at
door athene_1 Feb 6, 2005 om 13:07
Geldzaken & recht

Politiebezoek

Een buurman laat bij mij op zaterdagavond, 21.30 uur de politie komen. Hij heeft geklaagd over geluidsoverlast. Wat was er aan de hand: onze t.v. was kapot en ik zat met mijn zoon ludieke toneelstukjes uit te voeren waar we heel veel lol om hadden. Even voor de volledgheid: we zijn altijd zo stil als een muis en hebben zelf heel vaak overlast van lawaai van buren, bijvoorbeeld 's nachts.Het lijkt een soort van kinderachtige wraakactie of anders een hele kortzichtige reactie. Mijn punt is, en dat heb ik ook de agente duidelijk gemaakt, dat een dergelijk [onterecht] bezoek voor mijn gevoel een ontzettende inbreuk in mijn privésfeer is. En daarbij: 21.30 uur op zaterdagavond????? Ik dacht dat er altijd bepaalde ongeschreven afspraken waren aangaande overlast. Moet ik nu de hele dag door bang zijn dat als ik bijvoorbeeld even iets te hard lach [erg hé; als je ruzie maakt, toch ook hard, zie je niemand] er een agent bij mij op de stoep staat. Heb ik ook nog rechten, bijvoorbeeld om, binnen normale grenzen, mijzelf te kunnen zijn? Wie weet hier iets zinnigs, bijvoorbeeld jurisprudentie, over te zeggen? Alvast heel veel dank voor de moeite, groetje ,

Athene

5661 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook zulke buren, als je ff met fr hond spelen belt ie al op. ook verdraait altijd de vuurwerkregels (10 uur 's avonds tot 12 uur) zeer irritant. niks van aantrekken en gewoon evenveel lawaai maken als je al deed of niet deed

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag athene,

Kan me heel goed indenken dat je wat meer wilt weten over je rechten en mogelijkheden. Kijk even op watmagwelenwatmagniet en je komt er gauw achter dat op papier alles goed geregeld is maar de praktijk daar niet op aansluit. Sterkte, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeg Ton, bedankt voor je tip. ik heb er al wat rondgezocht, maar blijf toch met een vraag zitten waar ik niet zo gauw antwoord op vind, namelijk: ik vind dus dat deze buur mij gehinderd heeft door onterecht de politie naar mij toe te sturen. Ik zou daar in principe dus wel een [tegen-] aanklacht over willen indienen, al was het alleen maar om te voorkomen dat ik de hele dag als een gestresste kip rondloop. De agente zegt dat zo'n aanklacht geen zin heeft, want die zou volgens haar meteen 'ongegrond' verklaard worden. Dit in verband met het uitoefenen van haar functie. Maar ik wil dat gewoon niet geloven. Een burger moet zich toch kunnen verdedigen tegen onterecht en ongewenst politiebezoek??? Er wordt tenslotte toch min of meer van je verwacht dat je uitleg geeft over de situatie! Dat is toch een inbreuk in je privé- leven? Daar moeten toch goeie redenen voor zijn? En een beetje gelach om 21.30 uur op zaterdagavond kan dat toch niet zomaar zijn? groetje en nogmaals bedankt, athene

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Athene, U mag blij zijn dat in uw woonplaats de politie nog komt, hierin Enschede hebben ze daar geen tijd voor, eerst je target aan bekeuringen halen. Fred

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Read, woon je in Nederland ??Fred

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag athene,

In feite heeft de politie gereageerd op een klacht van de buurman. Als ze zo'n klacht telefonisch binnen krijgen kunnen ze daarvan niet direct inschatten hoe ernstig die klacht is. Ze komen dan kijken en horen wat er aan de hand is/was. Aan de hand van jouw verweer komen ze er dan snel achter dat het allemaal wel meevalt. Tegen een onterecht bezoek van de politie kun je daarom m.i. geen aanklacht indienen. Het is juist de taak van de politie om op te treden. Ongewenst bezoek is ook geen reden  want dat is subjectief en iedereen zal dat weer anders ervaren. Probeer het gebeuren maar van je af te zetten en blijf gewoon jezelf. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ton,

dat is een goeie raad van je: mezelf blijven. Helaas ben ik een vreselijke zenuwenlijer die zich dit soort dingen aantrekt in die zin dat ik nog meer ga letten op de geluiden die wij zelf maken, en dat was al zwaar [niet de geluiden, maar het er op letten, haha]. Daarnaast voel ik mij als alleenstaande moeder toch wél geïntimideerd door z'on boze buurman. En als ik ergens niet tegen kan is om mij geïntimideerd te voelen, want dat ondermijnt alles. Daarom dacht ik dat ik misschien wel een aanklacht kan indienen tegen de buurman, wegens de absurditeit van zijn aanklacht en de hinder die hij daarmee teweeg brengt bij ons? Zij mogen waarschijnlijk niet de naam van de persoon in kwestie vertellen, dus dat zou een probleem kunnen zijn. Overigens helpt dit schrijven mij goed om mijn evenwicht weer te hervinden. Groetjes, nomaals bedankt, ik hoop niet dat je me een zeur vind, doeg, athene

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

heet uw buurman mischien veugelers??

ve
door verwijderd - Feb 7, 2005 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Beileveld,  de man  heet Veugelaar!!. fred

ve
door verwijderd - Feb 8, 2005 om 09:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Athene,helaas ben ik vanwege burenoverlast moeten verhuizen,de politie kwam wel eens maar deden verder niets,de buurman kon gewoon zijn gang blijven gaan(waar is de politie voor???),maar als enige tip die ik nog aan jou kan geven is dat als het door gaat met overlast je de woningbouwver. in moet schakelen(als je tenminste in een huurhuis woont).Zij hebben een woonconsulente en daar kun je je klacht indienen en zij hebben ook weer contact met de politie.Ik hoop alleen voor jou dat het niet zover hoeft te komen.En helaas weet ik ook geen andere adviezen.Veel succes,Lonneke.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2005 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou gewoon verder leven zoals ik al deed, wordt er vaker onterecht de politie gebeld dan zal dat zeker blijken, en heb je meer mogelijkheden om stappen te ondernemen.

