ik
door ikkenietweet Jun 8, 2010 om 18:22
Geldzaken & recht

Recht van overpad

Drie jaar geleden heb ik een huis gekocht.In het koopcontract staat niets over een evt. recht van overpad.De buren kunnen niet in hun achtertuin komen zonder door mijn tuin te moeten.Echter, ze hebben er de laatste tien jaar ook geen gebruik van gemaakt.Er staan inmiddels bomen die de doorgang belemmeren.Deze bomen zijn minstens 10 jaar oud. Toen de buren hier laatst op bezoek waren lieten ze wel doorschemeren dat ze er misschien in de toekomst wel gebruik van willen maken.Mijn vraag is of zij na zo'n lange tijd dat recht nog kunnen opeisen of dat ze door het zolang niet te gebruiken hun recht hebben verspeeld?Nog verdere tips?
Alvast bedankt voor de reacties.

7544 25 Rapporteer

toolboy
door toolboy - Jun 8, 2010 om 18:37
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ik heb hetzelfde aan de orde gehad.
Een telefoontje naar de gemeente loste alles op.
Deze hebben er weet van?

T

ik
door ikkenietweet - Jun 8, 2010 om 19:05
16 Antwoorden / 3 Vragen

@ Toolboy Wat heeft de gemeente ermee te maken? De grond is toch particulier bezit.

vanden bosch
door vanden bosch - Jun 8, 2010 om 19:32
252 Antwoorden / 1 Vragen

Een recht van overpad moet vermeld zijn in het koopcontract. Staat er geen recht van overpad in, dan is het er dus ook niet.

Uw buren kunnen op iets wat niet bestaat ook geen aanspraak maken en ze hebben dus ook geen rechten.

Kortom, u mag ze toestemming geven maar bent nergens toe verplicht.

vladja
door vladja - Jun 8, 2010 om 19:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ga bij het Kadaster na wat daar bekend is over het recht van overpad. Dat het niet in de koopakte staat, wil nog niet zeggen dat het er niet is. Het zal niet de eerste koopakte zijn, waarbij zo'n belastend recht "vergeten" is over te nemen.

Vladja

ik
door ikkenietweet - Jun 8, 2010 om 20:02
16 Antwoorden / 3 Vragen

Ik verdenk de makelaar er ook van het "vergeten" te hebben.Of zouden ze het weggelaten hebben omdat de buren na een x aantal jaren geen gebruik maken hun recht verspeeld hebben?

vladja
door vladja - Jun 8, 2010 om 20:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kijk eens bij de rijdende rechter. Daar zijn in de loop van tijd ook een aantal zaken over overpad aan de orde geweest. hier....

Misschien zit er iets gelijksoortigs bij.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jun 9, 2010 om 08:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk eens goed in de akte van levering. In vroeger tijden werd de term buurweg gebruikt in deze situaties.

Als ze er al 10 jaar geen gebruik van hebben gemaakt en er inmiddels bomen staan, is de erfdienstbaarheid nog niet door verjaring tenietgegaan. Wel is de kans groot, maar dat zal bij de rechter moeten blijken, dat er sprake is van rechtsverwerking. In dat geval hebben de buren het recht nog wel, maar kunnen ze er in redelijkheid geen beroep meer op doen. Dat kan een gevolg zijn van lange tijd niet gebruiken en daar niet tegen protesteren.

De kans is echter ook aanwezig dat in het verleden inderdaad men vergeten is de erfdienstbaarheid aan te halen. In vroeger tijden was het nog geen gemeengoed dat te doen namelijk. Je kunt bij het kadaster een erfdienstbaarhedenonderzoek aanvragen. Let wel: daar zijn wel kosten aan verbonden. Het kadaster rekent voor een dergelijk onderzoek een kwartiertarief. Loopt dus al snel naar een paar honderd euro.

toolboy
door toolboy - Jun 9, 2010 om 14:12
965 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=ikkenietweet schreef op dinsdag 8 jun 2010, 19:05]@ Toolboy Wat heeft de gemeente ermee te maken? De grond is toch particulier bezit.

Nou wat dacht u er van dat alles op kaart staat en die kosteloos is in te zien in het gemeentehuis.Het kan zelfs nog op de kaart staan als kolenpad.

Sc6 T

marcel75
door marcel75 - Jun 9, 2010 om 14:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Toolboy,
De gemeente houdt geen (openbaar) register bij waar erfdienstbaarheden zijn ingeschreven. Daar zul je dus niet het antwoord op deze vraag kunnen vinden.

Als een gemeente zoiets vroeger al bij hield, dan kun je daar nu geen rechten aan ontlenen en ben als koper ook niet beschermd tegen het eventueel wel bestaan van een erfdienstbaarheid.

Daarnaast heb ik mijn bedenkingen bij het kostenloos inzien van de stukken.

vladja
door vladja - Jun 9, 2010 om 14:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Daarnaast heb ik mijn bedenkingen bij het kostenloos inzien van de stukken.

Geen bedenkingen.

Toolboy,

Het enige wat kosteloos is bij een gemeente, is het trekken van een nummertje om aan te sluiten in een of andere wachtrij.

