se
door seeda Dec 28, 2019 om 18:44
Geldzaken & recht

Overwaarde van de huis

Hallo,

Ik heb een vraagje maar mijn Nederlands is niet zo goed dus moet ik in Engels schrijven om goed uitleggen. Please feel free to write in Dutch if you have any input.

We will divorce with my husband. We had signed a prenup contract before we got married.  According to our contract we will share the ‘overwarde of the house’ if we get divorced. The owner of our house is my husband and he will keep living in the house after we get divorced.

My share of the overwarde bedrag of the house is € 40.000 but I don’t want to receive the  overwaarde of the house.  It is possible that I can give up on this right,  but do I have to pay belasting for leaving my share of the overwarde of the house to my husband?

Secondly, If the answer is yes, do I need to pay belasting in the Netherlands? Because before our divorce finalized I’ll move to Japan  for good.  If our divorce is finalized when I am in Japan, do I pay belasting for overwaarde of house to the Netherlands?

Alvast bedankt.

S.Kastel

2193 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2019 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de overwaarde niet opeist, is dat bedrag eigenlijk een schenking aan uw ex waarover hij in principe schenkingsrecht zou moeten betalen. Maar als niemand dat aanhangig maakt, kraait er eigenlijk geen haan naar. Want wie zegt dat u niets meegekregen heeft? Of dat hij het u schuldig blijft?

Afgezien daarvan is het ook nog maar een imaginair bedrag, wat pas gerealiseerd zou worden bij verkoop van de woning.

Ik ga ervanuit dat de hypotheek volledig op zijn naam wordt overgeschreven bij de bank en de eigendom bij de notaris, en dat u ontslagen wordt van hoofdelijke aansprakelijkheid.

Dus u hoeft in ieder geval geen belasting te betalen.

se
door seeda Dec 29, 2019 om 00:50
Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger, Dank u.  Yeah,more less a rough estimation  of my husband. he will keep living in his house.
Ok. If we don't mention it in the convenant no tax to be paid.

marita5
door marita5 - Dec 28, 2019 om 19:17
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Seeda ,

Voor de forumleden in het Nederlands vertaald :

We gaan scheiden met mijn man. We hadden een contract gesloten voordat we trouwden. Volgens ons contract delen we de ‘overwaarde van het huis’ als we gaan scheiden. De eigenaar van ons huis is mijn man en hij zal in het huis blijven wonen nadat we zijn gescheiden.

Mijn aandeel in de overwaarde van het huis is € 40.000 maar ik wil de overwaarde van het huis niet ontvangen. Het is mogelijk dat ik dit recht kan opgeven, maar moet ik belasting betalen voor het overlaten van mijn deel van de woning aan mijn man?

Ten tweede, als het antwoord ja is, moet ik dan belasting betalen in Nederland? Omdat voordat onze scheiding is voltooid, ik voorgoed naar Japan zal verhuizen. Als onze scheiding wordt afgerond wanneer ik in Japan ben, betaal ik dan belasting voor de overwaarde van het huis in Nederland?

gerbera
door gerbera Dec 28, 2019 om 20:50
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Dit noem ik nou service van de bovenste plank, mij englisch is not so verrywell.☺

marita5
door marita5 Dec 28, 2019 om 22:07
11535 Antwoorden / 15 Vragen

me too ;-))

se
door seeda Dec 29, 2019 om 00:51
Antwoorden / 2 Vragen

Erg bedankt!

tenormin
door tenormin Dec 29, 2019 om 00:59
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Jeetje, laat ik dat nu allemaal wel kunnen lezen, haha? Maar ons madammeke uit Maastricht geeft een goede service.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 28, 2019 om 19:31
16885 Antwoorden / 202 Vragen

In my opinion is every thing you are asking dependent of what you negotional agreed with you husband in a so called 'convenant' ( in English also convenant) in whisch every thing according to the devorce is described and that is made up and signed by a civil law notary. So make shure that that every thing, also according the fact that you distance your self from any chattal morgatge / relevant belongings in the Netherlandes with possible Dutch fiscal claims as the 'overwaarde'  you mention in your question.