Petruss

ve
door verwijderd - Feb 8, 2005 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo mijn man en ik zijn ook het slachtoffer geworden van zulken rot buren. als ik het zo mag noemen. eerst kochten we een woninging die nog al wat op geknapt moest worden dus waar veel geld in was gestopt,en toen we zo wat klaar waren dacht ik er lekker van tekunnen gaan genieten maar vergeet dat maar gauw. toen begon de elenden het huis naast ons kwam ook tekoop en wat denk je komen er 2 jongen lui in die nog al van feestjes houden tot diep in de nacht en dan ook nog lekker een stikie zitten te roken en veel bier drinkten nou we hebben het geweten hoor een nachtmerie was er niets bij we hebben het 2 jaar volgehouden tot ik helemaal door draaiden dat ik er niet meer tegen kon al die spanning en politie,s aan je deur en weet je wat ze dan nog recht in je gezicht zeggen doe maar een kussen op je hoofd dan hoor je het misschien wat minder van maar  dit was nog maar een stukje van ons verhaal ik kan zo wat wel een boek over schrijven. maar ik geef je een raad laat je niet gek maken door van die rot lui want je heb zelf ook nog een heel leven en ga er weg voor het te laat is. maar ik zeg ook maar zo het is over al wat .

ik wens jullie heel veel steun .

ve
door verwijderd - Feb 8, 2005 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieve mensen,

Bedankt voor jullie reacties, tips en medeleven! Het is inderdaad waar, dat er overal wel wat is en bovendien kost verhuizen ook weer aardig wat geld, wat je maar net moet hebben. Maar eigenlijk wil ik ook niet, binnen bepaalde grenzen, vluchten voor dit soort intimidatie. Ik woon hier al veel langer dan zij en ken de mensen in de buurt enz. Nou ja, brieven ben ik al aan het schrijven en zoals ik al zei: het lucht lekker op om van je af te kunnen schrijven en geeft ook helderheid,

bedankt, doei, Athene

ve
door verwijderd - Feb 11, 2005 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ken je het fenomeen 'buurtbemiddeling'? Dit wordt gestimuleerd/gestimuleerd door Justitie en Binnenlandse Zaken. Zie http://www.buurt-burenbemiddeling.nl/buurtbem.html voor informatie. Ik ben zelf vrijwilliger bij buurtbemiddeling in Almere. Heel vaak gaat de onenigheid tussen buren over geluidsoverlast. Door het gebrek aan communicatie tussen de buren onderling kan dit escaleren. Waarom is de buurman niet aan komen bellen om op een normale manier te vragen of het wat zachter kon? Waarom ga je niet naar de buurman toe om hem op een normale manier te zeggen dat je het maar niks vindt dat hij de politie op je dak heeft gestuurd? Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar de oplossing ligt volgens mij niet in het inschakelen van de politie. Elke situatie is anders, en het blijkt dat het in elk geval de moeite van het proberen waard is om er samen op neutraal terrein over te praten, en als het lukt afspraken te maken. Als neutrale vrijwilligers het gesprek begeleiden, en er op letten dat iedereen evenveel aan bod komt, dat er geluisterd wordt naar elkaar, en dat er niet geschreeuwd wordt, dan zeggen mensen vaak achteraf: "Dit hadden we veel eerder moeten doen!" Men geeft elkaar dan aan het eind van het gesprek vaak een hand, terwijl dat bij binnenkomst juist niet gebeurde. Natuurlijk zijn er geen garanties, maar is het vooraf het proberen waard! By the way: het blijkt dat als buren een goede/redelijke/normale relatie hebben, dat ze dan veel meer van elkaar kunnen hebben. Bij een verstoorde relatie is het minste geringste al genoeg om als overlast te worden ervaren. Dat is nou eenmaal menselijk.

Groeten, Peter

ve
door verwijderd - Feb 11, 2005 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling van de vele tips en opbeurende woorden: ik weet niet waar u woont (hoef ik ook niet te weten) maar in de meeste plaatsen is het zo, dat de politie, als blijkt de de klagers tot de categorie zeikers behoren, bij een volgende melding niet eens meer komt kijken. Dus als het goed is hoeft u zich over hun toekomstige bezoekjes niet al te veel zorgen te maken en kunt u zich verder zo normaal gedragen als u al gewend was. Sterkte en de groeten aan de buren (maar niet heus) - :-) E.

ve
door verwijderd - Feb 12, 2005 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Athene,

Wat je misschien ook kan doen is een gesprek aangaan met de politie, maar dan wel een wijkagent. Die zijn er namelijk voor om problemen als deze op te lossen. Mochten er dan nog meer klachten komen bij de politie, dan is er door jou in ieder geval melding gedaan bij de wijkagent. En geloof me, als die buren echt van die zeikerds zijn (wat ik uit eigen ervaring wel eens heb meegemaakt) dan zal de wijkagent dit ook wel inzien en dit in het vervolg kunnen doorgeven aan de surveillance-dienst, die dan niet elke keer voor je deur zullen staan.

Veel succes en probeer je niet druk te maken om deze zielige mensen