ni
door nikitajoey Feb 12, 2006 om 23:25
Geldzaken & recht

Rechtsbijstandverzekering

Hallo,

Ik ben op zoek naar een rechtsbijstandverzekering, waarbij ik evt. zelf m'n advocaat kan uitzoeken.

1. is dit verstandig ?

2. Wie biedt zo'n constructie aan ?

2908 11 Rapporteer

scroogy
door scroogy - Feb 13, 2006 om 00:02
367 Antwoorden / 20 Vragen

U kunt zich verzekering voor een uitkering in geld of "natura".

Of het verstandig is om uw eigen advocaat uit te zoeken is nog maar de vraag, u moet dan zelf bepalen of u een advocaat deskundig acht op het gebied waar u hem/jhaar voor nodig heeft. Daarnaast is de uitkering van de verzekering vaak beperkt tot een maximum.

U zou eens op een vergelijkingssite kunnen kijken waarbij ook de polisvoorwaarden vergeleken worden.

succes

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 13, 2006 om 00:03
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Elke rechtsbijstandsverzekeraar zal u ook een vrije keuze laten voor een in te schakelen advocaat, maar wil in eerste instantie de zaak door de eigen advocaten laten beoordelen. Zodra het tot een echte rechtszaak komt zal in onderling overleg de advocaat benoemd kunnen worden. In de praktijk wordt slechts een deel van de zaken voor de rechter behandeld. De meeste zaken zullen op een schikking uitkomen.

Er is voldoende keuze uit rechtsbijstandsverzekeraars zoals DAS, SRK en daarnaast bieden ook de meeste provinciale verzekeraars een rechtsbijstandspolis zoals Stichting Rechtsbijstand Achmea of een polis die bij SRK of DAS wordt ondergebracht. Via ANWB en VEH kunt u ook verzekeringen sluiten en bij assurantiekantoren.

De keuze voor de soort dekking is afhankelijk van uw situatie en in de voorwaarden staat doorgaans dat u eerst een bepaalde periode verzekerd moet zijn voordat u aanspraak op rechtsbijstand krijgt in de praktijk is dat doorgaans een wachttijd van 1 jaar.

klazien4
door klazien4 - Feb 13, 2006 om 14:42
27 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,

Ik heb zelf tot 2x toe zeer goede ervaringen met SRK.

Ik heb 2x gewonnen  (1x zels van het UWV) en inderdaad werd mij op het moment dat het voor het gerecht moest komen gevraagd of ik een andere advocaat wilde of met de zelfde verder wilde gaan

Ook werd ik zeer goed op de hoogte gehouden van de gang van zaken en had zelf ook veel inspraak.

Groeten Klazien

ni
door niqi - Feb 13, 2006 om 15:23
6 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn ervaringen met Unive rechtsbijstand zijn erg goed en ze zijn nog een van de goedkoopste ook

ro
door roosenfrans - Feb 13, 2006 om 17:08
12 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf heb ik geode ervaringen met Stichting Rechtsbijstand Achmea welke via FBTO verzekerd is.

Ik heb daar al enkele keren het gewenste resultaat bereikt zonder poespas.

Een aanrader.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 13, 2006 om 18:29
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Zowel bij DAS als ARAG (RSK weet ik niet) kan een advocaat naar keuze worden ingeschakeld.

Echter let op: Uit oogpunt van kostenbesparing, dat geldt ook voor u als verzekerde(!!) worden zaken soms uitgevoerd door eigen medewerkers of wordt uitbesteding voorgesteld aan een advocatenkantoor waarvan men weet dat ze deskundig zijn op het betrokken gebied en tegen een nader afgesproken voor u gunstig tarief werken.

Gunstig voor u, omdat in de polisvoorwaarden altij een limiet is aangegeven tot waar bijstand plaats vind. Het DAS tarief zal in de buurt van €200,00 per uur liggen (ex. BTX) Een eigen advocaat, als gezegd, toegsstaan kost al gauw € 250,00 of meer per uur (ex BTW)

Succes,

Gerrit

ha
door hanneke - Feb 14, 2006 om 18:34
321 Antwoorden / 1 Vragen

Een groot misverstand is dat je overal een advocaar voor nodig hebt.
Een advocaat is een jurist met een extra papiertje, namelijk dat hij
(of zij natuurlijk) bij een rechtbank bepaalde handelingen mag
verrichten.

