Vi
door Viola R Mar 3, 2020 om 17:17
Geldzaken & recht

Penioen uit t buitenland op buitenlandse rekening

Mijn man ontvangt een pensioen vanuit het britse leger. Hij is brits en heeft 24 gediend bij de britse landmacht. Hij ontvangt zijn pensioen daarvoor op onze britse rekening. Dit wordt ook daar belast, voordat hij het ontvangt. Wij wonen en werken nu in Nederlands (Ik ben nederlands en mijn man inmiddels ook). Moeten wij dit melden op het belastings aanslag formulier in Nederland. Dit kan toch niet 2 keer belast worden. Ik hoor graag wat jullie hier van weten. Bijvoorbaat dank

4816 12 Rapporteer

ma
door malty - Mar 4, 2020 om 10:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U moet alle inkomsten bij de aangifte opgeven, dus ook dat buitenlands pensioen.
Dat pensioen zal niet dubbel belast gaan worden, kijk naar de betreffende vraag in het aangifteformulier.
Er is, voor vragen, ook nog de belastingtelefoon.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/internationale-belastingregels/wonen-in-nederland-buitenlands-inkomen/wonen-in-nederland-buitenlands-inkomen

Wanneer u in 2019 in Nederland bent komen wonen
https://taxci.nl/read/aangifte_inkomstenbelasting_emigratie_immigratie_M-biljet?submenu=778&sublist=184&subsublist=5975

Vi
door Viola R Mar 4, 2020 om 12:32
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie. Dus ook melden ondanks dat het op een buitenlandse rekening terecht komt en daar belast wordt.

Ik ben in 2012 met de kinderen hier al gekomen en mijn man in 2014. Om het makkelijker te maken heeft hij eerst 2 jaar (valt over 3 belasting jaren) in België gewerkt en in Nederland gewoond. Dat is belasting technisch geregeld. Daarna is in Den Haag gaan werken en is zijn salaris vrijgesteld (zo noemen ze dat volgens mij).

Vi
door Viola R Mar 4, 2020 om 12:36
Antwoorden / 1 Vragen

En de belasting telefoon heb ik gisteren gebeld. Ik wilde alleen nog heel graag horen van andere mensen met goede kennis of dit zo is. Aangezien ons altijd het tegenovergestelde is verteld zowel hier als in GB

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2020 om 12:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat het op een buitenlandse rekening komt, is al helemaal niet van belang. Ook dat saldo moet vermeld worden.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2020 om 11:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou alle antwoorden zijn verdwenen.

Maar uiteraard moet dat in Nederland worden aangegeven. Maar er worden ook vragen gesteld ter voorkoming van het betalen van dubbele belasting.

Grunnen.
door Grunnen. Mar 4, 2020 om 12:25
509 Antwoorden / Vragen

De vraag is prima beantwoord door Malty , misschien dat de redaktie zo verstandig is geweest , om alle gelijk luidende antwoorden terecht te verwijderen.Dat zouden vaker moeten doen Maar ze hebben momenteel problemen met weergeven van antwoorden las ik.

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2020 om 12:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@grunnen

Toen ik mijn antwoord plaatste, stond er nog niets. En volgens het ballonnetje zouden er 26 reacties geweest zijn.

Vi
door Viola R Mar 4, 2020 om 12:33
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt en ik ben heel blij dat jullie nogmaals antwoorden. Dank je wel!

Ka
door Kassagebruiker - Mar 4, 2020 om 13:15
683 Antwoorden / 5 Vragen

Overigens, de Belastingdienst is te bereiken op 0800-0543. Die behoren dus te weten hoe en wat u waar wel of niet moet melden/invullen.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Mar 4, 2020 om 16:59
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ontvang een (weduwen) pensioen, mijn man was Brits. Maar ik moet er hier belasting over betalen; het komt bruto bij mij. Anders dan hier, waar men met jaaropgaven werkt: dat ontvang ik nooit vanuit Newcastle. Maar ik begrijp dat uw man genaturaliseerd is, dus Nederlander? Zou me inderdaad goed laten informeren, misschien liggen zaken nu anders. Better safe then sorry als u eventueel dubbel moet betalen. Dus ook checken of Engeland het nog inhoud of niet.

