in
door ineke5555 Dec 9, 2008 om 12:22
Geldzaken & recht

RaboBank beindigd rekening

Ik kreeg afgelopen zaterdag in de bus van de Rabobank waarin zij aangaven dat ik al enige tijd een roodstand heb en ze 100 euro per maand van mijn salaris gaan inhouden om deze in te lopen en daarna mijn rekening gaan beindigen.

Ik heb al 10 jaar dezelfde roodstand, mijn salaris komt binnen, ik betaal rente dus kom mijn verplichtingen na. Nu hebben ze dus ineens zonder ook maar enig overleg besloten mijn rekening te beindigen en 100 euro te gaan inhouden van mijn salaris terwijl ik dit helemaal niet kan missen, mag een bank dit zomaar doen ?

14281 22 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Dec 9, 2008 om 12:34
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Al 10 jaar roodstand dan heb je nog geluk gehad dat ze dat pikten.

Zomaar 100 euro van je salaris inhouden?

Hoe gaan ze dat doen via je werkgever??

Of 100 euro van je rekening afboeken om de roodstand in te lopen?

En je rekening rooieren/ of opheffen ja dat mogen ze.

in
door ineke5555 - Dec 9, 2008 om 13:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ze gaan inderdaad 100 euro inhouden per maand op mijn rekening, dus betekend als mijn salaris binnenkomt dat dit dan meteen van mijn salaris afgaat.

Het gaat ook al in december in !

Ik weet niet hoe lang je rood mag staan moet ik eerlijk zeggen, ik hoor niet anders dan mensen die rood staan moet ik zeggen !

birdies
door birdies - Dec 9, 2008 om 13:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Dat ze na 10 jaar roodstand daar eens van af willen, kan ik begrijpen. Wat ik niet begrijp, is dat na aflossing hiervan je rekening moet worden opgeheven!
Tenslotte kunnen ze na aflossing van je schuld, ook de mogelijkheid van roodstaan opheffen.

Het lijkt er op dat de Rabo alleen nog maar klanten wil die aantrekkelijk voor ze zijn, oftewel: degenen met een vette spaarrekening.

Kijk ook maar even hier: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=66271

in
door ineke5555 - Dec 9, 2008 om 13:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap dat ook niet, zou namelijk betekenen dat ik geen rekening meer heb, alleen nog een gezamelijke rekening.

Ik ben eigenlijk zo boos dat ik maar een brief heb opgesteld en deze ga opsturen maar ik weet dus niet wat mijn rechten zijn

birdies
door birdies - Dec 9, 2008 om 13:13
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......ik hoor niet anders dan mensen die rood staan..........

En op een gegeven moment zwaar in de problemen komen bij de 1e de beste financiële tegenslag.

En ik hoor wel anders.

johanpc
door johanpc - Dec 9, 2008 om 13:15
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Meestal  aksepteerd een bank een roodstand tot 3 maanden, mits er maandelijks het salaris op binnen komt.

De roodstand moet dan niet hoger zijn dan 1 maandsalaris.

birdies
door birdies - Dec 9, 2008 om 13:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Wat je rechten betreft: weinig, een bank heeft te allen tijde het recht de rekening om wat voor reden dan ook op te heffen.

Ze hebben zelfs het recht in 1x het bedrag wat je rood staat op te eisen!

Maar, zoals ik al schreef, lijkt hier toch een kwestie te zijn van een voor hun onaantrekkelijke klant.

Bijstandsgerechtigden worden ook vaak geweigerd voor het openen van een rekening bij deze club. Officieel mag het niet, maar het gebeurt wel! (Van nabij meegemaakt.)

na
door namliam - Dec 9, 2008 om 13:54
99 Antwoorden / 7 Vragen

Ik wil toch even reageren, ik sta NOOIT rood.. het kost af en toe moeite maar NOOIT!