Echter, voor heel veel geschillen is een rechtbank niet eens nodig, dus
heb je aan een "gewone" jurist genoeg. En zelfs als je wel naar de
rechter moet, dan nog heb je lang niet altijd een echte advocaat nodig.

Maar iemand die advocaat is, zal ook (vaak) een hogere prijs voor zijn
diensten vragen dan een jurist. Terwijl in veel gevallen zoals
uitgelegd de jurist het ook prima had kunnen doen. Of het dan ook nodig
is om de hogere prijs te betalen is dan dus de vraag. Over
deskundigheid zegt het stickertje "advocaat" in ieder geval niks.

Ik raad u aan om een rechtsbijstandverzekering te nemen waarbij men in
principe zelf (met juristen in loondienst) behandelt. (Vrijwel altijd
zijn die namelijk net zo goed als "loslopende" juristen / advocaten.)
En voor het geval het dan toch zover komt dat een advocaat wel
noodzakelijk is, neemt u dan een verzekering die u in dat geval vrije
keuze biedt.

De eerder genoemde SRK is inderdaad een uitvoerder waar ik zelf ook
goede ervaringen mee heb. SRK is echter niet zelf een verzekeraar, maar
alleen uitvoerend. Als u wilt weten welke verzekeraars hun
rechtsbijstand hebben uitbesteed aan SRK, kunt u op hun website kijken.
(www.srk.nl)

Persoonlijk heb ik mindere ervaringen met DAS, maar die hebben in
principe wel een vergelijkbare constructie met loondienstjuristen en
vrije advocaatkeuze. Maar die raad ik persoonlijk niemand aan, maar ik
wil toch een volledig antwoord geven, vandaar dat ik deze noem.

Overigens is vorig jaar een test verschenen in de ConsumentenGeldGids
met daarin een vergelijking van rechtsbijstandverzekeraars, wellicht
heeft u daar nog wat aan.

Succes in ieder geval, en laten we hopen dat u de verzekering nooit nodig zult hebben!

door 102030 - Feb 15, 2006 om 00:41
9 Antwoorden / 7 Vragen

Is dit een vraag door de rechtsbijstandverzekering zelf gesteld?

Ik ken niemand, inclusief mijzelf, die ook maar iets aan een rechtbijstandverzekering hebben gehad!

Na een paar briefjes over en weer krijg je de mededeling dat de opbrengst niet in verhouding staan tot de kosten. Hoezo? Ik heb het over een nieuw gekochte auto.

En zo hoorde ik van derden ook over mislukte acties.

De enige die mij wel met de juiste, juridische, adviezen heeft geholpen is de ombudsman/vrouw van de VARA. GRATIS

klazien4
door klazien4 - Feb 15, 2006 om 09:15
27 Antwoorden / 2 Vragen

beste 102030

Ikheb zelf 2x en mijn 3collega,s 1x mijn zoon 2x met succes via SRK gewonnen. Het werkt zeker goed, maar je moet wel zelf de fijten aandragen.

Als er iets aan een nieuwe auto mankeert hoeft dat niet direct er duur te zijn.

Klazien

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 15, 2006 om 13:09
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb inmiddels een aantal zaken, waaronder een ingewikkelde belastingzaak en letselschade met succes gevoerd door inbreng van DAS.

Gerrit

pl
door ploeff - Feb 21, 2006 om 04:14
54 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb in de afgelopen 5 jaar twee ervaringen met St Rechtsbijstand Achmea .

Eenmaal was het een uitgesproken fout advies (ben zelf ook jurist, dus iets kan ik wel beoordelen)

De alaatste keer moest ik ze alles voorkpuwen en tewlkens erop
aandringen dat er nu toch echt wel actie moest komen. Die tweede keer
is het goed gekomen, maar nauwelijks dankzij Achmea.

Heb via via vernomen dat binnen het concern die stichting er niet briljant op staat.

Gelukkig lees ik nu dat er ook andere ervaringen zijn, maar ik was toe aan het opzeggen van de rechtsbijstands-component.

Over de verzekeringscomponent van Achmea heb ik een neutraal oordeel: zeker niet bijzonder slecht.