Vladja

toolboy
door toolboy - Jun 9, 2010 om 17:28
965 Antwoorden / 40 Vragen

Das dan per gemeente verschillend behalve dat nummertje haha.

Maar niet geschoten is altijd mis dus TS waarom niet effe bij de gemeente langs??

T

marcel75
door marcel75 - Jun 9, 2010 om 17:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Toolboy,
Omdat je daar dus niets mee opschiet. Een door een gemeente aangehouden register is geen openbaar register waar je rechten aan mag ontlenen. Dat mag je alleen als je de openbare registers van het kadaster raadpleegt. En dat kost zeker wel geld.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 11, 2010 om 03:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag ikke,

Wanneer er geen andere toegang is tot het stuk grond, zul je overpad moeten verlenen. Dat verjaart ook niet, want het kan ieder moment weer afgedwongen worden. Is jurisprudentie over.

Overpad is te voet. Niet met b.v. een auto.

Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Jun 11, 2010 om 08:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hardware,
TS geeft aan dat het gaat om de bereikbaarheid van de achtertuin. Daaruit leid ik af dat er ook een voortuin en dus een uitweg.

Overigens wordt een erfdienstbaarheid van weg ook wel overpad genoemd. Als er dus een erfdienstbaarheid is, is het zaak om goed naar de naam van de erfdienstbaarheid en de daarbij gegeven omschrijving te kijken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 11, 2010 om 09:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Marcel:

Moguh.
Erfdienstbaarheid kan ook een andere dienstbaarheid zijn over andermans erf, b.v. met een auto erover gaan, of door visite of zo. Doch overpad is alleen voor de eigenaar van het anderszins onbereikbare stuk grond.
Dat kan niet geweigerd worden.

H.

ik
door ikkenietweet - Jun 11, 2010 om 09:31
16 Antwoorden / 3 Vragen

@ hrdwerrorman Het betreft een achtertuin die niet op een andere wijze bereikbaar is.
Inmiddels heb ik de gemeente benaderd maar die zeggen niets in welk register dan ook te kunnen zien m.b.t. mijn vraag.

marcel75
door marcel75 - Jun 11, 2010 om 10:32
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hardware,
Nu haal je de erfdienstbaarheid van overpad/pad/weg en noodweg doorelkaar. Noodweg moet inderdaad altijd toegestaan worden, zowel te voet als met een voertuig. Maar voor noodweg is noodzakelijk dat je niet van de openbare weg naar je perceel kunt (maakt niet uit of het voorkant, achterkant of zijkant is) en vice versa. Dat een deel van je perceel niet rechtstreeks bereikbaar is vanaf de openbare weg, geeft je nog geen recht op een noodweg. Hoeveel achtertuin zijn er el wel niet in (vinex)wijken die grenzen aan de achtertuin van de achterburen.

marcel75
door marcel75 - Jun 11, 2010 om 10:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@ikkenietweet,
Dat de gemeente niets voor je kan vinden was reeds voorspeld en geeft je dus geen enkele garantie dat er nooit iets geregeld is. Het antwoord op die vraag kun je alleen maar via het kadaster krijgen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 11, 2010 om 20:46
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ikke en Marcel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Recht_van_overpad

H.

marcel75
door marcel75 - Jun 11, 2010 om 21:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Herman,
Wiki is, zoals helaas wel vaker, niet helemaal volledig. Zo bestaat een tijdelijk recht van overpad niet. Die situatie is gewoon het steigerrecht. Oftewel: in geval van onderhoud moet een buur altijd toegang tot zijn perceel geven en toestaan dat je een steiger/ladder op zijn grond neerzet. Daarnaast worden in de volksmond recht van overpad (wat feitelijk al een hele tijd niet meer bestaat) gebruik voor de erfdienstbaarheden van weg, pad en voetpad.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 11, 2010 om 22:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Marcel:

Dat gedogen van onderhoud vanaf zijn terrein wist ik wel. Wanneer buurman dat niet toestaat, dan moet hij zelf het bewuste onderhoud doen, anders blijft hij in gebreke.
Doch hier gaat het slechts om overpad/ bereikbaarheid van grond die anders niet te bereiken is.
.

H.

marcel75
door marcel75 - Jun 11, 2010 om 22:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Herman,
Waar staat dat de grond niet te gebruiken is? Ik heb ook in een tussenwoning gewoond zonder achterom en mijn tuin was prima te gebruiken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 11, 2010 om 22:27
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Marcel:

Waar schreef ik dat die grond niet te gebruiken zou zijn??

H.

ik
door ikkenietweet - Jun 12, 2010 om 11:20
16 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn hier in de straat wel meer huizen die geen achterom hebben.

marcel75
door marcel75 - Jun 12, 2010 om 11:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Herman,
Te snel gelezen, maar kern is dat het ontbreken van een achterom (dus onbereikbaarheid van een achtertuin) geen reden is om een noodweg te eisen. Als je via de voordeur wel naar de openbare weg is dat al voldoende. Alleen als je op geen enkele wijze rechtstreeks naar de openbare weg kunt, heb je recht op een noodweg.