Rood staan kost onnoemelijk veel rente (soms wel tot 18 zelfs 20%), U zou de rabobank dankbaar moeten zijn dat ze U dwingen dit af te lossen. Denk er eens over na, sta je structureel 1000 euro rood, betaal je per jaar 200 euro aan rente!!! aan de bank.

Sta je structureel (bijna) hetzelfde bedrag rood, kan je dus ook structureel op (bijna) 0 staan, Meeste banken innen rente per kwartaal, lukt het je een kwartaal lang 0 te staan ipv 1000 euro rood, dan steek je 50 euro in je EIGEN zak ipv die van de bank.

Kan je toch aardig een paar boodschapjes van doen.

Of de bank het recht heeft? Doet er niet toe... aflossen en nooit meer rood staan (zie ook BlijfPositief.nl)

in
door ineke5555 - Dec 9, 2008 om 15:01
5 Antwoorden / 1 Vragen

Even voor iedereen, tuurlijk wil ik liever niet rood staan, ik ben al jaren bezig met de bank om een fatsoenlijke aflosregeling te treffen, dit kon alleen nooit, of in 1x aflossen of helemaal niet.

Ik ben gewoon verbaasd over de brief, ik heb destijds getekend dat er 10 % binnen moet komen van de roodstand en niet dat het voor een bepaalde datum weer afgelost moest zijn.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 10, 2008 om 01:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Ineke,

In 10 jaar nog geen kans zien je schuld op een lopende rekening af te lossen? En wel de rente betalen? Dat lijkt me dom.

Verder kan ik me geheel bij namliam aansluiten, wij staan ook nooit rood! Voorkom rood staan. Rood staan is ontieglijk duur en dom.

Overigens heb ik beleefd dat Rambobank een rekening van mij ophief en het geld wat er op stond naar onze en/of rekening boekte. Dat hebben ze geweten....

Hardware ERror MAN.

in
door ineke5555 - Dec 10, 2008 om 10:11
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik stel deze vraag niet om reacties te krijgen of het dom is om rood te staan want dat weet ik zelf ook wel.

En waarom dit zo is daar zijn diverse redenen voor.

Ik krijg nou een beetje het gevoel dat ik de enige ben op deze wereld die rood staat, wat volgens mij absoluut niet zo is.

Ik vraag me gewoon af of een bank dit zomaar mag doen terwijl ik aan de verplichtingen voldoe waarvoor ik heb getekend. En waarom geen brief om te overleggen. In de voorwaarden staat ook dat het voor onbepaalde tijd is.

na
door namliam - Dec 10, 2008 om 10:39
99 Antwoorden / 7 Vragen

In de meeste credit faciliteiten van rood staan staat iets in de trend van "U dient minimaal 1 maal per jaar een positief saldo te hebben".

Als dit er bij U ook in staat, en daaraan niet voldaan is.... lijkt het mij simpel.

Als er echt niets in staat waar U niet aan voldaan heeft lijkt het mij lastig voor de bank om 'zomaar' de rekening zonder duidelijk aanwijsbare reden op te zeggen. In dat geval kan U mogelijk naar het KIFID toe stappen.

ca
door capodicapi - Dec 12, 2008 om 16:46
5 Antwoorden / 1 Vragen

De bank zal aannemelijk moeten maken, dat er iets niet klopt. Dus als u chronisch rood staat, terwijl dit volgens het contract niet is toegestaan, hebben ze de mogelijkheid om de rekening op te zeggen. Men moet u wel eerst de gelegenheid geven om het te corrigeren en/of te reageren.

De reden, dat ze er nu zo achteraan zitten, is dat Rabo Nederland heel streng controleert en dat de lokale banken alle (eventuele) probleemgevalletjes willen opheffen.

birdies
door birdies - Dec 12, 2008 om 16:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.....en dat de lokale banken alle (eventuele) probleemgevalletjes willen opheffen.......

