RudyOrdelman Aug 6, 2021 om 14:48
Geldzaken & recht

Overgewerkt op corona afdeling en nu huur- en zorgtoeslag teruggevorderd

Dag,
Vanaf maart 2020 t/m december 2020 heeft een vriendin moeten overwerken op de corona-afdeling van een ziekenhuis. Daarvoor kreeg ze een overwerkvergoeding en een risico toeslag. Nu na een jaar blijkt dat ze daardoor teveel huur- en zorgtoeslag heeft ontvangen. Ze moet een dikke 3000.00 euro terugbetalen. Bestaat er een mogelijkheid om via een individueel bezwaar toch aan de belastingdienst te vragen of er gebruik gemaakt kan worden van een hardheidsclausule?
Ik vermoed dat zij niet de enige is die hier tegen aan loopt. Weet u of er voorbeelden zijn van cases die al aanhangig zijn?
Dank voor uw antwoord

9687 24 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 6, 2021 om 14:52
11512 Antwoorden / 15 Vragen
Ru
door RudyOrdelman Aug 6, 2021 om 15:00
Antwoorden / 1 Vragen

dank dat heb ik gelezen, maar die info is van vorig jaar. Wellicht is er inmiddels meer bekend

marita5
door marita5 Aug 6, 2021 om 15:04
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Ik kan er niet meer over vinden .

va
door vanlotjegetikt - Aug 6, 2021 om 15:01
809 Antwoorden / Vragen

Alle inkomsten hebben invloed op de huur en of Zorgtoeslag.
Beiden zijn VOORSCHOTTEN. (Er wordt bijna dag en nacht op zo ongeveer alle media voor gewaarschuwd met allerhande campagnes. Veranderd er wat neem contact op met.................)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/toeslag_terugbetalen/ik-moet-toeslag-terugbetalen
Dus die 3000 euro moet net als bij iedereen gewoon terug.
Hoe vervelend dit ook is.
En heus je bent niet de enige.
Gebruik de zoekfunctie van deze website maar.

Ru
door RudyOrdelman Aug 6, 2021 om 15:05
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt wat u zegt over de informatie. Maar als je dag en nacht op een corona afdeling werkt waar elke nacht mensen sterven staat je hoofd niet naar dit soort zaken. Dan wil je alleen maar slapen als je vrij hebt

va
door vanlotjegetikt Aug 6, 2021 om 15:07
809 Antwoorden / Vragen

Beter was geweest een belastingvrije bonus toe te kennen.............

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 6, 2021 om 15:03
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij iets dat m.i. kan worden voorgelegd bij https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres en toch hoe dan ook bezwaar te maken waarbij u deze

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/formulier_bezwaar_definitieve_berekening kunt benutten om na te gaan of het bedrag dat u noemt inderdaad ok is. (M.i. is het wel erg veel)

Voor bezwaar: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/niet_met_ons_eens_toeslagen/bezwaar_maken/ik_wil_bezwaar_maken  en let op: niet geschoten is altijd mis al lijkt het een lastige kwestie. Vandaar de hint m.b.t. de Nationale Ombudsmanv.

Ru
door RudyOrdelman Aug 6, 2021 om 15:10
Antwoorden / 1 Vragen

veel dank voor het meedeken! Ik ga t proberen

getty
door getty - Aug 6, 2021 om 15:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maak gewoon bezwaar, de uitkomst kunnen wij niet weten

( ik denk overigens dat het geheel kansloos is)

panter22
door panter22 - Aug 6, 2021 om 15:28
6599 Antwoorden / Vragen

Nog een aanvulling op wat Marita5 gevonden heeft. Kamervragen:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20192020-3247.html
De staatssecretarissen gaan er niets mee doen.
Het is te triest voor woorden, dat je verplicht over moet werken op de corona-afdeling en daarmee je toeslagen verliest.
Het bedrijfsleven kan wel gecompenseerd worden.Daar zijn miljarden in gepompt.
Het heeft geen zin om bezwaar te maken. Want het is kabinetsbeleid.

mahadma
door mahadma - Aug 6, 2021 om 15:29
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Verschillende toeslagen zijn voorschooten, en gebaseerd op geschat inkomen wat je zelf dient aan te passen als je inkomen hoger of lager wordt/veranderd. Die vriendin heeft gezien dat ze méér inkomen had en heeft niet OF het meerdere op een spaarrekening geboekt of anders gereserveerd EN geen veranderd inkomen aan de bel dienst gemeld. M.i. alle protesten/bezwaren kan ze proberen, maar ik geef ze nul kans. Betalen in termijnen in termijnen zal een optie kunnen zijn zijn (wel met rente).