Vi
door Viola R Mar 4, 2020 om 18:13
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn mans pensioen wordt belast 'at source' dus hij ontvangt het netto. Alleen zit het wel onder de belastbare grens. Hoe ontvangt hij een belastingvrij salaris.

In groot Brittannië kan je na 22 militaire dienst met 'pensioen' gaan. Mijn man heeft gediend vanaf 16 jaar. De eerste 2 jaren tellen niet mee. Hij was 40 jaar toen hij uit dienst ging.

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2020 om 18:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een belastingvrij salaris in Nederland? Apart.

Als ik u was zou ik maar een belastingconsulent inschakelen.

tenormin
door tenormin Mar 4, 2020 om 18:36
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@Viola r, ik ook geloof niet dat men een belastingvrij salaris kan ontvangen. Zoals ik al eerder aangaf, en nu @tijger1, ik zou me eerst beter oriënteren en inderdaad een belastingconsulent inschakelen.

Vi
door Viola R Mar 5, 2020 om 07:23
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn man werkt voor de EU in Den Haag. En ja dat is een vrijgesteld salaris. Wij hebben in het verleden hulp gehad van een administratie kantoor, maar dat was niet veel. Ik doe het dan liever met hulp zelf. Invullen van het huidige salaris is echt niet lastig. Het pensioen maakt t lastig, ik wil graag het juiste vakje aan kruisen. Vandaar mijn vraag.

Tr
door Trostomaat - Mar 4, 2020 om 20:01
239 Antwoorden / Vragen

Van de belastingdienst:
In welk land betaal ik belasting?

Woont u in Nederland, dan moet u hier uw wereldinkomen aangeven in uw belastingaangifte. Uw wereldinkomen is uw Nederlandse én uw niet-Nederlandse inkomsten samen. U geeft deze inkomsten in Nederland aan, maar dat betekent niet dat u hierover altijd in Nederland inkomstenbelasting moet betalen.

---
Nederland en het VK hebben een belastingverdrag onder meer ter voorkoming van dubbele belasting. Dus van twee keer belasten zal uiteindelijk geen sprake zijn. Wel opvoeren in de aangifte dus. Net als de overzeese bezittingen overigens.

Zie artikel 17 en 18 van het verdrag. Belasting zal worden betaald in het VK, dus alleen daar, zo te zien.

https://wetten.overheid.nl/BWBV0003074/2014-01-31

Vi
door Viola R Mar 5, 2020 om 07:25
Antwoorden / 1 Vragen

Heel helder antwoord! Ook precies wat ik moet horen. Dank je wel!

mo
door mof - Mar 5, 2020 om 05:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Dat staat ook op de aangifte, inkomsten uit buitenland moet u melden.
Dit betekent overigens niet dat u dubbel belasting moet betalen. Op Europees niveau is niets geregeld dus loopt alles over
bilaterale verdragen, verdragen tussen Nederland en het andere land.
met sommige landen heeft u de keuze waar u belasting betaalt over het buitenlands inkomen, met andere landen moetu in NL danwel in het andere land betalen of een deel in beide landen.
Het hangt er in uw geval van af wat in het verdrag met de UK staat. Als daarin staat dat u in NL moet betalen kunt u de belasting in de UK weer terugvorderen. En andersom, dan geeft u het inkomen aan en betaalt u geen belasting meer in NL.

ik heb er zelf mee te maken gehad toen ik terugkwam uit Duitsland na daartien jaar te hebben gewerkt.

Vi
door Viola R Mar 5, 2020 om 07:26
Antwoorden / 1 Vragen

Helder! Bedankt voor je reactie.

mo
door mof - Mar 5, 2020 om 05:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Oh, en “kassagebruiker” de belastingdienst is tegenwoordig akelig slecht bereikbaar en heeft sterk de neiging om vragen af te doen met: dan kunt u het beste naar een belastingconsulent gaan.

ze hebben duidelijk mankracht te kort ....