ha
door hansenmarja Feb 28, 2011 om 15:36
Geldzaken & recht

Rechten huurder

Beste mensen.

Mijn zoon, 23 jaar , huurt een appartement bij een particuliere verhuurder.Huis bestaat uit 3 verdiepingen, op de begaande grond heeft de huurbaas zijn kantoor, op de eerste verdieping zit een huurder en mijn zoon zit op de tweede etage. Door omstandigheden, waar mijn zoon geen invloed op heeft, is hij noodgedwongen voor een aantal maanden naar het buitenland moeten verhuizen. Dit vanaf midden Februari 2011. Vandaag wil ik op zijn kamer gaan kijken of de planten water moeten hebben, de post ophalen enz, enz. Tot mijn verbazing kom ik het huis niet meer in en blijkt de verhuurder het slot van de toegang naar de woning, dus niet van zijn appartement maar van van de toegangsdeur van alle appartementen, te hebben vervangen. Ik heb verhuurder hier uiteraard op aangesproken en hem om een nieuwe sleutel gevraagd. Hij weet dat ik de vader van de huurder ben, heb hem meerdere malen gesproken, betaal de huur via mijn giro rekening en kan me uiteraard legitimeren. Hij weigert hier echter op in te gaan en zegt dat mijn zoon, persoonlijk, bij hem een nieuwe sleutel moet ophalen. Dit is echter niet mogelijk daar hij voor onbepaalde tijd in het buitenland zit, kan 1 maand zijn maar ook 6 maanden. Tevens weigert hij mij de post voor mijn zoon te overhandigen. De huur wordt overigens door mij wel normaal betaald, verhuurder loopt dus geen financieel risico.
Mijn vraag is dan ook of ik dit moet accepteren en zo niet welke stappen ik kan en moet ondernemen.

Graag jullie advies

Groetjesw
Hans

1188 8 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Feb 28, 2011 om 15:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja, heel zuiver bekeken heeft de verhuurder inderdaad helemaal niets met u te maken. Dat had anders kunnen zijn als uw zoon voordat hij vertrok naar het buitenland aan u een volmacht had verleend om allerhande zaken te kunnen regelen. Bij voorkeur was dat dan een notariële volmacht geweest. In dat geval had de huurbaas wel mee moeten werken omdat u dan namens uw zoon had kunnen handelen.

Eventueel kunt u alsnog proberen die volmacht voor elkaar te krijgen door uw zoon een brief te laten sturen waarin hij aan u een volmacht verleend en die brief ondertekend en een kopie van zijn paspoort daarbij meestuurt. Garanderen doe ik echter niets.

ha
door hansenmarja - Feb 28, 2011 om 16:03
12 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Marcel

Dit is toch wel een erg moeilijke weg lijkt me. Zoals ik al aangaf is m ijn zoon plotseling, het betreft hier een getuigenzaak, mede op advies van de politie, naar het buitenland vertrokken. Blijft de vraag of ik, als zijn vader ( kan dat aantonen via trouwboekje e.d ) geen recht heb op een sleutel.
Groetjes, en bedankt voor je reactie
Hans

marcel75
door marcel75 - Feb 28, 2011 om 16:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hans,
Een trouwboekje zegt helemaal niets. Ze zijn vaak of slecht bijgewerkt of door de ouders zelf. Er gaat dus geen enkele authenticiteit van uit. Even heel slecht denkend zou je zelfs uit het ouderlijk gezag gezet kunnen zijn. Dan ben je juridisch niet eens meer de vader. Daar ga ik natuurlijk niet van uit, maar het is juridisch wel mogelijk.

Ook blijkt daaruit niet dat jij bevoegd bent om voor je zoon te handelen. Dat zou wel uit een volmacht blijken. Je zoon had immers ook een buurman kunnen machtigen. Dan ben jij nog steeds niet bevoegd ook al ben je een zeer goed bedoelende vader.

vladja
door vladja - Feb 28, 2011 om 16:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ken je de huurder van 1-hoog? Die planten is niet zo'n groot probleem, maar die post wel.

Vladja

ha
door hansenmarja - Feb 28, 2011 om 16:15
12 Antwoorden / 14 Vragen

Vladja

Nee, want die is inmiddels verhuisd naar een andere woning, staat dus leeg.

Hans

ha
door hansenmarja - Feb 28, 2011 om 16:17
12 Antwoorden / 14 Vragen

Marcel, Vladja

O.k maar wat moet ik nu doen ??

Ga uiteraard geen huur meer betalen als ik niet binnen kom in de woning, toch ??

Hans

vladja
door vladja - Feb 28, 2011 om 16:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Omdat de politie aanbeveelt om een tijdje onder te duiken, misschien bemiddeling van een wijkagent proberen?

Als je geen huur meer betaalt, dat kan de huisbas naar de rechter stappen en ontbinding van de huurovereenkomst krijgen. Dan worden zijn spullen op een gegeven moment op straat gezet. Daar schiet je ook niets mee op.

Als de huisbaas zo fatsoenlijk is om het via de rechter te doen!

Vladja

toolboy
door toolboy - Feb 28, 2011 om 17:48
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ik ben van mening dat de huurder in deze de verhuurder persoonlijk middels een schrijven in kennis had moeten stellen van zijn plotselinge vertrek.
Indien niet mogelijk.??? Dan had de huurder een verzoek kunnen indienen ddor de betrokkene ??? en de politie.

T