rj
door rjw - Aug 6, 2021 om 15:33
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is voor iedereen van toepassing die opeens meer verdiend door overwerk of iets anders. Het lijkt me niet wenselijk dat overheidsregelingen op verschillende manieren worden toegepast. Die zouden voor iedereen hetzelfde moeten zijn, ongeacht in welke branche je werkt.

ro
door ronny530 - Aug 6, 2021 om 15:48
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Helaas de dienst toeslagen kijkt niet naar hoe het inkomen tot stand is gekomen maar gaat uit van het belastbaar inkomen die bij de belastingdienst bekend is. Uw vriendin kan in bezwaar gaan en als movererde reden aanvoeren dat zij door het ziekenhuis niet gemist kon worden maar de kans dat het bezwaar onontvankelijk wordt verklaart acht ik bijzonder groot. Ik snap de onrecht want zij heeft meegeholpen om corona patienten te helpen maar heel hard het jaarinkomen is steekhoudend voor de toeslagen. Wat u zou kunnen doen is een politieke partij aanschrijven om nogmaals aandacht aan dit probleem waar ongetwijfeld meerdere zorgmedewerkers mee te maken hebben en vragen of die politieke partij de kwestie als agendapunt in de tweede kamer in wil brengen.

Ru
door RudyOrdelman Aug 6, 2021 om 16:01
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw antwoord. Daar zat ik inderdaad ook aan te denken

Ki
door Kiekeboetje Aug 6, 2021 om 17:01
11 Antwoorden / Vragen

Ik zie geen enkele reden om in dit verband een uitzondering te maken voor het zorgpersoneel. Vlg mij hebben ze een bonus gehad voor hun extra inzet. Dat hebben veel anderen niet eens gekregen.

rj
door rjw Aug 6, 2021 om 18:02
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Iedereen die het afgelopen jaar meer heeft gewerkt dan voorzien kon blijkbaar niet gemist worden. Waarom zou je voor zorgpersoneel een uitzondering maken? De KPN en Ziggo engineers die als een gek extra internetcapaciteit hebben gerealiseerd om het thuiswerken te faciliteren. Pakketbezorgers die tot 's avonds laat extra hebben gewerkt om de grote hoeveelheid extra internetbestellingen hebben geleverd. Of mensen die moesten overwerken omdat er veel collega's ziek waren.

va
door vanlotjegetikt - Aug 6, 2021 om 16:04
809 Antwoorden / Vragen

Tja, dan kan men ook gaan klagen als je ineens op straat staat  en op grond  van je jaarinkomen geen recht hebt op HT en ZT.
Zelfs middelen werkt dan  niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 6, 2021 om 16:44
16845 Antwoorden / 202 Vragen

En dan toch maar een poging doen bij de Nationale Ombudsman.

getty
door getty Aug 6, 2021 om 18:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kansloos

Ki
door Kiekeboetje - Aug 6, 2021 om 16:54
11 Antwoorden / Vragen

Er zijn zoveel mensen die in Corona tijd op verzoek van de werkgever extra hebben gewerkt, bijv. vakkenvullers, bezorgers, logistieke medewerkers etcetera.

Ik zie geen enkele reden waarom zij recht zou hebben op een uitzonderingspositie. Dan is het eind zoek.

Ook buiten Corona tijd zijn er werknemers die op verzoek van de werkgever overwerken, ook deze mensen krijgen dan minder toeslagen.

Je bezwaar is in mijn ogen kansloos.

getty
door getty - Aug 6, 2021 om 18:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zorgbonus was onbelast, de rest niet, dit was altijd al duidelijk

Veel andere beroepsgroepen hebben ook extra gewerkt en verdiend, niet alleen het zorgpersoneel. Ikzie geen reden tot bevoordeling in deze

getty
door getty - Aug 6, 2021 om 18:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En hoeveel boven de grens heeft ze eigenlijk verdiend?

Iv
door Ivo W - Aug 6, 2021 om 19:49
729 Antwoorden / Vragen

De 1000 euro zorgbonus was belastingvrij en telt niet voor de toeslagen. De extra inkomsten als gevolg van de extra gewerkte uren zijn wel gewoon belastbaar inkomen en tellen dus ook mee voor de toeslagen.