Tr
door Trostomaat Dec 28, 2019 om 21:46
239 Antwoorden / Vragen

Marita5?

tenormin
door tenormin Dec 28, 2019 om 23:47
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Beetje laat @trostomaat, maar met vraagtekens aan @marita 5 krijg je geen antwoord. Schrijf gewoon eerlijk wat je bedoelde. Ik heb expres niet ge-beantwoord, maar leg wel even uit wat die ? betekent.

Magnum007
door Magnum007 - Dec 28, 2019 om 20:06
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Seeda,

Neem contact op met een goede advocaat,notaris of accountant.

Waarom zou je geld laten liggen?

se
door seeda Dec 29, 2019 om 00:47
Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Magnum007

He keeps saying that, by the law he will pay me alimony at once ( €55.000) so I should leave the overwaarde of the house to him. He has a good job, very good financial position but he wants to pay the minimum. I don’t have energy to fight with him, so better leave it to him.

sjjoppy
door sjjoppy Dec 29, 2019 om 09:25
7214 Antwoorden / 3 Vragen

Google translate:
Hallo Magnum007
Hij blijft maar zeggen dat hij me bij de wet meteen alimentatie zal betalen (€ 55.000), dus ik moet de overwaarde van het huis aan hem overlaten. Hij heeft een goede baan, een zeer goede financiële positie, maar hij wil het minimum betalen. Ik heb geen energie om met hem te vechten, dus laat het maar aan hem over.

tijger1
door tijger1 Dec 29, 2019 om 09:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@seeda

Dat is heel slim bedacht van uw aanstaande ex. Als hij u een afkoopsom geeft voor de alimentatie, kan hij dat bedrag van zijn inkomen aftrekken en krijgt hij dus zowat de helft van de belastingdienst terug. Maar u moet daar belasting en premie over betalen.  Dan blijft er maar net iets meer dan de helft over.

Als u de helft van de overwaarde krijgt, is dat voor u belastingvrij.

Dus met die omschrijving in het convenant, dat die € 50.000 een afkoopsom is van alimentatie, moet u zeker niet akkoord gaan.

U hebt toch wel een advocaat? Zit die te slapen?

se
door seeda Dec 29, 2019 om 12:31
Antwoorden / 2 Vragen

Tijger1
Ja, hij is slim. Hij beschermt zijn situatie zo snel mogelijk. Hij gaat geld terug krijgen van de belanstingdienst. Hij wil beslissen wat genoeg voor mij moet zijn.  We hebben advocat maar zij is heel  passieve. We hebben  contract maar zij denkt dat hij meer recht heb want hij werkt en verdient geld dus dit is zijn geld.   Zij zegt,  jullie moeten praten and an overeemkomst sluiten.

tijger1
door tijger1 Dec 29, 2019 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zou ik maar zelf een andere advocaat nemen, want u wordt flink in de maling genomen en trekt aan het kortste eind straks, met een flinke belastingaanslag.

se
door seeda Dec 29, 2019 om 14:00
Antwoorden / 2 Vragen

Tijger1
Ja, ik moet een andere advocaat vinden, objective and neutral.

Magnum007
door Magnum007 Dec 29, 2019 om 19:02
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Seeda,

Is je man soms lid van de Yakuza (crimineel)?

Aanpakken die man...;-)

Morgen direct een advocaat zoeken ,die gespecialiseerd is in familierecht.

se
door seeda Dec 30, 2019 om 12:35
Antwoorden / 2 Vragen

Hallo magnum007

Mijn man is Nederlanders. (he says he is native Dutch)

Magnum007
door Magnum007 Dec 30, 2019 om 19:11
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hello Seeda,

Get a good lawyer and grab your husband "by the balls"......;-)

Take the half of his money for all the time of your  life that you've spend with that loser....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 29, 2019 om 09:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

According to your reaction: you can never state in a convenant that you do'nt have to pay tax! That decision is due to the tax authority (Nederlandse Belastingdienst). You cab state in a convenant that you do'ny have financial  and claims regarding your husband /  to relinquish all communal property.