Jo
door Jos Ramakers Feb 17, 2016 om 18:51
Geldzaken & recht

Parnter geen fiscaal partner dus IACK?

Hallo,
Wij zijn gehuwd, wonen samen met onze zoon van 7 jaar oud in een gekocht huis in Duitsland.
Ik werk in NL  en mijn vrouw in Duitsland.
Ik ben volgens de nieuwe belastingregels 2015 gekwalificeert buitenland belastingplichtig.
Mijn vrouw is  volgens de nieuwe belastingregels 2015 niet gekwalificeert buitenland belastingplichtig.
Hierdoor valt onze hypotheekrenteaftrek terug met 50%.
Nu komt de strikvraag,
Omdat wij geen fiscaal partner meer zijn, kom ik dan in aanmerking voor inkomensafhankelijke combinatiekorting???
(Terwijl wij gewoon getrouw zijn en samenwonen met onze zoon.)
Volgend de belastingtelefoon buitenland voldoe ik inderdaad aan alle voorwaarden.
Maar garanties geven zij niet!!!   Beetje vreemd.

4848 11 Rapporteer

Topantwoord

getty
door getty - Feb 17, 2016 om 19:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vraag schriftelijk voorleggen aan de inspecteur van de BD  om zo duidelijkheid te krijgen.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2016 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En aan welke voorwaarden voldoet u dan om geen fiscaal partner te zijn? U voldoet juist aan alle voorwaarden. Getrouwd, is al voldoende, samen een huis, is al voldoende, samen een kind, en u woont samen.

En kan uw vrouw dan die andere 50% niet aftrekken?

Jo
door Jos Ramakers - Feb 17, 2016 om 19:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vrouw heeft alleen buitenlands inkomen en heeft minimaal 90% inkomen nodig welke in NL belast wordt om in aanmerking te komen voor aftrek.
Volgens de nieuwe belastingregels 2015 moet minimaal 90% van het gezamelijk inkomen in nederland belastbaar zijn om fiscaal partnerschap te hebben.
Wij zijn dus ondanks huwelijk, samenwonen enz toch geen fiscaal partner.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2016 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees in de toelichtingen van de belastingdienst helemaal niets over het inkomen van de partner. Slecht dat die partner bij geen of gering inkomen in aanmerking kan komen vooruitbetaling van de heffingskorting.

Als ik u was zou ik maar een fiscalist raadplegen met ervaring op dit gebied. Want ik zie ook niet waarom de hypotheekrente slechts voor 50% aftrekbaar zou zijn.

Die IACK lijkt me ook niet van toepassing. Maar ik lees graag nog eens de opvatting van een deskundige.

Jo
door Jos Ramakers - Feb 17, 2016 om 23:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger,

Zie onderstaand citaat:

Vanaf 2015 geldt de zogenoemde regeling voor kwalificerende buitenlandse belastingplicht. U kunt niet meer kiezen voor behandeling als een binnenlands belastingplichtige.

U bent een kwalificerend buitenlands belastingplichtige als u aan de voorwaarden voldoet. Voldoet u aan alle voorwaarden van deze nieuwe regeling? Dan kunt u dezelfde aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen krijgen als een inwoner van Nederland.

Voldoet u niet aan alle voorwaarden? Bijvoorbeeld omdat u over minder dan 90% van uw wereldinkomen in Nederland belasting betaalt? Dan bent u buitenlands belastingplichtig. Bij de berekening van de inkomstenbelasting wordt dan geen rekening gehouden met aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen. U mag bijvoorbeeld de rente van de lening voor uw eigen woning niet meer aftrekken in uw aangifte.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2016 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat had ik allemaal gelezen. Masr ik zie nergens staan dat u dan maar 50 % van de hypotheekrente zou mogen aftrekken, omdat uw vrouw niet aan die voorwaarden voldoet. Er staat ook nergens dat u samen 90% moet hebben.

Inkomens worden niet bij elkaar opgeteld.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2016 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met gezamenlijk wordt bedoeld, het inkomen dat u in Nederland verdient en eventueel het inkomen buiten Nederland. Masr niet het inkomen van U en uw vrouw samen.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2016 om 23:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, sorry. Ik heb nu ook de andere toelichtingen gelezen. Over die 50% rente en geen fiscaal partner.

Persoonlijk vind ik het krankzinnige regelingen, maar volgens die regels hebt u recht op die IACK.

Dat zal een onbedoeld effect zijn van die nieuwe regels. Maar laat u toch maar bijstaan doir een deskundige fuscalist.

Jo
door Jos Ramakers - Feb 17, 2016 om 23:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger,

In ieder geval hartelijk dank dat u berijd bent met mij mee te denken hierover.

Ik denk ook dat het ''een onbedoeld neveneffect bij de nieuwe regels''  is.
Ook de medewerkers van de belastingtelefoon buitenland geven aan dat ik recht heb op IACK, maar kunnen geen garantie hiervoor afgeven.
Dit neveneffect betekend wel een voordeel van €2150,-- voor ons.

Dus heb ik vanavond maar een brief opgesteld aan de belasting inspecteur en om schriftelijke bevestiging gevraagd.
(voordeeltjes later terugbetalen vindt ik namelijk erg vervelend)

Nochmaals hartelijk dank,
Zodra ik antwoord krijg van de BD zal ik dit hier weer posten.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 18, 2016 om 00:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik krijg waarschijnlijk een hoop commentaar over me heen, ik ben ook niet thuis in de materie maar ik vind het te zot voor woorden dat je voor een Duits huis in Nederland je hypotheekrente mag aftrekken.
Als je daar woont geniet je al van een aantal  voordelen moeten wij als Nederlandse belastingbetalers ook nog meesponsoren? Het is uw keuze daar te gaan wonen.
Het Is absoluut niet rot of persoonlijk bedoeld maar we hebben teveel uitzonderingsregels in Nederland.

Diewilik

fi
door fisbel - Feb 18, 2016 om 01:46
851 Antwoorden / 3 Vragen

U voldoet als buitenlads belastingplichtige aan de kwalificerende buitenlandse belastingplicht. Maar dat geldt niet voor uw partner. De nieuwe kwalificatieregeling heeft gevolgen voor het fiscaal partnerschap van buitenlands belastingplichtigen. De nieuwe voorwaarden om als fiscaal partner te kunnen worden aangemerkt luiden als volgt:

  • Het afzonderlijke inkomen van beide partners is voor 90% of meer belast in Nederland; of

  • Het gezamenlijke inkomen is voor 90% of meer belast in Nederland.

Uw partner zal meer dan 10% van het gezamenlijke inkomen in Duitsland verdienen. U kwalificeert daardoor niet langer als fiscaal partners. Inkomensbestanddelen kunnen niet meer vrij toegerekend worden tussen u beiden. Daardoor zal u de helft van uw hypotheekrenteaftrek verliezen.

Inkomensafhankelijke combinatiekorting.
U voldoet aan de kwalificerende buitenlandse belastingplicht. U heeft daardoor recht op de heffingskortingen die voor u van toepassing zijn. Daarbij telt voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting uitsluitend uw inkomen. U bent immers geen fiscaal partners van elkaar.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/fiscale_regelingen/kwalificerende_buitenlandse_belastingplicht/regeling_voor_kwalificerend_buitenlands_belastingplichtigen_vanaf_2015_2/u_voldoet_aan_de_voorwaarden