Het terugbetalen van de teveel ontvangen voorschotten zal geen probleem zijn, gezien alles wat extra verdiend is en het gebrek aan tijd om het uit te geven (want als er wel tijd was om extra geld uit te geven, was er ook tijd om even in 3 minuten een wijziging van inkomsten door te geven bij de belastingdienst afdeling toeslagen). Zelfs na terugbetaling van de toeslagen zal er nog een leuk extra bedrag overblijven voor deze zorgmedewerker.

tenormin
door tenormin - Aug 7, 2021 om 00:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@Rudyordelmans. U schrijft over een vriendin. Vanaf Maart 2020 t/m december 2020 heeft een vriendin moeten overwerken vanwege de Corona toestanden. Maar ook: voor Mei, ik doe het liefst eerder, iedereen moet zijn/haar inkomen opgeven. Ik neem wel aan dat die vriendin, ondanks alle zware werkzaamheden, de opgave Inkomstenbelasting ook heeft gedaan? Dus de overwek vergoeding heeft opgegeven. Want al "vergaat de wereld", de inkomsten moeten worden opgegeven. Zij had dus beter een hoger inkomen moeten vermelden, dan was de "klap" niet zo hard aangekomen. Met alle respect voor uw vriendin overigens: de Belastingdienst is zeker geen filantropische instelling, helaas. Zie het nieuws van gisteren in het overstromingsgebied in Limburg: minimaal honderdduizend euro schade en dan krijgt men daar een brief (alles moet je bewijzen) en dan krijgt men 1000 euro als vergoeding. Ook een heel vette bek, toch? Ik krijg ook veel te veel zorg- en huursubsidie, heb mijn inkomen hoger gesteld: waar ik dan later recht op blijk te hebben krijg ik dan "terug". Hou niet van surprise van de Belasting.

mahadma
door mahadma - Aug 7, 2021 om 01:39
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De belastingdienst ziet staan: Overgewerkt, en denkt inkomen controleren en dàt is hun taak. Ergo zal er omdat het niet terecht is dat er voor een of meerdere groepen uitzonderingen zijn om niet te hoeven betalen.

Iv
door Ivo W Aug 7, 2021 om 11:47
729 Antwoorden / Vragen

De belastingdienst ziet helemaal niet 'overgewerkt'. De belastingdienst ziet namelijk niet voor hoeveel uur iemand een dienstverband heeft en welk uurloon of maandsalaris daar bij hoort.

De belastingdienst ziet gewoon een jaarinkomen en het maakt hen verder niet uit hoe dat jaarinkomen tot stand is gekomen.

ro
door ronny530 - Aug 7, 2021 om 09:06
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Niet om het een of ander maar zorgmedewerkers hadden simpelweg geen keuze toen een onbekend virus wat eerst nog heel ver weg was tot een wereldwijde pandemie leidde. De werkdruk was in het begin al hoog en toen ook nog zorgmedewerkers uit gingen vallen moesten velen wel meer uren gaan maken want de zorg stopt niet om 5 uur in de middag en begint om 9 uur in de ochtend. In sommige takken van het bedrijfsleven was de werkdruk ook hoger maar niet zo extreem als in de zorg. Daarbij is het zo dat vooraf niemand kon weten hoeveel overuren er gemaakt zouden gaan worden dus een wijziging in inkomen aan de dienst toeslagen doorgeven had geen enkele zin want zelfs de regering was van mening dat met de komst van de zomer de piek voorbij was en de werkdruk in de zorg zou stabiliseren. Als een zorgmedewerker recht op huur en zorg toeslag heeft dan is het inkomen niet riant te noemen en als er door zeg maar gedwongen overwerk ook nog eens 3000 euro terugbetaald moet gaan worden werkt dat door op het jaar waarin niet meer overgewerkt hoeft te worden. Ik weet ook wel dat in bezwaar gaan kansloos is maar een zorgmedewerker die alles doet om een patient te genezen of als dat niet mogelijk is een patient verliest is niet te vergelijken met het beroep van pakketbezorger, vakkenvuller of een kabelmonteur. Het mag niet zo zijn dat zorgmedewerkers voor hun inzet bestraft gaan worden omdat ze geen keuze hadden en de welverdiende zorgbonus moeten gaan gebruiken om de toeslagen terug te betalen.