Vrij vertaald: op minima als klant zitten ze niet te wachten; die zijn ze liever kwijt dan rijk!

he
door henk1951 - Dec 12, 2008 om 17:02
256 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik begrijp is dat je krediet zo'n 10x hoger is dan je salaris.De bank loopt dan een groot risico. Wat de bank nu gaat doen denk ik. dat deden wij namelijk toen ik nog bij een bank werkte, is je krediet met 100 euro per maand afbouwen.

gr Henk

in
door ineke5555 - Dec 13, 2008 om 10:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.

Maandelijks komt er meer binnen op mijn betaalrekening dan ik roodsta, inclusief mijn salaris en de overboeking die mijn partner doet voor de rekeningen. Daarbij blijft dan voor beiden een gedeelte over voor boodschappen en prive uitgaven.

Ik pin na het overboeken van de rekeningen het restant eraf en sta dan vervolgens weer tot mijn limiet rood.

Ik heb een brief gestuurd naar de Rabobank om verhaal te halen, dit is dus nog even afwachten.

spooky01
door spooky01 - Dec 13, 2008 om 11:20
418 Antwoorden / 56 Vragen

Hallo, ik begrijp uit je verhaal dat je elke maand hetzelfde bedrag uitgeeft en niet steeds meer rood staat. Misschien is het een idee om een persoonlijke lening te nemen en de rabobank in een keer af te betalen. Dan zorgen dat je niet meer rood mag staan. Groetjes Ingrid

edwardus
door edwardus - Dec 13, 2008 om 12:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Met minima of discriminatie heeft het natuurlijk geen barst te maken. Banken hebben een hekel aan geld verliezen, dus iemand die in 10 jaar niet een keertje uit de rode cijfers is gekomen zien ze als een risico en een toekomstig verlies.

birdies
door birdies - Dec 13, 2008 om 12:21
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Met minima of discriminatie heeft het natuurlijk geen barst te maken.........

Officieel niet, nee. Maar stond er zelf naast toen iemand met een bijstandsuitkering een rekening bij de Rabo wilde openen.
In eerste instantie was het geen probleem, maar zodra gezegd werd dat het om een bijstandsuitkering ging, werd in nette bewoordingen te verstaan gegeven dat ze maar ergens anders naar toe moest.

Jaren later ben ik zelfde ervaringen ook op het web tegen gekomen. Was zelfs nog een officieel antwoord van Rabo Ned. dat weigeren niet is toegestaan en dat je een klacht kon indienen als dit bij een filiaal gebeurde.

Conclusie: officieel mag het niet, maar het gebeurd wel!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 13, 2008 om 15:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Ineke,

Quote: Ik pin na het overboeken van de rekeningen het restant eraf en sta dan vervolgens weer tot mijn limiet rood.

Ineke bedankt.
Dus de rente welke ik elk half jaar op mijn deposito bij de RAMBO-bank krijg komt van jou. Nogmaals bedankt. Laat het nog maar lang voortduren. Héél verstandig.

H.

johanpc
door johanpc - Dec 13, 2008 om 16:14
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@herman

Inderdaad  toen ik dat las dacht ik echt "'Ben IK nou gek""

cr
door criticus - Dec 15, 2008 om 23:17
48 Antwoorden / 4 Vragen

ter info.  de roodstand op de betaalrekeningen geldt voor 3 maand. Oftewel 1x per 3 maand moet je positief staan. Doe  je dat niet zal de bank je verzoeken e.e.a. zo spoedig mogelijk in orde te maken. je mogelijkheid om rood testaan wordt bijna altijd ingetrokken. Als je ondanks hun verzoek niet zorgt voor aanvulling van het saldo, zullen ze vaak andere maatregelen nemen.

Wat betreft het weigeren van klanten. Dat mag niet. Zelfs de grootste oplichter zal een rekening kunnen aanvragen al zal dat een rekening zijn met speciale voorwaarden.   criticus