aurora1
door aurora1 Aug 8, 2021 om 06:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onzin allemaal: "bestraft worden"? De halve wereld doet aan overuren en een groot deel van de bevolking doet niet anders dan buiten kantoortijden werken. Toeslagen zijn belastinggeld, geld van ons allen, en als je teveel ontvangen hebt, dien je dat terug te betalen. Hoe eenvoudig kan het zijn?

mahadma
door mahadma - Aug 7, 2021 om 11:33
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dus de mensen die (veel) minder hebben kunnen/moeten werken en dus minder inkomen hadden, diezelfde periode, hebben dus geen recht op meer huur en zorg toeslagen?

Oke, de zorg heeft hard en lang gewerkt, maar de bel dienst behoort te kijken naar het verkregen inkomen, belastbaar, en niet anders.

Franske1958
door Franske1958 - Aug 7, 2021 om 13:38
426 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas zijn de belasting regeltjes hier zodanig dat in bepaald gevallen een extraatje kan leiden tot fors inkomensverlies.
Iemand die een salaris heeft wat tegen deze grens aan ligt die moet helaas erg goed uitkijken bij een extraatje bij zijn
of haar inkomen.  Helaas is het voor U nu helaas te laat, maar voor iemand die deze "boete" aan ziet komen voor het
komende jaar, die kan ik nog wel een tip geven: Ga part time werken, en lever als voorbeeld 4 uur in. Dat is bruto
10 procent minder, netto scheelt dat niet veel, en uw pensioenopbouw gaat vrijwel op de oude voet verder, omdat als
iemand part-time werkt ook zijn franchise omlaag gaat. Part time werken kan in sommige gevallen per saldo soms meer
geld per maand opleveren als voltijds werken. Dit omdat voor toeslagen alleen maar het inkomen van belang is, en niet in
hoeveel uur per week dat is verdient.

mahadma
door mahadma Aug 7, 2021 om 17:16
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Bekend voorbeeld, iemand krijgt promotie, hoger salaris en komt nèt over de grens, ergo meer belasting enz. Per saldo minder geld beschikbaar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 7, 2021 om 19:56
2055 Antwoorden / Vragen

Bekender is iemand die na promotie uit de ploegendienst gaat en z'n incovenient kwijt raakt dus netto minder overhoudt. Techisch komt je verhaal namelijk niet overeen met ons schijven stelsel.

aurora1
door aurora1 Aug 8, 2021 om 06:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er bestaan ook mensen die blij zijn dat ze zelf hun broek op kunnen houden en die niet het geld van de belastingbetaler willen.
Met korter werken heb je in de regel een lager pensioenopbouw en dus tzt een lager pensioen.

Iv
door Ivo W Aug 8, 2021 om 10:09
729 Antwoorden / Vragen

De harde grens voor de huurtoeslag is juist met ingang van 1-1-2020 afgeschaft. Bij de zorgtoeslag is er nooit een harde grens geweest.
De valkuil dat je met een paar euro extra bruto inkomen ineens je volledig huurtoeslag kwijt bent, is daarmee komen te vervallen.

Ofwel: het is tegenwoordig volstrekt onzin dat je met een hoger bruto loon onderaan de streep minder over houdt. Wel zorgt de afbouw van de toeslagen er voor dat je van elke euro bruto maar 20 tot 30 cent netto overhoudt.

Gr
door Grunn1 - Aug 8, 2021 om 00:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Huur en zorgtoeslag is een toeslag die je kan krijgen als het jaar inkomen onder een bepaalde grens zit.
Ga je over deze grens heen heb je er geen recht op.
Wat de reden is van het hogere inkomen doet niet ter zake ook niet als het overwerken is om wat voor reden dan ook. Klinkt hard maar zo is het gewoon.

aurora1
door aurora1 - Aug 8, 2021 om 05:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Teveel ontvangen belastinggeld moet terugbetaald worden. Dat moet iedereen die teveel ontvangt. Overuren maken en maakten velen, vanwege Corona of om andere redenen. Even voor de neus weg: de mensen die de rommel van overstromingen opruimen, brandweerlieden die mensen redden, zeelieden, enz.,enz.
Je kunt proefberekeningen maken voor hoeveel er teveel aan subsidie ontvangen is.
Ze kan vragen om in termijnen terug te mogen betalen.